تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851428491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شکوفه ها در قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شکوفه ها در قرآن
قرآن
تفكّر در پیدایش و بارورى شكوفه ها، موجب اعتقاد به توحید و یكتایى خداوند: «إِلَیْهِ یُرَدُّ عِلْمُ السّاعَةِ وَ ما تَخْرُجُ مِنْ ثَمَراتٍ مِنْ أَکْمامِها وَ ما تَحْمِلُ مِنْ أُنْثی وَ لا تَضَعُ إِلاّ بِعِلْمِهِ وَ یَوْمَ یُنادیهِمْ أَیْنَ شُرَکائی قالُوا آذَنّاکَ ما مِنّا مِنْ شَهیدٍ»؛ «علم به قیامت (و لحظه وقوع آن) تنها به خدا باز می‏ گردد؛ هیچ میوه ‏ای از غلاف خود خارج نمی ‏شود و هیچ زنی باردار نمی‏ گردد و وضع حمل نمی ‏کند، مگر به علم او و آن روز که آن ها را ندا می‏ دهد (و می ‏گوید): کجایند شریکانی که برای من می‏ پنداشتید؟! می ‏گویند: (پروردگارا) ما عرضه داشتیم که هیچ گواهی بر گفته خود نداریم»بهار که می شود، درختان پس از خوابی سنگین و سرد به شکوفه می نشینند و با آمدن شکوفه ها، طراوت و شادابی دوباره در جان خسته زمین حلول می کند. قرآن به صراحت نامی از بهار نیاورده است، اما ده ها آیه قرآن به بهار و برکات و جلوه ها و آثار آن اشاره هایی بدیع و روح بخش دارند. آیاتی که از ابرها، باران، آب ها، گیاهان، درختان، میوه ها و ... دیگر نشانه های طبیعی سخن می گوید، همه در وصف بهار است.یکی از ملزومات بهار، شکوفه ها هستند که قرآن در آیاتی چند از آین پدیده شگفت و زیبای طبیعت نام برده است. آثار شکوفه هاشكوفه درختان، زمینه ساز بارورى و ثمردهى آن ها: «إِلَیْهِ یُرَدُّ عِلْمُ السّاعَةِ وَ ما تَخْرُجُ مِنْ ثَمَراتٍ مِنْ أَکْمامِها»؛ «علم به قیامت (و لحظه وقوع آن) تنها به خدا باز می ‏گردد؛ هیچ میوه‏ای از غلاف خود خارج نمی ‏شود».1 تحولات شکوفه هااحاطه علمى خدا به تحوّلات شكوفه ها و بارورى و ثمردهى آن ها، اسرار مخفى از علم بشر، در تحوّلات شكوفه ها و كیفیّت بارورى آن: «إِلَیْهِ یُرَدُّ عِلْمُ السّاعَةِ وَ ما تَخْرُجُ مِنْ ثَمَراتٍ مِنْ أَکْمامِها وَ ما تَحْمِلُ مِنْ أُنْثی وَ لا تَضَعُ إِلاّ بِعِلْمِهِ»؛ «علم به قیامت (و لحظه وقوع آن) تنها به خدا باز می‏ گردد؛ هیچ میوه ‏ای از غلاف خود خارج نمی ‏شود و هیچ زنی باردار نمی ‏گردد و وضع حمل نمی‏ کند، مگر به علم او».2 تشبیه شکوفهتشبیه شكوفه درخت زقّوم، در زشتى به سرهاى شیاطین: «أَذلِکَ خَیْرٌ نُزُلاً أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ* إِنّا جَعَلْناها فِتْنَةً لِلظّالِمینَ* طَلْعُها کَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّیاطینِ»؛ «آیا این (نعمت های جاویدان بهشتی) بهتر است یا درخت (نفرت‏انگیز) زقّوم؟ ما آن را مایه درد و رنج ظالمان قرار دادیم! آن درختی است که از قعر جهنّم می ‏روید! شکوفه آن مانند سرهای شیاطین است».3او کسی است که از آسمان آبی نازل کرد، و به وسیله آن، گیاهان گوناگون رویاندیم؛ و از آن ساقه ‏ها و شاخه‏ های سبز، خارج ساختیم؛ و از آن ها دانه ‏های متراکم، و از شکوفه نخل، شکوفه‏ هایی با رشته ‏های باریک بیرون فرستادیم؛ و باغ هایی از انواع انگور و زیتون و انار، (گاه) شبیه به یکدیگر، و (گاه) بی ‏شباهت، هنگامی که میوه می دهد، به میوه آن و طرز رسیدنش بنگرید که در آن، نشانه ‏هایی (از عظمت خدا) برای افراد باایمان استباروری شکوفه
قرآن حکیم
تفكّر در پیدایش و بارورى شكوفه ها، موجب اعتقاد به توحید و یكتایى خداوند: «إِلَیْهِ یُرَدُّ عِلْمُ السّاعَةِ وَ ما تَخْرُجُ مِنْ ثَمَراتٍ مِنْ أَکْمامِها وَ ما تَحْمِلُ مِنْ أُنْثی وَ لا تَضَعُ إِلاّ بِعِلْمِهِ وَ یَوْمَ یُنادیهِمْ أَیْنَ شُرَکائی قالُوا آذَنّاکَ ما مِنّا مِنْ شَهیدٍ»؛ «علم به قیامت (و لحظه وقوع آن) تنها به خدا باز می‏ گردد؛ هیچ میوه ‏ای از غلاف خود خارج نمی ‏شود و هیچ زنی باردار نمی‏ گردد و وضع حمل نمی ‏کند، مگر به علم او و آن روز که آن ها را ندا می‏ دهد (و می ‏گوید): کجایند شریکانی که برای من می‏ پنداشتید؟! می ‏گویند: (پروردگارا) ما عرضه داشتیم که هیچ گواهی بر گفته خود نداریم».4آگاهى به روند پیدایش شكوفه و بارورى آن، مقتضاى ربوبیّت خداوند و توجّه به چگونگى حیات و ثمردهى شكوفه، راهى براى شناخت چگونگى معاد: «وَ ما رَبُّکَ بِظَلاّمٍ لِلْعَبیدِ* إِلَیْهِ یُرَدُّ عِلْمُ السّاعَةِ وَ ما تَخْرُجُ مِنْ ثَمَراتٍ مِنْ أَکْمامِها»؛ «و پروردگارت هرگز به بندگان ستم نمی‏ کند. علم به قیامت (و لحظه وقوع آن) تنها به خدا باز می ‏گردد؛ هیچ میوه ‏ای از غلاف خود خارج نمی‏ شود».5 شکوفه درخت نخلدر میان تمام شکوفه های درختان، قرآن به صراحت از شکوفه درخت خرما نام می برد و درباره آن سخن می گوید:درخت خرما، داراى شكوفه هایى انبوه: « وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِیَةٌ»؛ « و از آن ها دانه‏ های متراکم و از شکوفه نخل، شکوفه ‏هایی با رشته ‏های باریک بیرون فرستادیم».6«وَ النَّخْلَ باسِقاتٍ لَها طَلْعٌ نَضیدٌ»؛ « و نخل های بلندقامت که میوه ‏های متراکم دارند».7« فیها فاکِهَةٌ وَ النَّخْلُ ذاتُ اْلأَکْمامِ»؛ « که در آن میوه ‏ها و نخل های پرشکوفه است».8چگونگى حیات و بارورى شكوفه هاى درخت خرما، از آیات و نشانه هاى قدرت خداوند: « وَ هُوَ الَّذی أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَراکِبًا وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِیَةٌ وَ جَنّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمّانَ مُشْتَبِهًا وَ غَیْرَ مُتَشابِهٍ انْظُرُوا إِلی ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ یَنْعِهِ إِنَّ فی ذلِکُمْ لآیاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»؛ « او کسی است که از آسمان آبی نازل کرد، و به وسیله آن، گیاهان گوناگون رویاندیم؛ و از آن ساقه ‏ها و شاخه‏ های سبز، خارج ساختیم؛ و از آن ها دانه ‏های متراکم، و از شکوفه نخل، شکوفه‏ هایی با رشته ‏های باریک بیرون فرستادیم؛ و باغ هایی از انواع انگور و زیتون و انار، (گاه) شبیه به یکدیگر، و (گاه) بی ‏شباهت، هنگامی که میوه می دهد، به میوه آن و طرز رسیدنش بنگرید که در آن، نشانه ‏هایی (از عظمت خدا) برای افراد باایمان است».9شكوفه هاى خرما، نعمتى درخور سپاسگزارى، از ناحیه جنّ و انس: « فیها فاکِهَةٌ وَ النَّخْلُ ذاتُ اْلأَکْمامِ * وَ الْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَ الرَّیْحانُ* فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ»؛ « که در آن میوه ‏ها و نخل های پرشکوفه است و دانه ‏هایی که همراه با ساقه و برگی است که به صورت کاه درمی ‏آید، و گیاهان خوشبو! پس کدامین نعمت های پروردگارتان را تکذیب می‏ کنید (شما ای گروه جنّ و انس؟».10 زهرا رضائیانبخش قرآن تبیانپی نوشت  ها: 1. فصلت: 47.2. همان.3. صافات: 65-62.4. فصلت: 47.5. همان: 47-46.6. انعام: 99.7. ق: 10.8. الرحمن: 11.9. انعام: 99.10. الرحمن: 13-11. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 545]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن