تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812641883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بخواهيد و باور کنید !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بخواهید و باور کنید !
گل رز
چه کنیم تا فضای خانه دینی شود؟  گاهی شنیده شده که برخی افراد می گویند: دلم می خواهد دیگر دروغ نگویم یا فلان رفتار را تکرار نکنم اما نمی شود! راستی چرا نمی شود؟ در پاسخ به این دل خواستن ها که به ظاهر آرزویی، دست نیافتنی بیش نیست باید گفت: جای دل خواستن و آرزوهای بی پشتوانه را با خواستن و پشتکار و جدیت باید عوض کرد.این اولین گامی است که انسان باید بردارد. خواستن، یعنی بخواهیم تا فضای خانه دینی شود ، اگر این ضرورت احساس شد حتماً به دنبال ساز و کار آن خواهیم رفت، مقدمات آن را فراهم کرده، تا فضای دینی در خانه حکمفرما شود. اما در گامهای بعدی باید چه کرد که خانه ما سایه ساری از معنویت و دین داشته باشد ؟ خواستن، یعنی بخواهیم تا فضای خانه دینی شود ، اگر این ضرورت احساس شد حتماً به دنبال ساز و کار آن خواهیم رفت.گام بعدی : دین باوریعلت اصلی دین گریزی در خانواده ها را می توان در فقدان دین باوری جستجو کرد، محتوای دینی ذهن ما بیشتر آگاهی ها و دانستنی هایی است که چه بسا، بسیاری از امثال ما حقیقت آن را باور نداریم، صرفاً داده هایی است که خلوتی از ذهن ما را به خود مشغول کرده است، بنابراین نمی توانیم فضای خانه را بر روی آنچه به آن باور نداریم استوار سازیم، پس گام اول باور است. بدانیم که دین متکفل سعادت دنیا و آخرت ماست و آموزه های آن تنها راه نجات بخش و دسترسی به حیات طیبة است و آنگاه که خود به مرتبه یقین و باور رسیدیم ، گرچه، یقین و باور ما، در درجات دانی و پایین آن باشد.
تربیت
  رابطه صمیمی بین پدر و مادر ، برای ایجاد فضای معنوی در خانه ، بسیار مفید و موثر است و چنانچه جریان انتقال باورهای دینی بر پایه عطوفت و مهربانی استوار شود تا اهل خانه با درک خوشایندی از دانش و آگاهی دینی، آنها را در وجود خود به باور تبدیل نمایند.       و سپس باید بدانیم که این باور را چگونه به اهل خانه انتقال دهیم، چرا که رفتارهای دینی در بستر باورهای دینی شکل می گیرد. اولیاء خانه ، یعنی پدران و مادران، باید بکوشند تا باورهای دینی را پرورانده ، میانه و معتدل و والا عرضه نمایند تا اهل خانه زودتر پذیرای آن باشند.  خصوصیاتی که ذکر شد بیانگر مفاهیمی است که چنانچه همراه باور دینی نباشد، موجب کندی جریان فضاسازی دینی در بستر خانه خواهد بود، مثلاً باور دینی پرورده شده ، یعنی اینکه باور را باید مطابق ظرفیت اهل خانه القاء نمود که القاء ممکن است ، دفعی صورت گرفته و یا برای آن زمان بیشتری نیاز باشد، که باید به تدریج صورت پذیرد، طبیعتاً بسیاری از مفاهیم دینی قابل طرح برای بسیاری از افراد نیست! چرا که ناباوری و وازدگی ایجاد کرده و ممکن است القاء یکباره آن، عدم پذیرش قاطع ، از سوی اهل خانه را به همراه داشته باشد. اولیاء خانه ، یعنی پدران و مادران، باید بکوشند تا باورهای دینی را پرورانده ، میانه و معتدل و والا عرضه نمایند تا اهل خانه زودتر پذیرای آن باشند. خصوصیت دومی که باور دینی باید همراه خود داشته باشد این است که میانه و متعادل بوده و با عرضه معتدلی صورت گیرد، بنابراین باید سعی شود باورهای دینی با ابزار قهرآمیز همراه نباشد و نباید از خشونت برای القاء آن استفاده شود و برعکس القاء باورهای دینی باید همراه با عطوفت و مهربانی بوده و با رابطه ای صمیمی بین پدران و ماردان و اهل خانه همراه باشد.
تربیت
رابطه صمیمی بین پدر و مادر ، برای ایجاد فضای معنوی در خانه ، بسیار مفید و موثر است و چنانچه جریان انتقال باورهای دینی بر پایه عطوفت و مهربانی استوار شود تا اهل خانه با درک خوشایندی از دانش و آگاهی دینی، آنها را در وجود خود به باور تبدیل نمایند، شتاب دینی شدن محیط خانه، بیشتر خواهد شد  و اکنون بسیاری از معضلاتی که در خانواده ها ملاحظه می شود حاکی از عدم توازن باورهای دینی و دانستنی های آن در انتقال و القاء آن است و نتیجه آن حجاب سفت و سخت مادر و بی تفاوتی دختر در حفظ حجاب است یعنی مادر نتوانسته این باور دینی را به دختر خویش انتقال دهد. محور سومی که بدان اشاره شد بحث والایی باورهای دینی است، طبیعتاً همه باورهای دینی می تواند والا و متعالی باشند، اما بحث آن است که بتوانیم به اهل خانه القاء نمائیم که دین اسلام بهترین آئین برای سعادت دنیوی و اخروی بشر است و به عبارت بهتر مبلغ این آیه شریفه باشیم که "الاسلام یعلو و لایعلی علیه" یعنی برترین دین؛ اسلام است.  نتیجه گیری بنابرآنچه گذشت ، این نتیجه حاصل می آید که اهل خانه چنانچه فاقد باور ریشه دار باشند، پشتوانه ای از انگیزه و عشق را همراه خود ندارند و رخدادهای روز واپسین نیز او را نگران نمی کند تا به ادای تکلیف بپردازد پس اهتمامی نسبت به امور دینی از خود نشان نمی دهد جالب است که برای تلطیف خاطر شما به روایتی اشاره نمایم ، امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه در تقسیم عبادت و پرستش عابدان چنین فرموده است: "ان قوماً عبدوالله رغبة فتلک عباده التجار و ان قوماً عبدوالله رهبة فتلک عباده العبید و ان قوماً عبدوالله شکراً فتلک عبادة الاحرار" ترجمه این کلام درر بار چنین است: جماعتی هستند که خدا را بخاطر بدست آوردن نعمت های فراوان در دنیا و نیل به بهشت، پرستش می کنند آن گونه پرستش، پرستش  بازرگانان است. گروهی دیگر خدا را از روی ترس می پرستند از ترس جهنم و یا خوف عذابهای دنیوی، آن گونه  پرستش، پرستش بندگان است. اما عده ای خدا را از روی سپاسگزاری می پرستند، پرستش آنان ، پرستش آزادگان است. دو هدف را در طرح این حدیث، دنبال می کنیم هدف اول آنکه معلوم می شود باور و یقین دارای مراتب بوده و به گونه های مختلف نقش می گیرد یعنی باور شدت و ضعف داشته و ممکن است با عوامل مختلفی ایجاد گردد، بنابراین یقینی که امیرمومنان دارد از همه یقین ها بالاتر است حتی از عبادت احرار، چرا که می فرماید چنانچه مرا به آتش عذابت گرفتار سازی «صبرت علی عذابک» بر شکنجه ات شکیبایم، لیکن  کیف اصبر علی فراقک؟ چگونه می توانم بر هجرانت شکیبا باشم، شاید بتوان این عبادت را عبادت الاحباب نامگذاری کرد. مطلب دومی که در طرح این روایت لازم است یاد شود بحث مطلوبیت عبادت و باور هر سه گروه است اما عبادت عده ای برتر از عبادت دو گروه دیگر است، یعنی در حقیقت ، مقام عبودیت و پرستش، مقامی است که هر کس را یارای رسیدن به آن نیست. و چنانچه حقایق هستی و وجود عالم غیب ، برزخ و قیامت و تاثیر اراده خدا در حدوث و بقاء عالم، باور بندگان شود، بندگان از بندگی سرنمی تابند و عشق و نشاط بر وجودشان مستولی شده و اینچنین خانواده ای دین محور، مهربان و باشور برپا می شود. پس باورها را باید که ساخت و ساخته ها را باید تقویت نمود.                                                                                                             خانواده و زندگی - سید محمد رضا آقامیری :دانه دانه های دین علت اصلی بد حجابی در ایران تأثیر اعمال دیداری در تربیت فرزند با هر نگاه و لبخندتان ،می آموزد





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 387]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن