واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه - اقتراح: سی دی ظهور نزدیک است. 4 / گفت وگوی گروه اندیشه خبرآنلاین با حجت الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم طراحان خرافات به نام دین همیشه و همه جای تاریخ تلاش کرده اند با احادیث دروغ و جعلی افکار عمومی را بازی بدهند. مصادیق این بازی ها موج سازی ها از صدر اسلام تا کنون همواره تلاش داشته است تا از عوام زدگی و سطحی گرایی مردم بیشترین سوء استفاده را بکند. با آغاز این موج تازه ایجاد شده به نام سی دی" ظهور نزدیک است"، مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم از نخستین مراکزی بود که با صدور بیانیه ای پاسخ سازندگان و دروغ پردازان را داد. اگر چه پس ازآن عده ای در داخل و خارج حوزه با تهمت و افتراء به رئیس این مرکز تلاش کردند به هر ترتیب چهره او را مخدوش کنند. حجت الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت وگو با گروه اندیشه خبرآنلاین پاسخگوی فضاهای ایجاد شده بوده است. ************* انگار عده ای از همان کسانی که مروج این خرافاتا ظهور نزدیک است هستند، شما را به مناظره دعوت کرده اند. البته بگذریم که این عده در سطح و شان مناظره نیستند. شما چه پاسخی به آنها دادید؟ من به آقایانی که ما را به مناظره دعوت کرده اند، می گویم ما ادعایی نکرده ایم، ما گفته ایم این ها که شما گفته اید پایه و اساس آن بر باد است. شما خانه و بام و پی خانه را روی هوا ساخته اید و بعد به ما می گویید بیائید مناظره کنید، چه چیزی را می خواهید ثابت کنید، ما که از مناظره باک و هراسی نداریم. ما با کسی مناظره می کنیم که اصول موضوعه را بپذیرد، ما از مناظره باکی نداریم، اگر کسی اصول موضوعه در حوزه های علمیه را نپذیرد که نمی شود با او بحث و مناظره کرد. نمیتوان حرف بی دلیل زد، در غیر این صورت هر کس می تواند برای خود ادعایی بکند، ما بعد از انقلاب از همین تطبیقات راجع به شعیب بن صالح داشته ایم. چه لزومی دارد که این مطالب بی پایه و اساس بیان شود که مردم فکر کنند همه عقاید این گونه است، مردم امروز اهل مطالعه و تحقیق هستند و این گونه نیست که حرف بی پایه و اساسی را بپذیرند. ما امروز وظیفه داریم وقتی بدعت ها آشکار می شود در مقابل آن اقدام کنیم. از این رو احساس وظیفه کردیم در مقابل این جریان، آن چه طبق ضوابط علمی است را اعلام کنیم و اگر کسی هست که این ضوابط را قبول دارد، بیاید ما در خدمت او هستیم . ما کارمان حرکت در محیط علمی است. در محیطی علمی به اثبات ادعاهای خود می پردازیم. اینها خیلی منطقی برای استدلال ندارند. آیا قبول دارید که پشت این حرف ها مقاصد سیاسی دنبال می شود؟ ما اطمینان داریم افرادی که چنین برنامه هایی را اجرا می کنند یک مقدار از دنیای علم امروز و حتی دنیای علم دیروز فاصله دارند. ما در پذیرش عقاید، اصولی داریم، آقایان بروند مطالعه کنند ببینند که آیا در عقاید می شود انسان بر اساس حدس و گمان برخورد کند و حرفی بزند تا مطالبی این گونه در اذهان مردم مطرح شود؟ روایاتی که ضعیف است و در آن جعالین و وضاعین هستند و مورد آن معلوم نیست نباید به خورد مردم داد، خطبه البیانی که آقایان به آن استناد می کنند، اصلا معتبر نیست و ریشه ندارد. این بحث بیشتر مخدوش کردن افکار عمومی و صدمه زدن به اصل مفاهیم اسلامی برای مقاصد سیاسی است. فکر می کنید با بحث آکادمیک صرف کافی باشد؟ خب این وظیفه ما به عنوان یکی مرکز تخصصی است. ما کار سیاسی نمی کنیم. کار تبلیغاتی صرف هم نمی کنیم. ما کار علمی می کنیم. هر کس باید وظیفه خودش را عمل کند. دستگاه های تبلیغی و نهاد ها و آدم های سیاسی هم پاسخ خودشان را بدهند. این تطبیق ها در جهان اسلام سابقه دار است. کسانی بوده اند که حتی زمان ظهور و فردی را به عنوان امام معرفی کرده اند. پیش از این با این مصادیق چگونه برخورد می شده است؟ بله .این کار تازگی نداشت. ما در طول تاریخ با تطبیقات نابجا مواجه بودیم . یک مصداق می بینند و مساله ای را در حدیثی مشاهده می کنند و می گویند این همان است. این مساله اختصاصی به اینجا ندارد و از هزاران سال قبل وجود داشته است و باید ریشه بسیاری از فرقه های خرافی را درهمین تطبیق های نابجا دانست. کیسانیه محمد حنفیه را به مهدی موعود انتساب می دادند. در زمان بنی العباس، مهدی عباسی را با تطبیق نابجا به عنوان مهدی موعود معرفی می کردند. در حکومت موحدین که در شمال آفریقا و اسپانیای امروز تشکیل شد بنیانگذار آن ادعا می کند من همان مهدی هستم. اینها همه ناشی از تطبیق های نابجا است. متاسفانه افرادی که خوشبینانه ترین حالت آن این است که احساسی هستند، بر اساس احساسات حرفهایی را مطرح می کنند که بر اساس ظن و گمان است. البته احساسات مقدس و چیز بسیار خوبی است، اما در مسائل اعتقادی و اموری با این درجه از اهمیت نمی توان بر اساس حدس و گمان حرکت کرد و آیات و روایات بسیاری از جمله «ان الظن لایغنی من الحق شیئا» این مدعا را تایید می کند. اما حاج آقا امروز دیگر عصر عقلانیت است. عصر احساسات نیست. این احساس گرایی ها به ریشه های دین صدمه زده است. این طور نیست؟ اخیرا هم برخی در حوزه و خارج از حوزه علیه شما موضع تندی گرفته اند؟ بله. درست می گویید. در مسائل اعتقادی با ظن و گمان نمی شود برخورد کرد. اما از عوام هم نمی شود خیلی توقع عقلانی برخورد کردن را داشت. اما از طرفی آیات و روایات به ما می فهماند که نباید حرف جاهلانه بزنیم و سخنی که مقدمات آن غیر علمی است رابیان کنیم. ما هم حاضر به مناظره هستیم منتهی با منطق علمی و مستدل که در حوزه ها در بررسی اخبار پذیرفته شده است، نه اینکه یک کسی برای خود مبنایی انتخاب کند و بگوید به عنوان مثال هر چیز در این کتاب است را من قبول دارم. امیدواریم فضای تهمت و افترا برچیده شود، ما به اندازه فهم خود در این راستا تلاش کرده ایم . توصیه می کنم آقایان فضای اتهام را کنار بگذارند و به فضای علمی بازگردند و سخن علمی به زبان بیاورند. ما حق نداریم ظنیات و مسائل بی اعتبار را به خورد مردم بدهیم، اینها در نزد خدا پاسخگویی دارد. این همه احادیث صحیح ومبانی متقن وجود دارد، اینها را رها کرده اید و به سراغ یک سری ظنیات رفته اید، اینها درست نیست. ما با هر کس که اصول علمی را بپذیرد، حاضر به مناظره و خواهان این مطلب هم هستیم. هیچ ابا و خوفی هم از مناظره کردن نداریم. به آقایان توصیه می کنیم از افترا بپرهیزند، ما نقد علمی وارد کرده ایم، آقایان هو و جنجال راه انداخته اند و سیل تهمت و افترا زده اند؛ این منطق علمی نیست. /62
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]