تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820943760




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مباحث اخلاقی ... آنچه باید بدانیم


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : مباحث اخلاقی ... آنچه باید بدانیم s_mary25th February 2007, 11:47 AMبه نام حق در اینجا به بررسی مباحث اخلاقی که باید مد نظر داشته باشیم میپردازیم . مبحث اول: آداب برخورد مردم‌داری راه نفوذ درد دلها و جهت‌دادن آنها به سمت خویش است یعنی اگر انسان برای رسیدن به هدفش به رضایت مردم نیازمند است باید در دل آنها نفوذ کند و برای نفوذ در دلها باید معاشرتش با مردم نیکو باشد. هر قوم و ملتی برای برخورد، آداب و رسومی دارند که رعایت آنها را نشانه احترام و بی‌توجهی به آنها را تحقیر و اهانت می‌دانند اسلام نیز برای برخورد آدابی قرار داده است مانند: سلام کردن پیوندهاى اجتماعى، نیازمند «تحکیم‏» است. استوارسازى این رشته‏ها با کلى‏گویى به دست نمى‏آید. بایدنمونه‏هاى عملى و مصداقهاى خاص و روشن ارائه شود، تا مرزهاى‏دوستى و پیوندهاى عاطفى استوارتر گردد و پایدار بماند. «سلام‏» ودست دادن یکى از این امور است. سلام، چراغ سبز آشنایى است. سلام، اطمینان دادن به طرف مقابل است که: هم سلامتى وتندرستى تو را خواستارم، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن، که‏گزندى به تو نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بدخواه وکینه‏ورز و دشمن. نیز نوعى درود و تحیت اسلامى است که دو مسلمان‏به هم مى‏گویند. این معناى شعار اسلامى سلام است. بارى ... سلام، نام خداست و تحیت الهى. سفارش پیامبر است وامامان. تا آنجا که فرموده‏اند: اگر کسى پیش از سلام، شروع به سخن‏کرد، جواب ندهید: «من بدء بالکلام قبل السلام فلا تجیبوه.» در حدیث دیگرى امام صادق (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند A 7%D 8%AF%D 9%82&PHPSESSID=ea 7b 4f8e7ed 8b 8c883371f2d 671495c2) علیه‌السلام از قول خداوند نقل مى‏کند که بخیل، کسى است که از سلام دادن به دیگرى بخل ورزد: «البخیل من بخل بالسلام.» براستى ... سلام دادن به دیگرى نه تنها چیزى از قدر و جایگاه‏انسان نمى‏کاهد و هیچ گونه ضرر و زیان مادى، پولى، آبرویى‏و ... ندارد، بلکه محبت‏آور و صفابخش است و خداپسند و سیره‏رسول خداصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وس لم و روش و منش اولیاء الهى است. به علاوه، نشانه‏اى ازتواضع و فروتنى و نداشتن کبر است. انسانهاى متواضع، نه تنها زیان‏نمى‏بینند، بلکه عزت و محبوبیت هم پیدا مى‏کنند. امام صادق (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند A 7%D 8%AF%D 9%82&PHPSESSID=ea 7b 4f8e7ed 8b 8c883371f2d 671495c2) علیه‌السلام فرمود: «من التواضع ان تسلم على من لقیت‏» از نشانه‏هاى فروتنى این است که به هر کس برخوردى، سلام‏دهى. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند AD%D 9%85%D 8%AF+%D 8%B 5%D 9%84%DB%8C+%D 8%A 7%D 9%84%D 9% 84%D 9%87+%D 8%B 9%D 9%84%DB%8C%D 9%87+%D 9%88+%D 8%A 2%D 9 %84%D 9%87+%D 9%88+%D 8%B 3%D 9%84%D 9%85+&PHPSESSID=ea 7b 4f8e7ed 8b 8c883371f2d 671495c2)نیز فرمود: «اذا تلاقیتم، فتلاقوا بالتسلیم و التصافح‏» هرگاه یکدیگر را دیدار کردید، با «سلام‏» و «دست دادن‏» با هم دیدارکنید وقتى دو نفر به هم مى‏رسند، نگاهها که به هم مى‏افتد، چهره‏ها که‏رو در رو قرار مى‏گیرد، نخستین علامت صداقت و مودت و برادرى،«سلام دادن‏» است و در پى آن، دست دادن و «مصافحه‏». پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند AD%D 9%85%D 8%AF+%D 8%B 5%D 9%84%DB%8C+%D 8%A 7%D 9%84%D 9% 84%D 9%87+%D 8%B 9%D 9%84%DB%8C%D 9%87+%D 9%88+%D 8%A 2%D 9 %84%D 9%87+%D 9%88+%D 8%B 3%D 9%84%D 9%85&PHPSESSID=ea 7b 4f8e7ed 8b 8c883371f2d 671495c2) فرمود: سوگند به خدائی که جانم در دست اوست وارد بهشت نمی‌شوید مگر آنکه ایمان داشته باشید و مؤمن واقعی نخواهید بود تا اینکه یکدیگر را دوست بدارید. آیا راهنمایی کنم شما را به عملی که اگر انجام دهید موجب دوستی شما می‌شود؟ گفتند: بله یا رسول‌الله. فرمود: به یکدیگر سلام کنید. دست دادن گفتیم که «مصافحه‏» هم، «دوستى‏آور»، «کدورت‏زدا» و «محبت‏آفرین‏»است. ما علاقه خود و صمیمیت را با دست دادن ابراز مى‏کنیم.برعکس، اگر با کسى کدورت و دشمنى داشته باشیم، از دست دادن با اوپرهیز مى‏کنیم. به همین خاطر، این دستور مقدس و پربرکت اسلامى،در تحکیم رابطه‏هاى دوستى و اخوت، ثمربخش است. دست دادن نیز، همچون سلام، ادب و آدابى دارد. یکى از آنهاپیوستگى و تکرار است. در یک سفر و همراهى و دیدار، حتى چند باردست دادن نیز مطلوب است. ابوعبیده (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)نقل مى‏کند: همراه امام باقر (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند A 7%D 9%82%D 8%B 1&PHPSESSID=ea 7b 4f8e7ed 8b 8c883371f2d 671495c2) علیه‌السلام بودم. اول من سوارمى‏شدم، سپس آن حضرت. چون بر مرکب خویش استوار مى‏شدیم،سلام مى‏داد و احوالپرسى مى‏کرد، چنان که گویى قبلا یکدیگر راندیده‏ایم. آنگاه مصافحه مى‏کرد. هرگاه هم از مرکب فرود مى‏آمدیم وروى زمین قرار مى‏گرفتیم، باز هم به همان صورت، سلام مى‏کرد ودست مى‏داد و احوالپرسى مى‏کرد و مى‏فرمود: «با دست دادن دو مؤمن،گناهانشان همچون برگ درختان فرو مى‏ریزد و نظر لطف الهى با آنان است، تا از هم‏جدا شوند.» از آداب دیگر مصافحه، فشردن دست، از روى محبت و علاقه‏است، اما نه در حدى که سبب رنجش و درد گردد. جابر بن‏عبدالله (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) مى‏گوید: در دیدار با رسول خداصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وس لم بر آن‏حضرت سلام کردم. آن‏حضرت دست مرا فشار داد و فرمود: دست‏فشردن، همچون بوسیدن برادر دینى است. همچنین هنگام مصافحه، طول دادن و دست را زود عقب نکشیدن‏از آداب دیگر این سنت اسلامى است. در مصافحه، پاداش کسى بیشتراست که دستش را بیشتر نگه دارد. پیامبر اکرم (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند 1+%D 8%A 7%DA%A 9%D 8%B 1%D 9%85&PHPSESSID=ea 7b 4f8e7ed 8b 8c883371f2d 671495c2) صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نیز این سنت نیکو را داشت که چون با کسى‏دست مى‏داد، آن قدر دست‏خود را نگه مى‏داشت، تا طرف مقابل دست‏خود را سست کند و عقب بکشد. . بارى ... محبت قلبى را باید آشکار ساخت. از آثار دیگر مصافحه، «کینه‏زدایى‏» است. پیامبر اکرم (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند 1+%D 8%A 7%DA%A 9%D 8%B 1%D 9%85&PHPSESSID=ea 7b 4f8e7ed 8b 8c883371f2d 671495c2)صلی� �الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «تصافحوا، فان التصافح یذهب السخیمة‏» و «تصافحوا فانه یذهب بالغل‏». مصافحه کنید و دست دهید، چرا که آن، کینه و کدورت را مى‏زداید. امام باقر (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند A 7%D 9%82%D 8%B 1&PHPSESSID=ea 7b 4f8e7ed 8b 8c883371f2d 671495c2) علیه‌السلام فرمود: هر دو نفر مؤمنى که با هم دست‏بدهند، دست‏خدا میان دست آنان است و دست محبت الهى بیشتر با کسى است که‏طرف مقابل را بیشتر دوست‏بدارد. و نیز امام صادق (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند A 7%D 8%AF%D 9%82&PHPSESSID=ea 7b 4f8e7ed 8b 8c883371f2d 671495c2) علیه‌السلام فرمود: هنگامى که دو برادر دینى به هم مى‏رسند و با هم دست مى‏دهند،خداوند با نظر رحمت‏به آنان مى‏نگردد و گناهانشان، آن سان که برگ‏درختان مى‏ریزد، فرو مى‏ریزد، تا آنکه آن دو از هم جدا شوند. ابو عبیده حزاء (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)می‌گوید با امام باقر علیه‌السلام (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند 85%D 8%A 7%D 9%85+%D 9%85%D 8%AD%D 9%85%D 8%AF+%D 8%A 8%D 8% A 7%D 9%82%D 8%B 1+%D 8%B 9%D 9%84%DB%8C%D 9%87+%D 8%A 7%D 9% 84%D 8%B 3%D 9%84%D 8%A 7%D 9%85+&PHPSESSID=ea 7b 4f8e7ed 8b 8c883371f2d 671495c2) همسفر بودم امام در میان راه برای مقصدی پیاده شد، وقتی برگشت با من مصافحه کرد و دست مرا محکم فشرد سپس فرمود: ای ابا عبیده هیچ مسلمانی با برادر دینیش دست نمی‌دهد و یا با باز کردن انگشتان دست، دست او را نمی‌فشارد مگر آنکه گناهان هر دو مانند برگ درختان پائیزی می‌ریزد. گشاده‌روئی روی باز و چهره گشاده تأثیر زیادی در جذب دلها و استحکام محبت‌ها دارد امام علی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند 84%DB%8C&PHPSESSID=ea 7b 4f8e7ed 8b 8c883371f2d 671495c2) علیه‌السلام می‌فرماید: بدرستی که شما هرگز نمی‌توانید با اموالتان مردم را داشته باشید (از خود راضی کنید) سپس با خوش‌روئی و برخورد نیک آنها را داشته باشید (و به خود جلب کنید.) علاقه، گنجى نهفته در درون است که باید آن را استخراج و آشکارکرد، تا از برکاتش بهره برد. روشنترین خیر و برکتش، تقویت دوستیهاو تحکیم آشناییها و رابطه‏ها است. به دستور اسلام، هرگاه مؤمنى راملاقات مى‏کنید، مصافحه کنید، خوشرویى و چهره گشاده و بشاش وخندان به هم نشان دهید. گفتار نیکو قرآن کریم می‌فرماید: به بندگان من بگو بهترین سخن را بگویند به درستی که شیطان (با یک کلام ناشایست) بین آنان دشمنی ایجاد می‌کند همانا شیطان دشمن آشکار انسان است. گفتار نیکو آن است که هم محتوایش نیکو باشد و هم کیفیت ادای آن، زیبا سخن گفتن هنری است که هم باعث محبوبیت انسان می‌شود و هم او را در رسیدن به اهدافش کمک می‌کند. s_mary1st March 2007, 07:55 AM(( آداب برخورد با فقیر )) افراد ثروتمند معمولا در نظر مردم احترام دارند و فقرا و مساکین بی‌ارج و حقیرند، اما دین مقدس اسلام هیچ‌گاه ملاک احترامات اجتماعی را بر پایه فقر و ثروت قرار نداده، بلکه برعکس، ثروت‌اندوزی و دنیا پرستی را مذمّت کرده است. در دستورات اسلامی شدیدا توصیه شده است که به فقرا احترام بگذارید، با آنها رفت و آمد داشته باشید و جواب سلام آنها را به گرمی بدهید. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرمود:«شیعیان فقیر علی امیرالمؤمنین علیه السلام را کوچک نشمردید. هر یک از آنها تعداد بسیار زیادی را - به تعداد قبیله «ربیعه» و «مضر» - شفاعت خواهد کرد.» و نیز می‌فرمود:«هر کس مسلمان فقیری را کوچک بشمارد، خداوند را کوچک شمرده و خداوند هم او را در روز قیامت حقیر می‌شمارد- مگر اینکه از این عمل خود توبه کند- و هر کس فقیر مسلمانی را احترام بگزارد، روز قیامت خداوند را ملاقات می‌کند، در حالی که خداوند از او راضی است.» حضرت رضا علیه السلام می‌فرمود:«هر کس جواب سلام فقیران را مانند جواب سلام ثروتمندان ندهد و او را دست کم بگیرد، روز قیامت خداوند را ملاقات می‌کند در حالی که از او خشگمین است.» و نیز می‌فرمود:«هر کس مرد یا زن مؤمنی را از بابت فقرش تحقیر کند، روز قیامت خداوند او را در بین مردم رسوا و سرشکسته خواهد کرد.» و چنین دعا می‌‌فرمود:«خداوندا! مرا مسکین زنده بدار و مسکین بمیران و در زمره مساکین محشور فرما!» امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز در وصایای خود می‌فرمود:«وصیت می‌کنم شما را به دوست داشتن مساکین و همنشینی با آنها.» s_mary1st March 2007, 07:58 AM(( حفظ آبروی فقیر )) فقیری نزد حضرت علی علیه السلام آمد و گفت:« ای امیرالمؤمنین، من از شما خواسته ای دارم.» امام به او فرمود:« حاجتت را روی زمین بنویس، که من نشانه های گرفتاری و سختی را به روشنی در چهره ات می بینم.» شخص فقیر روی زمین نوشت:« من فقیر و نیازمندم.» امام به خدمتکارش قنبر فرمود قدری پول به او بدهد. فقیر با چند بیت شعر از محبت امام سپاسگزاری کرد. پس از تمام شدن اشعار او، امام فرمود:« صد دینار دیگر هم به او بدهید.» در این هنگام شخصی به امام گفت:« ای امیر مؤمنان، او را بی نیاز ساختی.» امام فرمود:« من از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می‌فرمود:« من در شگفتم از گروهی که بندگان را با دارایی خویش خریداری می کنند و مالک آنان می شوند؛ اما انسان‌های آزاد را با احسان و نیکی و کمک خریداری نمی‌کنند.» s_mary1st March 2007, 08:20 AMاحسان به مردم احسان و نیکی به مردم از جمله وسایلی است که نزدیکی به خدا را سرعت می‌بخشد، مانع نزول بلا و موجب برطرف‌شدن سختی‌ها و مشکلات می‌شود، و از همه مهم‌تر محبوبیت در نزد خداوند متعال را که منشأ رحمت‌های بیکران اوست به ارمغان می‌آورد. حسن خلق و خوشرفتاری با مردم، تلاش در برآوردن نیازهای آنان، مشکل‌گشایی از آنها، انفاق و صدقه، دادن قرض الحسنه و کمک مالی از نمونه‌های کامل احسان است. از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است که خداوند تبارک و تعالی فرمود:« الخلق عیالی فاحبهم الی الطفهم بهم و اسعاهم فی حوائجهم» (بندگان من عیال ( اعضای خانواده) من هستند. پس محبوب‌ترین مردم نزد من کسانی هستند که نسبت به سایرین مهربان‌تر باشند و در رفع حوائج آنها بیشتر بکوشند.» حضرت علی علیه السلام فرمود:«شما برای نیکوکاری و فرمانبرداری از خدا آفریده شده اید.» امام حسین علیه السلام فرمود:«هرکس گرفتاری و مشکل مؤمنی را برطرف کند و بار غمی را از دوشش بردارد خداوند گرفتاری‌ها و مشکلات دنیا و آخرت او را برطرف خواهد کرد، و هر کس نیکی کند خداوند به او نیکی خواهد کرد؛ و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.» در آیات قرآن کریم در روایات فروانی توصیه به احسان و نیکی نسبت به دیگران شده است؛ اخلاق اسلامی، انسان را موظف می‌کند در برخورد با مردم به نیکی سخن بگوید؛ چنانچه خداوند در سوره بقره، آیه 83 می‌فرماید:«قولوا الناس حسنا» (با مردم به خوبی و نیکی سخن بگویید.) شخص مسلمان باید در رفتار خود با مردم نیز به نیکی عمل کند؛ چنانچه خداوند در سوره بقره، آیه 195 می‌فرماید:« و احسنوا ان الله یحب المحسنین» (و نیکی کنید که خداوند نیکی کنندگان را دوست دارد.) البته روشن است که احسان هر انسانی به تناسب موقعیت اجتماعی و شغلی و شرایط مخصوص به خودش است؛ مثلا نیکی یک مسوول و متصدی و مدیر که با مراجعه کنندگان مختلفی در ارتباط است به این صورت است که با همگان برخورد شایسته داشته باشد و تا آنجا که برایش ممکن است نسبت به انجام درخواست او اقدام و برای حل مشکل او تلاش کند. حضرت امام حسین علیه السلام می‌فرمود:«بدانید که نیازمندی های مردم به شما از جمله نعمت‌های خدا بر شماست. بنابراین با این نعمت‌ها احساس کسالت و خستگی نکنید چرا که آن نعمت‌ها به گرفتاری و نعمت مبدل خواهد شد.» s_mary1st March 2007, 08:45 AMحق همسایه جبرئیل چه می گوید؟ نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود : مازال جبرئیل یوصینی بالجار حتی ظننت انه سیورثه جبرئیل دربارهء همسایه آنقدر به من سفارش کرد که پنداشتم همسایه از همسایه ارث خواهد برد. اهمیت همسایه (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندحدیثی از حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیه دربارهء همسایه نقل شده است که اهمیت دوچندان حفظ حقوق همسایه را می رساند: عن ابن مسعود قال جاء رجل الی فاطمة علیها سلام فقال یا بنت رسول الله هل ترک رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم عندک شیئاً فطو قنیه فقالت یا جاریة هات تلک الجریدة ، فطلبتها فلم تجدها فقالت و یلک اطلیبها فانها تعدل عندی حسناً و حسیناً ، فطلبتها فاذاً هی قدقممتها فی قمامتها فاذاً فیها قال محمد النبی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم لیس من المؤمنین من لم یأمن جاره بوائقه و من کان یؤمن بالله و الیوم الاخر فلا یؤذی جاره. از ابن مسعود روایت شده که مردی به خدمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شرفیاب شد و عرضکرد ای دختر پیغمبر آیا از ما ترک رسول خدا چیزی نزد شما موجود است ؟ حضرت فرمود ای کنیزک آن چوب تر برایم بیاور ، کنیزک حسب الامر جستجو کرد اما آنرا نیافت حضرت فرمود وای بر تو جستجو کن تا پیدا کنی ، زیرا که آن (جریده) در ارزش معادل حسن و حسین است . کنیزک که جارو کرده بود در آنجا پیدا کرده و به حضرت زهرا سلام الله علیها داد در آن نوشته بود ( فرمود رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم مؤمن نیست کسیکه همسایه از بلا و آزار او در امان نباشد و کسیکه ایمان به خدا و روز قیامت دارد همسایه اش را آزار نمی دهد. همسایه کیست؟ (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)قال رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم کل اربعین داراً جیران من بین یدیه و من خلفه و عن یمینه و عن شماله.( __جة البیضاء فی آداب الصحبة و المعاشرة). فرمود رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هر چهل خانه از پیش رو و از پشت سر و از راست و چپ همسایه اند. حق همسایه بر گردن همسایه (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)حق الجاران مرض عدته وان مات شیعته وان ااستقرضک اقرضته وان اصابته مصیبة عزیته وولا ترفع بنائک فوق بنائه فتسد علیه الریح. فرمود رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلمح ق همسایه آن است که اگر مریض شد،عیادتش کنی واگرمردهمراه جنازه اش بروی واگر ازتوقرض خواست بدهی و اگر حادثهء خوشی بر او رخ داد ، تهنیتش گوئی و اگر مصیبتی رخ داد تعزیتش گوئی و بنای خود را از بناء و ساختمان او فراتر نبری و جریان باد را بر او نبندی. حفظ حریم همسایه (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)قال رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ، من اطلع علی بیت جاره فرای عورة رجل او شعر امراة او شیئاً من جسدها علی الله ان یدخله النار لا یبالی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود هر کس که به خانهء همسایه اش نگاه کند و عورت مردی یا موی زنی ، یا قسمتی از بدن او را ببیند بر خداوند است که او را به آتش ببرد و باکی ندارد. دعا برای همسایه (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)امام حسن علیه السلام فرمود: شبی مادرم، حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام، به عبادت ایستاد و من تا صبح، جز دعا برای همسایگانمان چیزی از او نشنیدم. صبح که شد، در پاسخ سؤال من گفت:«پسرم اول همسایه، بعد خودمان.» دیگر حقوق (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)همسایه علاوه بر حقوق ظاهری فراوانی که در کتابهای فقه و حقوق و اخلاق ذکر شده است، حقوق پنهان دیگری هم بر گردن همسایه دارد (از جمله دعا در حق او). همسایه باید با همسایه خویش ارتباط و محبتی قلبی بر قرار سازد. از جمله حقوق دیگر همسایه این است که در هنگام مریضی به عیادتش بشتابیم، اگر از سفر باز آمد به دیدنش برویم، و در مصائب به او تسلیت بگوییم، نیازهای او را برآوریم و از هر گونه اذیت و آزار بپرهیزیم. (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) s_mary8th March 2007, 11:58 PMمعنای لغوی سوء ظن به معنای بدگمانی بوده و یکی از رذائل اخلاقی است که در دین اسلام و در قرآن کریم به شدت از آن نهی شده است. بد گمانی در قرآن این صفت رذیله نتیجه ترس و ضعف نفس است، و اصولا افرادی که توان مقابله با دیگران را ندارند به این کار عادت می کنند. ترس از دیگران گاهی سبب می شود که انسان با تهمت زدن و با عینک بدبینی به دیگران نگاه کند. خود بزرگ بینی نیز گاهی از این روش خود را نشان می دهد. خداوند مى‏فرماید: «یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیرا مِنَ الظَّنِّ انَّ بَعْضَ الظَّنِّ اثْمٌ» (سوره حجرات، آیه 12 ) یعنى: اى گروه مؤمنین، اجتناب کنید از بسیارى از گمان به درستى که بعضى از گمانها گناه است. و در جای دیگر مى‏فرماید: «وَ ظَنَنْتُمْ ظَنَّ السُّوْءِ وَ کُنْتُمْ قَوْما بُورا» (سوره فتح، آیه 12) یعنى: گمان بد بردید، و شما قومى بودید به هلاکت رسیده». حضرت امیر المؤمنین ع مى‏فرماید: «باید امر برادر مؤمن خود را به بهترین محامل حمل کنى. و باید به سخنى که از برادر تو سرزند گمان بد نبرى مادامى که محمل خوبى از براى آن بیابى». در روایت آمده است که: «خداوند متعال حرام کرده است از هر مسلمى خون او را و عرض او را و ظن بد به او بردن را». و همین مذمت از براى ظن بد کافى است که آن را قرین کشتن مسلم و دست‏اندازى به حریم و عرض او نموده. و شکى نیست که هر کس در باطن، بد به دیگرى برد و او را به شر و فساد نسبت دهد در ظاهر به نظر حقارت او را مى‏بیند، و اکرام او را آنگونه که سزاوار است بجا نمى‏آورد. و در حقوق او کوتاهى مى‏کند. بلکه مضایقه از غیبت، و اظهار آنچه گمان به او برده نمى‏کند. و همه این امور منشأ هلاکت او مى‏شود. یک پند همیشگی مرا پیر دانایی دو اندرز فرمود بر روى آب یکى آنکه: بر خویش خوش بین مباش دگر آنکه: بر خلق بدبین مباش. چرا بدگمانی بد است؟ کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند از آنجاییکه سخن بی پایه در هر صورت ناصحیح خواهد بود ظن بد هم چون بر هیچ پایه و اساسی استوار نیست و همچنین باید گفت که این القائی از جانب شیطان می تواند باشد به همین علت گمان بد در زبان آیات و روایات به شدت نهی شده است.پس همیشه باید به انسانها گمان خوب ببریم یعنی اگر مومنی را در معرض یک تهمت دیدیم بهترین احتمال را بدهیم.حتی اگر این احتمال بسیار ضعیف باشد. ملا احمد نراقی می گوید پس هر گاه عالمى را در خانه امیر ظالمى ببینى شیطان به گمان تو مى‏اندازد که: او به جهت طمع به آنجا رفته، تو باید آن را به دل خود راه ندهى، زیرا که شاید باعث رفتنش اعانت مظلومى باشد. و اگر از دهن مسلمانى بوى شراب یابى باید جزم به اینکه او شراب حرام نوشیده است نکنى، زیرا که مى‏شود که مزمزه کرده باشد و ریخته باشد، یا بر آشامیدن آن مجبور بوده باشد، یا به تجویز طبیب حاذقى به جهت مداوائى آشامیده باشد. و بالجمله باید حکم تو بر افعال مسلمین چون حکم و شهادت بر اموال ایشان باشد. و همچنان که در مال حکم نمى‏کنى مگر به آنچه دیده‏اى، یا با اقرار شنیده‏اى، یا دو شاهد عادل در نزد تو شهادت داده‏اند، همچنین در افعال ایشان باید چنین باشى. فرار از موضع تهمت و گمان بد اگر شخص عادلی، بدى از مسلمانى نقل کند باید نه باید تکذیب شخص گوینده را کرد و نه حرف او را قبول کرد و حضرت امیر المؤمنین - علیه السلام - فرمودند که: «هر که خود را در محل تهمت در آورد ملامت نکند کسى را که به او بدگمان شود». و از حضرت امام زین العابدین - علیه السلام - مروى است که: صفیّه دختر حى بن اخطب، همسر محترم حضرت رسول - صلّى اللّه علیه و آله - حکایت کرد که: «وقتى حضرت پیغمبر - صلّى اللّه علیه و آله - در مسجد معتکف بودند من به دیدن او رفتم و بعد از شام از پیش آن حضرت مرخّص شده روانه منزل شدم. آن حضرت قدرى راه همراه من آمد و تکلم مى‏کرد، شخصى از انصار برخورد و گذشت، حضرت او را آواز داده فرمود: این زن من صفیّه است. � سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 584]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن