محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846358601
حتی به گناه فکر هم نکن
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حتی به گناه فکر هم نکنسلسله مباحث تربیتی آیت الله تهرانی در مورد "حیا"یک دسته از روایات هست که «اصل ناظر بودن خداوند» را مطرح می کنند. انسان در «حیاء من الخلق» از این شرمش میآید که عمل زشت را در دیدگاه غیر انجام دهد. حالا اگر یک ذرّه معرفتش بالاتر باشد، در دیدگاه فرشتگانی که او را می بینند و اعمالش را ثبت و ضبط میکنند، نیز حیاء می کند
مروری بر مباحث گذشتهبحث ما در مورد «حیا» بود. حیاء آن ودیعه الهی و غریزه انسانیّه است که انسان را از اعمال زشت باز میدارد؛ یعنی چه قبل از عمل که انسان عمل را تصویر میکند و چه بعد از عمل، حیاء نقش بازدارندگی دارد. به این معنا که روح وقتی با یک عمل زشت روبرو میشود و وقتی که عمل زشت را تصویر میکند، منفعل و منکسر میشود و همین حالت موجب بازدارندگی او است و بعد از عمل هم، این حالت بازدارندگی نسبت به تکرار آن عمل زشت پیدا میشود.در جلسات گذشته ما یک تقسیم بندی راجع به حیاء در ربط با ناظر کردیم و گفتیم که حیایی که انسان نسبت به ناظر دارد، گاهی «حیاء من الخلق» است، گاهی «حیاء من النفس» بوده و گاهی «حیاء من الملائکه» میباشد؛ یعنی فرشتگانی که مأمور ضبط اعمال انسان هستند. گاهی «حیاء من اولیاء الله» است قبلا به آن چرداختیم. پنجمین نوع آن «حیاء من الله» است، یعنی از خدا خجالت کشیدن و شرم کردن.در مورد بحث تربیتی، ما روایات متعدّدی داریم که «حیاء من الله» را در روابط گوناگون مطرح میفرمایند. یعنی این که انسان باید با توجه به این روابط حیاء داشته باشد. خدا میبیند!یک دسته از روایات هست که «اصل ناظر بودن خداوند» را مطرح میکنند. انسان در «حیاء من الخلق» از این شرمش میآید که عمل زشت را در دیدگاه غیر انجام دهد. حالا اگر یک ذرّه معرفتش بالاتر باشد، در دیدگاه فرشتگانی که او را میبینند و اعمالش را ثبت و ضبط میکنند، نیز حیاء میکند. دسته اوّل روایات، «حیاء من الله» را در همین رابطه مطرح میکنند که خداوند به اعمال تو ناظر است، تو در دیدگاه خدا هستی، این کار را که میکنی باید از خدا شرمت بیاید! از خدا خجالت بکش و معصیت نکن!حضرت زینالعابدین(صلواتاللهعلیه) میفرماید: «خف الله عز و جل لقدرته علیك» از خدا بیم داشته باش، چون او بر تو توانا است! اینطور نیست که بتوانی از چنگ خدا فرار کنی، خجالت بکش و معصیت نکن! خیال نکن میتوانی از عذابی که وعده کرده است فرار کنی. بعد دارد «واستح منه لقربه منك»[1] از خدا خجالت بکش، چون به تو نزدیک است. این روایت اشاره به همین معنا است که خدا ناظر است. تو مرا نمیبینی ولی من ...!در آیه شریفه هم میفرماید «أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى»[2] در آیات دیگری هم اشاره به قُرب و نزدیکی دارد، مثلاً میفرماید: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَری»[3] یا «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْكُمْ وَ لكِنْ لا تُبْصِرُونَ»[4] شماها نمیبینید ولی ما به او نزدیکتر از شما هستیم. تو کور هستی و چشم باطنت کور است و مرا نمیبینی ولی من که میبینم که چه کار داری میکنی.نگاهتان به جایگاه خدا، مانند نگاه به جایگاه افراد شایسته باشد. خود ما هم این گونه هستیم که وقتی با افراد بزرگی رو به رو می شویم، خودمان را جمع و جور می کنیم، که نکند یک وقت حتی اشتباهاً خلافی از ما سر بزند!گریه شدید محبوبترین بنده خدادر سوره یونس در آیهای هست «وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلاَّ كُنَّا عَلَیْكُمْ شُهُوداً»[5] هیچ کاری نیست که شما انجام دهید مگر این که ما آن را میبینیم. یعنی هم اعمال درونیات را میگیرد و هم اعمال بیرونیات را میگیرد. در ذیل این آیه روایتی آمد که است که «کان رسولالله(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) اذا قرأ هذه الآیه بکی بکاءً شدیدا»[6] پیغمبر اکرم وقتی به قرائت این آیه میرسید، به شدّت گریه میکرد. این آیه خودش خیلی 2. خدا سِرّ و عَلَنت را میبیند!یک دسته دیگر روایاتی هستند که به چگونگی قُرب خداوند اشاره میکند که من هم الآن به آن اشاره کردم و از اطلاق آیه آن را گرفتم. قُرب خداوند سرّ و علن ندارد. حیاء از مردم در جایی است که در منظر مردم باشد، ولی در خفا چه؟ آنجا کسی نیست. اما در باب خدا، اشتباه نکنید! حیای از او مثل «حیاء من الخلق» نیست. اشتباه نکنید! روایت از امام هفتم(علیهالسلام) است «فَاسْتَحْیُوا مِنَ اللَّهِ فِی سَرَائِرِكُمْ كَمَا تَسْتَحْیُونَ مِنَ النَّاسِ فِی عَلَانِیَتِكُم»[7] خیلی روشن است. از خدا در سرّتان خجالت بکشید، همانطور که در علن از مردم خجالت می کشید! همه کار را جلوی مردم نمیکنید، در برابر خدا هم همینطور باشید. نحوه حیاء از خداونددر بخشی از روایاتِ ما این مسأله مطرح است که حیای بندگان از خداوند، هم از نظر جایگاه و هم از نظر برخورد، مانند جایگاه کسانی که پیش شما شایستگی دارند، نه کسانی که ـ نعوذ بالله ـ سطحشان خیلی پایین است. نگاهتان به جایگاه خدا، مانند نگاه به جایگاه افراد شایسته باشد. خود ما هم اینگونه هستیم که وقتی با افراد بزرگی رو به رو میشویم، خودمان را جمع و جور میکنیم، که نکند یک وقت حتی اشتباهاً خلافی از ما سر بزند!حال اگر فرد شایسته بود و بعد هم هر روز آدم با او سر و کار داشته باشد، خیلی مراقبت بیشتر میشود. آدم از او شرم میکند که عمل بدی در مرئَی و منظر او کند. در یک روایتی داریم از پیغمبر اکرم که دارد؛ «قال رسولالله(صلیاللهعلیهوآلهو سلم): اسْتَحْیِ مِنَ اللَّهِ اسْتِحْیَاءَكَ مِنْ صَالِحِی جِیرَانِك»[8] ؛ از خدا خجالت بکش، همانطور که از همسایهای که جایگاه رفیعی نزد تو دارد و از شایستگان است خجالت میکشی!
گاهی انسان همسایهای دارد که ـنعوذ باللهـ بدتر از خودش است؛ لذا جایگاهی ندارد و حیاء از او معنا ندارد. نه! گاهی اوقات همسایه، آدم بزرگ و شایستهای است، از صلحا و نیکان است. یک انسان صالح که همسایه است و هر روز و هر شب، چشمم به چشمش میافتد، انسان چگونه از او حیاء میکند!؟حضرت چه قدر سطح مطلب را پایین آورده است تا شاید ما از خدا خجالت بکشیم. همانطور که از همسایه شایستهات خجالت میکشی و جلوی روی او هر کاری را انجام نمیدهی، از خدا هم خجالت بکش! البته اینطور نیست که حضرت فقط بفرمایند از خدا خجالت بکشید! نه مطلب ادامه دارد و من همینطور گام به گام پیش میروم.علی(علیهالسلام) فرمودند «أفضل الحیاء استحیاؤك من الله»[9] با فضیلتترین حیاها حیای از خداوند است. حق حیاء از خداوندما در روایات متعدّده داریم که «استحیوا من الله حق الحیاء»[10] این روایت از پیغمبر اکرم است که از خداوند آنگونه که حق حیاء است، حیاء کنید! حق حیاء از خدا یعنی چه؟در روایت دیگری آمده است: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اسْتَحْیَا مِنْ رَبِّهِ حَقَّ الْحَیَاء»[11] یا روایت دیگری از پیغمبر اکرم است که به ابیذر فرمود: «یَا أَبَاذَرٍّ أَ تُحِبُّ أَنْ تَدْخُلَ الْجَنَّةَ؟ فَقُلْتُ: نَعَمْ! » بعد حضرت: پس سه کار کن که آخرین آن، این بود که «وَ اسْتَحْیِ مِنَ اللَّهِ حَقَّ الْحَیَاءِ»[12] همچنین روایت دیگری بود که شخص دیگری همین مطلب را داشت که حضرت پرسیدند: «أ كلكم یحب أن یدخل الجنة؟ قالوا: نعم یا رسول الله!» حضرت هم همان مطالبی را که در روایت ابیذر بود فرمودند و سومین مطلب این بود که «و استحیوا من الله حق الحیاء»[13] در همه این روایتها یک حقی آمده است. منظور از این چیست؟ خداوند، ناظری که هیچ چیز از او پوشیده نیست!یک؛ خداوند ناظری است که جدا نشدنی است؛ یعنی هیچگاه از من جدا نمیشود. او نزدیکی به من است که نزدیکتر از او نیست. بزرگی است که بزرگتر از او نیست. مطّلعی بر من است که مطّلعتر از او نیست. به تمام وجود من احاطه دارد؛ از درون و بیرون. مطلعی است که سرّ و علن برای او معنا ندارد.از خدا حیاء کن! شرم کن! انجام نده! حتی فکر معصیت هم نکن! چون عمل، برای خداوند دیگر بیرونی و درونی ندارد. یادت نرود که هیچ عملی نیست که ما آن را شهود میâ€ژکنیم. اینها همه مقدّمه «حق حیاء» بود و چون من در جلسه گذشته گفتم که بعداً درباره حق حیاء صحبت میکنم اینها را گفتمحق حیاء یعنی حیاء از تمام زشتیهاحق حیاء این است که انسان در هر سه رابطه از خدا خجالت بکشد. چه عملت قُبح عقلی داشته باشد، چه قُبح شرعی داشته باشد، چه قُبح عرفی در محیط متشرعه داشته باشد و بالأخره حق حیاء اینطور است که اگر بخواهیم به طور مطلق بگوییم نسبت به «جمیع قبائح» است.عمده این است که باید ببینی ناظر بودن خدا چه وسعتی دارد، تا بفهمی حق حیاء چیست؟ هر حرکت قبیحی نسبت به این سه محیط، چه درونی و چه بیرونی از انسان سر بزند، بر خلاف حیاء است. انسان با حیاء حتی «فکر گناه» هم نمیکند!از خدا حیاء کن! شرم کن! انجام نده! حتی فکر معصیت هم نکن! چون عمل، برای خداوند دیگر بیرونی و درونی ندارد. یادت نرود که هیچ عملی نیست که ما آن را شهود میکنیم. اینها همه مقدّمه «حق حیاء» بود و چون من در جلسه گذشته گفتم که بعداً درباره حق حیاء صحبت میکنم اینها را گفتم.تو باید چنین خدایی را قبول داشته باشی! این کلام الله است. آیات قرآن این چنین میگوید و قابل انکار هم نیست. این که روایات متعدّده میفرماید: از خدا خجالت بکشید آنطور که سزاوار است! یعنی این مطلب که گفتم. هرکس سزاوار یک نوع شرم کردن و یکطور خجالت کشیدن است. آنطور که سزاوار است انسان از خدا خجالت بکشد این است که در روابط گوناگون هر نوع عمل قبیحی را انجام ندهد.«استحیوا من الله حق الحیاء» نه یک روایت نه دو روایت، آنهایی که اهلش هستند بروند مراجعه کنند! ببینید چه قدر پیغمبر اکرم روی آن تأکید کرده است. چه جنبههای شخصی و چه عمومی! پی نوشت ها : [1]. كشفالغمة، ج 2، ص 108 [2]. سوره مبارکه علق، آیه 14 [3]. سوره مبارکه ق، آیه 16 [4]. سوره مبارکه واقعه، آیه 85 [5]. سوره مبارکه یونس، آیه 61 [6]. تفسیر قمی، ج1، ص 313 [7]. بحارالأنوار، ج 1، ص 148 [8]. بحارالأنوار، ج 75، ص 200 [9]. غررالحكم، ص 257 [10]. بحارالأنوار، ج 8، باب الحیاء من الله [11]. مستدركالوسائل، ج 8، ص 462 [12]. وسائلالشیعة، ج 1، ص 304 [13]. مجموعةورام، ج 1، ص 272فرآوری : بصیرت بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیانمنبع : پایگاه اطلاع رسانی آیت الله آقا مجتبی تهرانی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 476]
صفحات پیشنهادی
حتی به گناه فکر هم نکن
حتی به گناه فکر هم نکنسلسله مباحث تربیتی آیت الله تهرانی در مورد "حیا"یک دسته از روایات هست که «اصل ناظر بودن خداوند» را مطرح می کنند. انسان در «حیاء من ...
حتی به گناه فکر هم نکنسلسله مباحث تربیتی آیت الله تهرانی در مورد "حیا"یک دسته از روایات هست که «اصل ناظر بودن خداوند» را مطرح می کنند. انسان در «حیاء من ...
فكر گناه
حتی به گناه فکر هم نکن-حتی به گناه فکر هم نکنسلسله مباحث تربیتی آیت الله تهرانی در مورد حیا یک دسته از روایات هست که «اصل ناظر بودن خداوند» را مطرح می کنند.
حتی به گناه فکر هم نکن-حتی به گناه فکر هم نکنسلسله مباحث تربیتی آیت الله تهرانی در مورد حیا یک دسته از روایات هست که «اصل ناظر بودن خداوند» را مطرح می کنند.
چگونه به آرامش رسيدم؟
رود كه حتي شنيدن صداي زنگ تلفن هم يك اضطراب غيرقابل كنترل را برايش به همراه مي.آورد. ... اين بار شوهر دختر به فكر انتقام گرفتن از نامزد سابق مي. ... گناه بوده.ام انتقام بگيرد. شوهرش آنقدر مزاحم من شده بود كه حتي نمي.توانستم از خانه بيرون ... رو شو، فرار نكن، با ترست مقابله كن، وقتي نا.شناسي زنگ مي.زند و گوشي را قطع مي.كند به.
رود كه حتي شنيدن صداي زنگ تلفن هم يك اضطراب غيرقابل كنترل را برايش به همراه مي.آورد. ... اين بار شوهر دختر به فكر انتقام گرفتن از نامزد سابق مي. ... گناه بوده.ام انتقام بگيرد. شوهرش آنقدر مزاحم من شده بود كه حتي نمي.توانستم از خانه بيرون ... رو شو، فرار نكن، با ترست مقابله كن، وقتي نا.شناسي زنگ مي.زند و گوشي را قطع مي.كند به.
چگونه به آرامش رسيدم؟
مدام تاكيد ميكرد، با هرچيزي كه پيش ميآيد روبهرو شو، فرار نكن، با ترست مقابله كن، وقتي ... تاكيد ميكرد، حتي اگر براي 2 دقيقه هم ميتواني يك فكر خوب به ذهنت بياور و آن را جايگزين ... اين مرحله بود كه متوجه احساس گناه شديدي شدم كه او در خود داشت.
مدام تاكيد ميكرد، با هرچيزي كه پيش ميآيد روبهرو شو، فرار نكن، با ترست مقابله كن، وقتي ... تاكيد ميكرد، حتي اگر براي 2 دقيقه هم ميتواني يك فكر خوب به ذهنت بياور و آن را جايگزين ... اين مرحله بود كه متوجه احساس گناه شديدي شدم كه او در خود داشت.
چه كنم گناه نكنم؟!
قوه شهویّه، انسان را به افراط در لذتخواهى نفسانى، مىكشاند، كه سرانجامش، غرق شدن در فحشا و ... و باعث نابودی حیات بشر میشود؛ بنابراین حتی این پدیده حیاتبخش نیز نیاز به ... را تضعیف مىكند اگر قواى شهوانى ضعیف گشت قهراً فكر گناه هم كم رنگ مىشود. ... مغفرت بخواه، تصمیم هم بگیر که دیگر دستت را به آن خطاها آلوده نکنی، بعد هم ...
قوه شهویّه، انسان را به افراط در لذتخواهى نفسانى، مىكشاند، كه سرانجامش، غرق شدن در فحشا و ... و باعث نابودی حیات بشر میشود؛ بنابراین حتی این پدیده حیاتبخش نیز نیاز به ... را تضعیف مىكند اگر قواى شهوانى ضعیف گشت قهراً فكر گناه هم كم رنگ مىشود. ... مغفرت بخواه، تصمیم هم بگیر که دیگر دستت را به آن خطاها آلوده نکنی، بعد هم ...
آثـار اجتمـاعی گنـاه از منظـر قـرآن و روایـات
اسلام حتی از اندیشه و فکر گناه جلوگیری کرده و این بزرگترین راه مبارزه با گناه است. ... بازگشت و تکرار آن دانسته است و بعید نیست این آیه هم ناظر به همین معنا باشد. ... به فرزندش حضرت باقر (ع) سفارش می کرد که با پنج طائفه رفاقت نکن که از آن ...
اسلام حتی از اندیشه و فکر گناه جلوگیری کرده و این بزرگترین راه مبارزه با گناه است. ... بازگشت و تکرار آن دانسته است و بعید نیست این آیه هم ناظر به همین معنا باشد. ... به فرزندش حضرت باقر (ع) سفارش می کرد که با پنج طائفه رفاقت نکن که از آن ...
به هیچ چیزی اعتماد نکن
به هیچ چیزی اعتماد نکن-وبلاگ > بادی، نزهت - در جزیره شاتر با داستانی پیچیده و چندلایه ... را از هم تفکیک کرد، بلکه هویت واقعی و جعلی شخصیتها نیز قابل تشخیص نیست. ... ندادی، دچار احساس گناه، اندوه و حسرت می شویم و به یاد اشتباهاتمان در گذشته می افتیم. ... هیچ گاه به همسرت بی احترامی نکن حتی زمانی که از او عصبانی هستی.
به هیچ چیزی اعتماد نکن-وبلاگ > بادی، نزهت - در جزیره شاتر با داستانی پیچیده و چندلایه ... را از هم تفکیک کرد، بلکه هویت واقعی و جعلی شخصیتها نیز قابل تشخیص نیست. ... ندادی، دچار احساس گناه، اندوه و حسرت می شویم و به یاد اشتباهاتمان در گذشته می افتیم. ... هیچ گاه به همسرت بی احترامی نکن حتی زمانی که از او عصبانی هستی.
جن دعوت مي کند تو قبول نکن
جن دعوت مي کند تو قبول نکن نويسنده:علي درستکار بسم الله جن ها راهي براي ايجاد ... براي ايمني از شرشيطان و جنيان شرور هم، تنها توکل به خدا و تابعيت از او است که ... من از جنها مي ترسم؛ به دليل اين ترس، نمي توانم از اتاقي به اتاق ديگر بروم؛ حتي ... و در درگاه خداي مهربان، اعتراف به گناهان خود کنيم، سهم بزرگي در آرامش ما خواهد داشت.
جن دعوت مي کند تو قبول نکن نويسنده:علي درستکار بسم الله جن ها راهي براي ايجاد ... براي ايمني از شرشيطان و جنيان شرور هم، تنها توکل به خدا و تابعيت از او است که ... من از جنها مي ترسم؛ به دليل اين ترس، نمي توانم از اتاقي به اتاق ديگر بروم؛ حتي ... و در درگاه خداي مهربان، اعتراف به گناهان خود کنيم، سهم بزرگي در آرامش ما خواهد داشت.
بيتو به سر نميشود
شاید شما هم این دیالوگ فیلم «21 گرم» به یادتان مانده باشد. ... چیزهایی مثل احساس گناهی اینقدر بزرگ برای یك مسئله به ظاهر خیلی كوچك مثل رنگ بندكفش. ... ما تاثیر بگذارد؛ یعنی هم احساسات، هم افكار، هم رفتار و حتی فلسفه زندگی ما را تغییر دهد. ... 1 - احساسات: شاید خیلیها فكر كنند كه سوگواری تنها یعنی دپ زدن و احساس تنها ماندن.
شاید شما هم این دیالوگ فیلم «21 گرم» به یادتان مانده باشد. ... چیزهایی مثل احساس گناهی اینقدر بزرگ برای یك مسئله به ظاهر خیلی كوچك مثل رنگ بندكفش. ... ما تاثیر بگذارد؛ یعنی هم احساسات، هم افكار، هم رفتار و حتی فلسفه زندگی ما را تغییر دهد. ... 1 - احساسات: شاید خیلیها فكر كنند كه سوگواری تنها یعنی دپ زدن و احساس تنها ماندن.
ماجرا را به رمز بنویس
انعام/ 120حرف از گناه که پیش میآمد، پیش خودم می گفتم من که گناهی نکردهام. ... او برای لذت بردن، ماجرا خلق میکرد و حتی یک بار که داستان هم خستهاش کرده بود، خودش ... مادرش به اش گفت: «بهتر است داستان بنویسی و به هیچ وجه فکر نکنی که نمیتوانی.
انعام/ 120حرف از گناه که پیش میآمد، پیش خودم می گفتم من که گناهی نکردهام. ... او برای لذت بردن، ماجرا خلق میکرد و حتی یک بار که داستان هم خستهاش کرده بود، خودش ... مادرش به اش گفت: «بهتر است داستان بنویسی و به هیچ وجه فکر نکنی که نمیتوانی.
-
گوناگون
پربازدیدترینها