تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812923999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو كميسيون بهداشت مجلس در گفت و گو با فارس: سرانه درمان كاركنان برخي وزارتخانه‌ها 9 برابر مردم عادي است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو كميسيون بهداشت مجلس در گفت و گو با فارس: سرانه درمان كاركنان برخي وزارتخانه‌ها 9 برابر مردم عادي است
خبرگزاري فارس: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم گفت: سرانه درمان كاركنان برخي وزارتخانه‌ها 47 هزار تومان است كه حدود 9 برابر سرانه درمان 5500 توماني شهرنشينان است و اين عين بي‌عدالتي در نظام سلامت است.


شاهين محمد صادقي، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: مجلس هفتم با فعاليتهاي كارشناسي كميسيون بهداشت گام‌هايي را براي رفع مشكلات نظام سلامت برداشت كه افزايش نسبي سرانه درمان نسبت به سرانه درمان سال 83، مصوب كردن اعتبار اجراي طرح پزشك خانواده، تعرفه گذاري خدمات پرستاري، رايگان شدن هزينه درمان تصادفي‌ها، اجراي بيمه درماني و اجتماعي روستائيان، تصويب قانون سقط جنين و لقاح مصنوعي و قانون جامع دخانيات از جمله آن است اما كارهاي ناتمام بسيار زيادي باقي ماند كه بايد در مجلس هشتم پيگيري شود.
وي ادامه داد: شرايط جديد جامعه، نيازهاي بهداشتي- درماني جديدي را به وجود آورده است بنابراين همواره نيازمند قوانين جديدي هستيم كه پاسخگوي نيازهاي بهداشتي- درماني روز مردم باشد و اصلاح قوانين با توجه به نيازهاي روز يك كار هميشگي و دائمي است كه پايان ندارد.
وي گفت: مهمترين اولويت‌هاي سلامت مردم كه بايد در مجلس هشتم و كميسيون بهداشت آن پيگيري شود، اصلاح وضعيت بيمه‌هاي درماني است كه اكنون پراكنده و بي سر و سامان هستند، هر كدام از بيمه‌ها الان ساز خودشان را مي‌زنند و هر طور خواستند با پزشكان و مراكز درماني قرارداد مي‌بندند، البته بيمه هاي خصوصي مي‌توانند متفاوت باشند و هر كدام ضوابط خودشان را داشته باشند اما بيمه پايه درمان ايرانيان كه از بودجه دولت استفاده مي‌كند بايد عادلانه و براي همه آحاد مردم يكسان باشد.
محمد صادفي افزود: اصلاح بيمه پايه درمان ايرانيان يكي از اولويت‌هاي مهم مجلس هشتم است، اصلاح و افزايش سرانه درمان نيز يكي از چالش‌هاي مهم نظام سلامت ايران است و از اين نظر سرانه درمان در ايران جزء سرانه هاي درمان بسيار پايين دنياست كه به تبع آن تعرفه هاي خدمات پزشكي نيز بسيار پايين و غير واقعي است.
وي گفت: اگر اين 2 مسئله اصلاح شود بخش اعظم گرفتاري‌هاي نظام سلامت در ايران از بين مي‌رود، تعرفه خدمات پزشكي بايد بر اساس قيمت تمام شده محاسبه شود و معلوم باشد كه قيمت واقعي خدمات پزشكي چقدر است و دولت بر اساس سرانه و پولي كه دارد چقدر آن را پوشش مي‌دهد، اين امر باعث شفاف شدن چالش‌هاي اقتصاد سلامت مي‌شود، نمي‌شود يك خدمتي كه 100 هزار تومان براي يك بيمارستان هزينه دارد را با تعرفه 10 هزار توماني پوشش بيمه‌اي دهيم، در اين صورت مابه التفاوت آن به صورت‌هاي ديگر از جيب مردم پرداخت مي‌شود.
عضو هيئت رئيسه مجلس هفتم ادامه داد: سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي ايران اكنون حدود 6 درصد است كه با توجه به مشكلات اين حوزه بايد حداقل به 8 تا 9 درصد درآمد ناخالص ملي افزايش يابد، در آن صورت اعتباري در اختيار متوليان سلامت قرار مي‌گيرد كه مي‌توانند با مديريت مناسب به تقويت نظام سلامت بپردازند.
وي گفت: البته با همين پولي كه اكنون در نظام سلامت تزريق مي‌شود، بسيار بهتر مي‌توان مديريت كرد، الان هر سازمان دولتي به طور جداگانه اعتباري را براي سلامت پرسنل‌ خود در اختيار دارد، بانكها و برخي وزارتخانه‌ها از اين نظر از كنترل وزارت بهداشت خارج هستند و ما شاهد اسراف و پراكندگي اعتبارات سلامت در كشور هستيم و لازم است قانونگذار براي ساماندهي اين وضع اقدام كند.
محمد صادقي افزود: برخي وزارتخانه‌ها اكنون سرانه درمان 47 هزار توماني را براي پرسنل و كاركنانشان اختصاص داده‌اند، خودشان سازمان بيمه گر دارند و بيمارستان تاسيس كرده‌اند، در حالي كه سرانه درمان شهرنشينان در ايران 5500 تومان است و البته سرانه درمان روستائيان بسيار كمتر است.
وي گفت: مشكلات ديگري نيز در حوزه تربيت نيروي انساني متخصص در حوزه سلامت و به خصوص اشتغال آنان وجود دارد كه بايد در مجلس هشتم مورد توجه قرار گيرد، تا فارغ التحصيلان اين رشته‌ها براي كار كردن به تهران و شهرهاي بزرگ هجوم نياورند.
وي افزود: كمك به تامين هزينه‌هاي درمان نيازمندان و اقشار كم درآمد جامعه نيز بايد مورد توجه كميسيون بهداشت و مجلس آينده باشد زيرا متاسفانه اكنون جمعيت قابل توجهي از مردم به خاطر هزينه‌هاي سلامت مجبورند دار و ندارشان را بفروشند، مقروض شوند تا بتوانند زنده بمانند.
نماينده مردم كارزون در مجلس هفتم اضافه كرد: مسئله مهم ديگر اين است كه مسئولان و متوليان سلامت بايد بر اساس پول توي جيبشان خرج كنند نيابد انتظار كاذب ايجاد كنند، وقتي پول ما محدود است بايد ورود داروهاي جديد و دستگاه‌هاي گران قيمت تشخيصي و درماني با توجه به توان مالي مردم وارد كشور شوند. بايد بين خرج و دخلمان تناسب باشد ما نمي‌توانيم مانند كشورهاي ثروتمند غربي به مردم خدمات درماني ارائه كنيم.
انتهاي پيام/ز
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن