تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815180035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس قوه قضاييه: وظيفه دادسرا فقط قضاوت نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رييس قوه قضاييه: وظيفه دادسرا فقط قضاوت نيست
اجتماعي
آيت الله محمود هاشمي شاهرودي رييس قوه قضاييه روز چهارشنبه گفت: فقط دادسرا و دادگاه‌ها فقط قضاوت نيست، بلكه دادگاه‌ها و دادسراها بايد هدف اصلي خود را سلامت‌سازي جامعه قرار دهند.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا به سنندج، وي در جمع قضات و كاركنان دادگستري استان كردستان گفت: چنانچه ديد و مبناي كار مديران قضايي در دادسراها و دادگاه‌ها به سمت سالم‌سازي جامعه و حمايت از حقوق عامه هدايت شود، عملكردها نيز به سمت مسايلي مي‌رود كه فقط قضايي نيست و به جامعه خدمت مي‌شود.

رييس قوه قضاييه تاكيد كرد: هر اندازه محاكم قضايي، قاضي و دادسرا در يك كشور كمتر باشد، نشانه سلامت جامعه است.

هاشمي شاهرودي با اشاره به سياست قضازدايي گفت: هنوز در زمينه اجراي سياست قضازدايي مباحث زيادي مطرح است.

رييس قوه قضاييه با تعريف عنوان قضازدايي گفت: مفهوم قضازدايي آن است كه تا مي‌توانيم تلاش كنيم پاي افراد به قضا و قضاوت كشيده نشود، بايد مكانيزمي انديشيده شود تا در همه حوزه‌هاي جرم، مجازات، تخلفات و حتي در مسايل حقوقي و مدني مردم كمتر به دستگاه قضايي مراجعه كنند.

هاشمي شاهرودي گفت: اين درست نيست كه كسي خيال كند به هر ميزان محكمه، قاضي و دادسرا در يك كشور بيشتر باشد، به نفع است، به هر ميزاني كه محاكم ، قاضي و دادسرا كمتر باشد، مايه سلامت جامعه است.

وي يكي از محورهاي منتهي به قضازدايي را پيشگيري عنوان كرد و گفت: بايد اقداماتي صورت گيرد كه شرايط و بستر تحقق جرم ايجاد نشود. همچنين بايد شرايطي فراهم شود تا دستگاه‌هاي اداري كشور كه با حقوق مردم سروكار دارند ، شفاف تر، ساده تر، روان تر و غيرقابل نفوذتر باشد.

رييس قوه قضاييه گفت: فقط در اين صورت است كه اختلافات، جرايم و بستر فساد در جامعه كم مي‌شود و حقوق نيز به صورت شفاف به اصحاب حق مي‌رسد.

هاشمي شاهرودي در اين ديدار از شكوفايي و تحولات عظيم در دستگاه‌هاي قضايي ، اجرايي و قانون‌گذاري سخن گفت و تاكيد كرد: كشور در همه ابعاد داراي دستاوردها فوق‌العاده‌اي است. تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته است و دستگاه قضايي نيز تلاش‌هاي قابل تحسيني در بخش‌هاي مختلف انجام داده است.

رييس قوه قضاييه گفت: در اين تحولات عظيم هيچ مبالغه‌اي انجام نمي‌شود، حتي كمتر از آن چه انجام شده، اطلاع رساني مي‌شود.

وي يكي از علت‌هاي اينكه اطلاع رساني در قوه قضاييه كمتر صورت مي‌گيرد را اين دانست كه قوه قضاييه دستگاه سياسي نيست و ابزار تبليغاتي در اختيار ندارد، ضمن آنكه شان و منزلت كار قضا نيز اقتضاي تبليغ را نمي‌كند.

هاشمي شاهرودي به موضوع حبس زدايي و كاهش جمعيت كيفري زندان اشاره كرد و گفت: اين مساله از دغدغه‌هاي مهم دنياي امروز است و در محافل حقوقي، قضايي و سازمان‌هاي بين‌المللي به اين موضوع توجه مي‌شود، اما هنوز راه حل مناسبي براي آن يافت نشده است.

رييس قوه قضاييه گفت: در نظام فقهي و اسلامي، كيفرهاي ديگري غير از حبس مطرح شده است، اما متاسفانه به دليل آ نكه نتوانسته‌ايم فلسفه آن را به درستي تعريف كنيم، با مشكل مواجه شده ايم.

وي با اشاره به فعاليت شوراهاي حل اختلاف و استفاده از نيروهاي مردمي در حل و فصل منازعات گفت: شوراهاي حل اختلاف يكي از بهترين رويه‌ها و روش‌هاي قضايي است و بركات زيادي نيز داشته و دارد.

هاشمي شاهرودي گفت: در شوراهاي حل اختلاف به دعاوي به صورت سريع و بدون تشريفات رسيدگي مي‌شود.

وي با بيان اينكه بايد انديشه كرد كه چرا تعداد زيادي پرونده از شهرداري ها شكل مي‌گيرد و از انبوه سازان شكايت‌هاي زيادي مي‌شود؟، گفت: بايد در اين موارد تدبير كرد و در بخش‌هايي كه نياز به اصلاح قوانين است اصلاح صورت گيرد، نه اينكه به بهانه تعداد زياد پرونده‌ها دادگاه‌ها را افزايش داد.

رييس قوه قضاييه گفت: افزايش دادگاه‌ها راه حل نيست و احقاق حقي نيز صورت نخواهد گرفت.

هاشمي شاهرودي از قضات خواست براي برون رفت از اين وضعيت راه حل دهند.

توجه داشته باشند كه اگر اختلاف و دعوايي شكل مي‌گيرد، نبايد فكر كرد كه موضوع بايد در دادگستري حل و فصل شود. بسياري از تخلفات، حقوقي و مدني هستند و كيفري نيستند. وي افزود: اين انديشه اشتباهي است كه براي هر اختلافي قاضي دخالت كند. دخالت قاضي هزينه بر است و آثار اجتماعي خوبي نيز ندارد و روند رسيدگي‌ها نيز طولاني است.

رييس قوه قضاييه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره تشكيل دادگاه‌هاي تخصصي و حمايت از مالكيت و سرمايه‌گذاري مشروع اشاره كرد و گفت: بخش بيشتر اين مساله در اين رابطه است كه با هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي كشور، دستگاه قضايي بداند كه كجاها وارد عمل شود.

هاشمي شاهرودي با اشاره به اينكه نيازمند امنيت پايدار در كشور هستيم، گفت: هم اكنون در كشور امنيت پايدار وجود دارد و امنيت پايدار در ايران از بسياري از كشورهاي منطقه و جهان بيشتر است، ساير كشورهاي منطقه و جهان اين امنيت پايداري كه در ايران وجود دارد را ندارند.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن