تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816022267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طلا و مس


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
طلا و مس
طلا و مس     خلاصه داستان:   آسيد رضا (بهروز شعيبي)، روحاني جواني است که به همراه همسرش- زهرا سادات( نگار جواهريان)- و دو فرزند خردسالش به تهران مي آيد تا در يک کلاس اخلاق شرکت کند. آن دو مي خواهند زندگي آرام و ساده شان را با تمام مشکلات موجود در تهران آغاز کنند که بيماري زهرا سادات شدت مي گيرد و سيدرضا ناگزيربه بستري کردن او در بيمارستان مي شود. زهرا سادات به بيماري ام.اس مبتلا شده است؛ اما اين تنها مشکل سيدرضا نيست. او بايد از اين پس هم به کارهاي تحصيلش در حوزه بپردازد و هم اين که کارهاي خانه را بر عهده بگيرد. او با نزديک شدن به دو فرزندش و نيز با هر زحمتي که هست، خود را به شرايط موجود عادت مي دهد. سيدرضا براي تأمين هزينه هاي زندگي ناگزير مي شود که حتي به قالي بافي نيز روي بياورد. زهرا سادات پس از اندکي بهبودي به خانه باز مي گردد. اما ديگر توان ايستادن روي پاهايش را ندارد. همين موضوع زهراسادات را تا مرز فروپاشي ذهني پيش مي برد؛ به طوري که کشمکش ها و جدال هايي ميان او و سيدرضا پيش مي آيد. حتي زهرا سادات پيشنهاد مي کند که سيدرضا زن دوم اختيار کند. اما در پايان سيدرضا نمي پذيرد و بودن در کنار زهراسادات را ترجيح مي دهد؛ اين در حالي است که چشمان سيدرضا در اثر فشار کار مداوم روز به روز ضعيف تر مي شود. اما او کماکان به آينده زندگي ساده اش اميدوار است. ژانر:   ملودرام اجتماعي درباره فيلمنامه نويس:   حامد محمدي: طلا و مس نخستين کار حرفه اي او در جايگاه فيلمنامه نويس است. محمدي که نسبتي بسيار نزديک با تهيه کننده طلا و مس دارد. خوبي هاي فيلمنامه:   داستان فيلمنامه با اين که ريتمي آرام دارد، اما اوج و فرودهايش مناسب است و برخلاف بسياري از فيلمنامه هاي آثار سينمايي کشورمان که حتي الفباي ابتدايي درام نويسي در آنها رعايت نمي شود، پرده بندي درستي دارد و حداقل قواعد کلاسيک فيلمنامه نويسي در آن به چشم مي آيد. با اين وجود موقعيت انساني مطرح شده، شخصيت هاي ملموس و دوست داشتني و البته برخي از رويدادهاي داستان( همانند کشمکش ميان سيدرضا و زهرا سادات با يکديگر و با خودشان پس از بازگشت زهرا سادات از بيمارستان) از جمله مهم ترين ويژگي هاي مثبت فيلمنامه طلا و مس است. کاستي هاي فيلمنامه:   ضعف فيلمنامه در حقيقت درست به جايي بر مي گردد که بايد داستانش را سر و ساماني بدهد( جايي که سيدرضا در برابر وسوسه رضايت براي ازدواج دوباره کوتاه مي آيد) و شاهد يک گره گشايي مناسب با فضا، رويدادها و شخصيت هاي چنين داستان ساده اما جذابي باشيم، همه چيز يکباره رها مي شود. و يا براي نمونه مشکل غيبت هاي سيدرضا در حوزه با دليل توجيه ناپذير بيماري استاد حل و فصل مي شود. ديالوگ ها:   تمام ديالوگ هاي به ظاهر عاشقانه که در خلوت سيدرضا و زهرا سادات گفته مي شود که به خوبي بيانگر سادگي اين دو شخصيت است. شخصيت ها:   دو شخصيت اصلي فيلمنامه طلا و مس خوب پرداخت شده اند و از سطح تيپ هاي آشنا فراتر رفته اند. اما در برابر اين دو شخصيت خوب، شخصيت سپيده( سحر دولتشاهي) را داريم که منطق حضورش در داستان چندان تعريف نمي شود. ضمن آن که رفتارهاي گل درشت و پرسش برانگيز او به برخي از صحنه ها که او در آنها حضور دارد، آسيب زده است. براي نمونه واکنش هاي او در برابر سيدرضا در بيمارستان در حد و اندازه کليشه هاي پيشين در فيلم هايي با محوريت شخصيت هاي روحاني است. صحنه خوب:   فيلمنامه طلا و مس در پرداخت بيشتر صحنه هايش موفق است. اما براي نمونه مي توان از صحنه هاي زير ياد کرد: در بيمارستان دکتر براي دانشجويان دوره انترني از بيماري ام.اس مي گويد و عوارض آن را روي بدن زهرا سادات تشريح مي کند. يا بايد از صحنه اي ياد کرد که دختر سيدرضا و زهراسادات در بازگشت مادرش از بيمارستان او را روي صندلي چرخدار مي بيند و به هم مي ريزد. و البته صحنه تلاش زهرا سادات در آشپزخانه براي پختن غذا و نيز صحنه دعواي سيدرضا و زهرا سادات از جمله صحنه هاي تأثير گذار فيلمنامه هستند. صحنه ضعيف:   شايد همان صحنه آمدن سپيده به خانه سيدرضا. نقش فيلمنامه در فروش فيلم:   فيلم هايي از جنس طلا و مس براي گيشه، نوشته و ساخته نشده اند، اما در زمان اکرانشان به مرور و آهسته آهسته تماشاگر خود را پيدا مي کنند. بي شک داستان صادقانه فيلم و نگاهي انساني که در پس آن وجود دارد، مي تواند بزرگ ترين تکيه گاه فيلم براي جذب مخاطب باشد. طلا و مس در گيشه بيشتر از آن که نان کارگرداني خوب اسعديان و نقش آفريني هاي دلچسب بازيگران اصلي اش را بخورد، مديون فيلمنامه ساده اما جذابش است. منبع:نشريه فيلم نگار، شماره 92 /ن  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن