تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820840910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پسر استاد شهريار: براي ايجاد جذابيت سريال مي توان در جزئيات دخل و تصرف كرد


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: پسر استاد شهريار: براي ايجاد جذابيت سريال مي توان در جزئيات دخل و تصرف كرد
------------

سيد هادي بهجت تبريزي فرزند استاد شهريار ، داستان سريال شهريار را نزديك به واقع دانست و از دست اندركاران توليد اين سريال كه توانسته اند اين استاد بلند آوازه را بيش از گذشته به مردم و به خصوص جوانان معرفي كنند تشكر كرد.

به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگ و هنر خبرگزاري انتخاب، بهجت تبريزي در مصاحبه با سيماي ملي افزود: سريال شهريار خوشبختانه در خطوط كلي خود توانسته است با حفظ اصول حرفه اي امانت داري را در ارائه داستان زندگي شهريار رعايت كند .

وي با اشاره به پيچيده بودن توليد اين دسته از سريال هايي كه به زندگي شخصيت هاي هنري معاصر مي پردازد اضافه كرد : براي ايجاد جذابيت داستان طبيعي است كه كارگردان و فيلم نامه نويس در جزئيات موضوع مي تواند دخل و تصرفي داشته باشد و اين همان چيزي است كه ما از آن به نام هنر ياد مي كنيم و هنرمند مختار است پس از شنيدن روايت هاي گوناگون از زندگي يك شخصيت همانند شهريار اثري هنري خلق كند كه ممكن است تفاوت هايي نيز با آنچه روايت شده است داشته باشد .

فرزند شهريار در پاسخ به اين سوال كه با توجه به چند بعدي بودن شخصيت استاد شهريار آيا اين سريال توانسته است به ابعاد مختلف شخصيتي اين شاعر بپردازد پاسخ داد: به نظر من تلاشي كه در اين راه صورت گرفته مثمر ثمر بوده است و حتي قسمتي از سريال را مي توان يك برنامه ادبي دانست كه حق مطلب را در اين خصوص ادا كرده است .

وي خاطر نشان كرد كه پژوهشگران ادبي مي توانند بخوبي از اين بخش هاي سريال استفاده كنند .

بهجت تبريزي با اشاره به انتخاب اشعار فارسي استاد شهريار براي استفاده در اين سريال گفت: همانند شعرهاي تركي شهريار كه خوب انتخاب شده بودند در انتخاب اشعار فارسي ايشان نيز نهايت دقت صورت گرفته بود تا اشعاري انتخاب كه موجب روشن شدن ابعاد عرفاني شخصيت شهريار براي مخاطب شود و اين موضوع ذوق بسيار نزديك به نبوغ سازندگان را نشان مي دهد .

وي سپس با قرائت اشعاري عرفاني از استاد شهريار كه در اين سريال به آن پرداخته شده است تصريح كرد: جاي اين اشعار در ميان عموم خالي بود كه با طرح آنها در اين سريال اين خلاء نيز برطرف شده است .

فرزند استاد شهريار افزود : اگر نبود تلاش علاقه مندان اشعار شهريار و دوستان نزديك وي كه در برهه هاي مختلف اقدام به جمع آوري آثار وي مي كردند امروز شايد اثري از آثار مرحوم شهريار نبود و به همين دليل نمي توان انتظار داشت كه همه ظرايف زندگي شهريار در سريال منعكس شود.

بهجت تبريزي سپس به نخستين ديوان چاپ شده شهريار اشاره كرد و گفت:‌ اگر خوانندگان به مقدمه اين ديوان مراجعه كنند متوجه مي شوند، مولف در خصوص زندگي شاعر بسيار ناقص نوشته است و اين نقصان را نمي توان به حساب وي گذاشت بلكه مولف نيز از آنچه به وي رسيده در مقدمه ديوان آورده است.

فرزند استاد پرآوازه شعر معاصر ايران افزود:شخصيت شهريار ، شخصيت هنري چند بعدي است كه به تصويركشيدن آن آسان نيست.

وي در عين حال توقع علاقه مندان به شعر و ادب فارسي و استاد شهريار به ارائه اثري كامل از زندگي اين استاد را دليل طرح نقدهاي گوناگون به اين سريال دانست.

فرزند شهريار سپس به ديدار دست اندركاران توليد اين سريال با وي قبل از شروع كار اشاره و خاطرنشان كرد: در همان نشست نيز به صراحت پيشنهاد كردم چون پرداختن به زندگي مفاخر آن هم معاصر در قالب فيلم و سريال سابقه چنداني ندارد، از آثار مشابه توليد شده در ديگر كشورها در صورت مناسب بودن الگوبرداري شود تا كار با كمترين نقص به مخاطبان علاقه مند ارائه شود.

وي در پاسخ به منتقداني كه اعتقاد دارند در اين سريال نوعي شتاب زدگي مشاهده مي شود كه باعث تحريف برخي از واقعيات شده است با رد اين ديدگاه گفت:‌ شتاب زدگي خاصي مشاهده نمي شود كليت زندگي شهريار كه از طريق نزديكان روايت شده است معلوم است هر چند ممكن است در آينده اسناد جديدي از زندگي ايشان بدست آيد كه بتوان فيلم بهتري ساخت ولي در حال حاضر توجه به آنچه از زندگي استاد موجود بوده است اين نقد چندان وارد نيست.

بهجت تبريزي افزود : هر چند با تلاش بيشتر مي شود سريال پربارتر از اين كه هست باشد اما قاطعانه اعلام مي كنم كه هيچ تحريفي در زندگي شهريار صورت نگرفته است.

وي گفت: زماني مي توان به تحريف داستان زندگي شخصي اعتقاد داشت كه غرضي در ميان باشد در صورتي كه شخصيت شهريار به گونه اي است كه با وي و آثارش دشمني وجود ندارد كه بخواهد تحريفي صورت بگيرد.

فرزند استاد شهريار در ادامه اين مصاحبه در پاسخ به اين سوال كه در اين سريال 3 دوره از زندگي استاد شهريار به تصوير كشيده شده است به نظر شما كدام دوره از زندگي ايشان از جذابيت بيشتري برخوردار بوده است گفت:‌ دوران جواني به تصوير كشيده از ايشان از نظر من جذابتر از ساير دوره هاست چرا كه در اين دوران ، شهريار با شخصيت هاي علمي، هنري، ادبي معاصرش آشنا مي شود و دست كارگران براي ارائه كاري بهتر در اين بخش از زندگي با توجه به اينكه در اين دوره مطالب بيشتري از زندگي شهريار در دست است بازتر بوده است.

وي افزود:‌ زمان در نظر گرفته شده براي اين سريال اجازه نداد كه به زندگي شهريار در دوران كودكي آنچنان كه بايد پرداخته شود.

بهجت تبريزي با تاكيد بر اينكه روش استاد شهريار به گونه اي بوده است كه تا موضوعي برايش اتفاق نيفتاده باشد دست به قلم نبرده است اضافه كرد: اشعار شهريار بيانگر زندگي شهريار است و شهريار در شعرهاي خود بخش هاي مهم زندگي خود را سروده است.

وي گفت:‌ با توجه به اينكه هيچ اثر هنري در دنيا وجود ندارد كه رضايت همگان را به خود جلب كند سريال شهريار نيز از اين موضوع مستثني نيست .

بهجت تبريزي تصريح كرد:به عنوان يكي از اعضا خانواده ي استاد شهريار از اين سريال كه روايت داستان زندگي شهريار است رضايت دارم.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 367]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن