تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813040697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش بزرگداشت ملاصدرا/بيت‌الغزل فلسفه ملاصدرا حركت جوهري است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همايش بزرگداشت ملاصدرا/بيت‌الغزل فلسفه ملاصدرا حركت جوهري است
دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني در همايش حكمت متعاليه و تدبير خانواده گفت: ملاصدرا با طرح حركت جوهري بسياري از مسائل كلي فلسفي را طرح كرده و بيت‌الغزل فلسفه صدرا حركت جوهري است.

به گزارش خبرنگار مهر ، عصر امروز در همايش حكمت متعاليه و تدبير خانواده كه به همت بنياد حكمت اسلامي صدرا برگزار شد ، دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني، استاد فلسفه دانشگاه تهران سخنراني كرد.

دكتر ديناني به دشواري موضوع خانواده و حكمت متعاليه اشاره كرد و گفت: ملاصدرا دخترانش را خيلي دوست داشت و دليل آن هم دامادهاي بزرگ او، فيض كاشاني و فياض هستند. همسر فيض از پدر پرسيده بود كه چرا همسر من فيض و همسر او فياض است . صدرا در جواب به مزاح به او گفته بود كه همسر تو خود فيض است.

دكتر ديناني به نظريه‌هاي ملاصدرا اشاره كرد و گفت: ملاصدرا نظريه‌هاي مهمي در فلسفه اسلامي دارد و اگر كسي به نحله‌هاي كلامي و عقلي فلسفه اسلامي آشنا باشد، در مي‌يابد كه صدرا چه تأثير بزرگي داشته است و آثاري داشته است كه در آنها معضلات لاينحلي را حل كرده است.

وي تأكيد كرد: بيت‌الغزل فلسفه صدرا حركت جوهري است. هيچ متفكري معاد جسماني را نتوانسته از راه عقلي حل كند. متكلمان نتوانستند اين موضوع را حل كنند. حتي ابن سينا با همه بزرگي اش نتوانسته اين مشكل را حل كند. همه اين هنرها نزد ملاصدرا از بركت اصل حركت جوهري است.

دكتر ديناني گفت: براي فهم حركت جوهري، بايد جوهر را فهميد. فيلسوف بدون جوهر نمي تواند بيانديشد و اگر جوهر را طرد كند نظامهاي او به هم مي‌ريزد.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 580]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن