تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815471005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ازدواج در اديان به عنوان تكليف شناخته مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ازدواج در اديان به عنوان تكليف شناخته مي‌شود
مدير گروه آموزشي اديان دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرري در نشست "بررسي ازدواج در اديان مزدائي و مسيحيت"، از ازدواج به عنوان امري ديني نام برد كه در بيشتر اديان به عنوان تكليف شناخته مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني مؤسسه گفتگوي اديان، سي و هفتمين جلسه از سري سخنراني‌هاي علمي ماهانه مؤسسه گفت و گوي اديان با نام «بررسي ازدواج در اديان مزدائي و مسيحيت»، برگزار شد.

دكتر عبدالحسين لطيفي، استاد دانشگاه، در اين نشست كه با حضور سيد محمد علي ابطحي، رئيس موسسه گفت و گوي اديان و جمعي از علاقه مندان برگزار شد، گفت: ازدواج پيوندي دو طرفه است كه چون تحت نظارت، موافقت و با كنترل نهادهاي رسمي ديني برگزار مي‌شود، امري ديني به شمار مي‌آيد.

وي ضمن مطابقت احكام، مفهوم و اهداف ازدواج در دو دين مسيحيت و مزدائي اظهار داشت: با اينكه بيشتر اديان به ازدواج به عنوان امري مطلوب و به عنوان تكليف نگاه مي‌كنند اما در مسيحيت و به‌خصوص ميان كاتوليك ها ازدواج به عنوان يك تكليف قطعي نيست و حتي در وهله دوم قرار مي‌گيرد و در اين دين تجرد امر مطلوب و مراد به حساب مي‌آيد.

مدير گروه آموزشي اديان دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرري گفت: براي درك بهتر جايگاه نهاد خانواده در هر ديني مي‌توان به جايگاه زن در آن دين اشاره كرد. وي افزود: در دين مزدائي زن از جايگاه نسبتاً خوبي برخوردار است و در بسياري از شئون چون قضاوت، حق تجارت و حتي عهده داري امور ديني، هم تراز مرد قرار مي‌گيرد، اما در مسيحيت زن چنين جايگاهي ندارد.

رئيس هيات مديره انجمن علمي – فرهنگي دانشجويان و دانش آموختگان نابيناي ايران، با بيان اينكه الهيات مسيحيت مبتني بر الهيات يهوديت است، گفت: در اين تعريف ازدواج به معناي پيمان و عقد دو طرفه نيست چون تجرد بر تاهل برتري دارد و به اين ترتيب مسيح داماد و كليسا عروس معنوي خوانده مي‌شود و اين تجرد است كه زمينه خدمت به خدا و ازدواج روحاني يا معنوي را فراهم مي‌آورد و اين ازدواج محقق نمي شود مگر اينكه فرد از لحاظ عرفي مجرد باشد.

وي گفت: اما در دين مزدائي، ازدواج تكليف است و فرد متاهل بر فرد مجرد و فرد متاهل داراي فرزند بر فرد متاهل بدون فرزند ارجحيت دارد. اين استاد دانشگاه، هدف مشترك اديان براي ازدواج را توليد مثل خواند و اضافه كرد: در دين مزدائي علاوه بر اين هدف، توليد مثل براي ياري به اهورا مزدا براي شكست اهريمن هم از اهداف ازدواج عنوان شده است.

وي با بيان اينكه ازدواج در مسيحيت به معناي يكي شدن طرفين است اظهار داشت: در اين شرايط كليساي كاتوليك با توجه به بسيط بودن ازدواج، طلاق را به رسميت نمي شناسد و پيمان ازدواج قابل گسست نيست.

وي افزود: كليسا در بدترين شرايط قائل به طلاق ناقص يا محدود، به معناي جدا كردن خوراك و بستر و نه بيش از آن است اما در دين مزدائي طلاق و جدائي امكان پذير است.

لطيفي ضمن بررسي ازدواج ميان اديان مختلف گفت: اين مساله معمولاً در همه اديان واكنش برانگيز است چنانچه در يهوديت يا مزدائي چنين چيزي پذيرفته شده نيست اما مسيحيت پروتسنان اين نوع ازدواج را در صورتيكه بين دو ايمان دار باشد مي پذيرد.

وي از «اعتقاد به دين مزدائي براي طرفين»، «رسيدن به سن بلوغ»، «رضايت طرفين» و «مجرد بودن» به عنوان شرايط جايز بودن عقد در دين مزدائي نام برد و اضافه كرد: رضايت ولي و خود فرد و در برخي حوزه هاي كليسايي هم آئين بودن طرفين از شروط عقد در دين مسيحيت است.

وي آداب ازدواج را آدابي عرفي و ديني دانست و گفت: اين آداب بسته به شرايط فرهنگي و عرفي هر جامعه مي تواند متفاوت باشد چون فرهنگ از دو جنبه ديني و عرفي تشكيل شده است. وي آئين هاي ازدواج دين مزدائي را با توجه به اينكه اين دين بيشتر جنبه درون مرزي دارد، تابع عرف ايراني آن دانست و آداب و رسوم ازدواج مسيحيت را بسته به فرهنگ كشورهاي مختلف خواند.
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2488]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن