واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: sonbol256117th June 2007, 04:01 PMبحث اتانازي در اديان (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند******.com/post-39.aspx) سه سنت مذهبي آسيايي مانند بودائيسم، شينوئيسم و كنفوسيوسيسم، اتانازي را پذيرفته اند، اما توسط سه دين الهي يهوديت، مسيحيت و اسلام مطرود داشته شده است.ازاين رو از زاويه ديد شرعي دادن داروي سمي به بيمار در بستر مرگ مطرود مي باشد زيرا امر موت نامعلوم است مگر نزد خدايتعالي.وانجام آن را توسط خود شخص خود كشي و پزشك معالج قتل محسوب مي دارند. روحانيان انگلستان موافقان:"لرد جوف" که از لایحه تصویب اتانازی در انگلستان حمایت می کند در این رابطه اظهار داشت: ممکن است طرح خود را این چنین اصلاح کند که دکتر به طور مستقیم داروی مهلک را به فرد ندهد، اما این قانون به پزشکان اجازه می دهد به صورت غیرمستقیم به مرگ افراد کمک کند که این امر بواسطه تجویز داروهایی برای بیمار انجام می پذیرد که خود می تواند آنها را مصرف کند. لرد جوف 73 ساله گفت: اعضای خصوصی خود را برای کمک در تصویب این لایحه تحت عنوان "مرگ کمکی برای بیمارانی که از بیماری مهلکی رنج می برند ارائه می کند. در این لایحه آمده است: اگر فردی بزرگسال که بشدت بیمار بوده و تحمل این بیماری مهلک برای او دشوار است می تواند داروی کمکی را بنا به درخواست و اصرار فرد به وی ارائه کنند. مخالفان:رهبران انگلیکن، کاتولیک انگلستان بصراحت علیه اتانازی اختیاری صحبت و مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند. اسقف اعظم کانتربری و رهبر کلیسای کاتولیک روم در انگلستان و ولز خواستار حمایت از زندگی شدند. دکتر روان ویلیامز طی یک مقاله در روزنامه "میل" نوشت: زندگی موهبتی از جانب خداوند است که ما نمی توانیم با آن به مثابه مایملک خود رفتار کنیم و هرزمان که بخواهیم تصمیم بگیریم آنرا نگاه داشت یا دور بیاندازیم. کاردینال کورماک مورفی اوکانر رهبر کلیسای کاتولیک روم درانگلستان و ولز گفت: کاملا با لایحه اتانازی مخالف است و امیدوار است و ایمان دارد که این لایحه با شکست مواجه می شود. وی گفت: مخالفت من از این قانون به این دلیل نیست که من نمی توانم با افرادی که از یک بیماری مهلک رنج می برند همدردی کنم، علت مخالفت من احترام به قانون حمایت از زندگی است . وی ابراز نگرانی کرد که حق مرگ می تواند به وظیفه مرگ تبدیل شود، چرا که در آن صورت بیمار احساس می کند از طرف خانواده خود که مسئولیت مراقبت از وی را برعهده دارد در فشار قرار گرفته است. وی همچنین با اشاره به گسترش بیمارستانهای و آسایشگاههایی که شیوه های تازه مراقبتهای آرامش بخش را فراهم کرده اند افزود: لحظه مرگ از لحظات بسیار مهم در زندگی هر فردی است. ریچارد هریس، اسقف انگلیکن اکسفورد نیز به صراحت علیه این لایحه ابراز نظر کرده است. وی در مقاله ای که روز گذشته در نشریه ابزرور منتشر کرد هشدار دارد ارجحیت دادن به انتخاب زمان مرگ بر دیگر ارزشهای عملی بسیار نادرست است. اسقفهای انگلیکن و کالتولیک در بیانیه ای مشترک این لایحه محکوم کرده و آن را انحراف اخلاقی توصیف کردند نظر علماي شيعه دراتانازي حكم شرعي اتانازي:قتل انسان مطلقا جايز نيست حتي از روي ترحم و حتي تسريع در مرگ بيمار توسط خودش يا پزشك يا ديگران حرام است. سؤال :با توجه به اينكه در مواردي مشاهده مي شود كه افراد مبتلا به بيماري هاي درمان ناپذير براي رهايي از زندگي رنج آور خود تقاضا دارند كه پزشك با تزريق دارويي زندگي آنها را خاتمه دهد در صورتي كه فرد در آستانه مرگ قرار بگيرد و براي رهايي از رنج مرگ وي تعجيل شود مي توان دارو را در اختيار بيمار قرار داد و يا پزشك معالج با هماهنگي بيمار در اين زمينه اقدام كند؟ آيت الله العظمي صانعي: نميتواند و حرام است و به منزلهي قتل كل جامعه ميباشد و موجب قصاص است و بايد توجه داشت رعايت جهات احساساتي در قتل و آدمكشي عواقبي بس خطرناك براي جامعه دارد قطع نظر از آنكه موجب عذاب شديد اخروي هم خواهد بود و محض رضايت بيمار مجوز قتل نميباشد چون رضايت به حرام و گناه و آدمكشي بوده و بايد به خدا پناه برد آيت الله صافي گلپايگاني: در فرض سوال كشتن شخص مذكور با دارو حكم قتل عمد دارد و حرام است و همچنين است حكم در مورد دارو و دادن جهت تعجيل در فوت بيمار و رضايت بيمار مجوز قتل نيست و موجب عدم ضمان طبيب نميشود و تجويز داروي كشنده توسط طبيب ولو مباشر استعمال دارو خود بيمار باشد نيز حرام است والله العالم. آيت الله نوري همداني: چنين عملي جايز نيست و پزشك معالج ضامن است . آيت الله فاضل لنكراني: تسريع در مرگ بيمار توسط خودش يا پزشك يا ديگران حرام است كه اگر توسط خود فرد انجام شود خودكشي محسوب ميشود و اگر توسط پزشك انجام شود حكم قتل عمد را دارد و رضايت بيمار تأثيري در حكم ندارد. آيتالله العظمي بهجت:اين عمل به هيچ وجه جايز نيست و هر كس اين كار را انجام دهد ضامن است. آيت الله مكارم شيرازي: قتل انسان مطلقا جايز نيست حتي از روي رحم و حتي با اجازه خود مريض و ترس معالجه منجر به مرگ نيز جايز نيست. دليل اصلي اين مسأله اطلاقات ادله حرمت قتل از آيات و روايات است و همچنين ادله وجوب حفظ نفس و فلسفه آن ممكن است اين باشد كه چنين اجازهاي سبب سوءاستفادههاي فراوان ميشود و به بهانههاي واهي قتل از روي ترحم صورت ميگيرد و يا افرادي به قصد انتحار و خودكشي از اين راه وارد ميگردند به علاوه مسائل پزشكي غالبا يقين آور نيست و اي بسا افرادي كه از حيات آنها مأيوس بودهاند و به طور عجيبي از مرگ رهايي يافتهاند. هميشه موفق باشيد. وبلاگ شخصی کیمیا و میترا sonbol256117th June 2007, 04:03 PMاتانازي از منظر بيمار (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند******.com/post-38.aspx) با توجه به اين كه هيچ كس نمي خواهد براي هيچ بميرد بايد ابتدا دلايل يك بيمار را براي اتانازي بررسي كرد . دلايل بيمار براي انجام اتانازي: 1-نا اميدي از درمانهاي پزشكي 2-شرايط ناگوار بيمار به طور مثال درد بسيار زياد 3-شرايط مالي و ناراحتي هاي بستگان بيمار. 4-مختل شدن وضعيت روحي و رواني بيمار. اگر فرض کنیم فرد بیمار سه شرط اول را داراست و از لحاظ روحی و روانی هم سالم است و از دیدگاه حقوقی نیز صلاحیت تصمیم گیری را دارد حال بررسی می کنیم که بیمار چه ملاکی برای درستی در خواست خود دارد؟ می توان تقاضای این بیمار را بدین صورت عنوان کرد: با توجه به شرایطی که دارم، در کمال صحت و سلامت تقاضای انجام اتانازی را دارم و به علت اتونومی، اتانازی باید انجام شود. این «بایدی» که در اینجا وجود دارد مطمئناً باید امری نیست چون در این صورت موضوع اتونومی از بین می رود. در حالت دوم ما می توانیم باید را یک امر مشروط در نظر بگیریم یعنی اینکه ضرورت لزوم انجام کار را می رساند. با توجه به سخنان دكتر همتي درباره ي اصل احترام به خود مختاری بیمارمي توان گفت : اتانازی بر مبنای اصل احترام به خود مختاری بیمار فقط بر تقاضای بیمار برای انجام این عمل تکیه می کند. مفهوم صوری خود مختاری به معنای حاکمیت شخص بر خویشتن و توانایی استنتاج و استنباط است. وقتی می گوییم که فردی خودمختار است یعنی آن فرد حاکم بر خود باشد و بتواند خود را هدایت کند و توانایی استنباط و استنتاج داشته باشد. مکتب فایده گرایانه استوارت میل می گوید: اختیار آن فرد را باید به دلیل سودمندی آن طلب کنیم. اما کانت بی احترامی به اختیارات یک فرد را با بی احترامی به انسانیت او یکسان می داند. اکثر موافقان اتانازی بر مبنای اصل احترام به خود مختاری بیمار به همین سخن کانت تمسک جستند و پایه بحث خود را بر سخنان کانت گذاشتند. در علم پزشکی زمانی به یک بیمار می گوییم خود مختار است که واجد توانایی تصمیم گیریهای معین و قطعی باشد. د اظهار داشت : پزشک مطابق با اصل احترام به خود مختاری بیمار مجاز نیست دلایل بیمار را قضاوت کند. امااگر پزشکان بخواهند به این اصل تمسک جویند آنوقت باید به هر دلیل منطقی و یا غیرمنطقی بیمار گردن نهند و اتانازی را انجام دهند. sonbol256117th June 2007, 04:03 PMاتانازي يا تسريع در مرگ بيمار (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند******.com/post-37.aspx) اتانازي واژه اي است يوناني و مركب از دو كلمه EU (به معناي خوب و عادي) و Hamates (به معناي مرگ). اين اصطلاح در فارسي به عباراتي نظير «قتل از روي ترحم» و «بيمار كشي با ترحم» تعبير مي گردد، و شايد عبارت «بيماركشي طبي» و يا «تسريع در مرگ محتضرمعناي گويا تري براي آن باشد. مدتي است كه در برخي از كشورها تسريع مرگ بيماراني كه از بيماريهاي لاعلاج رنج ميبرند تحت عنوان ”بهمرگي“ يا ”مرگ سبز“ مطرح و هماكنون نيز در حال انجام است به اين ترتيب كه وقتي به بهبود بيمار اميدي نيست با هماهنگي وي، از داروهايي استفاده ميشود كه مرگ وي را تسريع كرده و او از تحمل رنج بيماري رهايي مييابد. انواع اتانازي: VOLUNTARY:انجام دادن اتانازي بر اساس تقاضاي خود فرد كه واجد صلاحيت تصميم گيري است. NONVOLUNTARY:انجام دادن اتانازي بر اساس تصميم همراهان بيماري كه صلاحيت تصميم گيري ندارد. INVOLUNTARY:انجام دادن اتانازي بدون رضايت خود شخص. انواع شيوه ي اجرا ي اتانازي فعال:عمل مستقيم و مثبت براي خاتمه زندگي بيمار كه معمولا به وسيله ي يك داروي كشنده صورت مي گيرد. انفعالي:انجام دادن اتانازي در نتيجه قطع درمانهاي حمايت كننده و يا عدم درمان هاي پزشكي كه براي ادامه حيات ضروري است. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1591]