تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820890112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست خارجي آمريكا را افراد تعيين نمي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سياست خارجي آمريكا را افراد تعيين نمي‌كنند


آمريكاي‌شمالي- گروه سياسي:
با نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده كه قرار است در آبان ماه سال‌جاري برگزار شود،

بار ديگر موضوع ايران به يكي از محوري‌ترين مباحث تبليغاتي سه نامزد حاضر در عرصه انتخابات مذكور بدل شده است. در ايران نيز همواره اين بحث كه حضور نامزد كداميك از دو حزب دمكرات يا جمهوريخواه در كاخ سفيد براي منافع كشورمان بهتر خواهد بود، در ميان كارشناسان و صاحب‌نظران وجود داشته است. با گذشت 3 دهه از پيروزي انقلاب اسلامي و حضور روساي جمهوري از هر دو جناح اصلي آمريكا در قدرت اما يك نكته براي صاحب‌نظران آشكار شده و آن اين است كه اشخاص نمي‌توانند تغيير چنداني در سياست خارجي ايالات متحده داشته باشند. البته در اين ميان نوع مواجهه يا تاكتيك برخورد با ايران اگر چه از تفاوت‌هايي برخوردار بوده اما همه اين روساي جمهور در نفس برخورد با ايران يك نظر مشترك داشته‌اند. اين برخورد گاهي در زمان بيل كلينتون با فشارهاي شديد اقتصادي و سياسي دنبال شده و زماني ديگر از سوي بوش پدر يا پسر با تهديدات نظامي و جنگ سنگين رواني پيگيري شده است.

در انتخابات قريب الوقوع فعلي - كه با پايان دوران حضور 8ساله رياست‌جمهوري جورج بوش و جمهوري خواهان در كاخ سفيد همراه شده - اما تكليف نامزد جمهوريخواهان از مدتها قبل با انتخاب جان مك كين مشخص شده و سناتور 71 ساله سابق آريزونا كانديداي قطعي جمهوريخواهان لقب گرفته است. او سابقه حضور در ارتش آمريكا در جريان جنگ ويتنام را در كارنامه خود داشته و 5 سال اسارت را نيز تجربه كرده است. مواضع وي درخصوص ايران اما نه تنها شباهت‌هاي بسيار زيادي به نومحافظه كاران حاكم در ايالات متحده دارد بلكه به‌دليل خلق و خوي نظامي وي حتي در برخي موارد از جورج واكر بوش هم تندتر بوده است. از اين‌رو اين نكته بر صاحب‌نظران مسائل آمريكا روشن بوده كه درصورت انتخاب مك كين در انتخابات آتي، سياست خارجي ايالات متحده در قبال ايران هيچ تفاوتي با آنچه دولت بوش در 8 سال گذشته صورت داده نخواهد داشت.

در همين حال دو سناتور نامزد حزب دمكرات نيز رقابت بسيار نزديكي را براي كسب آراي درون حزبي در طول ماه‌هاي گذشته صورت داده و با وجود برتري‌هاي اوباما در بيشتر ايالت‌هايي كه در آن انتخابات مقدماتي براي گزينش كانديداي نهايي دمكرات‌ها برگزار شده، هنوز مشخص نيست كه از بين هيلاري كلينتون يا باراك اوباما كداميك بخت حضور در انتخابات رياست‌جمهوري را خواهند يافت. با نيم نگاهي به مواضع اتخاذ شده از سوي اين دو سناتور دمكرات، برخي بر اين باورند كه ايران تمايل بيشتري به انتخاب باراك اوباما داشته چرا كه وي در تبليغات انتخاباتي و مناظره‌هاي خود اعلام كرده به مذاكره مستقيم با ايران و عدم‌موفقيت فشار‌هاي سياسي و زبان تهديد در قبال كشورمان معتقد است. به هر حال، دمكرات‌ها اگر چه در اصل فشار بر ايران با دمكرات‌ها همراستا هستند اما عموما به راهكارهاي ديپلماتيك و اقتصادي بيشتر تمايل نشان داده و با لشگر كشي و برخورد نظامي چندان ميانه‌اي ندارند.

ديدگاه‌هايي از جنس دمكرات‌ها

باراك اوباما اواسط بهمن ماه سال گذشته اعلام كرد كه درصورت پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري با همتاي ايراني و با ديگر همتايان خود از كشورهايي كه با آمريكا توافق ندارند، ملاقات خواهد كرد. اين سخنان اوباما اگرچه به‌دليل مشغول بودن فضاي سياسي كشور به انتخابات مجلس هشتم چندان بازتابي نيافت اما در خود ايالات متحده جنجال‌برانگيز شد. وي به شبكه خبري «سي.ان.ان» گفت: ملاقات او بدون پيش شرط خواهد بود. اوباما ادامه داد: البته مهم است مسائلي كه بايد مورد بحث قرار بگيرند، از پيش مشخص شوند.
البته اوباما هم در ادامه اين گفت‌وگو به گونه‌اي سخن گفت كه گفته كارشناسان درخصوص تفاوت‌هاي اندك ميان كانديداهاي رياست‌جمهوري آمريكا را تاييد مي‌كرد:« هدف از اين ملاقات، اين خواهد بود كه به آنها اطمينان داده و هويچ و چماق را پيشنهاد بدهيم».

وي افزود: دولت كنوني (آمريكا) نظرش اين است، زماني كه ايرانيان با آنچه ما مي‌خواهيم از قبل توافق نكنند، با آنها ملاقات نمي‌كنيم؛ اين سياست نادرست است. اوباما در پاسخ به اين پرسش كه آيا نظر شما اين است كه درصورت لزوم به تهران و هاوانا سفر و با سران اين كشورها ملاقات مي‌كنيد، گفت: نمي‌خواهم كه جزئيات سفر را توضيح دهم، اما نكته اين است كه ما با آنها ملاقات مستقيم را آغاز مي‌كنيم. اين نامزد حزب دمكرات افزود: به‌نظر من پيشتر هم كساني كه مي‌خواستند تغيير عمده ايجاد كنند، با اين مسئله روبه‌رو بودند، نيكسون به چين سفر كرد و ريگان با گورباچف ملاقات كرد، اين هميشه موضع ما بوده و مسئله غيرعادي نيست. وي اظهار داشت: آنچه غيرعادي است، موضع بوش و ديك چني، معاون او است كه براي يك مدت بسيار طولاني نبايد با برخي كشورها صحبت كنيم.

پس از اين امر بود كه هيلاري كلينتون رقيب اوباما وي را با نام باراك حسين اوباما خطاب كرده و برخي محافل وابسته به صهيونيسم وي را يك فرد مسلمان ناميدند. عكس‌هايي از وي نيز توسط يك سايت نزديك به ستاد تبليغاتي كلينتون منتشر شد كه وي را با يك لباس متعلق به مسلمانان در آفريقا نشان مي‌داد. اوباما اما روند سخنراني‌هاي خود را تكرار كرد. وي روز گذشته نيز در ادامه سخنان خود درخصوص سياست خارجي مد نظر خود سخنان قابل تاملي داشت. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، باراك اوباما كه در شهر بوزمان ايالت مونتانا و در جمع 7 هزار نفر از طرفداران خود سخن مي‌گفت، با انتقاد از مواضع جان مك‌كين رقيب جمهوريخواه خود در ادامه سياست‌هاي جنگ‌طلبانه بوش، گفت: «جان مك‌كين مي‌خواهد سياست شكست خورده را تكرار كند. اگر مك‌كين انتخاب شود اظهارات تند در واشنگتن در حالي ادامه پيدا خواهد كرد كه كشورهايي مانند ايران به اين سخنان تند بي‌توجهي خواهند كرد.»

هيلاري كلينتون همسر بيل كلينتون رئيس‌جمهور سابق آمريكا اما اگر چه از گفت‌وگو با ايران و كاربرد ديپلماسي سخن مي‌گويد اما چند روز قبل اظهار نظري بسيار تند عليه ايران داشت كه با واكنش مقامات كشورمان همراه شد. وي گفته بود كه اگر ايران قصد حمله به دوست ما يعني اسرائيل را داشته باشد از روي زمين محو خواهد شد. اگرچه صاحب‌نظران اين سخنان وي را در راستاي جلب نظر كارتل‌ها و لابي‌هاي صهيونيستي كه نقش ويژه‌اي در انتخابات آمريكا دارند دانستند كه نبايد روي تفاوت‌هاي ميان دمكرات‌ها و جمهوريخواهان در قبال ايران حساب خاصي باز كرد. اوباما نيز در واكنش به اظهارات جنگ‌طلبانه هيلاري كلينتون عليه ايران، خواستار پايان ديپلماسي گاوچراني دوران جورج بوش شد. اوباما در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني ان‌بي‌سي، سخنان هيلاري كلينتون را بيانگر تكرار سياست‌هاي بوش دانست و گفت: اين لحني نيست كه در حال حاضر به آن نياز داريم. وي همچنين خواستار بكارگيري لحني شد كه به دنيا نشان دهد آمريكا در حال فاصله گرفتن از ديپلماسي گاوچراني دوره جورج بوش است.

اختلافات اساسي نيست

پروفسور حميد مولانا استاد ايراني مقيم ايالات متحده نيز تاكيد مي‌كند كه نبايد چندان بر اينگونه اختلافات تاكيد كرد: «هيچكدام از اين سه نفر اصول اساسى آمريكا را مورد چالش قرار نداده‌اند، آنها هيچ‌يك از اصول سياست خارجى آمريكا را تغيير نخواهند داد. تنها تفاوت خانم كلينتون و آقاى اوباما درباره ايران اين است كه اوباما مى‌گويد كه بدون قيد و شرط حاضر است با دولت ايران و آقاى احمدى نژاد صحبت كند. اما ديگرى مذاكرات را منوط به برآورده شدن شرايطى مى‌داند. اينها مسائل حاشيه‌اى است.

اما در اصول اختلافى نيست. به همين دليل معلوم نيست كه اينگونه انتخابات، آمريكا را نجات بدهد. من مى‌خواهم موضوع ديگرى را هم مورد تأكيد قرار دهم. اگر اينها از عناصر وفادار هيأت حاكمه آمريكا نبودند اصلاً اجازه داده نمى‌شد كه تا اينجا بالا بيايند و هركدام هم كه رأى بياورد بايد در چارچوب سيستم فعاليت كند. البته شخصيت هر يك بر سياستها مؤثر است اما نبايد گمان كرد كه آمريكا تنها روى محور رئيس‌جمهور مى‌چرخد؛ پشت رئيس‌جمهور دستگاه نامرئى‌اى وجود دارد كه شما نمى‌توانيد آن را ببينيد. »

اين استاد سرشناس روابط بين‌الملل دانشگاه واشنگتن تاكيد دارد كه ايران بايد روي توانايي‌هاي خود حساب نمايد: ما بايد خودمان را بررسى و آماده كنيم. نبايد تنها به اين فكر كنيم كه آنها چه رفتارى در قبال ما خواهند داشت آنها كارى را با ما خواهند كرد كه متناسب با توانمندى‌ها، ظرفيت‌ها و رفتارهاى ما باشد. اين دو خيلى مهم‌تر از اين است كه اوباما رأى بياورد يا ديگرى. اين اصلاً اهميت ندارد. من در سفر اخيرم شانس ملاقات با اوباما را هم داشتم. او براى سخنرانى به دانشگاه ما آمده بود و من توانستم با او بنشينم و صحبت كنم. اوباما نه كندى آمريكاست و نه گورباچف شوروى! ما ايرانى‌ها گاهى دچار خيالات مى‌شويم.

اختلاف اوباما وكلينتون برسر ايران

اختلافات ميان اوباما و كلينتون درباره ايران اما در كشور‌هاي ديگر جهان نيز بازتاب‌هايي داشته كه اين امر نشانگر اهميت اين مسئله براي جامعه جهاني است. حتي روزنامه هاارتص كه از جمله روزنامه‌هاي اثر‌گذار در اسرائيل به شمار رفته و همواره مواضع تندي را عليه كشورمان اتخاذ مي‌كند در بخشي از يك مقاله درباره اختلاف ديدگاه باراك اوباما و هيلاري كلينتون نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا به مسئله ايران اشاره كرد و نوشت: اوباما كه در سال 2007 در بالاترين رديف سناتورهاي ليبرال قرار گرفت و هيلاري كلينتون كه در رديف شانزدهم اين فهرست قرار گرفت برپايه ديدگاه‌هاي سياست خارجه‌شان نظر مردم را به‌خود جلب كرده‌اند.

اين روزنامه نوشت: كلينتون از جمله نمايندگاني است كه از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فهرست سازمان‌هاي تروريستي خارجي آمريكا حمايت كرد اما اوباما مخالف اين حركت بود و آن‌را توجيهي براي دولت بوش براي جنگ با ايران خواند. در عين حال اوباما در جمع ٨٠٠ تن از اعضاي قوي‌ترين گروه لابي اسرائيل و شايد قوي‌ترين لابي در ايالات متحده يعني ايپك (AIPAC) از رژيم تهران به‌عنوان رژيمي ياد مي‌كند كه تهديدي براي همه ماست.

اين امر بيانگر مقداري دوگانگي در سخنان اوباما است به‌خصوص زماني كه وي مجبور است به اقتضاي زمان و مكان مواضع متفاوتي از خود در مواجهه با مسئله ايران نشان دهد. به هر تقدير به‌طور حتم باراك اوباما شكست نامزدهاي طرفدار سياست‌هاي ضد‌ايراني و جنگ‌طلبانه بوش را درانتخابات آن كشورها در سراسر جهان، به ويژه در كشورهاي آمريكاي لاتين ديده است. هرچند نمي‌تواند نقش لابي‌هاي قدرتمند پس پرده در ايالات متحده را ناديده گرفت.

تاريخ درج: 1 خرداد 1387 ساعت 14:33 تاريخ تاييد: 1 خرداد 1387 ساعت 19:27 تاريخ به روز رساني: 1 خرداد 1387 ساعت 19:08
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 423]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن