واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قیامت را باور داشته باشید !
قرآن كریم كه ما را از حادثه بزرگ قیامت آگاه كردهاست ظهور این حادثه بزرگ را مقارن با خاموش شدن ستارگان، بى فروغ شدن خورشید، خشك شدن دریاها،هموار شدن ناهمواریها، متلاشى شدن كوهها و پیدایش لرزشها و غرشهاى عالمگیر و دگرگونیها و انقلابات عظیم و بىمانند بیانكرده است.«وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً وَ النَّاشِطاتِ نَشْطاً وَ السَّابِحاتِ سَبْحاً» نازعات/3-1 یکی از هنرهای قرآنی موسیقی آن است ؛ به عبارتی قرآن دارای ریتم و آهنگ می باشد . خداوند در قرآن بسیار قسم خورده استقسم برای تأکید است. و برای خداوند مهم نیست که به چیزی قسم می خورد ، چرا که هر آنچه او آفریده بزرگ و مهم می باشد ، حتی اگر به دید مخلوقات کوچک و ناچیز باشد .لذا یکجا می فرماید: «وَ التِّین» تین/1 قسم به انجیر، و جایی دیگر می فرماید: «وَ الشَّمْس» شمس/1 قسم به خورشید. سخن از فرشتگان در کنار ایمان به معاددر قرآن هرزمان از ایمان به معاد سخن به میان آمده است ، از ایمان به فرشتهها نیز سخن می گوید . فرشتگان نیز تقسیم کار دارنداز امیرالمؤمنین روایت است که فرمودند : تعداد هیچ موجودی به اندازه تعداد فرشتهها نیست.(نهج البلاغه ) امام سجاد علیه السلام 19 گروه از فرشتهها را که هر گروه کار مخصوص دارند، در صحیفه سجادیه معرفی فرموده است ؛(فرشته های مأمور باد، فرشته های مأمور باران، . . .) از این معلوم می شود که تقسیم کار مسئله مهمی می باشد. مثلاً فرشته ای که مأمور گرفتن جان است(عزراییل)، غیر از فرشته ای است که مأمور صور است(اسرافیل). . . ، میکائیل مأمور باران و تقسیم ارزاق می باشد و ... تفاوت در میان فرشتگانوجود فرشتهها از نور است ، بزرگ و کوچک دارند . سلسله مراتب دارند: «مُطاعٍ ثَمَّ أَمینٍ» تكویر/21 یک عده فرمانده و یک عده فرمانبر هستند. عده ای معلم پیغمبر صلی الله علیه و اله وسلم بودند: «عَلَّمَهُ شَدیدُ الْقُوى» نجم/5. بعضی مسؤول جهنم هستند: «یا مالِكُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّك» زخرف/77 جهنم. بعضی از آنان مسؤول بهشت هستند: «سَلامٌ عَلَیْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدینَ» زمر/73. امام سجاد علیه السلام 19 گروه از فرشتهها را که هر گروه کار مخصوص دارند، در صحیفه سجادیه معرفی فرموده است ؛(فرشته های مأمور باد، فرشته های مأمور باران، . . .) از این معلوم می شود که تقسیم کار مسئله مهمی می باشد. مثلاً فرشته ای که مأمور گرفتن جان است(عزراییل)، غیر از فرشته ای است که مأمور صور است(اسرافیل). . . ، میکائیل مأمور باران و تقسیم ارزاق می باشد و ...وظایف فرشتگان در دنیافرشتگان در دنیا نیز تقسیم کار دارند ؛ عده ای مسؤول نوشتن اعمال ما هستند: «كِرامٍ بَرَرَةٍ» عبس/16. عده ای در حال برنامه ریزی می باشند : «فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً». قیامت را فراموش نکنید!
«یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ» نازعات/6 در سوره نازعات لحظات و حالات برپایی قیامت را بیان می کند و می فرماید : روزیکه زلزله های وحشتناک همه چیز را به لرزه درمی آورد.(همه چیز به هم می ریزد.): «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ» تكویر/2-1 نور خورشید گرفته می شود، ستارهها به هم می ریزند. «تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ» نازعات/7 از دنباله زلزله اول ، زلزله دیگری واقع می شود.(یا صور اول و صور دوم و یا زمین لرزه و پس لرزه) «قُلُوبٌ یَوْمَئِذٍ واجِفَةٌ» نازعات/8 دلهایی در آن روز ترسان و لرزان است ، «أَبْصارُها خاشِعَةٌ» نازعات/9 چشمها ترسان و گریان است. قیامت را به سُخره نگیریم! عده ای در دنیا وقتی حرف از قیامت به میان می آید ، به مسخره می گیرندو می گویند: حالا فعلاً دنیایت را نگهدار . مردم غافل دنیا می گویند: آیا ما پس از مرگ باز زندگانی دیگری خواهیم داشت؟ ! یعنی پس از مرگ ما دوباره زنده می شویم؟ ! آنان این اتفاق را بعید می دانستند : «یَقُولُونَ أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِی الْحافِرَةِ» نازعات/10 ،«أَإِذا كُنَّا عِظاماً نَخِرَةً» نازعات/11 وقتی ما استخوانهای پوسیده شدیم دومرتبه زنده می شویم؟ ! قرآن در پاسخ می گوید : «قالُوا تِلْكَ إِذاً كَرَّةٌ خاسِرَةٌ فَإِنَّما هِیَ زَجْرَةٌ واحِدَةٌ فَإِذا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ» نازعات/14-12 پیدایش قیامت به واسطه یک صدای مهیب است ، بایک صدا و سیهه همگی زنده می شوید. ناگهان همه مردم در یک جایی قرار می گیرند ، «ساهِرَةِ» سرزمینی است که خواب به چشم کسی نمی رود. برای همه سحر است . اینها برای خدا کاری ندارد. زمان ها و مکان ها از لحاظ ارزشی متفاوتند«إِذْ ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» نازعات/16 خداوند از کوه طور موسی(ع) را مورد خطاب قرار داد . از اینجا معلوم می شود که زمینها از لحاظ ارزشی یکی نیستند ؛چرا که فرمود : وادی مقدس طوی. هم زمین مقدس داریم و هم زمین نا مقدس و نحس. مثل مسجد ضرار. یک زمین می شود حسینیه جماران و یک زمین می شود شراب سازی. زمانها هم همین طور است: «فی یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» قمر/19، «فی أَیَّامٍ نَحِساتٍ» فصلت/16. زمان و مکان هردو و خوب و بد دارند. در تبلیغ و اصلاح ، ابتدا به سراغ سرچشمه ها بروید !موسی(ع) وحی را دریافت نمود: «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى» نازعات/17 از«اذْهَبْ» معلوم می شود که دین از سیاست جدا نیست ، معلوم می شود که باید سراغ سرچشمهها رفت ؛ «إِلى فِرْعَوْنَ» یعنی سراغ ریشهها برو . پیدایش قیامت به واسطه یک صدای مهیب است ، بایک صدا و سیهه همگی زنده می شوید. ناگهان همه مردم در یک جایی قرار می گیرند ، «ساهِرَةِ» سرزمینی است که خواب به چشم کسی نمی رود. برای همه سحر است . اینها برای خدا کاری نداردشیوه ی برخورد با سران کفر«فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلى أَنْ تَزَكَّى» نازعات/18.
شیوه برخورد ، باید محبت آمیزباشد(حتی با فرعون). به فرعون بگو: آیا می خواهی پاکیزه شوی؟ دوست داری از دروغها و هوسها نجات پیدا کنی؟ با هرفردی با روشی که شایسته است ، باید برخورد کرد. درست نیست که با همه منکرات یک جور برخورد شود ، به عبارتی اگر چنین حالتی پیش آید ، نتیجه ای دریافت نخواهد شد . در برخورد ها، گاه ممکن است شرایط جوری باشد که ما باید خومان حضوری سمت منکر برویم ، همان طور که موسی خود به سوی فرعون می رود : «اذْهَبْ إلی فرعونَ» ، زمانی پیش می آید که باید منکر را به سوی خود بخوانیم ، کاری که سلیمان در مورد بالقیس انجام داد : « فأتونی» شرایط را بسنجیم و طبق آن رفتار کنیم تا کارهایمان اثر داشته باشد . برای هر ادعایی ، دلیل لازم است!«فَأَراهُ الْآیَةَ الْكُبْرى» نازعات/20 موسی در برابر ادعای خود ، برای فرعون دلیل و آیه بزرگی را به او نشان داد. عصا را انداخت ، اژدها شد. روح تکذیب را در درون خود بکشید!«فَكَذَّبَ وَ عَصى» نازعات/21 فرعون با دیدن نشانه ی بزرگ ، نه تنها تسلیم نشد ، بلکه تکذیب کرد(بعضی از افراد روح لجبازی و عناد دارند) عصیان هم کرد . «ثُمَّ أَدْبَرَ یَسْعى» نازعات/22 به موسی(ع) پشت کرد و گفت: باید او را از بین ببرم . نتیجه گیریروح عناد و سرکشی را از خود بیرون کنیم ، این خصلت آدمی را به بیراهه خواهد کشاند و او را نابود خواهد کرد . فرآوری : زهرا اجلالبخش قرآن تبیانمنبع :سخنرانی حجت الاسلام قرائتی پیرامون سوره نازعات
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 519]