تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820528200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو كميسيون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با فارس: كاهش نرخ سود بانكي بايد در يك فضاي رقابتي صورت گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو كميسيون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با فارس: كاهش نرخ سود بانكي بايد در يك فضاي رقابتي صورت گيرد
خبرگزاري فارس: عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: كاهش نرخ سود بانكي بايد در يك فضاي رقابتي و با استفاده از نظام بهره وري، چالاكي و انعطاف پذيري مديريتي صورت گيرد و دولت نيز بايد كار هدايتگري خود را در ارتباط با بانكها در پيش بگيرد .


عادل آذر در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهارداشت: عمده نگاه بسته سياستي بانك مركزي بر اين است كه نرخ تسهيلات بانكي براساس فرمول مقدار تورم تعيين شود.
وي با بيان اينكه دو ديدگاه يا تئوري در خصوص تعيين نرخ سود بانكي وجود داد افزود: در نگاه اول نرخ سود تسهيلات بانكي متغيري است تحت تاثير تورم كه خود تركيبي از نرخ سود تسهيلات به اضافه حاشيه سود براي بانك (قيمت خدمات بانكي ) است.
عضو كميسيون برنامه و بودجه اضافه كرد: در ديدگاه دوم ، تورم تحت تاثير تسهيلات بانكي است و با كنترل تسهيلات بانكي مي توان به كنترل تو پرداخت.
وي ادامه داد: بسته سياستي بانك مركزي از ديدگاه اول پيروي مي كند، هرچند پيشنهادي كه براي تسهيلات بانكي آمده ، عدد مشخصي مبتني بر سياستهاي دولت نيست.
آذر افزود: در تعيين نرخ سود بانكي در بسته سياستي بانك مركزي، مبتني بر ديدگاه اول عمل شده است و برعكس، دولت از ديدگاه دوم در اين خصوص پيروي كرده به طوري كه از اين طريق بتواند به كنترل يا كاهش تورم بپردازد.
وي يادآور شد: تورم در ايران تحت تاثير فاكتورها و متغيرهاي متعددي است كه در راس آنها بالابودن نرخ نقدينگي قرار دارد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: به اعتقاد من نرخ تسهيلات بانكي تاثير چنداني بر تورم ندارد و در سه سال گذشته اين ادعا اثبات شده است.
وي افزود: علي رغم اينكه كاهش نرخ سود بانكي در سال گذشته از 14 به 12 درصد روند نزولي داشته ولي عملا نرخ تورم سير صعودي خود را طي كرد به طوري كه نرخ آن به بالاترين سطح خود رسيد.
آذر خاطرنشان كرد: رابطه مستقيم بين اين دو وجود نداشته و اين رابطه معكوس است.
وي اضافه كرد: آنچه مسلم است اينكه با كاهش نرخ تسهيلات بانكي در افق بلند مدت 5 ساله و بيشتر، تورم تشديد مي شود، چراكه با كاهش قيمت پول ، ميزان تقاضا براي دريافت تسهيلات بالا مي رود.
اين نماينده مجلس ادامه داد: در دو سال گذشته تسهيلات در قالب بنگاههاي زود بازده و كارآفرين اعطا شد ولي امسال اعلام گرديد كه تسهيلات در اين قالب اعطا نمي شود و عملا نوعي محدوديت ايجاد شد، اما با كاهش نرخ تسهيلات و بالا رفتن شديد تقاضا، موجبات پمپاژ نقدينگي به جامعه فراهم گرديد.
وي افزود: در سال گذشته يكهزار و 450 ميليارد تومان در قالب بنگاههاي زودبازده تسهيلات پرداخت شد كه ضمن قرار گرفتن پول پر قدرت در اختيار متقاضيان، نه تنها تورم كاهش نيافت بلكه با عدم سرمايه گذاري اين مبالغ در محل واقعي خود عملا موجبات افزايش نقدينگي و به تبع آن نرخ تورم فراهم گرديد.
آذر اضافه كرد: سياست كاهش دستوري نرخ سود بانكي در تعارض با مفروضات قرار دارد كه در بسته سياستي بانك مركزي مهندسي و چيدمان شده است.
وي با اشاره به اينكه در هيچ جاي جهان كاهش دستوري نرخ تسهيلات بانكي امتحان خوبي پس نداده افزود: معمولا اين كار از طريق روشهاي بهره وري در سيستم بانكي، كاهش قيمت تمام شده عوامل توليد( خدمات بانكي)، استقرار بانكداري الكترونيك،‌كاهش بروكراسي اداري، شناسايي فعاليتهاي زائد، شناسايي فعاليتهاي موازي و خودداري از موازي كاريها، تنوع در روشهاي بانكداري صورت مي گيرد.
وي افزود: كاهش نرخ سود بانكي در سطح بانكهاي معتبر جهاني در يك فضاي رقابتي و با هدف جلب مشتري در پايين ترين سطح از اين نرخ صورت مي گيرد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه توصيه كرد:كاهش نرخ سود بانكي در يك فضاي رقابتي و با استفاده از نظام بهره وري، چالاكي و انعطاف پذيري مديريتي در سيستم بانكي صورت گيرد و در اين روند، دولت بايد كار حاكميتي و هدايتگري خود را در ارتباط با بانكها در پيش بگيرد و اجازه دهد تا فرمولهاي عملياتي كاهش عملياتي توسط خود بانكها و در سطح رقابتي اعمال شود.
وي افزود:كسي انتظار ندارد تا اين كاهش در كوتاه مدت و طي يكي دوسال صورت گيرد بلكه فرآيند طي 5 تا 6 سال (تا پايان برنامه پنجم ) بايد صورت گيرد.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن