واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شاهزاده و قورباغه ترجمه: آينور رجايي پور (گفت و گو با ران کلمنتس و جان ماسکر، کارگردانان پويا نمايي « شاهزاده و قورباغه») به عقيده من اين فيلم شما مثل آشنايي دوباره با يک دوست قديمي است. آيا تجربه اي مشابه در حين ساخت فيلم داشتيد؟ کلمنتس: اين تا حدي غرض خودمان بود. چون اين فيلم بازگشتي به پويانمايي سنتي و افسانه اي و موزيکال به شمار مي رفت. ما پشتيبان نقطه نظرات ديزني بوديم. اين ما را خجل نمي کرد. مي خواستيم حسي را که هنگام تماشاي فيلم هاي ديزني در کودکي الهام بخش ما بود دوباره به وجود آوريم و همچنين آن را براي مخاطبان جديد دوباره خلق و آزمون کنيم. از تجربيات تان در مورد ساخت مجدد دو بعدي بگوييد. ماسکر: به طور حتم تشابهاتي وجود داشت. فکر مي کنم ما بيشتر روي خود فيلم متمرکز بوديم تا بخواهيم حيات دوباره به چيزي ببخشيم يا تحولي ايجاد کنيم. فقط مي خواستيم بهترين فيلمي را که در توانمان بود بسازيم و اگر توانستيم دستاورد بيشتري نيز داشته باشيم. کلمنتس: ريسک بسيار بالايي بود. فکر مي کنم همه تا حدي نوعي پافشاري در مورد فيلم داشتند. حضور دوستان قديمي مثل جان لاستر که در رأس استوديو قرار دارد، مشکلي ايجاد نمي کرد؟ ماسکر: اين يک تجربه شگرف بود. او فيلمساز و کارگردان است و ما را مي شناسد. من با او هم دانشکده اي بودم. ما طرحي خلاصه و کلي در اختيار داشتيم و اين نگراني ما را در مورد دقيق بودن کار حين ارائه از بين مي برد. او قادر بود طرح خام را در دست بگيرد و صحنه اي رنگي را تجسم کند و اين تجربيات او گرانبها بود. و انطباق عجيب و غريب پيکسار با افسانه خودش. کلمنتس: بله، تا وقتي که جان به ديزني نيامده بود، اطلاع نداشتيم که شاهزاده و قورباغه مدتي است در هر دو استوديو سازماندهي مي شود و به طور حتم اين عقيده جان بود که کار را در نيوارلئان برپا کنيم. حالا که کار به اتمام رسيده از دستاوردهاي خود بگوييد. ماسکر: قطع نظر از اين موضوع که شاهزاده ما يک آفريقايي/آمريکايي است، فکر مي کنم ما در ديدگاه هاي او موشکافي کرديم و مسيري براي زندگي او به وجود آورديم. بازگشت به موزيکال برايمان جالب بود. هر دوي ما از طرفداران موزيکال و عشق و تعامل اين دو در داستانسرايي توسط انيميشن هستيم. جاذبه اي ذاتي در آن وجود دارد که غوطه ور شدن در آن براي هر دوي ما لذت بخش است. کلمنتس: وقتي براي مدتي روي اين چيزها کار مي کنيد، عينيت را از دست مي دهيد. اولين مشاهده شما از نسخه ناآزموده فيلم مطابق است با اولين پيش نمايش آن. در واقع ما اولين پيش نمايش تمام نشده را در آخر ماه مه مشاهده کرديم که هماني است که الان مشاهده مي شود. ما آن را براي مخاطبان مختلف به نمايش گذاشتيم که آميزه اي از آفريقايي ها، آمريکايي ها و ... بودند. نهايتاً امتياز بالايي دريافت شد و همه به اندازه کودکان تا حدودي يکسان نسبت به آن عکس العمل نشان دادند که بسيار خشنود کننده بود. ماسکر: هنگام ساخت پري دريايي کوچک فکر مي کرديم فيلمي بسيار قوي ساخته ايم. اما حقيقتاً آريل تا بيست سال بعد در فرهنگ ديزني ماندگار نشد. نمي توان گفت که شخصيت هاي اين فيلم سالگرد بيست سالگي شان را جشن خواهند گرفت، ولي اميدوارم چنين باشد. رشد کارگرداني خودتان را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ ماسکر: در انيميشن، معمولاً شما از خود خشنود نمي شويد، چون از عهده آن چه تضميني به درستي اش نيست بر نمي آييد. ما و جان از روش هايي براي بخشيدن گرمي و احساس به فيلم استفاده کرديم. مثلاً چه چيزهايي؟ ماسکر: براي مثال جان ايده اي داشت که وقتي تيانا در کارخانه شکر است، مادر براي پدر خوراک باميه مي آورد که نمايي از گرمي خانه و راهي است براي تصديق رؤياهاي دخترش. يا جاهايي بود که مادر فردي ضد رؤيا و استدلالي به نظر مي آمد. ايده جان بود که اين مسئوليت در کودکي وي به مادرش سپرده شود تا به او کمک کند رؤياهايش را عملي سازد. اين امر کمک کرد تا جاده بلندتري براي سفر احساسي شخصيت ها ايجاد شود. در موقعيتي نيز در مقابل ايده شرير بروس اسميت مبني بر کشتن يکي از شخصيت ها قرار داشتيد. کلمنتس: خب، نکته اي قابل ذکر است که ما در ديزني مانند پيکسار هر روز پويانمايي را براي تمامي متحرکسازان پخش مي کنيم. اين يک گردهمايي آزاد است که همه اظهار نظر مي کنند و تصميماتي در مورد چگونگي انجام آن ها اتخاذ مي شود. وقتي همه آن صحنه را ديدند بروس از عکس العمل آن ها دچار شوک شده بود. صحنه بسيار خوبي بود، اما از حد خود خارج شده بود. پروژه بعدي تان چيست؟ کلمنتس: در حال زمينه سازي براي يک پويانمايي دستي ديگر هستيم که در حال حاضر در مراحل ابتدايي قرار دارد. بعضي از ايده هاي آن را براي جان به نمايش گذاشتيم که مورد پسندش واقع شد. مشغول ارتقاي آن در اين جا و خارج از کشور هستيم و به محض اتمام کار را آغاز خواهيم کرد. اميدمان ادامه يافتن پويانمايي سنتي است. همکاري ادکاتمول در کمک به حذف کاغذ چيست؟ کلمنتس: در اين فيلم سعي کرديم کاغذ را حذف کنيم و در واقع برخي جلوه هاي پويانمايي را در دوربين به انجام رسانديم. اما با وجود پويانمايي مدادي و تميزکاري، پياده سازي اين طرح در اين پروژه مشکلاتي به همراه داشت. اين طرح مي تواند در آينده به انجام برسد. اِد همکار خوبي است و يکي از باهوش ترين مردان دنيا و يک حلال مشکلات است که تأثير بسزايي در اين فيلم داشت. اين فيلمي جاه طلبانه است که به روشي کارآمد به انجام رسيده که براي آينده اين رسانه و شرايط اقتصادي موجود انيميشن سودمند است. منبع:صنعت سينما،شماره 90 /ن
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5646]