تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814736359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي خطيب‌شهيدي خبر دادرا ه اندازي كارگاه بافت پارچه‌هاي سنتي در سعدآباد


واضح آرشیو وب فارسی:موج: علي خطيب‌شهيدي خبر دادرا ه اندازي كارگاه بافت پارچه‌هاي سنتي در سعدآباد
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي كارگاه بافت پارچه‌هاي سنتي در موزه‌ نگارستان مجموعه‌ فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد راه‌اندازي شد و تا پايان امسال تبديل به مركز بافت سنتي مي شود.
به گزارش موج به نقل از روابط عمومي معاونت فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري،علي خطيب‌شهيدي ،سرپرست اين كارگاه و محقق پارچه‌هاي سنتي با اعلام اين خبر گفت : اين كارگاه بافت پارچه‌هاي سنتي از چهار سال پيش تاكنون برپا بوده است؛ اما اكنون به موزه‌ نگارستان سعدآباد منتقل شده است تا بازديد‌كنندگان از اين مجموعه‌ فرهنگي و تاريخي، در جريان بافت اين پارچه‌هاي سنتي قرار گيرند.
وي با بيان اين‌كه اين كارگاه بافت پارچه‌هاي سنتي، هشتم خردادماه در موزه‌ نگارستان سعدآباد همراه با برپايي نمايشگاهي از شعربافي كاشان افتتاح رسمي مي‌شود، گفت: قرار است تا پايان سال، اين كارگاه به مركز بافته‌هاي سنتي مانند چاپ كلاقه‌يي اسكو، مخمل‌بافي، شعربافي و زري‌بافي كاشان، كرباس‌بافي و عبابافي نايين تبديل شود كه در كنار آن، نمايشگاهي از اين آثار برپا مي‌شود.
علي خطيب‌شهيدي ادامه داد: اين كارگاه شامل بخشهاي مختلفي از جمله بافت پارچ‌هاي سنتي مانند زري ، شعر ، جاجيم ، ابريشم ، نمايش فيلمهاي مرتبط با پارچه بافي ، نمايش پرفرمنس و موزه ‌اي كوچك از ادوات پارچه بافي سنتي است.
وي هدف از اين نمايش را معرفي لباسهاي اصيل ايراني خواند و افزود : نمايش پرفرمنسي كه قرار است در اين كارگاه اجرا شود مربوط به صحنه‌اي از شاهنامه و با حضور خانمها خواهد بود.
اين محقق در رابطه با ادوات بافت پارچه‌هاي سنتي كه در قالب موزه‌اي كوچك به نمايش درآمده‌اند نيز بيان داشت :در اين موزه كوچك انواع ادوات بافت سنتي پارچه از جمله انواع دوكها ، ماكو ، چرخ نخ ريسي ، شانه‌هاي چوبي كه امروزه فلزي شده‌اند در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته اند.
وي گفت: هم اكنون با دو دستگاه پارچه بافي ساده در اين محل پارچه‌هايي بافته و به علاقه مندان فروخته مي‌شود و بزودي نيز دو كارگاه پارچه بافي سنتي تر كه با پا كار مي‌كنند و در عين حال از لحاظ معيار هاي طراحي صنعتي هم پيشرفته تر و براي بافت انواع پارچه مناسب هستند به اين مجموعه اضافه خواهند شد.
علي خطيب‌شهيدي كه در اين كارگاه پارچه‌هايي اصيل با كارايي‌هاي جديد را توليد مي‌كند در رابطه با بافت جاجيم به عنوان لباس گفت : در اين كار گاه جاجيم هايي بافته مي‌شوند كه كاربري آنها براي پوشاك است وبه طور طبيعي نوع مواد كاربردي آنها متفاوت و مناسب پوشاك هستند.
وي ادامه داد: در اين نمايشگاه، از نمونه‌ «ابرش» استفاده شده است كه به‌جاي يك‌رنگي كلاف ابريشم، رنگ‌هاي متفاوتي در آن به‌كار رفته‌اند.
اين توليدكننده‌ پوشاك سنتي مهم‌ترين مشكل را بافنده‌هاي سنتي و هنرمندان كهن‌سال دانست و اظهار داشت: اميدوارم، سايه‌ اين هنرمندان همواره بر سر ما باشد. آنها خيلي مسن‌اند و اين مسأله موجب مي‌شود كه ديگر فرصتي براي احياي هنر نساجي سنتي نداشته باشيم.
وي افزود: سه سال است كه ابريشم‌بافي را شروع كرده‌ايم كه اين موضوع، نشان از تقاضا در بازار دارد؛ ولي بايد دو سال ديگر كار كنيم كه به‌لحاظ فني به پارچه‌ دلخواه دست يابيم. در اين مدت به‌طور قطع، خيلي از منسوجات و بافته‌هاي سنتي از بين مي‌روند. براي نمونه عباي پشم شتر نايين يكي از بافته‌هاي سنتي است كه هنرمند براي بافت يك عبا فقط 40 هزار تومان در ماه دريافت مي‌كند. اين اتفاق براي ديگر پارچه‌هاي سنتي نيز رخ داده است.
وي بيان كرد: حمايت مورد نياز ما عجيب نيست؛ نساجي يك صنعت ورشكسته است و خصوصيات خاص خود را دارد و سوددهي از طريق آن در كوتاه‌مدت امكان‌پذير نيست.
اين علي خطيب‌شهيدي در ادامه خاطرنشان كرد: اواخر تيرماه به‌مدت يك هفته نمايشگاهي از چاپ كلاغه‌ اي اسكو كه مجموعه‌اي از آثار جمع‌آوري‌شده از كارگاه‌هاي فعال در اين شهرستان است، در موزه نگارستان برگزار خواهد شد.
وي اضافه كرد: كارگاه ابريشم‌بافي كه اكنون با آن در تعامل هستيم، با تغييرات غيرقابل ملموسي مواجه و مشاهده شده كه روند كار اين كارگاه در تغيير طراحي‌هاي ديگر كارگاه‌هاي ابريشم‌بافي در كاشان تأثيرگذار بوده است و شايد آن‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه پارچه‌هاي آن‌ها بازار داشته باشد.
وي اظهار داشت: اكنون يك كارگاه بافت پارچه‌هاي سنتي وجود دارد كه قرار است، دو كارگاه بزرگ براي بافت اين پارچه‌هاي سنتي ايجاد شوند كه در عين ارايه‌ آثار، عرضه نيز مي‌شود. در كنار راه‌اندازي اين كارگاه، براساس برنامه‌ريزي اوليه هرماه يك‌بار نشست‌هاي تخصصي درباره‌ بافت پارچه‌هاي سنتي با ارايه‌ فيلم و عكس برپا مي‌شود.
برگزاري 10 نمايشگاه گروهي و انفرادي از جمله فعاليت هايي است كه علي خطيب‌شهيدي به آن اشاره كرد و در پايان اظهار داشت: فعاليت حرفه اي ما از سال 1381 آغاز شده و تاكنون در كاخ نياوران ، كاخ سعدآباد، فرهنگسراي نياوران، گالري هفت ثمرو غيره اقدام به برگزاري نمايشگاه كرده ايم.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن