تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813203046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايسكانيوز از راي 50 قاضي ديوان عالي كشور «ستار» از اتهام سوزاندن همسرش تبرئه نشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: گزارش ايسكانيوز از راي 50 قاضي ديوان عالي كشور «ستار» از اتهام سوزاندن همسرش تبرئه نشد


تهران - خبرگزاري ايسكانيوز: قضات هيات عمومي ديوان عالي كشور با رسيدگي موشكافانه به يك پرونده اصراري - كيفري، حكم مردي را كه از اتهام همسركشي تبرئه شده بود، شكستند.

زن نگون بخت «بريده بريده» به پرستار گفت:شوهرم مرا آتش زد و...
*آنچه گذشت.....
فريادهاي گوشخراش «معصومه – الف» كه سراپا آتش بود و در حياط خانه اش مي دويد ظهر دومين روز پاييز 1381 در يكي از خيابان هاي قزوين لرزه بر جان همسايگان انداخت.به گزارش روز جمعه گروه حوادث ايسكانيوز:كساني كه هراسان از خانه شان بيرون دويده بودند تا به زن شعله ور كمك كنند هر چه در زدند جوابي نشنيدند.
پسر همسايه اما سرانجام از پشت بام به داخل خانه راه يافت، در را باز كرد و پشت سرش مردم وارد شدند.«معصومه» همچنان ضجه مي زد و شوهرش «ستار» نگاهش مي كرد.
عقربه ها به 13:30 رسيده بود كه بدن نيمه جان «معصومه» به بيمارستان رسيد.مدرك هاي موجود در پرونده نشان مي دهد، زن نگون بخت «بريده بريده» به پرستار گفت:شوهرم مرا آتش زد.
پرستار پس از شنيدن اين جمله ، بلافاصله با مركز فوريت هاي پليس 110 قزوين تماس گرفت و ماموران به همراه قاضي كشيك وقت به بيمارستان رفتند.
زن سوخته كه به سختي حرف مي زد اظهار داشت:براي رفتن به عروسي آماده مي شدم كه شوهرم با من درگير شد.«ستار» دست راستم را پيچاند، مرا به داخل حياط كشيد و يك پيت 20 ليتري نفت به دستم داد و گفت روي خودت بريز.
«معصومه» ادامه داد:شوكه شده بودم كه «ستار» پيت نفت را روي تنم ريخت و كبريت كشيد. يك ساعت و نيم مرا داخل حياط نگه داشت و بعد به بيمارستان رساند.شوهرم و دايي اش تهديدم كردند اگر حرفشان را گوش نكنم مرا به بيمارستان نمي برند.
او كه آخرين نفس هايش را مي كشيد، اضافه كرد:شوهرم مجبورم كرد برگه اي را كه روي آن نوشته بود «من خودسوزي كردم و هيچ كس مقصر نيست» انگشت بزنم.چون مقاومت كردم پايم را به زور كشيد و انگشت زد.
«معصومه» ساعتي بعد روي تخت بيمارستان جان باخت و پزشكي قانوني علت اصلي مرگ را 90 درصد سوختگي اعلام كرد.
بدين ترتيب بازجويي از شاهدان در دستور كار پليس قرار گرفت و شوهر قرباني منكر هرگونه دخالت در مرگ همسرش شد.«ستار» بارها ادعا كرد زنش خودسوزي كرده است.
در آن ميان «محرم- ن» راننده آژانسي كه زن سوخته را به بيمارستان رسانده بود شهادت داد:«معصومه» چند بار در ماشين گفت كه شوهرش او را آتش زد.
در ادامه تحقيقها ، همسايگان هم گفته هاي «محرم»را تاييد كردند: وقتي مي خواستم براي كمك به حياط وارد شويم، ستار مانع ورودمان شد.

*در دادگاه
با طرح اتهام همسركشي و تسليم شكايت خانواده داغدار ، پرونده به شعبه 101 دادگاه عمومي- جزايي قزوين فرستاده شد.قضات، بامداد 19 مرداد 1383 پس از چندين ساعت بررسي و شور ، پرونده را از موارد لوث دانستند و به اجراي آيين قسامه (سوگند) راي دادند.
بدين ترتيب قرار شد 50 نفر از خويشاوندان نسبي قرباني در دادگاه ، قسم ياد كنند «ستار» عامل جنايت است.خانواده داغدار اما به دليل نداشتن 50 نفر براي قسم ياد كردن، در دادگاه حاضر نشد.
به همين خاطر متهم به بيش از 50 بار به دست گذاشتن روي «كلام ا...» سوگند خورد همسرش خودسوزي كرده است.
با اجراي اين مراسم، دادگاه به استناد موادي از قانون مجازات اسلامي، راي به پرداخت ديه قرباني از صندوق بيت المال داد.
حكم اما با اعتراض وكيل خانواده داغدار در شعبه 37 ديوان عالي كشور شكست و قضات با توجه به فتواي امام راحل در كتاب تحريرالوسيله كه فرموده اند: «دادگاه حق ندارد بدون درخواست اولياي دم منكر را قسم دهد» و «اگر قاضي بدون درخواست اولياي دم، متهم را قسم دهد به اين قسمت اعتنا نمي شود» پرونده را به شعبه همعرض ، يعني 103 دادگاه عمومي جزايي قزوين سپردند.
قضات شعبه 37 همچنين درباره پرداخت ديه از بيت المال اعلام كردند:دادگاه اين مساله را از موارد لوث دانسته و راي برائت متهم را به استناد ماده 244 قانون مجازات اسلامي صادر كرده است .بنابراين با صدور اين حكم ديگر قاتلي نيست تا ديه از بيت المال پرداخت شود.
بامداد 10 شهريور 1386 پرونده بار ديگر در شعبه 103 دادگاه به شور گذاشته شد.از آنجا كه خانواده داغدار بازهم نتوانست 50 مرد مسلمان را براي مراسم سوگند معرفي كند دادگاه ، متهم و پدرش را 50 بار به اسما جلاله قسم داد و به استناد تبصره سه ماده 248 قانون مجازات حكم برائت صادرشد.گزارش ايسكانيوز مي افزايد ، درباره پرداخت ديه از بيت المال، سكوت و به ظاهر راي شعبه 37 ديوان را قبول كردند و البته با استناد به اصل 166 قانون اسلامي، ماده 214 آيين دادرسي كيفري و ماده 9 آن مصوب سال 1380 راي را غير قطعي دانستند.
پرونده بار ديگر با اعتراض وكيل پدر و مادر «معصومه» به شعبه 37 ديوان عالي فرستاده شد و چون قضات اين شعبه بر راي پيشين خود اصرار كردند، هيات عمومي ديوان عالي كشور به شور پرداخت.

*راي 50 قاضي
در اين نشست ويژه كه به رياست آيت ا... مفيد (رييس ديوان عالي كشور) و با حضور آيت ا...دري نجف آبادي (دادستان كل كشور) و 50 قاضي دادگاه برگزار شد، باغاني (رييس شعبه 13 تشخيص ديوان عالي كشور) با اشاره به محتواي پرونده اصراري - كيفري كه در آن به نظر مي رسد معصومه را شوهرش آتش زده گفت: صدور حكم برائت و قسم دادن «ستار» در حالي كه در مظان قوي قتل عمد است با موازين قضا منطبق نيست و دادگاه ها از باب قسم دادن متهم مرتكب تخلف شده اند.
سپس احمدي شاهرودي (عضو معاونت ديوان عالي كشور) اظهار داشت: دادگاه ها بدون اينكه اولياي دم مطالبه سوگند كند، متهم را قسم داده و حكم تبرئه اش را صادر كرده اند. اين در حالي است كه بايد طبق فتواي مراجع ، حكم توقف دعوا داده شود نه اينكه حكم تبرئه صادر كنند.
وي اضافه كرد:قاضي بايد حكم بدهد تا پرونده ها روي هم تلنبار نشوند و بلاتكليف نمانند.قاضي در اينجا بايد دلايل لازم را جمع آوري كند و اگر شواهدي وجود داشت لازم است بررسي دقيق و سپس حكم صادر شود.چنانچه با گذشت بيش از 10 سال تحقيق، نتيجه اي حاصل نشد اينجا بايد حكم مطابق موازين شرعي صادر شود.
همچنين اميري (مستشار شعبه ديوان عالي كشور) با اشاره به اينكه پرداخت ديه از بيت المال منتفي است، عنوان كرد:در پرونده ، اظهارنظرهايي از قرباني، راننده آژانس و همسايگان وجود دارد كه همگي مبهم است.در اين پرونده چون براي قضات ، علم حاصل نشده است پس برائت متهم صحيح است.
دادستان كل كشور نيز اعلام كرد:در پرونده شواهدي موجود است؛ از جمله 1- شكاك و بدبين بودن متهم نسبت به همسرش و قفل كردن در خانه، اعتراض او به آرايش و رنگ كردن موي سر 2- اجازه ندادن به «معصومه» براي ديدن والدينش طي دو سال قبل از مرگ 3- «ستار» خانواده «معصومه» را از ماجرا با خبر نكرده بود بلكه 14 ساعت بعد همسايگان ، آنان را به بيمارستان دعوت كردند 4- ادعاهاي بي اساس «ستار» مبني بر اينكه :«زنم در آشپزخانه ، خودش را آتش زد و در را از پشت بست.من خودم را از پشت بام به حياط خلوت انداختم و او را خاموش كردم...» 5- شهادت شاهدان كه يكي از آنان اظهار داشته «ستار» با خونسردي روي همسرش آب مي ريخت مثل اين كه به گل هاي حياط آب مي دهد!ديگر اينكه يكي از همسايگان گفته «ستار» نفت را از او گرفت 6- پيت نفت و كبريت در حياط و كنار معصومه بود و آثاري از آتش سوزي و دود در آشپزخانه يا حياط خلوت ديده نشد7- متهم ، معصومه را در پتو پيچيد و با تاخير يك ساعت و نيم به بيمارستان برد 8- دهان كودك پنج ساله اش خون آلود بود 9- درباره بدبيني و بهانه گيري شوهر نسبت به رنگ موي قرباني و كتك كاري آنان هيچ ترديدي وجود ندارد 10-گفته زن دايي ستار نشان مي دهد همسرش حتي براي رنگ كردن مو از شوهر اجازه مي گرفته؛ پس چنانچه فرض كنيم متهم همسرش را آتش نزده او در تحميل چنين شرايطي مقصر است.
«دري نجف آبادي» ادامه داد: معصومه در آن شرايط انگيزه اي براي دروغ گفتن و متهم كردن شوهرش نداشته و اگر او نسبت به ستار خوشبين و راضي بود به جاي لعن و نفرين در لحظات آخر عمر، مي خواست حلالش كند.
وي توضيح داد:پس به نظر مي رسد موضوع لوث و قسامه منتفي است. لوث در جايي ايجاد مي شود كه امكان تشخيص قاتل حتي با بررسي هاي دقيق كارشناسي فراهم نشود اما در اين پرونده شواهد فراواني مبني بر مقصر بودن شوهر وجود دارد كه تكميل تحقيق هاي محلي و بازجويي ها مي تواند ابهامات را از بين ببرد.پس دادگاه بايد بر نوع عمد يا شبه عمد بودن جنايت اظهار نظر كند.به گزارش ايسكانيوز، در پايان اين شور ، قضات هيات عمومي ديوان عالي كشور، راي به از سرگيري تحقيق دادند.525/120
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 490]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن