تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860750094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پروين سليماني


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
پروين سليماني
پروين سليماني     1) براي اولين و آخرين بار در دهمين جشنواره فيلم فجر (1370) به خاطر بازي در نقشي مكمل در ديگه چه خبر؟ (تهمينه ميلاني) از پروين سليماني تقدير شد. او بازيگري پرقدرت بود و وقتي در كالبد نقش مي رفت ، فراموش مي كرديم كه او سليماني است . در هر سه عرصه تئاتر ، سينما و تلويزيون پيوسته درخشيده بود و حتي اگر نقش كوتاهي داشت در ذهن مي ماند مگر مي توان پيرزن زير زمين نشين سرب (مسعود كيميايي) را با آن تك حرف هايش فراموش كرد و يا بازيگر قهار دايي جان ناپلئون (ناصرتقوايي) را از ياد برد؟ پيرزن هاي بد خلق و حتي كينه توزي كه به نقش آنان ظاهر شد او را در اين پرسونا استوار كرده بود. هر چند نقش هاي پررمز و راز از او زياد ديده ايم، اما زن مرموز در آن وهم و سياهي و سفيدي بوف كور(بزرگمهر رفيعا، 1354) را مگر مي شود فراموش كرد؟ او نه بازيگري مكمل ، بلكه بازيگر مكمل و استوار سينماي كشور بود.   2) ده پانزده سال پيش ، شهرام جعفري نژاد در يكي از ويژه نامه هاي مجله "گزارش فيلم" (درباره صد بازيگر سينماي ايران) درباره پورين سليماني نوشت:«تجسم كامل و پرتوان پيك شوم بختي ، كنجكاوي و تقدير سرنگون، اما با گونه اي سرخوردگي و گريز ناپذيري ناشي از سنت هاي وامانده جامعه فئودالي و بنابراين تا حدي همدردي برانگيز، نه در خيل فيلم هاي بي اهميت چهل پنجاه سال بازيگري مكمل ، بلكه به ويژه در فيلم هاي خانه قمر خانم‌، صبح روز چهارم، خاك ، شازده احتجاب ، گوزن ها ، كندو و مجموعه دايي جان ناپلئون در سال هاي پيش از انقلاب و آن سوي آتش ، سرب ، ديگه چه خبر ؟ هنرپيشه و سلطان در سال هاي اخير.» اما جالب اين كه در شماره 62 مجله "صنعت سينما" كه به بازيگران مكمل ايران و جهان مي پرداخت، نامي از پروين سليماني برده نشد!   3)آخرين فيلمي كه پروين سليماني در آن ظاهر شد، غزل (محمدرضا زهتابي، 1380) بود. در دهه جاري كم تر از او خبر و گزارشي بود. در طول سال ها كم وبيش ديدارهايي با او داشتم، در سينمايي ، جشنواره اي ، سر صحنه اي و... چون متجاوز از نيم قرن در سينما،تلويزيون و تئاتر حضور داشت. اما يك ديدار برايم تأسف انگيز ، دردناك و پر از يأس بود. پيري و بيماري مي آيد و مرگ انكار پذير است، اما چه خوب است كه در فاصله بين تولد و مرگ براي خود و جامعه مفيدباشي.همه سال هاي زندگي پربار هنري پروين سليماني پر از صلابت و استقامت بود. بازيگري بدون حاشيه و پر از خاطرات خوب و لذت بخش در صحنه ها و فصل هايي كه او به مثابه يك زن پر از راز ، تفرقه انداز ، كنجكاور و البته خود با كالبدي متضاد اين صفت ها ، مهربان ، بزرگوار، مادربزرگ خوب ، زن خانه و...زندگي و كار مي كرد.از آخرين ديدارم مي گفتم ؛ در آذر 1386 جشنواره اي سينمايي در مشهد برگزار شد. در فهرست مهمانان كه كنجكاوي كردم، پروين سليماني هم حضور داشت، چه سعادتي ، در گشت هاي تفريحي كه مي رفتيم خانم سليماني چون ستاره اي تابنده بود. آن وقت 85 ساله بود. هشت دهه سن ، اما استوار ايستاده بود. يكي از شاخص هاي جشنواره بود. هر جا استقبال و تقدير و هر جا عكس و گفت و گو.در آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي اكثر بازديد كنندگان با خانم سليماني عكس يادگاري گرفتند. او روزهاي درد و رنج سن را مي گذراند نمي توانست به درستي راه برود ، با واكر ميان علاقمندان ظاهر مي شد، حافظه اش ضعيف شده بود و برخي اسامي و وقايع را از ياد برده بود.اين ديدار آخرين من با او بود تا نشريات طي ماه هاي گذشته خبر از وخيم شدن حال او دادند. مي دانستم مرگ ما را با خود خواهد برد. منتظرم تا يك بار ديگر او را در سريال مختارنامه ببينم؛ زني از اهالي مداين كه مغازه ترشي فروشي دارد.   4) پروين سليماني با نام اصل بتول سليماني خو، در تهران زاده شد. از سال هاي اواخر كودكي و اوايل نوجواني علاقه اي وصف نشدني به هنر داشت و در مدرسه كار هنري انجام مي داد. 22 ساله بود كه با نمايش "شهرزداد قصه گو" وارد عرصه تئاتر شد. براي انجام فعاليت بيشتر ، انرژي خود را در راه صدا ، آواز سنتي ، دكلمه و گويندگي راديو گذاشت و زمان كوتاهي در راديو كار كرد ، اما سرانجام در سال 1331 وقتي سي ساله بود با حضور در گل نسا(سرژ آزاريان) وارد بازيگري در سينما شد كه تا غزل تداوم يافت. از سال 1323 تا سال 1386 به مدت 67 سال استوار در صحنه بايگري ايستاد و در انواع نقش ها در كالبد زنان جوان تا پيرزن ظاهر شد و بدون مساله زندگي كرد و براي هنر بازيگري ارزش قائل بود. در دوران طولاني بازيگري خود با كارگردان هاي مختلفي همكاري كرد كه از آن جمله بهمن فرمان آرا، ايرج قادري، مسعود كيميايي، صابر رهبر، شاپور قريب، سعيد مطلبي، فريدون گله، مهدي فخيم زاده، كيانوش عياري، احمدرضا درويش، مهدي صباغ زاده و... را مي توان نام برد . در كنار اكثر بازيگران قبل و پس از انقلاب به بازي پرداخت. در متجاوز از 75 فيلم به ايفاي نقش پرداخت و بيش از بيست نمايش بازي كرد و در متجاوز از سي سريال حضور يافت كه دو سريال از آن ميان بسيار شاخص هستند: خانه قمرخانم و دايي جان ناپلئون.   5) اولين معارفه ام با پروين سليماني با فيلم 16 ميليمتري ميهن پرست (غلامحسين نقشينه ، 1332) بود. زماني كه اين فيلم را از طريق دولت وقت در شرايطي كه در سال اول دبيرستان بودم، براي ما شاگردان دبيرستان در سالن مدرسه به نمايش درآوردند كه هنوز صداي گژگژآپارات 16 ميليمتري و كيفيت فيلم در ذهنم ماندگار است، همان جا بود كه از طريق دوستي با نام بازيگران آشنا شدم: علي تابش ، مهرانگيز وحدت ، نارده ، تقي ظهوري ، پروين سليماني و ...او با سه قاب (زكريا هاشمي، 1350) خود را به مثابه يك بازيگر استوار و مكمل بروز داد و در ده ها فيلم توانست تا دوربين او را نشان مي دهد نقش باورپذيري ارائه دهد.   6)اگر چند زن بازيگر نقش هاي مكمل و چيره دست را بتوان در سينماي ايران نام برد، پروين سليماني از شاخص هاست . او از بازيگران مطرح دهه پنجاه است كه در رگبار، صبح روز چهارم، خاك و كندو درخشيد. قبل از انقلاب بازيگر بارز سريان دايي جان ناپلئون بودو پس از انقلاب مشهورترين كارش بازي در نقش طاهره خانم چنگال به دست در سريال هاي مهمان و تعطيلات نوروزي (هر دو از خسرو ملكان) بود. او چهره شاخص تئاتر پارس بود و در راديو بي سيم با نام مستعار "بانو" گويندگي مي كرد. پروين سليماني در مصاحبه اي گفته است:«فكر مي كنم ديگر تمام نقش هايي را كه لازم بوده بازي كرده ام. در چشمان سياه به اين دليل بازي كردم تا در كنار نوه ام ماه چهر خليلي باشم، ضمن اينكه با ايرج قادري از قبل چند تجربه بازي و همكاري داشتم.» راست مي گويد؛ در اكثر نقش ها ، شخصيت ها و تيپ ها دراين دوران بازي كرده بود. نكته اين كه نوه او(ماه چهر خليلي) از زندگي مادربزرگ هنرمند خود فيلمي كوتاه و زندگي نامه اي به نام ستاره من پروين ساخته است كه در ساخت آن ، طناز رهبري نيك ، نوه ديگر پروين سليماني ، دستيار كارگردان است. پروين سليماني از همدوره اي هايش خانم ها نادره(حميده خيرآبادي) ، مهري مهرنيا، پروين ملكوتي، توران مهرزاد، شهلا رياحي، جميله شيخي، مهري وداديان، فرخ لقا هوشمند، نيكو خردمند و... پيوسته به نيكي ياد مي كرد. اخيراً از برخي نشريات خبرساز و عامه گرا ناراحت شده بود كه نوشته بودند «پروين سليماني در آسايشگاه است»، در حالي كه او براي دلجويي از ديگران به آن جا مي رفت. او در هنگام مرگ در خانه اش بود. ناراحت كننده اين كه اين هنرمند باشكوه هيچ گاه از خود خانه اي نداشت و پيوسته با اجاره نشيني هر سال در جايي مسكن داشت. اينك به خانه باقي شتافت و ديگر از اجاره نشيني راحت شد . در شرايطي كه همه آدميان خانه اي دائمي در دو دنيا ندارند و از منزلي به منزلي در كوچ اند، براي سال ها دربه دري و بي خانگي با خود زمزمه مي كنيم :«در ذهن كوچك من / گل هاي باغچه / باغي در بهار نيست / دلتنگم / و از محدوده قاب پنجره / ياد تو / تكرار مي شود / خانه كجاست؟». منبع:نشريه صنعت سينما شماره84 /خ  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 403]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن