تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815177413




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظرسنجي از مردم تهران درباره صرفه‌جويي در مصرف آب


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نظرسنجي از مردم تهران درباره صرفه‌جويي در مصرف آب


رفتارها- مدتي است كه دولت، با نام‌گذاري هفته اول تيرماه به عنوان "هفته صرفه جويي درمصرف آب" با تمام توان و كمك رسانه‌هاي گروهي، سعي در شناسايي راه‌هاي جلوگيري از اتلاف آب به مردم كرده است

در همين راستا مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌اي روزنامه همشهري به نظرسنجي تلفني از مردم تهران اقدام كرده است. در زير نتايج به‌دست آمده از اين نظرسنجي را مي‌خوانيم:

مدير طرح: فريده درفشي
همكاران: شبنم چهره،‌ سيامك كفايي، زهرا ادريس آبادي، ميترا زاغي، سميه گايگاني

پيشگفتار
«صرفه جويى كم مصرف كردن نيست، درست مصرف كردن است.» هرچند همه ما بارها اين جمله را شنيده يا خوانده ايم، اما اغلب از كنار آن بى تفاوت گذشته ايم. اين كه چرا در اغلب خانواده هاى ايرانى با وجود تربيت دينى و آموزه هاى اخلاقى، صرفه جويى هنوز نهادينه نشده يا رنگ و بويى ندارد.

در مبانى عقيدتى مسلمانان به مراتب اين امر مورد توجه و تأكيد قرار گرفته است. در قرآن كريم آمده است: «از نعمت هاى الهى بخوريد و بياشاميد ولى اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوست ندارد.» (سوره اعراف آيه ۳۱) صرفه جويى به تعبيرى ترسيم آينده در قالب برنامه ريزى صحيح و درست است. بنابراين صرفه جويى كردن به معناى داشتن تفكرى آينده نگرانه است به گونه اى كه هم مى توان از زندگى امروز احساس رضايت و هم از آينده خيالى آسوده داشت.

حيات موجودات زنده در گرو آب به عنوان مايع حيات است. گرچه منابع آبي در جهان به شكل هاي مختلفي همچون دريا، باران، رودخانه و... ديده مي‌شود، اما عدم تناسب ميان مصرف و چرخه توليد آب و عدم تناسب در پراكندگي جغرافيايي سبب شده است، معضلات عمده‌اي براي انسان پديد آيد. هر گونه حيات محتاج آب است. امروزه معضل آب در جهان سبب شده است كه جمله"انسان ها براي ادامه حيات خود به آب آشاميدني نياز دارند" به يكي از سرفصل هاي مهم و بنيادين برنامه ريزان و سياستگذاران مبدل شود.

با افزايش جمعيت كلانشهرهايي مانند تهران، كمبود منابع آب طبيعي به نگراني عمده اين شهرها بدل شده است. گاهي بدليل مشكلات كمبود آب ، اين ماده را جيره بندي مي‌كنند تا مصرف آن تعديل شود. اما به راستي مشكل از كجا آب مي خورد؟

درپي اظهار نگراني از كمبودها و يا افزايش تقاضاي تأمين بموقع و مناسب و عدم امكان تأمين بيشتر آب درفصل تابستان به علل مختلف از جمله خشكسالي ها و جريان كم ورودي به سدها و يا افت سفره هاي زيرزميني، زنگ هاي خطر كمبود و لزوم اعمال صرفه جويي و چاره جويي بحران به صدا درآمده‌است. اما واقعيت اين است كه بدون شناخت و توجه به نقش، اهميت، خواست و فرهنگ مصرفي بخشهاي كوچك يا بزرگ مردم، صرفه جويي آب امكان پذير نيست مصرف كنندگان بايد ارزش واقعي آبهاي تأمين شده و اهميت حفاظت و نگهداري و مصرف بهينه آنها را بيش از پيش شناخته و مورد توجه قراردهند تا هر يك به سهم خود، در رسيدن به اهداف صرفه جويي، تلاش كنند.

يكي از راههاي افزايش آگاهي و ايجاد انگيزه و علاقه مندي براي صرفه جويي بين مردم تبليغاتي است كه رسانه هاي مختلف مي توانند انجام دهند. رسانه ها بايد مردم را از مشكلاتي كه در اثر مصرف بي رويه آب با آن دست به گريبان مي شوند بهتر و بيشتر آگاه كنند تا با جلب مشاركت مردم و هماهنگي گروه هاي مختلف مصرف كننده بتوان اين معضل را تا حدودي بر طرف كرد. در واقع مصرف‌كنندگان مي دانند كه تلاش امروز آنان براي رفاه بهتر فرزندانشان دررآينده است و هدر دادن منابع فعلي آب، به معني محروم كردن نسلهاي بعدي از اين موهبت الهي است.

مدتي است كه دولت، هفته اول تيرماه را به عنوان هفته صرفه جويي درمصرف آب انتخاب، معرفي كرده است و با تمام توان و به كارگيري رسانه هاي گروهي، سعي در شناسايي و جلوگيري از اتلاف و يا به هدر دادن آب كه يكي از نعمات گران قدر و بزرگ خداوندي است، مي‌كند.

صرفه جويي را مي‌توان به كمك سه لايه مهم جامعه، يعني «مديران و تصميم گيران»؛ «مصرف كنندگان عمده» و «خرده مصرف كنندگان يا ساكنين جوامع شهري» اعمال كرد. اجراي صرفه جويي، به همكاري مسئولين، مديران، مهندسان و همه مردم كه حلقه هاي بهم پيوسته جامعه هستند بستگي دارد. تا بتوان آب مورد نياز براي تداوم حيات و بقاي نسل هاي آينده و آينده بسيار دور، را حفاظت و اقدامات «صرفه جويي» را كامل نمود.

توصيه هاي شركت آب و فاضلاب براي صرفه جويي در مصرف آب
راههاي عملي براي صرفه جويي در مصرف آب بسياراند. به عنوان مثال "شركت آب و فاضلاب" در اين زمينه به چهل مورد اشاره كرده است كه برخي از آنها عبارتند از:

1- از آب حفاظت كنيد، چون زندگي ما به آن وابسته است. هيچگاه به دليل اين كه فرد ديگري مسوول پرداخت آب بهاست، آب را هدر ندهيد.

2- موقع مسواك زدن شير آب تصفيه شده را باز نگذاريد.

3- هنگام استحمام در فاصله بين شستن بدن و سر، لزومي ندارد كه شيرآب به طور پيوسته باز باشد.

4- براي آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گل ها از روش آبياري قطره اي استفاده كنيد.

5- براي دوش گرفتن در حمام، زمان بگيريد و آن را به كم تر از پنج دقيقه برسانيد، با اين روش ماهيانه حدود چهار هزار ليتر آب صرفه جويي خواهد شد.

6- بهتر است براي شستن سبزي ها ابتدا آن ها را در ظرفي خيس كنيد و سپس آب بكشيد.

7- از جريان آب به منظور آب شدن يخ گوشت يا ديگر مواد غذايي منجمد استفاده نكنيد. اين كار غير از مصرف بي رويه آب، كيفيت مواد غذايي را هم كاهش مي دهد.

8- فرزندان خود را در مورد نياز به حفاظت از آب آگاه كنيد. از خريد اسباب بازي ها و سرگرمي هايي كه به يك جريان ثابت آب نياز دارند، خودداري كنيد.

9- هنگام استفاده از دستشويي، شير آب را به طور مداوم باز نگذاريد چون جريان دايم آب موجب هدر روي آن مي شود.

10- براي نظافت حياط به جاي مصرف آب، بهتر است از جارو استفاده شود.

11- تمام شيلنگ ها، اتصالات و شيرها را به طور مرتب كنترل كنيد تا از نشتي آب جلوگيري شود.

12- در مواقع جايگزيني يا افزودن گل و گياه در باغچه خانه، گياهي را انتخاب كنيد كه آب كم تري مصرف كند. به اين طريق سالانه 200ر2 ليتر آب براي هر گياه صرفه جويي خواهد شد.

13- لوله هاي آب گرم را عايق بندي كنيد تا براي رسيدن آب گرم به شيرآب لازم نباشد آن را بي جهت باز بگذاريد.

14- هرگز آبي را كه مي توان به مصارفي نظير آبياري يا شست وشو رسانيد، فاضلاب حساب نكنيد.

15- ماشين هاي لباسشويي معمولامقدار زيادي آب مصرف مي كنند. بنابراين اگر از تعداد دفعات كاربرد ماشين لباسشويي بكاهيد، عملادر مصرف آب صرفه جويي كرده ايد.

16- آب خنك مورد مصرف خود را همواره در يخچال نگهداريد تا مجبور نباشيد شير آب را براي مدتي باز بگذاريد تا آب خنك شود.

17- به كودكان آموزش دهيم تا با بستن به موقع شير، از هدر رفتن آب جلوگيري كنند.

18-به جاي شستن اتومبيل با شيلنگ آب، از يك سطل آب هم مي توان استفاده كرد.

19-در حالي كه كمبود آب در شهر احساس مي شود، لزومي به شست وشوي پياده روي مقابل مغازه و منزل نيست.

20-هنگام احداث ساختمان از كارگران ساختماني بخواهيد از آب تصفيه شده استفاده نكنند.

21- تا حد امكان از آب شرب براي فضاي سبز استفاده نشود. باغچه را در شب يا صبح زود آبياري كنيد تا از تبخير آب جلوگيري شود.

22-در مراكز آموزشي و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدوديت منابع آب و روش هاي صرفه جويي آن را آموزش دهيم.

23-در محل كار، كاركنان را به صرفه جويي در مصرف آب تشويق كنيد. همچنين پيشنهاد كنيد گرايش به حفاظت از آب در فعاليت هاي عملي و دوره هاي آموزشي آن ها گنجانده شود.

24-گروه هاي فرهنگي، غيردولتي را به ايجاد و ارتقاي فرهنگ حفاظت از آب در ميان كودكان و بزرگسالان تشويق كنيد.

25-هرگونه اتلاف قابل توجه آب، شكستگي لوله ها و هدر رفتن آب در هر نقطه را به مركز ارتباطات مردمي (تلفن 122) اطلاع دهيد.

كليات تحقيق
در اين گزارش با به كارگيري نظرسنجي تلفني و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحليل علمي آنها، سعي شده است تا به نظر مردم تهران درباره صرفه جويي در مصرف آب دست يافت.

اين گزارش حاصل جمع آوري پاسخ 1177 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهيه شده توسط واحد نظرسنجي تلفني مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي موسسه همشهري است. اين افراد به صورت تصادفي و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الي 88999999) انتخاب شدند. در اين گزارش نظر كساني كه تمايل به پاسخگويي به تمام پرسش هاي تحقيق را داشته اند، منعكس شده است.

اهداف تحقيق
هدف كلي اين تحقيق. بررسي اهميت صرفه جويي آب در بين مردم تهران به منظور جلوگيري از مصرف بي رويه آب است.

روش گرد آوري اطلاعات:
در اين پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفني (نظرسنجي تلفني) به روش پيمايشي و نمونه گيري تصادفي استفاده شده است. عددهاي داخل جدول گرد شده است. نتايج نظرسنجي هاي گذشته اين مركز نشان مي دهد كه رعايت نسبت جنسي در فرآيند اجراي نظر سنجي هاي تلفني بسيار مشكل و گاه (بخصوص با توجه به محدوديت زماني) غيرممكن است. از اين رو در گزارش نتايج نظرسنجي ها ارتباط بين متغيرهاي مستقل از قبيل جنس و سن و تحصيلات با متغير وابسته مهم سنجيده و از كا اسكوار (chi-square) براي محاسبه سطح معني داري آن استفاده مي شود. نتايج قابل اعتماد (در سطح معناداري 95 درصد به بالا) گزارش خواهد شد.

جامعه نمونه
در اين تحقيق نمونه آماري شامل 1177 نفر از مردم تهران است لازم به ذكر است كه از اين تعداد 36 درصد مرد و 64 درصد زن هستند.

زمان اجراي نظرسنجي
اين نظرسنجي از تاريخ 26 تا 29 خردادماه 1387 توسط گروه نظرسنجي مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي روزنامه همشهري انجام شده است.

پرسشنامه نظرسنجي
1. جنس
2. سن
3. تحصيلات
4. به نظر شما صرفه‌جويي يعني چه ؟
5. در مصرف چه چيزهايي مي توان صرفه جويي كرد؟
6. شما تا چه اندازه در مصرف آب صرفه‌جويي مي كنيد؟
7. در صورت عدم صرفه جويي در مصرف آب چه مشكلاتي براي مردم به وجود مي آيد؟
8. به نظر شما براي صرفه جويي در مصرف آب چه كار مي شه كرد؟
9. به نظر شما كداميك از رسانه ها در جهت تشويق مردم به صرفه جويي نقش مهمتري دارند؟
10. تلويزيون در جهت تشويق مردم به صرفه‌جويي چه كاري مي‌تواند انجام دهد؟
11. را يو در اين رابطه چه كار مي‌توانند انجام دهد؟
12. روزنامه‌ها در اين رابطه چه كار مي‌توانند انجام دهند؟
13. شهرداري براي صرفه‌جويي آب چه كاري مي‌تواند انجام دهد؟

چكيده:
طرح نظرسنجي حاضر، ‌به منظور دست يافتن به نظر پاسخ‌گويان در مورد صرفه جويي در مصرف آب به اجرا درآمده است. يافته هاي اين طرح به قرار زير است:
-64 درصد از پاسخ‌گويان زن و34 درصد مرد هستند.
-22 درصد از پاسخ‌گويان در گروه سني 30-26 سال قرار دارند.
- 41 درصد از پاسخ‌گويان داراي مدرك تحصيلي ديپلم هستند.
- 66 درصد از پاسخ‌گويان معني صرفه‌جويي را درست مصرف كردن مي‌دانند.
- 74 درصد از پاسخ‌گويان معتقداند كه در مصرف همه چيز صرفه‌جويي مي كنند.
- 47 درصد از پاسخ‌گويان تا حدي در مصرف آب صرفه‌جويي مي كنند.
- 43 درصد از پاسخ‌گويان جيره بندي آب را از مشكلات عدم صرفه‌جويي آب مي‌دانند .
- 71درصد از پاسخ‌گويان جلوگيري از مصرف بي‌رويه آب را در صرفه جويي موثر مي‌دانند.
- 94درصد از پاسخ‌گويان نقش تلويزيون را براي تشويق مردم به صرفه‌جويي موثر مي‌دانند. - 70 درصد از پاسخ‌گويان نقش تلويزيون را براي تشويق مردم به صرفه‌جويي، تيزرهاي تبليغاتي مي‌دانند.
-50 درصد از پاسخ‌گويان نقش راديو را براي تشويق مردم به صرفه‌جويي، پخش برنامه هاي آموزشي مي دانند.
- 77 درصد از پاسخ‌گويان نقش روزنامه ها را براي تشويق مردم به صرفه‌جويي، نوشتن مقالات و راهكارها مي دانند.
- 33 درصد از پاسخ‌گويان نقش شهرداري را در صرفه جويي آب، نصب تابلو و پوستر تبليغاتي مي دانند.

جنس پاسخ‌گويان
بر اساس جدول شماره 1، از ميان 1177 نفر پاسخگو 64 درصد زن و 36 درصد مرد هستند.

جدول شماره 1- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس جنس

جنس

تعداد

درصد

زن

751

64

مرد

426

36

جمع

1177

100

نمودار شماره 1- پراكندگي جنسي پاسخ‌گويان

سن پاسخ‌گويان
جدول شماره 2، نشان دهنده توزيع جامعه آماري اين تحقيق است. همان طور كه مشاهده مي شود بزرگترين گروه سني در 1177 نفر پاسخ‌گوي اين تحقيق را گروه سني 26 تا 30 سال(22 درصد) و كوچك ترين گروه سني را افراد 46 تا 50 سال (5 درصد) تشكيل مي‌دهند.

جدول شماره 2- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس سن

سن

تعداد

درصد

30 – 26 سال

265

22

25 – 21 سال

159

14

35 – 31 سال

143

12

20 – 15 سال

141

12

40 – 36 سال

124

10

45 – 41 سال

106

9

60 – 51 سال

101

9

60 سال به بالا

80

7

50 – 46 سال

58

5

جمع

1177

100

نمودار شماره 2- پراكندگي سني پاسخ‌گويان

سطح تحصيلات پاسخ‌گويان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از ميان 1177 نفر پاسخ گو 41 درصد ديپلم و 3 درصد بي سواد هستند.

جدول شماره 3- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس تحصيلات

تحصيلات

تعداد

درصد

ديپلم

489

41

كارشناسي به بالا

184

16

راهنمايي

139

12

ابتدايي

126

11

فوق ديپلم و دانشجو

117

10

دبيرستان

85

7

بي‌سواد

37

3

جمع

1177

100

نمودار شماره 3- پراكندگي تحصيلي پاسخ‌گويان

به نظر شما صرفه‌جويي يعني چه ؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو، 66 درصد مصرف بهينه و 1 درصد مصرف نكردن را معناي صرفه جويي مي‌دانند.

جدول شماره 4- توزيع پاسخ‌گوها بر اساس نظر آنها درباره معني صرفه جويي

معني صرفه جويي

تعداد

درصد

درست مصرف كردن

773

66

كم مصرف كردن

368

31

نمي دانم

22

2

مصرف نكردن

14

1

جمع

1177

100

نمودار شماره 4- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس نظر آنها درباره معني صرفه‌جويي

در مصرف چه چيزهايي مي‌توان صرفه‌جويي كرد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، 74 درصد از پاسخ‌گويان در مصرف همه چيز، 21 در صد در مصرف آب و 5 درصد در مصرف برق و گاز صرفه‌جويي مي‌كنند.

جدول شماره 5- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس موارد صرفه‌جويي

درمصرف چه چيزهايي صرفه‌جويي مي‌كنند

تعداد

درصد

همه چيز

867

74

آب

250

21

برق و گاز

60

5

جمع

1177

100

نمودار شماره 5- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس موارد صرفه‌جويي

شما تا چه اندازه در مصرف آب صرفه‌جويي مي‌كنيد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از ميان 1177 نفر پاسخگو 47 درصد تاحدي در مصرف آب صرفه جويي مي‌كنند و 2 درصد اصلا در مصرف آب صرفه‌جويي نمي‌كنند.

جدول شماره 6- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس ميزان صرفه جويي در مصرف آب

ميزان صرفه جويي در مصرف آب

تعداد

درصد

تاحدي

557

47

زياد

519

44

كم

82

7

اصلا

19

2

جمع

1177

100

نمودار شماره 6- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس ميزان صرفه جويي در مصرف آب

در صورت عدم صرفه جويي در مصرف آب چه مشكلاتي براي مردم به وجود مي‌آيد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از ميان 1177 نفر پاسخ گو 43 درصد جيره بندي آب و 5 درصد لطمه به اقتصاد كشور را از مشكلات عدم صرفه جويي آب مي‌دانند.

جدول شماره 7– توزيع پاسخ‌گويان بر اساس نظر آن ها درباره مشكلاتي كه بر اثر عدم صرفه‌جويي در مصرف آب به وجود مي آيد

مشكلاتي كه بر اثر عدم صرفه‌جويي در مصرف آب به وجود مي‌آيد

تعداد

درصد

جيره بندي آب

511

43

كمبود آب

383

33

بحران آب و انرژي در آينده

116

10

بروز بيماري‌هاي مختلف

104

9

لطمه به اقتصاد كشور

63

5

جمع

1177

100

نمودار شماره 7- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس نظر آن ها درباره مشكلات عدم صرفه جويي درمصرف آب

به نظر شما براي صرفه جويي در مصرف آب چه كار مي‌شه كرد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، 71 درصد از پاسخ‌گويان، جلوگيري از مصرف بي‌رويه آب و 1 درصد قطع صادرات آب را از راه‌هاي صرفه جويي آب مي‌دانند.

جدول شماره 8 – توزيع پاسخ‌گويان بر اساس راه‌هاي صرفه جويي در مصرف آب

راه‌هاي صرفه جويي در مصرف آب

تعداد

درصد

جلوگيري از مصرف بي‌رويه آب

834

71

فرهنگ سازي

183

16

جدا كردن آب شرب و غير شرب

144

12

قطع صادرات آب

16

1

جمع

1177

100

نمودار شماره 8- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس راه‌هاي صرفه جويي در مصرف آب

به نظر شما كدام يك از رسانه‌ها در جهت تشويق مردم به صرفه‌جويي نقش مهم‌تري دارند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، 94 درصد پاسخ كويان تلويزيون و 1 درصد راديو را براي تشويق مردم به صرفه جويي آب موثر مي‌دانند.

جدول شماره 9 – توزيع پاسخ‌گويان بر اساس نظر آنها در مورد اهميت نقش رسانه ها در ارتباط با تشويق مردم به صرفه جويي

اهميت نقش رسانه ها در ارتباط با تشويق مردم به صرفه جويي

تعداد

درصد

تلويزيون

1107

94

روزنامه‌ها

35

3

هيچ‌كدام

21

2

راديو

14

1

جمع

1177

100

نمودار شماره 9- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس اهميت نقش رسانه ها در ارتباط با تشويق مردم به صرفه جويي

تلويزيون در جهت تشويق مردم به صرفه‌جويي چه كاري مي‌تواند انجام دهد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از ميان پاسخگوياني كه تلويزيون را در جهت تشويق مردم به صرفه جويي موثر مي دانند، 70 درصد به ساخت تيزرهاي تبليغاتي درتلويزيون اشاره كردند.

جدول شماره 10 – توزيع پاسخ‌گويان بر اساس نظر آن ها درباره نقش تلويزيون در جهت تشويق مردم به صرفه جويي

نقش تلويزيون در جهت تشويق مردم به صرفه جويي

تعداد

درصد

تيزرهاي تبليغاتي

774

70

توليد برنامه‌هاي آموزشي

317

29

ميزگردهاي تخصصي در اين زمينه

16

1

جمع

1107

100

نمودار شماره 10- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس نظر آن ها درباره نقش تلويزيون در جهت تشويق مردم به صرفه جويي

راديو در اين رابطه چه كار مي‌توانند انجام دهد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، از ميان پاسخگوياني كه راديو را در جهت تشويق مردم به صرفه جويي موثر مي دانند، 50 درصد به پخش برنامه هاي آموزشي درراديو اشاره كردند.

جدول شماره 11- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس نظر آن ها درباره نقش راديو در جهت تشويق مردم به صرفه جويي

نقش راديو در جهت تشويق مردم به صرفه جويي

تعداد

درصد

پخش برنامه هاي آموزشي

7

50

تبليغات

7

50

جمع

14

100

نمودار شماره 11- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس نظر آن ها درباره نقش راديو در جهت تشويق مردم به صرفه‌جويي

روزنامه‌ها در اين رابطه چه كار مي‌توانند انجام دهند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از ميان پاسخگوياني كه روزنامه ها را در جهت تشويق مردم به صرفه جويي موثر مي دانند، 77 درصد نوشتن مقالات و راهكارها و 6 درصد به فرهنگ سازي اشاره كردند.

جدول شماره 12- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس نظر آن ها درباره نقش روزنامه ها در جهت تشويق مردم به صرفه جويي

نقش روزنامه‌ها در جهت تشويق مردم به صرفه‌جويي

تعداد

درصد

نوشتن مقالات و راهكارها

27

77

تبليغات

6

17

فرهنگ سازي

2

6

جمع

35

100

نمودار شماره12- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس نقش روزنامه ها در جهت تشويق مردم به صرفه جويي

شهرداري براي صرفه‌جويي آب چه كاري مي‌تواند انجام دهد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از ميان 1177 نفر پاسخگو، 33 درصد از پاسخگوها.نصب تابلو و پوستر تبليغاتي و 6 درصد،شستشوي معابر و كوچه ها را از وظايف شهرداري در جهت تشويق مردم به صرفه‌جويي مي‌دانند.

جدول شماره 13- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس نظر آن ها درباره نقش شهرداري در جهت تشويق مردم به صرفه جويي

نقش شهرداري در جهت تشويق مردم به صرفه جويي

تعداد

درصد

نصب تابلو و پوستر تبليغاتي

386

33

جلوگيري از استفاده بي رويه

252

21

نمي‌دانم

223

19

استفاده از روش هاي مناسب آبياري

136

12

هيچ كار

102

9

شستشوي معابر و كوچه ها

78

6

جمع

1177

100

نمودار شماره13- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس نقش شهرداري در جهت تشويق مردم به صرفه جويي

تاريخ درج: 5 تير 1387 ساعت 13:02 تاريخ تاييد: 8 تير 1387 ساعت 09:18 تاريخ به روز رساني: 8 تير 1387 ساعت 09:27
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1466]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن