تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814684297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رضا عليزاده در گفتگو با مهر:ترجمه دوباره آثار كلاسيك ناشي از احساس نياز است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رضا عليزاده در گفتگو با مهر:ترجمه دوباره آثار كلاسيك ناشي از احساس نياز است
اگر ترجمه دوباره آثار كلاسيك در سالهاي اخير پررنگ تر شده، به اين خاطر است كه حساسيت مترجمان ما نسبت به زبان و نياز به ترجمه دوباره افزايش يافته است.

رضا عليزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، ترجمه دوباره آثار كلاسيك جهان را لازم دانست و گفت: اصولا روند به اين شكل است كه بعد از گذشت چند سال از هر ترجمه، مترجمان به برگرداندن دوباره آن آثار اقدام مي كنند. اين روند تنها در ايران اعمال نمي شود و در همه جاي دنيا اتفاق مي افتد.

وي افزود: يكي از مشكلات ما در حوزه ترجمه اين است كه عضو قانون كپي رايت نيستيم. اگر مشمول اين قانون مي شديم، امروز شاهد ترجمه هاي همزمان يك كتاب نبوديم.

اين مترجم تصريح كرد: برخي معتقدند كه منتشر شدن چند ترجمه از يك كتاب مي تواند در غربال كردن ترجمه، تفكيك خوب از بد و جلب نظر مخاطب نسبت به آن ترجمه تاثير داشته باشد اما من چنين نظري ندارم. دليل آن هم اين است كه معلوم نيست مخاطب بتواند براي گزينش ترجمه خوب به درك درستي دست يابد.

مترجم آثار تالكين و اومبرتو اكو اضافه كرد: واقعيت اين است كه زبان هميشه در حال تحول است. اگر ترجمه اي مربوط به 20 سال پيش - به خصوص با موضوعات فلسفي و نقد ادبي - را بخوانيم متوجه مي شويم كه امروز زبان ما كاراتر شده است. مترجم بايد بسته به فهم روزگار خود اقدام به ترجمه كند.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن