تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799355476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظرسنجي تلفني از مردم تهران درباره راديو


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نظرسنجي تلفني از مردم تهران درباره راديو


رسانه‌ها- زماني كه "ماركني" در سال 1895 اولين خبر راديويي را مخابره كرد، نمي‌دانست كه اختراع او روزي پر‌مخاطب‌ترين رسانه جهان شود.

شايد مهمترين دليل براي آن كه راديو پر مخاطب‌ترين رسانه بوده است، قابليت دسترسي آسان و فراگير آن باشد.

مدير طرح: ميترا زاغي
همكاران: سيامك كفايي، شبنم چهره، زهرا ادريس‌آبادي، فريده درفشي، سميه گايكاني، مصطفي كوچكي

پيشگفتار

زماني كه "ماركني" در سال 1895 اولين خبر راديويي را مخابره كرد، نمي‌دانست كه اختراع او روزي پر مخاطب‌ترين رسانه جهان شود. شايد مهمترين دليل براي آن كه راديو پر‌مخاطب‌ترين رسانه بوده است، قابليت دسترسي آسان و فراگير آن باشد. به جرأت مي‌توان گفت هنوز هم راديو اولين مخبر خبرهاي داغ جهان، نسبت به ديگر رسانه‌هاي سنتي است.
اگر از جنبه آموزشي و سرگرم كننده راديو بگذريم و به مصارف ديگر آن توجه كنيم، متوجه حضور غير مستقيم اين پديده در همه امور زندگي خواهيم شد. استفاده از امواج راديويي در امر مخابرات، هواپيماها، كشتي ها، قطارها و پايگاه هاي نظامي امري اجتناب ناپذير است.

تاريخچه راديو

با توجه به مطالب سايت راديو صداي فرهنگ‌ها مي‌توان درباره تاريخچه راديو چنين گفت:
جيمز كلرك ماكسول فيزيكدان اسكاتلندي تئوري امواج الكترومغناطيسي را براي اولين بار در سال‌ 1860 ميلادي‌ عرضه‌ كرد. سپس، هنريش هرتز فيزيكدان آلماني در سال 1887نظريه ماكسول را تأييد كرد و همچنين موفق شد از نوسانات الكترونيكي براي انتقال امواج از محلي به محل ديگر بدون سيم استفاده كند و براي اولين بار امواج راديويي را در آزمايشگاه توليد كند. پس‌ از او برانلي‌ فرانسوي‌ درسال‌ 1890 آزمايش‌هايي‌ در اين‌زمينه‌ انجام‌ داد و در نهايت الكساندر پوپوف‌ روسي موجي‌ را توسط دستگاهي‌ كه‌ مشابه دستگاه‌ هرتز و برانلي‌ بود اختراع‌ و آنتن‌ را به‌وجود آورد، به‌ اين‌ صورت‌ يك‌ دستگاه‌ تلگراف‌ مرس‌ را ايجاد كرد. در مارس‌ 1896 اولين پيغام تلگرافي توسط پوپوف به‌ مسافت‌ 250 متري ‌فرستاده شد.

ماركني كه مخترع راديو است، نخستين كسي‌ است كه‌ متوجه‌ شد مي‌توان‌ از بي‌سيم‌ به‌عنوان‌ يك‌ وسيله‌ ارتباطي‌ استفاده‌ كرد. ماركوني در سال 1895 اولين خبر راديويي را در يك فاصله سه كيلومتري به وسيله بي‌سيم مخابره كرد.

براي اولين بار در سال 1910 صداي موسيقي در سراسر آمريكاي شمالي شنيده شد. در سال 1913 جمعي از دانشمندان براي شنيده شدن صداي موزيك در تمام نقاط جهان به طور كامل تلاش هايي را انجام دادند ولي جنگ جهاني اول زحمات آن ها را بي نتيجه گذاشت. احتياجات نظامي استفاده از بي سيم را گسترش داد. در تاريخ 11 نوامبر سال 1918 تلگراف بي‌سيم پايان جنگ را به همه جهانيان اعلام كرد. تاريخ‌ شروع‌ بهره‌ برداري‌ عمومي‌ از راديو سال‌ 1920 است، در اين سال اولين دستگاه هاي پخش منظم راديويي در انگليس به كار افتاد. در حال حاضر تقريبا يك ميليارد گيرنده راديويي در دنيا وجود دارد، يعني براي هر چهار نفر يك گيرنده راديويي.

راديو در ايران

ورود و توسعه راديو در ايران به شرح زير است:
مقدمات استفاده از بي‌سيم درسال‌ 1303 هجري‌ شمسي‌ (1924 م‌) توسط وزارت‌ جنگ‌ فراهم ‌شد. در ساعت سه بعد ازظهر روز ششم ارديبهشت ماه سال 1305 نخستين فرستنده بي‌سيم موج بلند تهران شروع به كار كرد.

وجود زمينه هاي مختلف و نيز راديوهايي كه از كشورهاي ديگر برنامه‌هايي به زبان فارسي پخش مي‌كردند سبب شد انديشه ايجاد راديو در ايران قوت بگيرد. از سال 1311 موسسات بي‌سيم توسعه پيدا كردند و در نهايت به تاسيس راديو منتهي شد.

روز دوم مهر سال 1313 هيأت وزيران استفاده از راديو را تصويب كرد. در سال 1316 مقدمات ايجاد مركز راديو توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن فراهم و به دنبال اين اقدام سازمان پرورش افكار در سال 1317 تأسيس شد. در چهارم ارديبهشت 1319 اولين فرستنده راديويي در ايران افتتاح شد. راديو تهران در 24 ساعت فقط 8 ساعت برنامه شامل اخبار، موسيقي ايراني، گفتار مذهبي، فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي اجرا مي‌كرد. در سال 1324 اين راديو براي روزهاي تعطيل نيز برنامه‌هايي مدون پخش مي‌كرد.

توسعه راديو در ايران

در بدو تأسيس راديو تهران داراي دو فرستنده بود و براي پخش برنامه هاي خود از يك استوديو در محل اداره بي‌سيم استفاده مي‌كرد. در سال 1327 يك استوديوي كوچك نيز در ميدان ارگ براي پخش اخبار ساخته شد. در سال 1336 نام راديو تهران به راديو ايران تغيير يافت. بعدها در كنار راديو ايران فرستنده ديگري به نام راديو تهران نيز مشغول به كار شد.
مردم در ابتدا راديو را به عنوان وسيله‌اي براي پخش موسيقي مي‌شناختند. موسيقي بخش عمده‌اي از كنداكتور راديو را به خود اختصاص مي‌داد و اخبار و گفتار در اولويت‌هاي بعدي جاي داشتند. بعد‌ها برنامه‌هايي چون "هزار و يك شب" و "صبح جمعه با شما" با استقبال زيادي روبرو شد و با ورود هنرمندان نخبه به راديو، محبوبيت اين رسانه در بين مردم روز به روز بيشتر شد. راديو در روزهاي سخت و پرالتهاب هجوم عراق به ايران، نقشي مهم و كليدي در ايجاد آرامش، اطلاع‌رساني سريع و حفظ اتحاد ملي ايفا كرد. بعد از پايان جنگ تحميلي روند توسعه راديو شتاب بيشتري گرفت.

اهداف‌ و تشكيلات‌ راديو

"اداره‌ راديو در بدو تاسيس‌ به‌ اداره‌ كل‌ انتشارات ‌و تبليغات‌ به‌ مديريت‌ دكتر عيسي‌ صديق‌ اعلم‌، استاد دانشگاه‌ واگذار شد.

اهداف‌ و وظايف‌ اين‌ اداره‌ عبارت‌ بودند از:
- تعيين‌ سياست‌ و راه و روش راديو
- توسعه‌ فرهنگ‌ عمومي‌ و آشنا كردن‌ مردم‌ به‌اصول‌ زندگي‌ نوين‌
- توجه‌ به‌ وحدت‌ ملي‌، مباني‌ مليت‌ و حفظ استقلال‌
- شرح‌ تحولات‌ كشور
- رعايت‌ كامل‌ سياست‌ دولت‌ در انتشار اخبار
- تاسيس‌ مدرسه‌ براي‌ تربيت‌ خطيب‌، قصه‌گو،شاهنامه‌ خوان‌
- نصب‌ راديو و بلندگوي‌ عمومي‌ در مركز شهر
- تاسيس‌ مدرسه‌ هنرپيشگي "

از سياست‌هاي كلان راديو در اين سال‌ها مي‌توان به تأسيس شبكه‌هاي ملي با رويكرد‌‌هاي طبقه‌بندي شده‌ي اجتماعي، ايجاد شبكه‌هاي تخصصي و تقويت و گسترش شبكه‌هاي استاني اشاره كرد كه با جديت تا به امروز دنبال شده است.

مزايا و معايب راديو نسبت به ديگر رسانه‌ها

مهم‌ترين ويژگي راديو كه باعث جلب توجه همگان مي‌شود، اين است كه راديو رسانه‌اي كور است، يعني پيام‌ها تنها شامل صدا و سكوتند و ما نمي‌توانيم آن‌ها را ببينيم. از اين ويژگي مي‌توان براي متمايز كردن راديو نسبت به ديگر رسانه‌ها استفاده كرد. در زير خلاصه‌اي از نظرات "اندرو كرايسل"(Crisell, Andrew) درباره مزايا و معايب راديو كه در كتاب "درك راديو" آمده است را بيان مي‌كنيم:

در راديو تماس با رسانه كاملا غير‌ديداري است و مخاطبان نمي‌توانندهمانند تلويزيون و فيلم، فرستنده پيام را ببينند. همچنين جنبه ديداري و تداوم داشتن پيام مانند كتاب يا روزنامه وجود ندارد. اخبار راديو نسبت به روزنامه بايد خلاصه‌تر و گزينشي‌تر باشد. همچنين انتخاب موضوع خبر براي شنوندگان راديو مشكل‌تر از انتخاب خبر براي خوانندگان روزنامه است. از سوي ديگر خواننده روزنامه مي‌تواند نوشته را با سرعت خواندن خود تطبيق دهد، آن را تند‌تر يا آهسته‌تر بخواند و يا اگر چيزي را خوب نفهميد دوباره بخواند. اما در راديو چنين امكاني براي شنونده وجود ندارد.

چون پيام‌هاي راديو صرفا شنيداري هستند و شامل صحبت، موسيقي، صدا و سكوت مي‌شوند بايد به گونه‌اي عرضه شوند كه پردازش و آماده‌سازي به سهولت انجام شود. همچنين از آنجا كه در راديو خطر ابهام و برقرار نشدن ارتباط زياد است در نتيجه بيشترين تلاش در جهت غلبه بر محدوديت‌هاي رسانه و به وجود آوردن متون مختلفي است كه مخاطب بتواند آن را در ذهن خود ببيند.

البته همين كور بودن راديو، مزيت‌هاي واقعي را براي راديو نسبت به ديگر رسانه‌هاي جمعي به وجود آورده است. مهم‌ترين اين مزايا جاذبه قدرت تخيل راديو است، زيرا راديو به جاي تصوير تنها صدا مي‌فرستد و شنونده مجبور است اطلاعات ديداري را خودش بسازد. يكي ديگر از اثرات مثبت كور بودن راديو- كه جاذبه تخيلي بودن آن را تقويت مي‌كند- انعطاف‌پذيري راديو است. يعني شنونده در حال گوش دادن به راديو مي‌تواند فعاليت‌هاي ديگري نيز انجام دهد و به كار‌هاي ديگر نيز برسد. همچنين از جنبه سرعت در تأمين خبر و اطلاع، نه روزنامه‌ها و نه تلويزيون هيچ‌كدام نمي‌توانند مانند راديو عمل كنند.

در دوره گسترش رسانه‌هاي جديد مانند اينترنت، گسترش استفاده از وسايلي كه فرد از طريق آن‌ها مي‌تواند با مثلا به موسيقي گوش بدهد و همچنين گسترش استفاده از موبايل باز هم راديو به عنوان رسانه‌اي فراگير و ارزان مورد توجه است. واحد مطالعات و تحقيقات روزنامه همشهري نيز با توجه به اهميت راديو به عنوان يك رسانه جمعي نظرات مردم شهر تهران را درباره اين رسانه جويا شده است.

كليات تحقيق

در اين گزارش با به كارگيري نظرسنجي تلفني و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحليل علمي آنها، سعي شده است تا به نظر مردم تهران درباره راديو دست يافت. اين گزارش حاصل جمع آوري پاسخ 1177 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهيه شده توسط واحد نظرسنجي تلفني مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي موسسه همشهري است. اين افراد به صورت تصادفي و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الي 88999999) انتخاب شدند. در اين گزارش نظر كساني كه تمايل به پاسخ‌گويي به تمام پرسش هاي تحقيق را داشته اند، منعكس شده است.

اهداف تحقيق

هدف كلي اين تحقيق دستيابي به مجموعه اطلاعات و پاسخ‌هايي است كه پاسخ‌گو‌يان در مورد راديو بيان كرده‌اند.

روش نظرسنجي

در اين پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفني (نظرسنجي تلفني) به روش پيمايشي و نمونه‌گيري تصادفي استفاده شده است. عددهاي داخل جدول گرد شده است. نتايج نظرسنجي‌هاي گذشته اين مركز نشان مي دهد كه رعايت نسبت جنسي در فرآيند اجراي نظر سنجي‌هاي تلفني بسيار مشكل و گاه (بخصوص با توجه به محدوديت زماني) غيرممكن است. از اين رو در گزارش نتايج نظرسنجي‌ها ارتباط بين متغيرهاي مستقل از قبيل جنس و سن و تحصيلات با متغير وابسته مهم سنجيده و از كا اسكوار (chi-square) براي محاسبه سطح معني‌داري آن استفاده مي شود. نتايج قابل اعتماد (در سطح معناداري 95 درصد به بالا) گزارش خواهد شد.

جامعه نمونه

در اين تحقيق نمونه آماري شامل 1177 نفر از مردم تهران است لازم به ذكر است كه از اين تعداد 35 درصد مرد و 65 درصد زن هستند.

زمان اجراي نظرسنجي

اين نظرسنجي از تاريخ 14 تا 17 ارديبهشت ماه 1387 توسط گروه نظرسنجي مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي روزنامه همشهري انجام شده است.

پرسشنامه نظرسنجي

1. جنس
2. سن
3. تحصيلات
4. چقدر به راديو گوش مي دهيد؟
5. چرا اصلا گوش نمي‌دهيد؟
6. بيشتر چه زماني به راديو گوش مي كنيد؟
7. بيشتر در چه مكاني به راديو گوش مي دهيد؟
8. از برنامه‌هاي راديو بيشتر به چه نوع برنامه‌اي گوش مي‌دهيد؟
9. چرا اين نوع برنامه را مي‌پسنديد؟
10. به نظر شما راديو بهتراست يا تلويزيون؟
11. چرا راديوبهتر است؟
12. چرا تلويزيون بهتر است؟
13. به نظر شما راديو بهتراست يا مطبوعات؟
14. چرا راديوبهتر است؟
15. چرا مطبوعات بهتر هستند؟

چكيده:

طرح نظرسنجي حاضر، ‌به منظور دست يافتن به نظر مردم تهران درباره راديو به اجرا درآمده است. يافته هاي اين طرح به قرار زير است:

- 65 درصد از پاسخ‌گو‌يان زن و 35 درصد مرد هستند.
-18 درصد از پاسخ‌گو‌يان در گروه سني 25 -21 سال قرار دارند.
- 39 درصد از پاسخ‌گو‌يان داراي مدرك تحصيلي ديپلم هستند.
- 53 درصد از پاسخ‌گو‌يان اصلا به راديو گوش نمي‌دهند.
- 58 درصد از پاسخ‌گو‌يا‌ني كه اصلا به راديو گوش نمي‌دهند، علت اين امر را نداشتن وقت بيان كردند.
- 49 درصد از پاسخ‌گو‌يان هنگام صبح به راديو گوش مي‌كنند.
- 50 درصد از پاسخ‌گو‌يان در منزل به راديو گوش مي‌دهند.
- 20 درصد از پاسخ‌گو‌يان برنامه‌هاي طنز و اخبار را براي گوش دادن انتخاب مي‌كنند.
- 50 درصد از پاسخ‌گو‌يان علت انتخاب چنين برنامه‌هايي را علاقه بيان كردند.
- 45 درصد از پاسخ‌گو‌يان اظهار داشتندكه تلويزيون را به راديو ترجيح مي‌دهند.
- 49 درصد از پاسخ‌گو‌ياني كه راديو را به تلويزيون ترجيح داده‌اندعلت اين امر را دسترسي آسان به راديو عنوان كردند.
-70 درصد از پاسخ‌گو‌ياني كه تلويزيون را به راديو ترجيح داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند علت اين امر را تصويري بودن تلويزيون بيان كردند.
- 50 درصد از پاسخ‌گو‌يان اظهار داشتند كه راديو را به مطبوعات ترجيح مي‌دهند.
-47 درصد از پاسخ‌گو‌ياني كه راديو را به مطبوعات ترجيح داده اند علت اين امر را دسترسي آسان به راديو بيان كردند.
-32 درصد از پاسخ‌گو‌ياني كه مطبوعات را به راديو ترجيح داده‌اند علت اين امر را علاقه داشتن به مطالعه عنوان كردند.

جنس پاسخ‌گو‌يان

بر اساس جدول شماره 1، از ميان 1177 نفر پاسخگو 65 درصد زن و 35 درصد مرد هستند.

جدول شماره 1- توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس جنس

جنس

تعداد

درصد

زن

761

65

مرد

416

35

جمع

1177

100

نمودار شماره 1- پراكندگي جنسي پاسخ‌گو‌يان

سن پاسخ‌گو‌يان

جدول شماره 2، نشان دهنده توزيع جامعه آماري اين تحقيق است. همان طور كه مشاهده مي شود بزرگترين گروه سني در 1177 نفر پاسخ‌گوي اين تحقيق را گروه سني 21 تا 25 سال(18 درصد) و كوچك ترين گروه سني را افراد 46 تا 50 سال (5 درصد) تشكيل مي‌دهند.

جدول شماره 2- توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس سن

سن

تعداد

درصد

21 تا 25 سال

217

18

26 تا 30 سال

211

18

31 تا 35 سال

160

14

36 تا 40 سال

124

10

41 تا 45 سال

115

10

51 60 سال

110

9

60 سال به بالا

101

9

145 تا 20 سال

86

7

46 تا 50 سال

53

5

جمع

1177

100

نمودار شماره 2- پراكندگي سني پاسخ‌گو‌يان

سطح تحصيلات پاسخ‌گو‌يان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از ميان 1177 نفر پاسخ گو 39 درصد ديپلم و 3 درصد بي سواد هستند.

جدول شماره 3- توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس تحصيلات

تحصيلات

تعداد

درصد

ديپلم

457

39

كارشناسي به بالا

203

17

راهنمايي

157

13

فوق‌ديپلم و دانشجو

138

12

ابتدايي

138

12

دبيرستان

43

4

بي‌سواد

41

3

جمع

1177

100

نمودار شماره 3- پراكندگي تحصيلي پاسخ‌گو‌يان

پاسخ‌گو‌يان چه ميزان به راديو گوش مي‌دهند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو، 53 درصد اصلا به راديو گوش نمي‌دهند.

جدول شماره 4- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس ميزان گوش دادن به راديو

ميزان گوش دادن به راديو

تعداد

درصد

اصلا

621

53

گاهي اوقات

317

27

هر روز

239

20

جمع

1177

100

نمودار شماره 4- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس ميزان گوش دادن به راديو

دليل پاسخ‌گو‌يان براي گوش ندادن به راديو

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، 58 درصد از پاسخ‌گو‌ياني كه به راديو گوش نمي‌دهند علت اين امر را نداشتن وقت بيان كردند.

جدول شماره 5- توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل گوش ندادن به راديو

دليل گوش ندادن به راديو

تعداد

درصد

نداشتن وقت

361

58

نداشتن راديو

124

20

عدم علاقه به راديو

101

16

نداشتن برنامه‌ي خوب

35

6

جمع

621

100

نمودار شماره 5- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل گوش ندادن به راديو

پاسخ‌گو‌يان چه زماني به راديو گوش مي‌دهند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از ميان 556 نفر پاسخ‌گويي كه به راديو گوش مي‌هند، 49 درصد هنگام صبح اين كار را انجام مي‌دهند.

جدول شماره 6- توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس زمان گوش دادن به راديو

زمان گوش دادن به راديو

تعداد

درصد

صبح

271

49

فرقي نمي‌كند

107

20

شب

62

11

هميشه

58

10

روز‌هاي تعطيل

58

10

جمع

556

10

نمودار شماره 6- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس زمان گوش دادن به راديو

پاسخ‌گو‌يان در چه مكاني به راديو گوش مي‌دهند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از ميان پاسخ گوياني كه به راديو گوش مي‌كنند، اكثريت آنها (50 درصد) در منزل اين كار را انجام مي‌دهند.

جدول شماره 7– توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس مكان گوش دادن به راديو

مكان گوش دادن به راديو

تعداد

درصد

منزل

277

50

اتومبيل

203

36

محل كار

76

14

جمع

556

100

نمودار شماره 7- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس مكان گوش دادن به راديو

نوع برنامه‌اي كه پاسخ‌گو‌يان گوش مي‌دهند

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، 20 درصد از پاسخ‌گو‌ياني كه به راديو گوش مي‌دهند، برنامه‌هاي طنز و اخبار را براي شنيدن انتخاب مي‌كنند.

جدول شماره 8 – توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس نوع برنامه‌اي كه گوش مي‌دهند

نوع برنامه‌اي كه گوش مي‌دهند

تعداد

درصد

طنز

114

20

اخبار

110

20

اجتماعي

106

19

ورزشي

65

12

هنري

49

9

علمي

44

8

معارف

39

7

پزشكي

29

5

جمع

556

100

نمودار شماره 8- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس نوع برنامه‌اي كه گوش مي‌دهند

دليل انتخاب برنامه‌هاي راديويي از طرف پاسخ‌گو‌يان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، از بين 556 پاسخ‌گويي كه به راديو گوش مي‌كنند، 50 درصد انتخاب برنامه‌هاي راديويي را بر اساس علاقه خود انجام مي‌دهند.

جدول شماره 9 – توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل انتخاب برنامه

دليل انتخاب برنامه

تعداد

درصد

علاقه

279

50

كسب اطلاعات

190

34

سرگرم شدن

87

16

جمع

556

100

نمودار شماره 9- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل انتخاب برنامه

راديو يا تلويزيون؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو، 45 درصد تلويزيون را به راديو و 29 درصد راديو را به تلويزيون ترجيح مي‌دهند.

جدول شماره 10 – توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس ترجيح راديو يا تلويزيون

ترجيح راديو يا تلويزيون

تعداد

درصد

تلويزيون

531

45

راديو

340

29

فرقي نمي‌كند

245

21

هيچ‌كدام

61

5

جمع

1177

100

نمودار شماره 10- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس ترجيح راديو يا تلويزيون

دليل ترجيح راديو به تلويزيون

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، 49 درصد از پاسخ‌گو‌ياني كه راديو را به تلويزيون ترجيح مي‌دهند علت اين امر را دسترسي آسان به راديو بيان كردند.

جدول شماره 11- توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل ترجيح راديو به تلويزيون

دليل ترجيح راديو به تلويزيون

تعداد

درصد

دسترسي آسان

167

49

برنامه‌هاي بهتر

125

37

گوش دادن در حين كار

48

14

جمع

340

100

نمودار شماره 11- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل ترجيح راديو به تلويزيون

دليل ترجيح تلويزيون به راديو

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از ميان 531 نفر پاسخ‌گويي كه تلويزيون را به راديو ترجيح مي‌دهند، 70 درصد علت اين امر را تصويري بودن تلويزيون عنوان كردند.

جدول شماره 12- توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل ترجيح تلويزيون به راديو

دليل ترجيح تلويزيون به راديو

تعداد

درصد

رسانه‌ي تصويري

369

70

برنامه‌هاي بهتر

162

30

جمع

531

100

نمودار شماره12- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل ترجيح تلويزيون به راديو

راديو يا مطبوعات؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو، 50 درصد راديو را به مطبوعات و 27 درصد مطبوعات را به راديو ترجيح مي‌دهند.

جدول شماره 13- توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس ترجيح راديو يا مطبوعات

ترجيح راديو يا مطبوعات

تعداد

درصد

راديو

593

50

مطبوعات

316

27

فرقي نمي‌كند

198

17

هيچ‌كدام

70

6

جمع

1177

100

نمودار شماره13- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس ترجيح راديو يا مطبوعات

دليل ترجيح راديو به مطبوعات

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 14، 47 درصد از پاسخ‌گو‌ياني كه راديو را به مطبوعات ترجيح مي‌دهند دليل آن را دسترسي آسان به راديو بيان كردند.

جدول شماره 14- توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل انتخاب راديو

دليل ترجيح راديو به مطبوعات

تعداد

درصد

دسترسي آسان

277

47

گوش دادن در حين كار

157

26

بيان بهتر مطالب

87

15

اخبار به‌روز

50

8

بيان حقايق

22

4

جمع

593

100

نمودار شماره 14- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل ترجيح راديو به مطبوعات

دلايل ترجيح مطبوعات به راديو

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 15، از ميان 316 پاسخ‌گويي كه مطبوعات را به راديو ترجيح مي دهند، 32 درصد داشتن علاقه به مطالعه را دليل خود براي اين امر دانستند.

جدول شماره 15- توزيع پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل انتخاب مطبوعات

دليل ترجيح مطبوعات به راديو

تعداد

درصد

علاقه به مطالعه

103

32

داشتن مطالب متنوع

92

29

دسترسي آسان

69

22

داشتن حق انتخاب

31

10

بيان حقايق

21

7

جمع

316

100

نمودار شماره 15- پراكندگي پاسخ‌گو‌يان بر اساس دليل ترجيح مطبوعات به راديو

منابع و مآخذ:

1- سايت راديو صداي فرهنگ‌ها

2- درك راديو- آندرو كرايسل- معصومه عصام (مترجم) - انتشارات تحقيق و توسعه صدا - تهران، فروردين 81

تاريخ درج: 1 خرداد 1387 ساعت 12:20 تاريخ تاييد: 1 خرداد 1387 ساعت 21:25 تاريخ به روز رساني: 1 خرداد 1387 ساعت 21:21
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن