تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815705774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكاوي فرصتها و تهديدهاي اقتصادي كشور در گفت و گوي فارس با كارشناسان_22 موسايي:سياسي زدگي، اقتصاد كشور را با مشكل مواجه كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: واكاوي فرصتها و تهديدهاي اقتصادي كشور در گفت و گوي فارس با كارشناسان_22 موسايي:سياسي زدگي، اقتصاد كشور را با مشكل مواجه كرده است
خبرگزاري فارس: ميثم موسايي استاد دانشگاه تهران در گفت و گوي تفصيلي با فارس از ويژگيهاي اقتصادي كشور و نقاط قوت و ضعف آن گفت .اين استاد دانشگاه تهران توجه به پتانسيلهاي اقتصاد اسلامي و گريز از سياسي شدن اقتصاد كشور را از جمله راه كارهاي نيل به توسعه اقتصادي در كشور عنوان كرد.


ميثم موسايي در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس به تشريح فرصتها، تهديدها و نقاط قوت و ضعف اقتصاد ايران پرداخت.
وي كه متولد سال 1346 و داراي دكتراي اقتصاد (PH.D) از دانشگاه تربيت مدرس مي باشد هم اكنون استاد دانشگاه تهران است. او داراي بيش از 25 مقاله و 24 كتاب است كه اسامي برخي كتاب وي عبارتند از: «اسلام و فرهنگ توسعه اقتصادي»، «فرهنگ تجارت»، «تبيين موضوع و مفهم ربا با توجه به تحولات اقتصادي عصر حاضر»، «بررسي عملكرد بانكداري بدون ربا در ايران»، «اسلام و فرهنگ توسعه»، «كتابشناسي اقتصاد اسلامي»، «ربا و كاهش ارزش پول ايران»، «سازمان جهاني تجارت و كپي رايت»، «مباني و اصول علم اقتصاد» ، «امام خميني ،‌دولت و اقتصاد» و «اقتصاد و توريسم».
موسايي استاد دانشگاه تهران بوده و در كارنامه علمي و پژوهشي او 9 موفقيت چشمگير وجود دارد كه از جمله آنها مي توان به كسب عنوان پژوهشگر برگزيده سال 82 در چهارمين جشنواره بزرگداشت پژوهشگران برگزيده سال دانشگاهها،‌مراكز پژوهشي اشاره كرد.

* موقعيت خاص جغرافيايي

موسايي در تشريح فرصتهاي اقتصاد ايران به خبرنگار فارس گفت: كشور ما از لحاظ جغرافيايي در منطقه‏اي از جهان واقع شده است كه اگر نگوييم از لحاظ ژئوپلوتيك يكي از حساس‏ترين مناطق جهان است، قطعاً يكي از چند منطقه مهم و حساس جهان مي باشد.

* منابع غني طبيعي و زير زميني

وي با بيان اينكه بيش از 40 درصد از ذخائر انرژي جهان در اين منطقه واقع شده است افزود: ايران حدود 16 درصد از ذخائر جهان را در اختيار دارد.
عضو هيات علمي دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: در حالي كه جمعيت آن حدود يك درصد جمعيت جهاني است، بيش از 11 درصد از نفت جهان را در اختيار دارد در حالي كه با جمعيت 70 ميليوني خود در واقع 11 برابر سرانه اين نعمت خدادادي را در اختيار دارد.
وي در تشريح ذخاير معدني ايران با بيان اينكه حدود 3000 منبع معدني فعال در كشور موجود است افزود: يكي از عظيم‏ترين و ارزان‏ترين مخزن مس جهان را در اختيار دارد.

* تنوع آب و هوايي

اين كارشناس اقتصادي در خصوص وضعيت آب و هوايي ايران گفت: از لحاظ آب و هوايي يكي از متنوع‏ترين آب و هواي جهان را در اختيار دارد، به طوري كه در همه فصول سال، زمستان و تابستان و بهار و پاييز را به طور همزمان دارد.
وي افزود: وقتي در زمستان در حالي كه بخش قابل توجهي از اين كشور در سرما و برف و باران به سر مي‏برد، در مناطقي از آن آب و هوا از آب و هواي بهاري چيزي كمتر ندارد.
موسايي با بيان اينكه جنگل‏هاي شمال، يكي از زيباترين مناطق جنگلي جهان است و اين جنگل‏ها بعضاً بازمانده از دوران سوم زمين‏شناسي مي باشند گفت: كوهستانهاي آن زماني محل انواع گياهان و جانوران بوده، به گونه‏اي كه هنوز هم آثار تنوع گسترده آنها مشاهده مي‏شود. تنوع آب و هوايي زمينه بسيار مناسبي براي جذب گردشگران از سراسر جهان است.

* جاذبه هاي فراواني گردشگري

وي با اشاره به اينكه از نظر تنوع و تعداد آثار تاريخي و تنوع آن، ايران در شمار 10 كشور نخست دنيا است گفت: طول قنات‏هاي ايران به اندازه مسافت زمين تا كره ماه يا معادل 6/7 دور گرد خط استوا است و ديوار چين با آن همه شهرت، يك هفتم اين مقدار طول را دارد .
اين اقتصاددان خاطرنشان كرد: مجموعه اين مزايا، خود حكايت از پتانسيل بالاي اين سرزمين براي رشد صنعت گردشگري از يك سو و همچنين پرورش و رشد انواع محصولات كشاورزي در تمام فصول دارند.

* ديگر فرصتهاي اقتصادي ايران

وي در تبيين فرصتهاي اقتصاد ايران به طرح برخي نكات پرداخت كه از جمله آنها مي توان به اقبال عمومي و توجه به شعارهاي اجتماعي نظير عدالت اجتماعي، امكان اجراي سياست‏هاي اصل 44 و واگذاري فعاليت‏ها به مردم، رشد بي‏سابقه تعداد دانشجو و مراكز علمي و آموزشي در كشور و همچنين تربيت حجم قابل توجهي از كارشناسان و صاحب‏نظران در امور اجتماعي و امكان استفاده از آنها در حل مسائل و مشكلات اشاره كرد.
وي افزود: افزايش قيمت نفت و امكان استفاده از اين ظرفيت براي رشد و توسعه كشور، مخالفت اروپا و چين و روسيه با تك قطبي شدن جهان و امكان استفاده كشور از تضادهاي دروني آنها براي انتقال تكنولوژي به داخل، پذيرش ايران به عنوان عضو ناظر در WTO و امكان استفاده از اين ظرفيت‏ براي الحاق به اين سازمان جهاني براي حضور در بازارهاي جهاني و استفاده از مزيت‏ها و طرح مباحث ايراني در سطح منطقه و جهان و شناخت آنها از ايران و امكانات و ظرفيت‏هاي آن و امكان دستيابي به بازار منطقه پس از تحولات عراق و نيز امكان حضور موثرتر در بازار كشور عراق، از همين جمله است.
عضو هيأت علمي دانشگاه تهران گفت: وجود مشكلات حل نشده آمريكا و قدرت‏هاي جهاني در منطقه در عين حالي كه يك تهديد است يك فرصت نيز محسوب مي‏شود و ما مي‏توانيم از اين وضعيت به نفع منافع ملي خود بهره‏گيري كنيم .
وي همچنين خاطر نشان كرد: اين كشور از لحاظ نيروي انساني هم يكي از باستعدادترين نيروي انساني را در دنيا دارد، از لحاظ هوش، از متوسط هوش جهاني اگر بالاتر نباشند كمتر نيستند؛ نمونه آن درخشش آنها در المپيادها، دانشگاههاي داخلي و خارج از كشور است كه گاه‏گاهي درباره آن از رسانه‏ها مي‏شنويم .

* * *نقاط قوت اقتصادي ايران

موسايي در تشريح نقاط قوت اقتصاد ايران گفت: وجود منابع سرشار نفت و گاز در كشور، داشتن مزيت نسبي صنايع وابسته به نفت در كشور، وجود نيروي كار نسبتاً ارزان، وجود طبقه تحصيل كرده جديد و رشد سواد و دانش عمومي، تمايل شديد جامعه به رشد و تحول و پيشرفت، ميراث فرهنگي غني از گذشته، وجود عناصر متعدد و مساعد براي توسعه در تعاليم ديني و امكان احياي آنها، گسترش كمي دانشگاه ها و مراكز علمي و فرهنگي، جوان بودن جمعيت از جمله اين نقاط است.
وي افزود: امكان استفاده از پتانسيل زنان در كمك به رشد توسعه، وجود سرمايه اجتماعي به معناي قديم در بافت‏هاي قديمي شهرها و در روستاها و عشاير، تنوع آب و هوايي كشور و امكان توليد محصولات كشاورزي متنوع براي مصرف داخلي و صادرات، رشد قيمت نفت و انرژي، عزم دولت براي اجرايي كردن اصل 44 و امكان جلب مشاركت مردم از همين جمله است.

نقاط ضعف اقتصادي ايران

* ايران؛ كشور متمدن ولي توسعه نيافته

عضو هيأت علمي دانشگاه تهران اظهارداشت: كشوري با تمدني بيش از چهار هزار سال سابقه با اين همه امكانات و پتانسيل در جرگه كشورهاي توسعه نيافته است.
وي با بيان اينكه فقر مطلق و نسبي در ايران بالااست افزود: آنچه به مساله منجر شده است، ريشه در توزيع نامناسب درآمدها دارد كه به طور نسبي اين فقر به احتمال زياد بيش از 50 درصد از افراد جامعه را دربرمي‏گيرد.

* بالا بودن نرخ تورم و بيكاري

موسايي خاطرنشان كرد: نرخ تورم حدود 17 درصد اعلام شده و در طي چهار دهه اخير هميشه به طور متوسط دو رقمي بوده و متوسط نرخ آن حدود 20 درصد بوده است. تورم 20 درصد به معناي اين است كه روز به روز اغنيا غني‏تر و فقرا فقيرتر مي‏شوند و با كاهش قدرت خريد مداوم و مستمر مردم از كيفيت زندگي آنها كاسته مي‏ شود.
وي افزود: نرخ بيكاري آشكار در اقتصاد، در سطح بالايي است و گرچه به مرز بحران نرسيده است ولي با اضافه كردن نرخ بيكاري پنهان، چيزي حدود 40 درصد از ظرفيت‏هاي توليد بيكار (به صورت آشكار و پنهان) هستند، اين نرخ در ميان جوانان و زنان خصوصاً جوانان تحصيل كرده بيش از ساير طبقات است.

* شاخصهاي پايين اجتماعي

اين اقتصاددان با بيان اينكه شاخص‏هاي اجتماعي پايين است افزود: هنوز درصد قابل توجهي از جمعيت كشور از تامين اجتماعي برخوردار نبوده و آنهايي كه تحت پوشش تامين اجتماعي هستند نيز از امنيت و اطمينان كافي برخوردار نمي‏باشند.
وي با اشاره به اينكه بيمه‏ها فقط بخش كوچكي از خسارات وهزينه‏هاي درماني را پوشش مي دهند گفت: وضع بهداشت در كشور گرچه به صورت نسبي بهبود يافته است، ولي وضعيت بيمارستان‏ها خصوصاً بيمارستان‏هاي دولتي كه محل مراجعه طبقات متوسط و فقير است چندان جالب به نظر نمي رسد.
موسايي يادآور شد: در اين بيمارستان‏ها نه بيمار محترم است نه پزشك و نه پرستار همه ناراضي اند، بيمار از خدمتي كه دريافت مي‏كند، پزشك و پرستار از دستمزد ناچيزي كه دريافت مي‏كنند و اين نارضايتي به كاهش روابط عاطفي منجر شده است و اين خود كمتر از آسيب‏ها و صدمات جسماني براي بيمار و پزشك و پرستار نيست بيمارستان‏هاي خصوصي هم كه غيرقابل دسترسي براي طبقات متوسط و فقيرند.
وي افزود: از ديگر شاخص‏هاي اجتماعي وضعيت مسكن است كه بايد گفت درصد قابل توجهي از خانوارها صاحب مسكن نبوده و قادر به پرداخت اجاره يك مسكن آبرومندانه را نيز ندارند .

* كاهش كيفيت آموزشي

اين كارشناس اقتصادي در تشريح وضعيت نظام آموزشي كشور گفت: گرچه نرخ باسوادي نسبت به سي‏سال گذشته رشد قابل ملاحظه اي داشته و رشد كمي دانشگاهها و ظرفيت پذيرش دانشجو نسبت به گذشته به صورت غيرقابل باوري رشد كرده و از تنوع بسيار خوبي نيز برخوردار شده و از تمركز مراكز آموزش‏هاي در شهرهاي بزرگ كاسته شده، ولي از لحاظ كيفيت با افت قابل توجهي مواجه شده است.
وي افزود: كيفيت آموزشي خصوصاً در مقطع ابتدايي با استانداردهاي جهاني فاصله زيادي دارد، تكيه اصلي هنوز بر محفوظات و مشق‏هاي تكراري است، همچنين دو درس زبان انگلسيي و رياضي (به عنوان دروسي كه راه ارتباط با دنياي امروز مي باشند) در حد قابل قبولي ارائه نمي‏ شود .
موسايي در تعميم همين وضعيت به نظام آموزش عالي گفت: وضعيت دانشگاهيان نيز از آنچه گفته شد بهتر نمي‏باشد، دانشگاه بايد محل توليد و آموزش علم باشد؛ دانشگاهي كه در آن از توليد علم خبري نباشد دانشگاهي وابسته و غيرمستقل خواهد بود و چنين دانشگاهي نمي‏تواند نقش خود را در توسعه كشور ايفا كند.
وي همچنين يادآور شد: تقاضا براي سفر، تقاضا براي كالاهايي كه اوقات فراغت را غني مي‏كند، مطالعه كتاب، تقاضا براي مطبوعات، سينما، موسيقي، شعر، ادبيات، عرفان و تقاضا براي ساير كالاهاي فرهنگي و تفريحي به دليل پايين بودن سطح درآمد اكثريت خانوارهاي فقير و متوسط در سطح نازلي است.

* سرمايه‏ و اعتماد اجتماعي در حال كاهش

اين اقتصاددان يادآور شد: شاخص مهم ديگري كه مربوط به توسعه اجتماعي جامعه است، سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي مي باشد.
وي با بيان اينكه سرمايه‏ و اعتماد اجتماعي در حال كاهش است افزود: در ازاي اين كاهش، چيزي به عنوان سرمايه اجتماعي (به معناي جديد آن) جايگزين آن نشده است و اين مساله خود از اصلي‏ترين موانع مشاركت مردم در فعاليت‏هاي اقتصاد و اجتماعي و سياسي محسوب مي شود.
موسايي يادآور شد: ايران به لحاظ نرخ رشد طلاق، سن ازدواج، پاي‏بندي جوانان به شعاير ديني و اسلامي واخلاق و وجدان كاري و ... در حد قابل قبولي قرار ندارد.

* پايين بودن درآمد سرانه در ايران

اين كارشناس اقتصادي خاطرنشان كرد: درآمد سرانه مردم ما در بهترين شرايط چيزي حدود 3000 دلار است، در حالي كه در دنياي امروز كشورهايي وجود دارد كه سرانه آنها بالاتر از 50هزار دلار است، ريشه اين وضعيت در نرخ پايين رشد اقتصاد درمقايسه با بسياري از كشورهايي است كه نرخ‏هاي رشد دو رقمي را تجربه كرده‏اند.
وي افزود: متوسط نرخ رشد اقتصادي جهاني بين 4 تا 5 درصد است نرخ رشد اقتصاد ايران با اين پتانسيل و در شرايطي كه قيمت نفت به حدود 90 دلار رسيده در همين حدود است.

* پايين بودن نرخ بهره وري نيروي كار و سرمايه

موسايي گفت: نرخ بهره وري نيروي كار و سرمايه بسيار پايين است، با اين نرخ رشد و با بهره وري فعلي نيروي كار و سرمايه نمي‏توانيم فاصله توسعه نيافتگي را نه فقط در يك مدت كوتاه بلكه در يك مدت معقول هم نمي‏توانيم به طور قابل توجه كاهش دهيم، اين وضعيت ربطي به اين دولت و يا يك دولت خاص ندارد اين مسايل يك شبه ايجاد نشده‏اند كه يك شبه حل شوند.

* ديگر نقاط ضعف اقتصاد ايران

اين كارشناس اقتصادي به خبرنگار فارس اظهارداشت: عدم وفاق كامل بر سر اهداف توسعه، سياسي شدن اقتصاد و فرهنگ،دولتي بودن اقتصاد، وجود انحصارهاي دولتي و غيردولتي، پايين بودن اعتماد عمومي، حاكميت فرهنگ مصرف‏گرايي، حاكميت فرهنگ سوداگري، تغييرات مديريتي گسترده و متزلزل شدن تعهدات، ضعف مديريت‏هاي اقتصادي، غيررقابتي بودن اقتصاد، حاكميت وضعيت ركود تورمي بر اقتصاد، تكيه بر دانش‏هاي وراداتي و غيربومي و ... از جمله نقاط ضعف اقتصاد ايران مي باشند.

تهديدهاي اقتصادي ايران

موسايي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهارداشت: امكان تأثيرگذاري قدرت‏هاي بيگانه بر كنترل بيشتر انرژي و كاهش قيمت نفت و گاز در جهان، طرح اسكان درگيري‏هاي نظامي و ايجاد فضاي رواني براي رشد احساس عدم امنيت در جامعه و تاثير منفي آن بر فعاليت‏هاي اقتصادي، عدم موفقيت در مهار فرار مغزها، متمركز شدن بيش از بيش دولت و اقتصاد دولتي، فرهنگ مصرفي نامتناسب با الگوي توليدات داخلي و حاكميت يك سويه فرهنگ سوداگري و تنزل ارزش‏هاي اجتماعي در فعاليت‏هاي توليدي از تهديدهاي اقتصاد ايران به حساب مي آيند.
وي از ديگر تهديدهاي اقتصاد كشور به رشد فضاي ناامني براي فعاليت‏هاي توليدي به دليل تغيير مديريت‏ها و تصميمات سليقه‏اي، عدم موفقيت دولت در كنترل تورم درنتيجه افزايش نارضايتي و افزايش توزيع ناعادلانه درآمد و ثروت، گم شدن اهداف اساسي رشد و توسعه جامعه در فضاي دعواهاي سياسي و عدم توجه گروه و جناح‏ها به مصالح كلي جامعه و يا قرباني كردن آن به بهانه اهداف گروهي و جزبي و بخشي اشاره كرد.

راهكارها

* بازنگري مجدد در نقاط قوت و ضعف اقتصادي

موسايي به خبرنگار فارس گفت: به نظر مي‏رسد لازم است، صرف نظر از مسائل سياسي و جناحي به صورت علمي وضعيت پيش آمده را به طور دقيق مورد بررسي قرار دهيم، بدون يك بررسي همه جانبه از وضعيت اقتصادي، اجتماعي كشور و برنامه‏هاي توسعه، امكان پاسخگويي به سئوالات مذكور وجود ندارد.
وي افزود: بايد امكاناتمان را مجدداً تعريف كنيم، نقاط قوت خود را بشناسيم، به مزيت‏هاي خود پي ببريم، نقاط ضعف كشور و سياست‏هاي توسعه را مجدداً مورد ارزيابي قرار دهيم تهديدات را شناسايي كنيم، چه فرصت‏هايي داريم و چه فرصت‏هايي مي‏توانيم براي خود ايجاد كنيم؟
اين كارشناس اقتصادي افزود: بر اين اساس چشم‏اندازها را مجدداً ترسيم كنيم و اين فرايند را در هر دوره، مجدداً مورد بازبيني و باز مهندسي قرار دهيم و جلوي اشتباهات را بگيريم.

* استفاده از نظر صاحبنظران

موسايي اظهارداشت: بازنگري در سياستهاي توسعه، فرصتها، تهديدها و ... كاري است كه از عهده يك مجموعه برنمي آيد براي اين كار لازم است، همه ظرفيت‏هاي جامعه مورد استفاده قرار گيرد، دعواهاي سياسي و سياسي كردن همه چيز حتي اقتصاد و فرهنگ كه بزرگترين آفت براي درك درست مسائل است اجازه نداده است كه افراد صاحب نظر و دلسوز در حوزه‏هاي اقتصادي و اجتماعي فرصت لازم را براي آسيب‏شناسي اين وضعيت پيدا كنند.
وي افزود: امروز عده‏اي از اقتصاد حرف مي زنند و ادعاي صاحب نظر بودن در اين مسايل را دارند كه در تمام عمرشان يك درس جدي اقتصادي در دانشگاه نداشته، ولي اين تصور را بوجود آورده‏اند كه جامعه علمي حوزه اقتصادي را تشكيل مي دهند و تصور بيروني اين است كه جامعه از فقير دانش در اين حوزه‏ها رنج مي‏برد.
اين كارشناس اقتصادي از صاحبنظران اقتصادي خواست تا براي نقد و بررسي منصفانه و آسيب شناسي علمي وضعيت اجتماعي و اقتصادي جامعه، پيشقدم شوند و در بهبود شرايط موثر واقع شوند.

* تلاش براي تحقق اقتصاد اسلامي

اين اقتصاددان خاطرنشان كرد:مظلوم‏ترين بخش اين دانش اقتصادي مربوط به اقتصاد اسلامي است كه بعضا كساني مدافع آن شده و از آن دم مي‏زنند و خود را در آن صاحب نظر مي دانند كه در تمام عمرشان يك مقاله علمي در اين زمينه ننوشته‏اند و امروزه آن را حربه‏اي براي برخي از مصالح غيرعلمي، سياسي و غيرسياسي قرار داده اند .
وي تاكيد كرد: در اين راستا، تحقق اقتصاد اسلامي به مدد افراد صاحبنظر و به عنوان كه نياز اقتصادي حاضر ضروري است.

* بازمهندسي ساختار اقتصادي و اجتماعي ايران

وي اضافه كرد: وضعيت‏ شاخص‏هاي اقتصادي ـ اجتماعي نشان مي‏دهد كه باز مهندسي وضعيت اقتصادي و اجتماعي كشور امري ضروري است و اين بررسي نمي‏تواند صرفاً اقتصادي و يا اجتماعي باشد.
موسايي خاطرنشان كرد: لازم است به ابعاد فرهنگي آن هم توجه شود در اين صورت است كه مي‏توانيم به يك مدل كارآمد، بومي و قابل اجرا براي دستيابي به توسعه اقتصادي دست يابيم .

انتهاي پيام/
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن