تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806946214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عبابافان بوشهري: براي رونق اين صنعت و افزايش توليد حامي نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: عبابافان بوشهري: براي رونق اين صنعت و افزايش توليد حامي نداريم
داخلي. فرهنگي. صنايع دستي. عبابافي.

شماري از هنرمندان عبا باف استان بوشهر مي‌گويند: به‌رغم بازار خوب عبا بويژه در كشورهاي حوزه خليج فارس، به دليل اينكه از ما حمايتي نمي‌شود، اين صنعت رو به ركود است و براي رونق آن و افزايش توليد انگيزه نداريم.

آنان در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: كمبود مواد اوليه، كمبود صنعتگر و مناسب نبودن كارگاه‌هاي عبابافي كه همه آنها خانگي هستند، مشكلات زيادي را براي عبابافان اين استان بوجود آورده است.

يكي از بافندگان عبا در استان بوشهر گفت: بافت عباي شتري كه از صنايع دستي و هنرهاي بومي و اصيل استان بوشهر به شمار مي‌رود، فقط در روستاهاي شهرستان دشتي فعال است.

مجيد زارعي افزود:با گذشت زمان و به دليل كم‌توجهي به رونق اين صنعت و ايجاد انگيزه در بين بافندگان عبابافي رو به فراموشي است.

وي اظهارداشت: از آنجا كه تعداد عبابافان انگشت شمار است و اكثر آنان نيز كهولت سن دارند، توجه ويژه مسوولان صنايع دستي در زمينه آموزش و حفظ اين صنعت ضروري است.

زارعي اضافه كرد: هم‌اكنون به رغم قداست اين نوع پوشش در ميان روحانيون و استقبال چشمگير شيخ نشينان كشورهاي همسايه، صنعت عبابافي در حال منسوخ شدن است.

وي اضافه كرد: عباي شتري بوشهر به دليل ثبات رنگ، لطافت و دوام پارچه مرغوبترين عبا در داخل و خارج از كشور به شمار مي‌رود ولي بازار فروش متمركز، ناظر و متولي مشخصي براي صادرات ندارد.

يكي ديگر از عبابافان بوشهري گفت: بافت عبا در استان بوشهر به‌علت سختي كار،كمي درآمد و حمايت نشدن، مشكلات زيادي را براي بافندگان به وجود آورده است.

عبدالعلي بحريني پور، كمياب بودن پشم شتر را از عمده مشكلات عبابافان ذكر كرد.

وي بابيان اينكه هم‌اكنون فقط شش كارگاه بافت عبا در روستاي كردوان دشتي فعال‌است،افزود: اگر مسوولان و متوليان صنايع دستي استان بوشهر براي پويايي و رفع مشكلات اين صنعت اقدامي اساسي و پايدار نكنند، عبابافي نيز بزودي به شمار صنايع دستي منسوخ شده خواهد پيوست.

بحريني پوراضافه‌كرد: راه‌اندازي تعاوني عبابافان نقش تاثيرگذاري در رونق اين صنعت خواهد داشت.

يكي ديگر از عبابافان بوشهري گفت:باتوجه‌به اقدام صنايع دستي براي آموزش عبابافي، اين امر علاوه بر تثبيت بازار فروش اين توليدات در كشورهاي عربي و رونق و گسترش اين صنعت، زمينه اشتغال جوانان نيز فراهم مي‌شود.

عزيز كشاورز افزود: با فعاليت تعاوني عبابافان و همت صنايع دستي براي خريد دستگاه ريسندگي، دست واسطه گران كوتاه و انگيزه توليدكنندگان نيز بيشتر مي‌شود.

وي گفت:با ايجاد تعاوني، سفارش‌ها بطور مستقيم به تعاوني داده مي‌شود و جوانان نيز به علت درآمد خوب و مقرون به صرفه بودن توليد عبا به اين صنعت توجه بيشتري مي‌كنند.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان بوشهر نيز بااشاره به قدمت بيش از ‪ ۲۰۰‬ساله عبابافي در اين استان گفت: صنعت عبابافي در استان بوشهر در گذشته داراي وسعت بيشتري بوده كه با گذشت زمان فعاليت در اين صنعت محدود تر شده‌است بطوريكه هم‌اكنون فقط در روستاي كردوان دشتي فعال است.

احمد دهازافزود: بافت عباي شتري بوشهر منحصربه‌فردوازبهترين و مرغوبترين بافت و نخ است كه متقاضيان خوبي در داخل و خارج از كشور دارد.

وي‌اظهارداشت: هر عبا كه براي بافت آن شش تا هفت متر پارچه لازم است، بين دو ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار ريال تاپنج ميليون ريال از بافندگان خريداري مي‌شود كه در كشورهاي عربي تا دو برابر اين قيمت به فروش مي‌رسد.

دهاز بابيان اينكه هم‌اكنون بيشترين سود اين صنعت نصيب واسطه‌گران مي‌شود، اضافه‌كرد:تعاوني عبابافان سال گذشته با هدف حذف واسطه‌گران و ايجاد انگيزه در عبابافان در دشتي به ثبت رسيد كه هنوز فعاليت خود را آغاز نكرده است.

وي بااشاره به آموزش ‪ ۳۰‬نفر در اين رشته گفت: كهولت سن بافندگان عبا و فعاليت فقط يك مربي براي آموزش و طولاني بودن روندآموزش باعث شده‌است سالانه عبابافي به تعداد كمي آموزش داده شود.

دهاز اضافه‌كرد: اگر زمينه لازم براي فعاليت همه عبابافان وگرايش جوانان به اين صنعت در استان بوشهرفراهم شود، با راه‌اندازي تعاوني عبابافان تحول چشمگيري در بازار داخلي و خارجي و چرخه توليد اين صنعت ايجاد خواهد شد.

دهاز گفت: با توسعه آموزش عبابافي و فراهم كردن دستگاه ريسندگي به‌منظور كاهش مشكلات توليد، مشكلات موجود در زمينه صادرات نيز رفع خواهد شد.

وي افزود: سال گذشته ‪ ۶۰‬ميليون ريال براي آموزش عبابافان هزينه شد كه امسال نيز همين ميزان اختصاص يافته است.ك/‪۴‬

تصاوير مرتبط
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن