محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853467317
درجات و مراتب رضا
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: درجات و مراتب رضانسبت به خدا داراى حسن ظن باش؛ چرا كه اگر كسى در برابر خدا برخوردار از حسن ظن باشد، مرحمت الهى را در گمان خویش مى یابد، و اگر كسى به روزى كم راضى و قانع باشد خدا نیز عمل اندك را از او پذیرا مى گردد، و چنانچه به رزق اندكى از حلال دلخوش باشد، مؤونه او سبك گشته و شاد و خرم خواهد بود و خدا او را به درد و رنجهاى دنیا و راه چاره و درمان آنها رهنمون گشته و وى به سلامت از این دنیا به دارالسلام رخت بر بندد.رضا داراى درجات و مراتبی است:الف ـ رضاى متقین :
انسان راضى در چنین مرحله اى رنج و درد آسیبها را كاملاً درك كرده و آن را احساس مى نماید امّا بدان راضى است؛ بلكه به بلا و آسیبها گرایش داشته و عقلاً خواهان آن مى باشد؛ اگر چه طبعاً از آن بیزار است؛ امّا چون هدف این است كه به ثواب وقرب الهى نائل گردد و وارد بهشتى شود كه گستره آن، فاصله میان آسمان و زمین را تشكیل مى دهد بهشتى كه براى متقین آماده شده است تن به بلا و مصیبت مى دهد حتى بدان عقلاً راغب مى باشد مانند كسى كه طبق دستور طبیب حاذقى باید عمل جراحى بر روى او انجام گیرد و صلاح و سلامت او از راه همین جراحى صیانت مى گردد. این بیمار مى داند كه این جراحى با درد و رنج همراه است امّا به چنین درد و رنجى راضى و بلكه بدان راغب است تا سلامت خود را به دست آورده و حتى از جرّاحـبه خاطر همین درد و رنجى كه بر او وارد مى سازد سپاسگزار است.ب ـ رضاى مقربین :در این مرحله اگر چه رنج بلا و مصیبتها را درك مى كند امّا دوستدار چنین رنجى است؛ چرا كه محبوب او خواهان چنین رنجى مى باشد، و رضاى محبوب را در آن مى بیند؛ زیرا وقتى حب و دوستى بر كسى چیره گشت، همه هدف و خواسته او این است كه رضاى محبوب خویش را به دست آورده باشد و به همین جهت بود كه علیه السلام از نظر روانى در حال رضا نسبت به خداوند متعال به سر مى برد و مردم را نیز به چنین حالت خوشآیند و سعادت آفرینى دعوت مى كرد، و لذا مى فرمود:«اگر كسى در برابر روزى كم از حق تعالى راضى باشد حق تعالى نیز از او در برابر اندك راضى خواهد بود ».از احمد بن عمر بن ابى شیبه حلبى و حسین بن یزید، معروف به « نوفلى » روایت شده است كه مى گفتند:حضور امام رضا علیه السلام رسیدیم و عرض كردیم:ما در نعمت و رفاه و فراخ روزى به سر مى بردیم: لكن حالمان دگرگونه شده و گرفتار فقر و تهى دستى شدیم، دعا كن خداوند متعال حالت گذشته را به زندگانى ما بازگرداند. فرمود: مى خواهید چه بشوید؟ آیا دوست مى دارید چون سلاطین باشید؟ و خوشحال مى شوید كه همانند طاهر و هرثمه زندگانى كنید؟ و این حالت رضاى درونى را از دست نهاده و از این عقیده و آئینى كه بدان پاى بند هستید بیگانه گردید؟آنها در پاسخ عرض كردند: نه، سوگند به خدا اگر دنیا و آنچه در آن است و تمام زر و سیمى را كه در آن وجود دارد در اختیارمان قرار دهند ما را راضى نخواهد كرد كه از این حالت دست برداریم.حضرت فرمود: حق تعالى گوید:اعملوا آل داود شكراً و قلیل من عبادى الشكور ( سبأ : 13 ) اى خاندان داود، شاكر و راضى باشید كه بندگان شاكر و دلخوش و راضى من، اندك هستند.سپس آن حضرت فرمود: نسبت به خدا داراى حسن ظن باش؛ چرا كه اگر كسى در برابر خدا برخوردار از حسن ظن باشد، مرحمت الهى را در گمان خویش مى یابد، و اگر كسى به روزى كم راضى و قانع باشد خدا نیز عمل اندك را از او پذیرا مى گردد، و چنانچه به رزق اندكى از حلال دلخوش باشد، مؤونه او سبك گشته و شاد و خرم خواهد بود و خدا او را به درد و رنجهاى دنیا و راه چاره و درمان آنها رهنمون گشته و وى به سلامت از این دنیا به دارالسلام رخت بر بندد.طبق آیه اى كه قبلاً یاد شد، خداوند متعال رضاى خود را نسبت به هر كسى ، مقرون به رضاى آن شخص نسبت به خود قرار داده است، و لذا ما به این حقیقت پى مى بریم كه كسى مى تواند مشمول رضاى پروردگار قرار گیرد كه او نیز از خدا و دستاوردهاى او راضى باشد. امام رضا علیه السلام مظهر و مصداق كامل و فرد اكمل این حقیقت بوده است «و این خداى راضى از امام رضا بود كه نام رضا را براى او به ویژه انتخاب فرمود، چرا كه آن حضرت مصداق بارز رضاى خدا و رسول او و ائمه ( علیهم السلام ) بوده است. و این نام اختصاصاً از آنِ این امام مى باشد؛ چون دوست و دشمن نمى توانستند از احساس رضایت درونى نسبت به آن حضرت دریغ ورزند و قلباً خویشتن را تهى از رضایت نسبت به او نسبت به او احساس كنند.»... و همه مردم معاصر با آن حضرت، به فضیلت علمى و اخلاقى او معترف بوده اند. و مقام بلند علمى آن بزرگوار مرضّى خاطر همگان بوده و رضایت همگان اعم از مخالف و مؤالف را به خود جلب مى كرد.سكوت حكیمانه یا راهى فراسوى خیر و سعادتدر تحف العقول آمده است كه امام رضا علیه السلام فرمود:الصَّمْتُ بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْحِكْمَةِ : سكوت، درى از درهاى حكمت و دانایى و صواب اندیشى است.و نیز فرمود :اِنَ الصَّمْتَ یَكْسِبُ الْمَحَبَّةَ وَ انَّهُ دَلیلٌ عَلى كُلِّ خَیْر: سكوت، جلب محبت مى كند و مى تواند براى دست یافتن به هر گونه خیر و سعادت، دلیل و رهنمون انسان باشد.این سخنان سنجیده امام رضا علیه السلام یكى از نكات دقیق تربیتى و اخلاقى سازنده اى را گوشزد مى كند، چرا كه سخن گفتن گاهى ممكن است به صورت عامل و گذرگاهى براى نگونبختى ابدى و ورود انسان به آتش دوزخ در آید؛ همانگونه كه مى تواند عامل رهایى بخش آدمى از شقاوت و بدبختى باشد. اما باید یادآور شد كه اگر قلب آدمى زلال و پاكیزه باشد هیچ چیزى در آن صورت پاكیزه تر از زبان نیست؛ لكن اگر درون انسان، پلید و ناپاك باشد هیچ چیزى پلیدتر از زبان نخواهد بود.لذا امام رضا علیه السلام سكوت را به عنوان حكمت و دانایى و فرزانگى برشمرده است. آن كسى كه به جا و به موقع، راه سكوت را در پیش مى گیرد، در واقع ابواب سعادت و نیكبختى را فراسوى خود مى گشاید.سكوت به جا را مى توان راهى به سوى سلامت روانى و كمال اخلاقى و نیل به معارف و آگاهیها دانست، به این معنى كه اگر فردى سكوت را در جاى خود بر سخن گفتن ترجیح دهد و در چنین مواردى بدان پاى بند باشد، در واقع قلب و درون خود را از شهوات و آفات روانى شستشو داده و براى نیل به هدفِ مطلوب، راه را در برابر خود همراه مى سازد.سكوتى این چنینـكه از فراسَت و هوش و اندیشه وتفكر مایه مى گیردـنشانه قدرت و توانایى است و نباید آن را دلیل هیچ گونه ضعف و نارسایى تلقى كرد. بنابراین سكوتِ مذكور بیانگر حكمت و دانایى فرد است، به همین جهت، اگر كسى منهاى حكمت و فرزانگى و دانایى از قدرتِ در سخن آورى برخوردار باشد فرجام آن سقوط و بدبختى است.مرد حكیم و دانا ساكت و آرام است، و باید گفت افراد ناآرام و پرچانه كه از عقل و فراست كافى تهى هستند با لافِ سخن، خویشتن را رسوا مى سازند، و لذا سزاست كه كمتر سخن گویند و سكوت خویش را فزاینده تر سازند كه :تا ندارى مایه، از لافِ سخن خاموش باش خـنـده رسوا مى نماید پسته بى مغـز راافراد خام و نارسـكه از لحاظ علمى و اخلاقى و هوش و فراست دچار ضعف و نارسایى هستند، غالباً دچار افراط در سخن بوده، و قادر نیستند در جاى خود سكوت اختیار كنند:این دیگ ز خامى است كه در جوش و خروش است چون پخته شد و لـذت دَمْ دید خموش استنفس انسانى طبعاً به آزادى بى بندوبارى گرایش دارد؛ لذا به اندیشه و سكوت و آرامش رغبتى درخود احساس نمى كند. عاملى كه مى تواند سكوت به جا و سنجیده را در فرد بارور سازد ایمان به دین و قوانین دینى است.فقط مردم با ایمان و راستینِ در تدین هستند كه با زیور سكوتِ به جا، خویشتن را مى آرایند و مى گویند: سخنى كه هیچ گونه بهره اى جز گناه و یا بدبختى را به ارمغان نمى آورد نباید بر زبان راند؛ بلكه باید از آن خود دارى كرد.محیى الدین بن عربى مى گفت: اگر كسى خواهان آن است كه باطن و درونش سازندگى یابد و سخن آغاز كند، باید زبانى را كه در كامش قرار دارد به سكوت وا دارد، یعنى نیروى باطن و درون آدمى گویاتر و رساتر از نیروى زبان انسان است. علاوه بر این، زبان آدمى گاهى مى لغزد؛ اما باطن و درون انسان صادق است وهیچ غبارى ازخلاف واقع چهره آن را نمى پوشاند.همه انبیا و اولیا، به اتفاق، اعلام كرده بودند كه سكوت حكیمانه و بخردانه، سراپا خیر و سعادت است و یا به هرگونه خیر و سعادتى انسان را رهنمون است.رسول اكرم صلى الله و آله و سلم فرمود:استعینوا على قضاء حوائجكم بالصّمت: براى تأمین نیازها و تحقق آمالِ مشروعِ خویش از سكوت مدد گیرید.یكى از بزرگان گفته است: سكوت راـهمان گونه كه سخن گفتن را مى آموزى بیاموز، اگر سخن گفتن موجب هدایت تو مى گردد سكوت از تو حمایت و نگاهبانى مى كند... و عفت زبان عبارت از سكوت به جا و به مورد مى باشد.سكوت به حق، یعنى راه نبرد و پیكار با غیبت و سخن چینى ، و نوعى از ریاضت و تمرین روانى ؛ چرا كه سكوت مورد نظر ما به معنى مخالفت با هواى نفس و پاسدارى از سلامت نفسانى است.سكوت اندیشمندانه را باید راهى در سوى رسیدن به مقام قرب دانست؛ چون از طریق سكوت است كه نفس انسانى ادب پذیر مى گردد، و از انضباط برخوردار مى شود.امام رضا علیه السلام مى فرمود:در میان بنى اسرائیل هیچ كسى نمى توانست عنوان عابد را براى خود احراز كند مگر آن كه ده سال سكوت اختیار مى كرد، و آن گاه كه چنین مدتى را در سكوت به سر مى برد، عابد مى شد.نقش سكوت به جا در سازندگى انسان از نظر علمى و اخلاقى بر هیچ كس خردمندى مخفى نیست. درباره سكوت و ارزش آن روایات وفراوانى جلب نظر مى كند و فرزانگان دین و دانش در اهمیت آن بسیار سخن گفته اند.مرحوم محدث قمى اشعارى از امیرخسرو دهلوى را ضمن شرح حال امام رضا علیه السلام در كتاب خود یاد مى كند كه وى مى گفت:سـخن گرچه هر لحظه دلكش تر است چـه بینى خـمـوشى از آن بهتر استدَرِ فتـنـه بستـن، دهان بستن است كه گیتـى به نیـك و بد آبستن استپشیـمـان ز گفـتـار دیـدم بـسى پشـیـمان نـگشـت از خموشى كسى شنـیـدن ز گـفتـن بـه ار دل نـهى كزیـن پـر شـود مـردم از وى تهى صـدف زان سبب گشـت جوهرفروش كـه از پاى تـا سر همـه گشته هوشهمـه تن زبـان گـشـت شمشـیر تیز بـه خـون ریختـن زان كنـد رستخیزو این مَثَل و سخن معروف است كه :ان كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب: اگر سخن به سان نقره [ گرانقدر باشد ] باید گفت سكوت و لب فرو بستن همچون زر از بها و ارزشى فزونتر برخوردار است.سكوت و درنگ لطیف و خوش آیندِ امام رضا علیه السلام همزمان با سخن گفتنِ دیگران با او، و استماعِ جالبِ او به گفتار دیگرانـكه از درونى اندیشمند مایه مى گرفتـیكى از ویژگیهاى شخصیت روانى آن حضرت بوده است كه درباره خصال این امام بزرگوار نوشته اند:هرگز با سخن خویش بر كسى جفا نكرد، و تا سخن كسى به پایان نمى رسید لب به سخن نمى گشود، وكلام دیگران را قطع نمى كرد. [ بلكه با سكوتى دلنشین به گفته هاى دیگران كه با وى سخن مى گفتند گوش فرا مى داد، آن گاه پس از فراغ او از گفتار، سخن آغاز مى كرد].سكوت در منطق رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم نخستین گامى بود كه طالب علم و فردى كه مى خواهد بینشى نسبت به حقایق به هم رساند باید آن را در راه رسیدن به هدف بردارد، واین زیر بناى مهم و استوار را در جهت سامان دادنِ شخصیّت روحى و اخلاقى خویش پى ریزى كرده و كاخ بلند بصیرت و معرفت را بر پایه آن بنا نماید.رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله و سلم در پاسخ به سؤال مردى كه حضور او آمد و پرسید كه علم و دانش چیست فرمود:سكوت.عرض كرد: پس از سكوت چه كند؟فرمود: باید براى شنیدن حقایق در خویشتن آمادگى ایجاد نماید.عرض كرد: سپس چه راه و رسمى را در پیش گیرد؟فرمود: شنیده هاى خود را نگاهبانى كند [ تا مورد دستبرد نسبان و غفلت قرار نگیرد].عرض كرد: پس از حفظ و نگاهبانی؟فرمود: بر طبق آن عمل كند.به عرض رساند: از آن پس چه وظیفه اى متوجه او است؟فرمود: به نشر و ترویج معلومات و معارف خود در این واپسین مرحله بپردازد. [ و زبان به سخن گفتن در باره حقایق بگشاید].پیداست كه بر اساس این رهنمود جالب، باید سخن گفتن در پس سنگرى آغاز گردد كه پى و اساسِ آن سكوت مى باشد كه اِستماع و دریافت حقایق و حفظ و نگاهبانى و عمل به آنها بر چنین سكوتى مبتنى است. پس همان گونه كه امام رضا علیه السلام فرموده است، سكوت را باید درى از درهاى حكمت و خیر وسعادت دانست. بخش حریم رضوی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1007]
صفحات پیشنهادی
درجات و مراتب رضا
درجات و مراتب رضانسبت به خدا داراى حسن ظن باش؛ چرا كه اگر كسى در برابر خدا برخوردار از حسن ظن باشد، مرحمت الهى را در گمان خویش مى یابد، و اگر كسى به روزى كم ...
درجات و مراتب رضانسبت به خدا داراى حسن ظن باش؛ چرا كه اگر كسى در برابر خدا برخوردار از حسن ظن باشد، مرحمت الهى را در گمان خویش مى یابد، و اگر كسى به روزى كم ...
مراتب درجات نیروهای مسلح؟ -
--t=40101 >مراتب درجات نیروهای مسلح؟ red_sun 19 مهر 1384, 21:39کسی میدونه ... (مثل این همسایه ما سردار طلایی:razz: ) سردار در رده بندی سپاه پاسداران است ... رضا ...
--t=40101 >مراتب درجات نیروهای مسلح؟ red_sun 19 مهر 1384, 21:39کسی میدونه ... (مثل این همسایه ما سردار طلایی:razz: ) سردار در رده بندی سپاه پاسداران است ... رضا ...
رضا از دیدگاه امام خمینی (ره)
باید دانست که از برای رضا و دیگر کمالات نفسانیه، مراتب متکثره و درجات متشتته است...: پس اول مرتبه رضا آن است که پس از دخول در تحت ربوبیت الله، از این ...
باید دانست که از برای رضا و دیگر کمالات نفسانیه، مراتب متکثره و درجات متشتته است...: پس اول مرتبه رضا آن است که پس از دخول در تحت ربوبیت الله، از این ...
مراتب و مشاغل زنان حرمسرای شاهان قاجار
مراتب و مشاغل زنان حرمسرای شاهان قاجار-...اینان از محبوبیت زیادی نزد شاه برخوردار بودند و گاه بعضی از آنها تا درجه سوگلی ... زائر سراي امام رضا براي افراد كم درآمد.
مراتب و مشاغل زنان حرمسرای شاهان قاجار-...اینان از محبوبیت زیادی نزد شاه برخوردار بودند و گاه بعضی از آنها تا درجه سوگلی ... زائر سراي امام رضا براي افراد كم درآمد.
مراتب قیامت در تفکر صدرالمتألهین
مراتب قیامت در تفکر صدرالمتألهیندر مقاله پیشین قیامت از نظر ملاصدرا را بررسی نموده و بیان کردیم ... كه بر عقل و حس نمودار ميشود گزاف نيست، بلكه از مراتب و درجات وجود انتزاع ميشود. ... ظاهرا طلايم در جهاني استانبول، مس هم نبوده رضا يزداني: مازند.
مراتب قیامت در تفکر صدرالمتألهیندر مقاله پیشین قیامت از نظر ملاصدرا را بررسی نموده و بیان کردیم ... كه بر عقل و حس نمودار ميشود گزاف نيست، بلكه از مراتب و درجات وجود انتزاع ميشود. ... ظاهرا طلايم در جهاني استانبول، مس هم نبوده رضا يزداني: مازند.
ادريس پيامبر به علامه چه گفت؟
طرز تهیه رب انار. . مطالب بعدی. کتب منسوب به امام رضا(ع) · تحقق شهر الکترونيک ... دعبل · شما برنده ايد! درجات و مراتب رضا · صفت ملکي و مالکيت · روياي صادقانه ...
طرز تهیه رب انار. . مطالب بعدی. کتب منسوب به امام رضا(ع) · تحقق شهر الکترونيک ... دعبل · شما برنده ايد! درجات و مراتب رضا · صفت ملکي و مالکيت · روياي صادقانه ...
سلسله مراتب در خانواده
سلسله مراتب در خانواده خانواده مانند ديگر نظامهاي انسانى و اجتماعى داراي يك سازمان است. ... آمده است: «مانند وظايفى كه بر عهده ي زنان است، وظايفى به نفع آنان بر عهده ي مردان است و مردان درجه اي از آنان برترند. .... رشيد رضا، تفسير المنار، ج 2، ص 380.15.
سلسله مراتب در خانواده خانواده مانند ديگر نظامهاي انسانى و اجتماعى داراي يك سازمان است. ... آمده است: «مانند وظايفى كه بر عهده ي زنان است، وظايفى به نفع آنان بر عهده ي مردان است و مردان درجه اي از آنان برترند. .... رشيد رضا، تفسير المنار، ج 2، ص 380.15.
درجات میهمان خدا
درجات میهمان خدا - قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله: إنَّ أیسَرَ مَا افتَرَضَ اللهُ ... سخنى درباره مراتب روزهدارى از روایات فوق، روشن مىگردد كه روزه، از نظر مراتب و از ... فرمانبردارى از فرمان الهى، علاقهمندى به تقرّب به خداى سبحان و كسب رضا و لقاى اوست .
درجات میهمان خدا - قال رسول الله صلىاللهعلیهوآله: إنَّ أیسَرَ مَا افتَرَضَ اللهُ ... سخنى درباره مراتب روزهدارى از روایات فوق، روشن مىگردد كه روزه، از نظر مراتب و از ... فرمانبردارى از فرمان الهى، علاقهمندى به تقرّب به خداى سبحان و كسب رضا و لقاى اوست .
معنا و مراتب امامت
معنا و مراتب امامت نويسنده:استاد شهيد مرتضى مطهرى معنى امامكلمه «امام» يعنى ... امامت به معنى ولايتامامت، درجه و مرتبه سومى دارد كه اوج مفهومامامت است و كتابهاى شيعه پر .... امام شود.30امام رضا(ع) ميفرمايند:به حقيقت، امامت، مقام سومي است كه خداوند عزّوجل ...
معنا و مراتب امامت نويسنده:استاد شهيد مرتضى مطهرى معنى امامكلمه «امام» يعنى ... امامت به معنى ولايتامامت، درجه و مرتبه سومى دارد كه اوج مفهومامامت است و كتابهاى شيعه پر .... امام شود.30امام رضا(ع) ميفرمايند:به حقيقت، امامت، مقام سومي است كه خداوند عزّوجل ...
بحثى تطبيقى درباره «وجود»از ديدگاه ابن سينا و ملاصدرا
بحثى تطبيقى درباره «وجود»از ديدگاه ابن سينا و ملاصدرا نويسنده:رضا اكبريان ... فهم راستين نظام فلسفى وى درگرو شناخت «حقيقت وجود» و مراتب و درجات آن است.
بحثى تطبيقى درباره «وجود»از ديدگاه ابن سينا و ملاصدرا نويسنده:رضا اكبريان ... فهم راستين نظام فلسفى وى درگرو شناخت «حقيقت وجود» و مراتب و درجات آن است.
-
گوناگون
پربازدیدترینها