تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813047460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سطح تراز آب درياچه اروميه ‪ ۷۶‬سانتي‌متر ديگر پايين رفت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سطح تراز آب درياچه اروميه ‪ ۷۶‬سانتي‌متر ديگر پايين رفت
داخلي. اجتماعي. محيط زيست. درياچه.

مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: سطح تراز آب پارك ملي درياچه اروميه در پايان ارديبهشت ماه امسال ‪ ۷۶‬سانتي‌متر از سال قبل پايين‌تر است.

كيومرث كلانتري، روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: چنين كاهشي در روند نزولي آب پارك ملي درياچه اروميه بي‌سابقه است.

وي اظهار كرد: با توجه به كم آبي سال، اين كاهش تراز آب درياچه اروميه تا پايان سال زراعي نيز تدوام مي‌يابد.

وي، ارتفاع آب درياچه اروميه را در زمان حاضر ‪ ۱۲۷۲‬متر و ‪ ۳۶‬سانتي‌متر بالاتر از آبهاي آزاد ذكر كرد و افزود: ارتفاع آب درياچه اروميه در مدت مشابه سال گذشته ‪ ۱۲۷۳‬متر و ‪ ۱۲‬سانتي‌متر بوده است.

وي، در خصوص حيات وحش موجود در جزاير درياچه اروميه نيز گفت: با اتخاذ تدابير لازم آب شيرين براي شرب حيات وحش به اندازه ضرورت تامين شده است.

وي گفت: هم اكنون آب انبارهاي احداثي جهت شرب موجودات موجود در جزاير پارك ملي درياچه اروميه، پرآب هستند.

كلانتري، در خصوص تامين علوفه نيز يادآور شد: در حال پي‌گيري هستيم تا از طريق سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي علوفه مورد نياز حيات وحش، تامين شود.

پيش از اين هم مسوولان اجرايي آذربايجان غربي، نگراني خود را از وضعيت درياچه اروميه اظهار كرده‌اند.

رحيم قرباني، استاندار آذربايجان غربي، خواستار به حداقل رساندن مصرف آب در حوزه آبريز درياچه اروميه شده و اظهار داشته است كه براي تامين آب كشاورزي بايد به سراغ آبياري تحت فشار رفت.

خطر كاهش حجم آب درياچه اروميه، تشكلهاي زيست محيطي را نيز نگران كرده به‌طوري كه به دفعات با انتشار اطلاعيه‌هايي خواستار جلوگيري از بروز بحران در اين درياچه و نجات محيط زيست موجود در درياچه شده‌اند.

كارشناسان محيط زيست نيز معتقدند آسيب ناشي از بحران درياچه اروميه و خشك شدن اين درياچه به دليل نمك موجود در آن، فاجعه بزرگي براي سواحل درياچه تا وسعت زيادي به واسطه وزش بادها خواهد بود.

مشكل كاهش ارتفاع درياچه اروميه و آثار تخريبي زيست محيطي آن در جلسات مختلف و از سوي ديگر مسوولان آذربايجان غربي چون ستاد حوادث غيرمترقبه، ستاد پيشگيري از اسيبهاي خشكسالي نيز مورد توجه و بحث قرار گرفته است.

مسوولان حفاظت محيط زيست استان، كاهش نزولات آسماني را عامل اصلي پايين رفتن آب درياچه اروميه در سال جاري اعلام كرده‌اند.

درياچه اروميه، مامن بسياري از پرندگان مهاجر زمستان گذران و تابستان گذران چون فلامينگو، پليكان، انواع درناها، تنجه و غيره است و تعدادي از اين پرندگان نيز همه‌ساله در سواحل درياچه زادآوري و جوجه‌گذاري مي‌كنند.

همچنين در جزاير زيباي اين درياچه، تعدادي وحوش چون گوزن زرد منحصر به فرد ايراني، قوچ ميش ارمني، گرگ و ساير موجودات زندگي مي‌كنند.

گونه‌هاي گياهي موجود در سواحل و جزاير اين درياچه نيز منحصر به فرد است.

ميزان پس رفت آب درياچه اروميه از مجموع وسعت ‪ ۵۷۰‬هزار هكتاري آن بيش از ‪ ۱۳۰‬هزار هكتار اعلام شده به طوري كه جزيره اسلامي بزرگترين جزيره آن با اتصال به خشكي، به شبه جزيره تبديل شده است.

ميزان نمك موجود در آب درياچه اروميه نيز به بيش از يك سوم رسيده و افزايش غلظت نمك در آب درياچه باعث شده آرتميا تنها موجود زنده اين درياچه نيز با خطر ادامه حيات مواجه شود.

آرتميا نوعي سخت پوست است كه در شرايط شوري مساعد آب زندگي مي‌كند و ماده غذايي ارزشمندي براي انواع پرندگان مهاجر و لارو ماهي‌هاست.

درياچه اروميه بين دو استان آذربايجان غربي و شرقي واقع است و حوزه آبريز آن علاوه بر دو استان مزبور، كردستان را نيز در بر مي‌گيرد.

امروز با كاهش آب درياچه، بخش اعظمي از سواحل آن به نمك‌زار تبديل شده است.

درياچه اروميه داراي ‪ ۱۰۲‬جزيره كوچك و بزرگ است كه تعدادي از آن‌ها وضعيت منحصر به‌فردي از نظر حيات وحش موجود در آن و گونه‌هاي گياهي دارند.

اسپير، اشك، كبودان از جزاير مهم اين درياچه هستند كه گوزن زرد، كل بز و انواع ديگر پستانداران در آن زندگي مي‌كنند.

پارك ملي درياچه اروميه كه جزو ذخاير ‪ ۵۹‬گانه بيوسفري جهان اعلام شده بزرگترين درياچه داخلي كشور محسوب مي‌شود و از جلوه‌گاههاي زيباي طبيعت خدادادي است.ك/‪۴‬
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن