تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820039589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صنعت نفت نيامده رفت؛ سقوط در آستانه جشن صد سالگي


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: صنعت نفت نيامده رفت؛ سقوط در آستانه جشن صد سالگي
------------

پنجم خرداد ماه سال 1287، يعني صد سال پيش، صنعت نفت در ايران شروع به كار كرد تا كشورمان يك تجارت جديد و در آن زمان مدرن را تجربه كند. صنعتي كه به لحاظ اقتصادي ايران را متحول كرد و اكنون در اين زمينه ما تبديل به يكي از قطبهاي دنيا شده ايم.
صنعت نفت در ايران هر روز گسترش پيدا كرد تا در سال 1329 ملي شد. با گسترش اين صنعت در ايران، كاركنان شركت ملي نفت ايران هر روز بيشتر شدند تا پروژه هاي اقتصادي جديدي راه بيفتد و اين صنعت به عنوان يك قطب اقتصادي خيلي بزرگ در ايران مطرح شود. نفت هم بعد از شكل گيري تدريجي دست به فعاليتهاي جديدي زد تا در نهايت تيم فوتبال صنعت نفت در آبادان راه افتاد. اين تيم در زمان بسيار كوتاهي به يكي از تيمهاي خوب، سازنده و پرطرفدار ايران تبديل شد، چرا كه آبادان به جز نفت، ساقهاي طلايي هم داشت كه مي توانست ميلياردها ميليارد پول از آن دربياورد، البته اگر با يك برنامه ريزي اصولي اين ساقها در جهت درست هدايت مي شدند.
از اين داستان بگذريم. در سال 1385 و در تاريخ پنجم مهر ماه اتفاق بسيار جالبي براي تيم صنعت نفت آبادان رخ داد. اين تيم كه در ليگ دسته اول ايران بازي مي كرد در سالروز شكست حصر آبادان و با حكم ديوان عدالت اداري به ليگ برتر صعود كرد تا شايد صنعت نفت كه براي مردم آبادان تنها اميد و دلخوشي است، روزگار جديدي را شروع كند و به روزهاي اوج خود برگردد. همان روزهايي كه هر وقت اين تيم در شهر خودش به ميدان مي رفت، هلهله آبادان را فرا مي گرفت و مردم در يك جشن عمومي به رقص و پايكوبي مي پرداختند.
صنعت نفت در ليگ هفتم حرفه اي حاضر شد و در بعضي از بازيها به خصوص در ديدار مقابل استقلال در تهران موجب بهت و حيرت همگان و شادي مردم آبادان شد، اما در نهايت اتفاق خوشايندي براي اين تيم نيفتاد.
تيمي كه با صرف هزينه زياد و با اميد و آرزوهاي فراوان راهي ليگ هفتم حرفه اي شده بود در آخرين ديدار خود مقابل استقلال تهران در آبادان پيروز شد، اما در نهايت و با توجه به مساوي ملوان با پاس در همدان راهي ليگ دسته اول شد. اين اتفاق در 28 ارديبهشت سال 1387، يعني دقيقاً چند روز قبل از صد ساله شدن صنعت نفت در ايران رخ داد تا تيم فوتبال صنعت نفت آبادان در آستانه جشن يكصد سالگي خود به ليگ دسته اول سقوط كند.
نكته جالب اينكه قرار است در پنجم خرداد ماه جشن يكصدمين سال صنعت نفت در ايران برگزار شود. عجب اتفاق ميمون و مباركي، حالا مردم آبادان كه تمام روياهاي خود را بر باد رفته مي بينند با چه روحيه اي قرار است در اين جشن ملي و باشكوه شركت كنند.
اما دليل عدم بقاي صنعت نفت آبادان در ليگ برتر هم خيلي مهم است. چرا اين تيم كه در ليگ هفتم حرفه اي به گفته يكي از مديرانش، حدود پنج ميليارد تومان هزينه داشته، با توجه به امكانات مناسب و حمايت همه جانبه هوادارانش به ليگ دسته اول ايران سقوط كرد؟ پس حالا آباداني ها بايد به چه چيزي دلخوش باشند، وقتي كه صنعت نفت در بازگشت به ليگ برتر اين گونه خرد مي شود.
در ليگ هفتم حرفه اي مشكل اصلي صنعت نفت آبادان نبود مديريت صحيح و اصولي بود. اسناوندي به عنوان مديرعامل باشگاه اكثراً در تهران بود و كمتر در آبادان حضور داشت و به قولي مديريت پروازي داشت.
افرادي مثل اسلامي كه مسؤول امور اداري باشگاه بود و در نبود اسناوندي به امور باشگاه مي رسيد هم اختيار و تجربه كافي را براي هدايت صنعت نفت نداشتند، چرا كه آنها اصلاً از جنس فوتبال نبودند و مهمتر اينكه چون هميشه در ليگ يك كار كرده بودند، جنس ليگ برتر را نمي شناختند و از همه مهمتر اينكه اگر هم مي خواستند كاري انجام بدهند، اختياري نداشتند تا بتوانند مشكلات صنعت نفت آبادان را حل كنند. نبود مديريت صحيح در نهايت به سقوط صنعت نفت به ليگ دسته اول ايران منجر شد تا آبادان بيش از يك سال دوري از اين رقابتها را نداشته باشد. البته در اين ميان بايد به عملكرد ضعيف مديران وزارت نفت هم اشاره كرد كه چنين اشتباه بزرگي را مرتكب شدند. روزي كه تمام آباداني ها اعلام كردند كه مدير پروازي نمي خواهند، اين روزها را مي ديدند، چون هميشه اعتقاد بر اين بوده كه مردم بهترين قاضي هستند و به خوبي مسائل را تجزيه و تحليل مي كنند، اعتقاد آن روز مردم آبادان هم كاملاً درست از آب درآمد و اسناوندي يك شكست خورده كامل در اين جريان بود كه در نهايت با فحاشي هواداران تيمش در آخرين بازي مواجه شد. در حقيقت مديران وزارت نفت با معرفي او به عنوان مديرعامل باشگاه باعث شدند تا صنعت نفت هنوز به ليگ برتر نيامده به ليگ دسته اول سقوط كند.
متأسفانه به دليل نبود مديريت صحيح حالا از صنعت نفت ديگر تيمي نمانده است. اكثر بازيكنان صنعت نفت در ليگ هفتم حرفه اي مثل سه بازيكن خارجي، امير حسين يوسفي، حسن هوري، صابر ميرقرباني قراردادي يكساله با اين تيم داشتند و حال هم كه تيم به ليگ يك سقوط كرده بايد صنعت نفت به فكر بازيكنان جديدي باشد تا در ليگ دسته اول فصل آينده بازي كند.
ديگر در كنار كارون هلهله اي شنيده نمي شود. انبوهي از آه و حسرت روي چهره شهر و مردم آن ديده مي شود. انگار غم بزرگي در ته چشمان مردم آبادان گير كرده است. آنها ديگر اميدي ندارند، چرا كه تنها اميدشان صنعت نفت آبادان در ليگ برتر بود كه به ليگ يك سقوط كرد. دوباره روز از نو، روزي از نو، نفتي ها دوباره بايد بدوند، اما با اين مديريت ضعيف بعيد است كه فصل آينده بتوانند به ليگ برتر صعود كنند.

* نورا مهدوي
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن