تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803188431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مراتب قیامت در تفکر صدرالمتألهین


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مراتب قیامت در تفکر صدرالمتألهین
مراتب
در مقاله پیشین قیامت از نظر ملاصدرا را بررسی نموده و بیان کردیم که قیامت از دیدگاه صدرالحکما دارای مراتبی است که بر مراتب وجودی انسان منطبق است به طوری که آیات قیامت بر همین مبنا تفسیر می‌شود. به بیان دیگر در تفسیر فلسفی صدرایی دیگر از نگاه زمانمند و مبتنی بر وقت و زمان به مسأله قیامت خبری نیست بلکه قیامت هر نفسی با توجه به اشتداد وجودی او برپا می‌شود و با گذر از هر مرتبه وجودی قیامت دیگری را از سر می‌گذراند. بر همین اساس مراتب قیامت که برای هر نفسی به طور جداگانه در قوس صعود متحقق خواهد شد عبارتست از:- قیامت صغری- قیامت وسطی- قیامت کبریکه ما در ادامه ضمن تبیین و شرح هر یک از این مراتب تفسیر ملاصدرا از آیات قیامت را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.با از دست دادن بدن مادی قیامت صغری برای انسان متحقق می‌گردد آنچنان که در حدیث نبوی می‌فرماید:«من مات فقد قامت قیامته» ؛ هرکس که بمیرد قیامتش برپا می شود.1- قیامت صغری اولین مرتبه قیامت با موت طبیعی و مرگ بدن جسمانی متحقق می‌گردد که این مرتبه قیامت صغری خوانده می‌شود یعنی صعود از ماده و جسم و رسیدن به مرتبه ملکوت صوری و عالم مثالی.(1) به عبارت دیگر با از دست دادن بدن مادی قیامت صغری برای انسان متحقق می‌گردد آنچنان که در حدیث نبوی می‌فرماید:«من مات فقد قامت قیامته» ؛ هرکس که بمیرد قیامتش برپا می شود. (2)در واقع دنیا نقص است و آخرت تمام و کامل و از این رو حکمت موت در همین است که به واسطه ورود به آخرت و گذر از دنیای مادی کمال شایسته برای هر نفسی حاصل شود. ملاصدرا در مطلع سابع تفسیر سوره جمعه این مطلب را چنین بیان می‌دارد که «یجب بمقتضی جوده تعالی و رحمته اکمال کل ناقص بکماله اللائق بحاله»؛ کامل کردن هر ناقص برای رسیدن به کمال شایسته اش برخداوند متعال واجب است زیرا او دارای جود و رحمت بی کران است.(3) بدین معنی که هر نفسی بواسطه موت و قیامت صغری در مسیر تحقق کمال وجودی شایسته خود حرکت می‌کند. یعنی روح انسان با از دست دادن بدن جسمانی‌اش از کالبد مادی‌اش خارج می‌شود و در قالب مثالی قرار می‌گیرد که مرتبه میان ماده و تجرد عقلانی است و از این رو از مرتبه مادی بالاتر است. به همین دلیل کسی که موت را دوست دارد علامت تکامل و معرفت اوست چرا که در قوس صعود رو به سوی بالا و مرتبه برتر کمالی دارد.(4) در مقابل، همراهی با اهل دنیا و دل سپردن به مادیات و امور دنیوی سبب فرار از موت است. به همین دلیل معرفت احوال مرگ و یاد آنها از بزرگترین عبادات شمرده شده است. چون به واسطه غفلت از آن نفس دچار حجابی است که اعظم حجب محسوب می‌شود.(5) در تفسیر فلسفی صدرایی دیگر از نگاه زمانمند و مبتنی بر وقت و زمان به مسأله قیامت خبری نیست بلکه قیامت هر نفسی با توجه به اشتداد وجودی او برپا می‌شود و با گذر از هر مرتبه وجودی قیامت دیگری را از سر می‌گذراند. آنچنان که در حدیثی نبوی داریم: «ان هذه القلوب تصدء کما تصدء الحدید و جلائها ذکر الموت و تلاوه القرآن»؛ همانا قلب‌ها همانند آهن زنگ می‌زنند و جلای آن یاد مرگ و تلاوت قرآن است.(6)  بر همین اساس با خروج روح از بدن انسان و بر پا شدن قیامت صغرای او (7) آسمانش که قوای مغزی اوست شکافته می‌شود (8) و ستارگان آن یعنی قوای مدرکه‌اش فرو می‌ریزند  و از کار می‌افتند (9) و خورشید قلبش که منبع قوای غریزی اوست تاریک می‌شود (10)و در بدنش که زمین وجودش است زلزله‌ای رخ می‌دهد (11) و استخوانهایش که کوه‌های آنند متلاشی می‌شود (12)و حیوانات وحشی که قوای محرکه بخصوص قوه غضبیه اویند، گردآورده می‌شوند .(13)در واقع همه نفوس مادام که در دنیا هستند به حسب نشأه دوم و ملکوت صوری‌شان بواسطه اعمال نیک یا بد در حال بالا رفتن و صعود در قوس تکامل و یا پایین آمدن از آن می‌باشند که ظهور این حالات و بر طرف شدن پرده از آنها برای تمامی خلائق تا وقتی انسان در نشأه دنیوی است حاصل نمی‌شود بلکه با بر پایی قیامت صغری و مرگ آن شخص تحقق می‌یابد.(14)َاز این روست که تا وقتی انسان در دنیاست متوجه طی مراتب قیامت نیست و با مرگ و مفارقت از بدن جسمانی بدان آگاه می‌شود: «الناس نیام فإذا ماتوا انتبهوا»؛ مردم در خوابند هنگامی که می میرند آگاه می شوند. بنابراین نفس با برپایی قیامت صغری از وضعیت وجودی خود آگاه و مطلع می‌شود و برای تحقق مرتبه بعدی قیامت که قیامت وسطی نام دارد آماده می گردد .                                                                                                                                          ادامه دارد... پی نوشت ها:1. صدرالدین شیرازی، محمد، مفاتیح الغیب، ص 3532. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ص73. صدرالدین شیرازی، محمد، تفسیر سوره مبارکه جمعه،ص 2524. صدرالدین شیرازی، محمد،  مفاتیح الغیب، ص 2105. همان، ص 1886. پاینده، نهج الفصاحه، ص 5397. صدرالدین شیرازی، محمد، ،اسرار الآیات، ص 958. إذا السماء انفطرت (انفطار/1)9. و ذا الکواکب انتثرت(انفطار/2)10. إذا الشمس کورت (تکویر/1)11. إذا زلزلت الارض زلزالها (زلزال/1)12. کلا إذا دکت الارض دکاً دکاً (فجر/21)13. و إذا الوحوش حشرت(تکویر/5)14. صدرالدین شیرازی، محمد، تفسیر سوره مبارکه واقعه، ص 138                                                                                                                                                                                                                                                                                    سایت تبیان                                                                                                                                    نجمه السادات رادفر  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن