تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798760335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماهیت مشترک، عَرَضِ متفاوت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - مهرزاد دانش در نوبت قبلی این ستون از لزوم توجه بیش تر به اکران فیلم خارجی نکاتی مطرح شد. در مناسبات سینمایی ما، اکران فیلم خارجی چنان بی سر و صدا انجام می‌شود که کمتر کسی از آن مطلع می‌شود؛ مگر آن که تصادفا از مقابل سالن‌های نمایش‌دهنده آن رد شود و چشمش به پلاکارد یا پوستری در‌این‌باره بیفتد.در قبال این پرسش که چرا برای فیلم خارجی هیچ تبلیغ یا اطلاع‌رسانی‌ای صورت نمی‌پذیرد چه جوابی می‌توان داد؟ چرا رسانه‌های دیداری و نوشتاری ما آکنده از تبلیغ یخچال و تلویزیون و خمیردندان خارجی باید باشند، ولی نوبت به فیلم خارجی که می‌رسد سکوت حکمفرما می‌شود؟ اگر سیاست‌های جاری نمایش ولو محدود فیلم خارجی را مجاز می‌داند ، آیا سیاست فقدان تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای آن خود یک تناقض نیست؟ نوع اکران فیلم خارجی در ساختار سینمای ما چنان است که انگار در کمترین درجه اولویت قرار دارد و برای همین تفاوت چندانی در بود و نبود این وضعیت احساس نمی‌شود. امروزه تماشاگر ایرانی از چه طریق می‌تواند فیلم خارجی ببیند؟در وهله نخست رسانه سیما بار این مهم را بر عهده دارد. در شبکه‌های نمایش خانگی هم می‌توان تعدادی فیلم خارجی پیدا کرد، اما هستند کسانی هم که به دلایل مختلف - از جمله کنار نیامدن با جرح و تعدیل‌های متعدد فیلم‌ها - از شیوه‌های دیگری که قالب رسمی ندارد برای دسترسی به این آثار استفاده می‌کنند: از دانلود موارد مربوطه در اینترنت گرفته تا تماشای آن دسته از شبکه‌های ماهواره‌ای که فیلم سینمایی نمایش می‌دهند و نهایتا خرید نسخه‌های لوح فشرده این فیلم‌ها که در گوشه و کنار خیابان‌های شهر بساطش پهن می‌شود. در این جا روی قانونی بودن یا نبودن برخی از شیوه‌های یادشده بحثی نداریم، اما وجه مشترک همه موارد بالا آن است که از طریق دستگاه تلویزیون - یا مونیتور رایانه - قابل رویت هستند. این در حالی است که طبق استانداردهای تولید و پخش فیلم، ماهیت زیبایی شناختی تماشای این محصولات از تلویزیون با سینما به رغم شباهت‌های ماهیتی، بسیار متفاوت است و هر یک مختصات خاص خود را دارند. تماشای یک فیلم از قاب کوچکی که همراه با رفت و آمدهای اهالی اتاق و صداهای مختلف ایشان و نورهای طبیعی و مصنوعی ساطع از نور آفتاب و نور چراغ است کجا و فیلم دیدن در سالن تاریک و ساکتی که هم نفس با صدها نفر دیگر روی پرده‌ای عریض تصاویر را مشاهده می‌کنی کجا؟ این تفاوت‌ها البته منحصر به مکان فیزیکی تماشای فیلم هم نیست و دامنه‌های آن به تفاوت در اندازه قاب و میزان عمق نماها و حتی نوسان ضرباهنگ درام هم منجر می‌شود. سیاست‌های متولیان امر در محدود‌سازی نمایش فیلم خارجی از سینما (در کنار کم رغبتی عمومی به تماشای فیلم‌های ایرانی در سالن سینما) بدین نتیجه منجر شده که عموم مردم در ایران ذائقه های بصری/ دراماتیک خود را با مختصات تلویزیونی تنظیم کنند و به تدریج شاخصه‌های هنر سینما را در جایگاه اصلی خود به فراموشی بسپارند که البته چنین ویژگی‌ای آفت اندکی در تعامل هنر و مردم در یک فراگرد معقول و منطقی نیست. اکنون دیگر مدت‌هاست شکوه و عظمت نمایی از افق روی پرده عریض سینما برای مردم ما معنا و مفهومی ندارد و به تبع آن ابعاد تأویلی این ویژگی نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ساختارهای زیبایی شناختی تلویزیون در جایگاه خود مهم و معتبر است، اما اگر قرار باشد جایگزینی برای سینما شود ماجرا می‌تواند به تدریج به انحطاط ذوق و شعور سینمایی مردم منجر شود. آیا علائم جدی این انحطاط را هم اکنون نمی توان از برخی رویکردهای توده‌ای به برخی آثار نازل سینمایی و تلویزیونی و ماهواره ای مشاهده کرد؟




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 507]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن