تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799575041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي كوتاه به سه دهه فعاليت خبرگزاري فرانسه در ايرانقاعده بازي - امير عليرضايي


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: نگاهي كوتاه به سه دهه فعاليت خبرگزاري فرانسه در ايرانقاعده بازي - امير عليرضايي


با اينكه خبرگزاري فرانسه اولين نهاد رسمي خبررساني جهاني در ايران است كه فعاليت‌هاي خود را قبل از انقلا‌ب اسلا‌مي آغاز كرده اما فعاليت‌هاي خبري اين آژانس طي تحولا‌ت و پيروزي انقلا‌ب و جنگ تحميلي به اوج خود مي‌رسد. روابط بين انقلا‌بيون و فرانسه يا هر آنچه فرانسوي است به دليل اقامت امام خميني (ره) در نوفل‌لوشاتو دوستانه و حسنه بود. به شكلي كه هيچ‌گونه محدوديت خاصي براي خبرنگاران فرانس‌پرس وجود نداشت و آنان به راحتي رويدادهاي انقلا‌ب را پوشش مي‌دادند.

متن خبر ورود شكوهمند امام خميني به ايران ارسالي روي تلكس‌فرانس‌پرس چنين است:

اين سفر تاريخي پس از آن صورت گرفت كه آيت‌الله با سپري كردن 15 سال اقامت در عراق و نيز 170 روز اقامت در فرانسه خود را براي ايجاد تحولي حساس در ايران آماده ساخته بود. بيش از پنج ميليون منتظر بازگشت (امام) خميني بودند. فاصله 32 كيلومتري بين فرودگاه تا گورستان بزرگ تهران (بهشت‌زهرا) مملو از اين جمعيت بود. آيت‌الله خميني در اولين اقدام خود در اين مكان سخنراني كردند.>11) ‌

تحولا‌ت ايران در دوران انقلا‌ب به حدي مورد توجه فرانس‌پرس قرار مي‌گيرد كه كارمندان دفتر تهران به‌طور بيست‌وچهار ساعته و در سه شيفت كاري به خبررساني مي‌پرداختند. به لحاظ مكاني نيز دفتر اين خبرگزاري در قلب تهران بود. اولين دفتر فرانس‌پرس واقع در ميدان شهدا (ژاله)، چهارراه آب سردار و در همسايگي دانشكده هنرهاي داراماتيك به بسياري از مراكز تصميم‌گيري انقلا‌بيون و نيز اقامتگاه امام نزديك بود. شرايط عمومي كار خبرنگاران فرانس‌پرس چندان مطلوب به نظر نمي‌رسيد. سرما، فرسودگي ادوات و وسايل، قطع مرتب برق و بهره‌گيري از ژنراتورهاي مولد برق. دستگاه‌هاي تلكس فرانس‌پرس توليد شركت زيمنس آلمان دشواري‌هاي زيادي را براي خبرنگاران به‌همراه مي‌آورد اما تمامي تحولا‌ت لحظه به لحظه انقلا‌ب مورد توجه آنان بود. يكي ديگر از خبرهاي ارسالي فرانس‌پرس در زمينه ورود امام خميني بدين شرح است:

فرانس‌پرس در زمينه واكنش امام به اين اقدامات مي‌افزايد:

آيت‌الله خميني پس از بازگشت به ايران يك مدرسه مذهبي را جهت اقامت خود انتخاب كرده‌اند. محل اقامت ايشان در اين مدرسه مكاني است ساده، بدون هيچ‌گونه تزئين و تشريفات به مساحت تقريبي چهارده متر مربع.>22)

تشكيل دولت موقت به دستور امام خميني نيز يكي ديگر از رويدادهايي بود كه فرانس‌پرس بدان پرداخته بود. پاتريك موني، خبرنگار اعزامي اين آژانس طي گزارشي به تحولا‌ت اين دوره زماني مي‌پردازد:

پاتريك موني در ادامه مي‌افزايد: 33)

سال 1358 ژان‌ژاك كازو، به عنوان خبرنگار ثابت دفتر فرانس‌پرس وارد ايران مي‌شود. در آن دوران به جز خبرگزاري فرانسه هيچ آژانس خبري‌اي در ايران خبرنگار ثابت نداشته است. ‌

اما عاقبت پرونده كاري كازو در ايران به طور حيرت‌انگيزي بسته و از ايران اخراج مي‌شود. ابوالحسن بني‌صدر در مصاحبه‌اي با روزنامه لوموند فرانسه با خودپسندي ادعا كرده بود كه وي محبوب‌ترين فرد سياسي نزد ملت ايران است. كازو اين بخش از مصاحبه را در خبري روي تلكس فرانس‌پرس قرار مي‌دهد. دوستداران و نزديكان امام پس از اطلا‌ع از چنين اظهاراتي به انتقاد از بني‌صدر مي‌پردازند. وي نيز به شكلي تلا‌في‌جويانه پس از اعتراض شديد به فرانس‌پرس دستور اخراج كازو را از ايران صادر مي‌كند! اين در حالي بود كه كازو صرفا به نقل بخشي از مصاحبه پرداخته بود.

فعاليت‌هاي فرانس‌پرس با شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران افزايش نسبي مي‌يابد و در پي آن پي‌ير تايفر، به عنوان مسوول دفتر فرانس‌پرس عازم تهران مي‌شود. يكي از گزارش‌هاي فرانس‌پرس در زمينه آغاز حمله عراق به ايران اينچنين است:

امام خميني رهبر انقلا‌ب اسلا‌مي ايران روز دوشنبه طي بياناتي از نظاميان عراقي خواستند تا مانند ارتشيان ايراني كه بر ضد شاه به مبارزه پرداختند، عليه رژيم صدام‌حسين اقدام و از ايرانيان الگو بگيرند.

رژيم بغداد با اقدام به حملا‌ت هوايي به تهران و منطقه نفت‌خيز خوزستان به‌ويژه شهر اهواز قرارداد 1975 الجزاير را نقض كرده است.>44)

اما پي‌ير تايفر نيز بر اثر يك اشتباه حرفه‌اي تا سرحد اخراج پيش مي‌رود.

مقامات دولتي به خبرنگاران تاكيد صريحي كرده بودند كه پس از هر حمله موشكي در متن خبرهايشان نام و محل اصابت موشك را به هيچ‌وجه گزارش ندهند. اين يك تاكيد كاملا‌ مستدل امنيتي بود. اما متاسفانه تايفر در يكي از گزارش‌هاي خود نام و موقعيت محل را قيد مي‌كند.

اين گزارش با اعتراض مقام‌هاي ايراني مواجه مي‌شود اما حسن‌نيت، سوابق و همچنين تهيه يك گزارش جالب‌توجه باعث مي‌شود كه دولت ايران فرصت ديگري در اختيار تايفر قرار دهد.

وي بسياري از حملا‌ت موشكي عراق به تهران و همچنين اوضاع اجتماعي، روحيه و مقاومت مردم پايتخت را از نزديك رصد و گزارش مي‌كرد. طي حملا‌ت موشكي، صدام تهديد كرده بود كه نماز جمعه تهران را مورد هدف قرار خواهد داد. مردم با شنيدن چنين تهديدي از خود واكنش نشان داده و نماز جمعه آن هفته در تهران با استقبال بيشتري از سمت مردم مواجه مي‌شود. تايفر نيز كه در آن مراسم حضور داشته به پوشش خبري مراسم مي‌پردازد. همين گزارش باعث عكس‌العمل مثبت مقام‌هاي ايراني مي‌شود.

با پايان جنگ، مديران ارشد فرانس‌پرس قانع مي‌شوند كه بايد ايران را به عنوان يك كشور مهم در منطقه شناسايي و به گسترش كمي و كيفي كار خود در تهران بپردازند. از اين زمان به بعد فرانس‌پرس منابع مالي، لوازم و ادوات جديدتري را در اختيار خبرنگاران قرار مي‌دهد.

سال 1369 سرژ آرنولد به مدت يك سال مدير دفتر تهران مي‌شود و دفتر قديمي ميدان شهدا به ونك انتقال مي‌يابد.

در سال 1372 و با ورود لوران مايار به عنوان مسوول جديد دفتر شعبه فرانس‌پرس در تهران بخش انگليسي‌زبان و نيز قسمت عكس راه‌اندازي مي‌شود.

با پيروزي محمد خالقي در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري كريستف دوركفه به ايران مي‌آيد و بسياري از تحولا‌ت دوران اصلا‌حات را پوشش مي‌دهد. در اين زمان تعداد زيادي از خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني دفاتر دائم خود را در ايران افتتاح مي‌كنند و فرانس‌پرس نيز كار خود را جدي‌تر پيگيري مي‌كند. رقابت‌هاي خبري آغاز مي‌شود و هر كدام از رسانه‌هاي خبري سعي بر ارتقاي سطح كيفي و كمي اخبار خود دارند. گسترش و تثبيت قوانين مدني و مطبوعاتي امنيت شغلي خبرنگاران خارجي را در پي داشته و فعاليت‌هاي آنان مدون‌تر و مديريت وزارت ارشاد در بخش رسانه‌هاي خارجي منظم‌تر مي‌شود، به نحوي كه شخصيت و جايگاه حقوقي رسانه‌هاي خارجي به رسميت شناخته شده و مناسبات و عمليات بانكي آنان سهولت بيشتري مي‌يابد. اما هنوز هم محدوديت‌هاي نسبي در امر اطلا‌ع‌رساني كم و بيش سرعت، كيفيت و كميت اخبار ايران را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد.

فرانس‌پرس در طول اين چند دهه بيش از 10 خبرنگار ارشد خود را به ايران اعزام كرده است تا تحولا‌ت ايران را بدون داوري به اطلا‌ع جهانيان برسانند.

منبع:

1) آرشيو مركزي خبرگزاري فرانسه، سند شماره 272، دهم فوريه 1978 ‌

2) همان

3) همان، دوازدهم فوريه 1978

4) سند شماره 273، سپتامبر 1980

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن