تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821022000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوريه هدف گفت و گو با اسراييل را تحقق صلح فراگيرخواند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سوريه هدف گفت و گو با اسراييل را تحقق صلح فراگيرخواند
دمشق - يك منبع وزارت خارجه سوريه روز چهارشنبه با صدور بيانيه‌اي هدف از گفت و گوي جديد با اسراييل را تحقق صلح فراگير مطابق با كنفرانس صلح مادريد خواند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين بيانيه كه در اختيار خبرنگاران قرار گرفت ، آمده است : سوريه و اسراييل گفت و گوهاي غيرمستقيم صلح درباره ارتفاعات اشغالي جولان را زير نظر تركيه آغاز كردند.

بر اساس بيانيه يادشده ، هر دو طرف تمايل خود را به اجراي گفت و گو بر اساس حسن نيت ابراز داشته و تصميم به ادامه جدي گفت و گو گرفته اند.

سوريه همچنين از تلاش‌هاي رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در يك سال گذشته و نقش وي در اين زمينه تقدير كرد.

بشار اسد رييس جمهوري سوريه مدتي قبل در گفت و گو با روزنامه الوطن قطر با اشاره به ميانجيگري تركيه به ويژه اردوغان در يك سال گذشته يادآور شد: ما از گفت و گوي مستقيم سخن نمي‌گوييم بلكه از نقش تركيه براي انتقال اطلاعات جهت ايجاد زمينه مشترك براي آغاز گفت و گوهاي مستقيم در آينده سخن مي‌گوييم .

برخي مطبوعات عرب دو روز قبل به نقل از يك منبع سياسي صهيونيست نوشتند: دولت آمريكا از تركيه خواست تلاش خود را به منظور آغاز گفت و گو بين سوريه و اسراييل افزايش دهد.

رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه هفتم ارديبهشت ماه در چارچوب ميانجيگري بين سوريه و رژيم صهيونيستي براي استقرار صلح در ازاي عقب - نشيني اسراييل از ارتفاعات جولان راهي سوريه شد و با بشار اسد رييس جمهوري و محمد ناجي عطري نخست وزير سوريه ديدار كرد و جزييات پيشنهاد ايهود اولمرت نخست وزير اسراييل درباره عقب نشيني از جولان در ازاي صلح را به اطلاع آنان رساند.

اسد در آن ديدار آمادگي كشورش براي ادامه همكاري با تركيه به منظور تحقق امنيت و ثبات در منطقه را اعلام كرد.

اردوغان ديدار خود با اسد را موفقيت آميز و مثمرثمر خواند و گفت كه سفرش به دمشق سهم بسزايي در تحكيم روابط دو جانبه بين دو كشور و ملت داشته است .

به گفته منابع ديپلماتيك تركيه ، اردوغان در اين ديدار نتايج ميانجيگري تركيه را درباره ازسرگيري مذاكرات صلح بين سوريه و اسراييل كه از سال ‪ ۲۰۰۰‬قطع شده است به اطلاع اسد رسانده است .

اولمرت دومين فرد بعد از رابين است كه در زمينه عقب نشيني از جولان تعهد مي‌دهد. رابين در زمان حيات خود به صورت كتبي تعهد به عقب نشيني از جولان داده بود.

سوريه و رژيم صهيونيستي در مذاكرات خود بيش از ‪ ۸۵‬درصد از مذاكرات صلح را به ثمر رسانده بودند اما رابين ترور و سند وي ناپديد شد.

با به قدرت رسيدن ايهود باراك در پست نخست وزيري رژيم صهيونيستي مذاكرات صلح در سال ‪ ۲۰۰۰‬به علت مخالفت صهيونيستها با عقب نشيني كامل از جولان كه خواست سوريه است ، از هم پاشيد.

اشغالگران صهيونيست بلندي‌هاي جولان به مساحت ‪ ۱۸۰۰‬كيلومتر مربع را در جريان جنگ ‪ ۱۹۶۷‬اشغال و در سال ‪ ۱۹۸۱‬ميلادي به مناطق اشغالي ضميمه كردند.

عمده اهالي جولان كه حدود ‪ ۱۴۰‬هزار نفر بودند توسط صهيونيستها بيرون رانده شده و اكنون فقط اهالي روستاهاي مسعده ، مجدل شمس ، عين قنيه ، بقعاتا و غجر در آن سكونت دارند.

صهيونيستها بيش از ‪ ۴۴‬شهرك در جولان بنا كردند كه در زمان حاضر بيش از ‪ ۱۷‬هزار صهيونيست در آن سكوت دارند.

نيروهاي سوريه در جنگ ‪ ۱۹۷۳‬توانستند ‪ ۶۰۰‬كيلومتر از استان قنيطره را آزاد سازند.

بر اساس توافقنامه آتش بس بين سوريه و رژيم صهيونيستي كه بعد از جنگ ‪ ۱۹۷۳‬منعقد شد يك هزار و ‪ ۳۵۰‬سرباز سازمان ملل متحد (آندوف ) در خط تماس بين دو طرف در جولان مستقر شدند.

دو طرف بعد از كنفرانس صلح مادريد كه در اوايل دهه ‪ ۹۰‬قرن بيستم برگزار شد به گفت و گو براي حل اين مشكل پرداختند اما مذاكرات در سال ‪ ۲۰۰۰‬ميلادي به علت اصرار رژيم صهيونيستي بر عقب نشيني نكردن از جولان كه سوريه خواهان بازگشت كامل آن است ، شكست خورد.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن