تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820959096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ترس از تروريسم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ترس از تروريسم
ترس از تروريسم   نويسنده : محمدحسن ساكي   نقد فيلم جاده آرلينگتن ساخته مارك پلينگتن 1999   تروريسم بحث داغ زمانه ماست.اگر تلويزيون را روشن كنيد و به گزارش هاي خبري گوش كنيد بخش اعظم آن ها حول و حوش مقوله تروريسم است. پس از واقعه يازدهم سپتامبر تروريسم به طور جدي تر در كانون فعاليت هاي رسانه اي قرار گرفت اي و طبعاً خاورميانه زير ذره بين رسانه اي جهان.هاليوود و فيلمسازان بسياري سال هاست كه حوادث تروريستي را به عنوان دستمايه براي فيلم هاي خود برگزيده اند. هدف اوليه ايجاد هيجان و روايت قصه اي است كه سبب افزايش هيجان بيننده شود و در نتيجه كسب سود، اما در خفا تقبيح تروريسم [البته بعضي وقت ها با جبهه گيري خاص و حمايت از يكي از طرف هاي درگير به عنوان قرباني خشونت] و تصويركردن گذشته و حال براي پرهيز از وقوع چنين وقايعي درآينده ؛‌كه فيلم را تبديل به رسانه اي هشداردهنده ، پيشگويي كننده و گاه مشوق پيشگيري مي كند. هر چقدر دردهه هاي گذشته تروريست ها و مشكل آفرينان از ميان بلوك شرق و در راس آن ها شوري سابق انتخاب مي شدند، در اين سال ها اكثر تصاويري كه از تروريست ها بر پرده هاليوود مي بينيم متعلق به مسلمانان بنيادگرا است. اين تصاوير به خاطر درگيري هاي بي پايان در فلسطين آغاز و بعد از يازدهم سپتامبر شدتي دوباره يافت. از نمونه چنين آثاري مي توان به زندگي و مرگ در لس آنجلس (ويليام فريدكين، 1985)، نيروي دلتا (مناخيم گولان ، 1986) ، دروغ هاي حقيقي (جيمز كامرون، 1994) ، تيم آمريكا: پليس جهاني : پليس جهاني(تري پاركر، 2004) و جنگ دروني (جوزف كاستلو، 2005) اشاره كرد. البته تصوير تروريسم غربي نيز بر پرده سينماي هاليوود راه يافته است كه از جمله شاخص ترين آن ها مي توان به روز شغال (فرد زينه مان، 1973) اشاره كرد و همچنين به فيلم هاي با ارزشي چون يكشنبه خونين (پل گرين گراس ، 2002) بر اساس واقعه كشتار مردم بيگناه ايرلند شمالي توسط ارتش انگلستان در سوم ژانويه 1972 و همين جاده آرلينگتن كه بر اساس ماجرايي واقعي ساخته شده است. جاده آرلينگتن داستان يك استاد دانشگاه به نام مايكل فارادي است كه به تازگي همسرش را كه يك مامور FBI بوده ، از دست داده و حالا با پسرش به تنهايي زندگي مي كند. با آمدن همسايه هاي جديدي به محل ، زندگي فارادي و روابط گرمي كه ميان فرزندان آن ها شكل مي گيرد، به روال عادي خود بر مي گردد، اما فارادي پس از مدتي به اين همسايه هاي جديد مشكوك مي شود و سير داستان تغيير مي كند. او آرام آرام متوجه مي شود كه همسايه اش در حال انجام كارهاي غيرقانوني است و از آن جا كه استاد تاريخ است رد او را مي گيرد و پي به سابقه بمب گذاري همسايه و سپس تغيير هويتش مي برد. اما اين پايان ماجرا نيست چرا كه ابتدا نامزدش فارادي و سپس خودش قرباني تروريسم مي شوند. آرلينگتن نام خياباني است كه به گورستان مشهور آرلينگتن منتهي مي شود كه نام بسيار هوشمندانه اي براي فيلم است. همان طور كه از نام فيلم پيداست فيلم مملو از جزيياتي است كه به زيبايي در كنار هم چيده شده اند . از همان صحنه ابتدايي كه پسرك همسايه به خاطر بازي با نارنجك دستي زخمي شده است، نه تنها با موضوع آشنا مي شويم، بلكه ناخودآگاه ترس در وجودمان رخنه مي كند، بعد آرام آرام مي فهميم كه همسر فارادي نيز به خاطر يك خبر دروغ در مورد تروريست ها قرباني شده است. خود فارادي نيز در دانشگاه در اين مورد تدريس مي كند. تمام عوامل در زندگي او به نوعي با تروريسم پيوند خورده اند. او كه مي خواهد زندگي تازه اي را آغاز كند متوجه رفتار مشكوك همسايه خود مي شود. سعي در كشف اين رفتار او را وارد بازي خطرناكي مي كند و در مي يابد كه چگونه سازمان هاي تروريستي با كمك هاي دولتي افراد خود را انتخاب مي كنند و با تغيير هويت آن ها كارهاي تروريستي خود را انجام مي دهند و سرانجام از قدرت رسانه اي خود كمك مي گيرند و مثلا يك بمب گذاري بزرگ را به فردي تنها و بي نام و نشان نسبت مي دهند. هر چند كه فيلم بر اساس يك ماجراي واقعي ساخته شده است ، اما مي توان فارادي را به عنوا تمثيلي از ذهن بيدار جامعه دانست . فارادي همان طور كه به حقيقت نزديك تر مي شود ترس هايش نيز افزايش مي يابد و مي بيند كه در برابر اين حملات چقدر بي دفاع است. حملاتي كه خصوصي ترين وجه هاي زندگي او را هم تحت نظر دارند. فارادي در جدالي نابرابر مي خواهد در برابر سيستمي قدرتمند بايستد و به نوعي هم احقاق حقي از همسرش كند و هم از يك فاجعه جلوگيري كند ، اما نه تنها موفق نمي شود ، بلكه نامزدش را در اين راه از دست مي دهد و خودش نيز قرباني تروريسم شده و درست همان اتفاقي كه در دانشگاه براي دانشجويانش مي گفت براي خودش مي افتد ، يعني به طور مشكوكي كشته مي شود تا راهي گورستان انتهاي جاده آرلينگتن شود و سپس يك ماجراي بمب گذاري به او نسبت داده مي شود. سرانجام پسر او نيز تحت حمايت همسايه تروريستش قرار مي گيرد، همسايه اي كه از ابتداي فيلم رابطه خوبي با پسرك داشت و اين زنگ هشدار به صدا در مي آيد كه نسل آينده چطور تحت حمايت و تبليغات تروريستي نمي تواند حقايق را بپذيرد. جاده آرلينگتن فيلمي است كه با استفاده هوشمندانه و به جا از كليشه هاي ثابت تريلرهاي معمايي ساخته شده و در نهايت ضمن آن كه اثري سرگرم كننده تازه ازآب درآمده ، توانسته در ميان فيلم هاي سياسي (و افشاگرانه) اخير سينماي جهان هم جايي براي خود باز كند. منبع: نشريه صنعت سينما شماره84 /س  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 421]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن