تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827240707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شب واقعه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شب واقعه
شب واقعه يک مرد، يک حماسهشهرام اسدي کارگردان فيلم به يادماندني روز واقعه پس از دوري چند ساله از سينما با فيلمي در ژانر جنگي فيلمسازي را تجربه مي کند. فيلم تازه اسدي نامي دارد که ياد آور بهترين فيلم کارنامه اين کارگردان است. نکته اي که بيشتر از نام اين دو اثر را به هم پيوند مي دهد مضمون هر دو فيلم است. روز واقعه درباره تلاش عبدالله نصراني براي رسيدن به کاروان امام حسين(ع) است و شب واقعه تصويرگر کوشش درياقلي سوراني براي نجات سرزمين اجدادي است. تم جست و جو و تحول در هر دو فيلم وجود دارد.فيلمبرداري شب واقعه دي 1387 در آبادان شروع شد و در اولين سکانس فيلم حميد فرخ نژاد بازيگر نقش اصلي مقابل دوربين رفت.فرخ نژاد در اين فيلم نقش درياقلي سوراني را بازي مي کند، با گريم متفاوت که از او سيماي مردني جنوبي مي سازد.نخلستان بکري در جنوب شرقي آبادان نزديک به محلي که عراقي ها وارد آبادان شدند، بستر حوادث اصلي اين فيلم است و مواجهه نيروهاي عراقي با ايراني ها پس از عبور از روي پلي که روي رود بهمنشير زده اند و اقداماتي که آن ها را مجبور به عقب نشيني مي کند، در قاب دوربين ثبت مي شود. در چهلمين روز بعد از آغاز جنگ تحميلي، درياقلي سوراني که در حاشيه بهمنشير يک اوراق فروشي دارد خانواده اش را به اهواز مي فرستد، اما پسر بچه نوجوانش خواهان حضور در شهر و مقاومت با نيروهاي عراقي است. درياقلي در کش وقوس فرستادن پسرش، به طور اتفاقي از نقشه محاصره آبادان مطلع مي شود و تلاش مي کند تا نيروهاي ايراني را در جريان اين تهديد قراردهد و...شهرام اسدي براي اولين بار به سراغ ساخت يک فيلم جنگي رفته، البته شب واقعه فيلمي درباره روابط انساني است وآن چه اهميت دارد نقش جنگ در تحول انسان ها و شکل گيري شخصيت آن ها است. اغلب سکانس ها در آبادان و در دل شهري جنگ زده فيلمبرداري شده و بخش پاياني فيلم به سکانس هاي درگيري اختصاص دارد. اسدي درباره فيلمنامه شب واقعه و تغييراتي که در نسخه نوشته همايون شهنواز داده مي گويد: «تلاش کردم تا به فيلمنامه اصلي وفادار بمانم، اما با تحقيقاتي که حدود شش ماه طول کشيد و صحبت هايي که با دوستان، آشنايان و خانواده درياقلي داشتيم و لوکيشن ها و مناطقي که بازديد کردم، به واقعيت هاي ديگري رسيديم که بخشي از تغييرات فيلمنامه اوليه را پيش آورد. اما تغييرها محدود به نسخه اوليه نبود؛ بخش ديگر تغييرات مربوط به نوع شخصيت پردازي است که طبق سليقه من و نوع نگاهي که دارم شکل گرفت و بخش سوم هم مربوط به موقعيت و لوکيشن ها بود. اجراي بعضي نکات که در فيلمنامه بود، ممکن نبود و سختي ها و هزينه هاي زيادي را پيش مي آورد که همه اين ها لحاظ شد و به فيلمنامه نهايي منجر شد.»کارگردان شب واقعه در ادامه مي گويد: «موضوع فيلم شب واقعه عزيمت يک آدم از نقطه اي به نقطه ديگر است و اين که در آن نقطه فرد دچار تغيير و تحولات شگرف مي شود. اين فيلم يک اثر ملي است که به خوبي مي تواند فرهنگ، بينش و ديدگاه هاي سينماي ايران را براي ما ترسيم کند.» اسدي با اشاره به اين که فيلمنامه هاي زيادي را خوانده است و از ميان آن ها اين فيلمنامه نظرش را جلب کرده گفت: «من به سمت فيلم هايي مي روم که با مختصات ذهن من تطبيق داشته باشد و فيلمنامه شب واقعه مرا جذب و مجاب کرد تا آن را کارگرداني کنم.»اسدي درباره ويژگي هاي لوکيشن ها و فضاي بکر اين فيلم مي گويد: «لوکيشن براي من مهم و قابل توجه است و مثل بازيگر نقش اول فيلم به آن اهميت مي دهم. قبل از شروع فيلمبرداري، براي انتخاب لوکيشن وقت مي گذارم تا فضاي دلخواهم را بيابم. در اين فيلم نگاه ما به نخل، رود و فضاها به گونه اي است که در راستاي بيان و تکميل ابعادي از شخصيت هاي فيلم نقش مي گيرند.» همان طور که از نام فيلم مي توان حدس زد اغلب سکانس هاي شب واقعه در شب فيلمبرداري شده است و همين موضوع روند فيلمبرداري را کند مي کرده است.داستان توليد اين فيلم براي سيداحمد ميرعلايي از سال گذشته شروع شده است: «اواخر بهار سال 1387از دفتر مديرعامل موسسه فرهنگي هنري شاهد با من تماس گرفتند و اعلام کردند قراراست فيلمي براي يادمان درياقلي تهيه کنند که فيلمنامه اش تصويب شده و قصد دارند با شهرام اسدي به عنوان کارگردان کار کنند و از من به عنوان تهيه کننده دعوت کردند. فيلمنامه را خواندم، پسنديدم و باور داشتم آقاي اسدي مي تواند اثر خوبي در زمينه دفاع مقدس کارگرداني کند. آرزو داشتم درباره اين شخصيت فيلم بسازم و وقتي قصه را خواندم، اشتياقم بيشتر شد.»ميرعلايي تهيه کننده فرزند خاک است که به دليل رويکرد متفاوت به موضوع جنگ، بسيار مورد توجه قرارگرفت. او در توليد تازه اش باز هم به سراغ ساخت فيلم جنگي رفته است. اين تهيه کننده شب واقعه را يک اثر ملي مي داند: «اين فيلم نماد سينماي ملي است و تصويري از رشادت و مبارزه مردم اين سرزمين براي حفظ خاک، تاريخ و دين شان. شب واقعه روايتي از بخش هايي حساس از تاريخ اين سرزمين است و نقش مردم در اين جنگ نابرابر را نشان مي دهد. در شب واقعه سعي مي کنيم تا از کليشه هاي رايجي که در برخي از فيلم هاي دفاع مقدس وجود دارد،پرهيز نشود و با نگاه جديدي که مخاطب امروزي مي پسندد و به آن توجه دارد، به موضوع مقاومت هاي مردمي در دوران هشت سال دفاع مقدس بپردازيم.» يکي از لوکيشن هاي فيلم يک اوراقي خودروهاي فرسوده است که براي ساخت و طراحي آن برنامه ريزي و تلاش زيادي شده است.ميراعلايي در اين رابطه مي گويد: «نزديک به 120ماشين اوراق شده توليد شده قبل از سال 1350را از شهرهاي مختلف به فضايي مشرف به بهمنشير آورديم و فضاي اوراقي را ساختيم.» وي با بيان اين که توليد فيلم هايي از اين دست روز به روز سخت تر مي شود گفت: «هر چه از دوران دفاع مقدس دورتر مي شويم، ساخت فيلم جنگي سخت تر مي شود. جذب مخاطب امروز دشوار است و حساسيت بالايي مي طلبد. بعضي مسئولان فکر مي کنند امکانات جنگي کافي است و به راحتي مي توان در اين زمينه فعاليت کرد، در صورتي که امکانات ضعيف شده است و گاهي سخت به دست ما مي رسد ما نمي خواهيم فيلم هايمان ضعيف شود، باور داريم که توان هنري هنرمندانمان بيشتر شده و نگاه بهتري پيدا کردند، اما کمبود امکانات به ما لطمه مي زند.»تهيه کننده شب واقعه در ادامه پيام اين فيلم اظهار مي کند: «شب واقعه مي تواند پيام جهاني داشته باشد و خارج از مرزها حماسه هاي مردم ايران را در دوران دفاع مقدس نشان دهد که چگونه مردم تا آخرين قطره خون خود از کشورشان دفاع کردند. البته فرزند خاک هم مانند اين فيلم پيام هاي انساني خوبي داشت که مي توانست براي جهانيان جالب توجه باشد، اما متاسفانه در پخش جهاني آن مورد کم لطفي قرار گرفت و اميدواريم شب واقعه بتواند در اين حوزه موفق عمل کند و مسئولان هم به آن توجه بيشتري داشته باشند. موضوع دفاع مقدس درياي بيکراني از مفاهيم و مسائل ارزشي است که بايد هنرمندان و فيلمسازان از زواياي مختلفي به آن بپردازند. زيرا مخاطب با موضوع آشناست و بايد از زاويه جديدي حوادث را بر روي پرده سينما نظاره گر باشد. همان طور که انتظار مخاطب از سينما هرروزه بيشتر مي شود، مسئولان هم بايد حمايت هاي بيشتري از توليد فيلم ها داشته باشند و به ويژه اين که اين فيلم ها مربوط به دوران دفاع مقدس باشد. البته فيلمسازان هم بايد به اين نکته توجه کنند که هر فيلمنامه اي را نبايد با مضمون دفاع مقدس کار کرد، بلکه به دليل حساسيت هاي زيادي که در اين حوزه وجود دارد، بايد با دقت بيشتري عمل کرد و دست به نگارش فيلمنامه هايي زد که سوژه هاي جديدتري را دست مايه کار خود قرارداده اند.»اين تهيه کننده با اشاره به استفاده از جلوه هاي ويژه در شب واقعه گفت: «جلوه هاي ويژه در اين فيلم به دليل اين که موضوعش حول وحوش دفاع مردم آبادان در زمان جنگ تحميلي است، به طور طبيعي احتياج به دقت و ظرافت بيشتري دارد و زمان بيشتري هم از سازندگان مي گيرد. در اين پروژه جلوه هاي ويژه به دو صورت ميداني و رايانه اي وجود دارد که مسئوليت جلوه هاي ويژه ميداني به عهده محسن روزبهاني است و براي جلوه هاي ويژه رايانه اي هم در تهران مقدمات کار درحال انجام است و تست هايي زده شده است.»ميرعلايي با اشاره به نقش مهم درياقلي سوراني در تاريخ دفاع مقدس گفت: «کاري که دريا قلي در دفاع مقدس کرده بي نظير است و ارزش دارد. با تلاش او بخشي از کشور ما قدرتمندانه و باغرور نجات پيدا کرد. خوشحالم که با اين فيلم ياد و خاطره يکي از بزرگ ترين مردان تاريخ اين سرزمين حفظ مي شود.»ميرعلايي درباره انتخاب حميد فرخ نژاد براي بازي در نقش اصلي شب واقعه گفت: «اين فيلم يک بازيگر اصلي دارد و بقيه مي آيند در قصه و خارج مي شوند. براي نقش درياقلي چند گزينه داشتيم که فرخ نژاد از گزينه هاي اصلي بود. خوشبختانه شرايط حضور او در اين فيلم فراهم شد و نتيجه کار نشان مي دهد که فرخ نژاد بهترين گزينه براي اين نقش بوده است.»حميد فرخ نژاد در اين سال ها آن قدر نقش متفاوت بازي کرده که حضور در هر نقش تازه اي انتظار درخششي ديگر از اين بازيگر را به وجود مي آورد. فرخ نژاد در شب واقعه با گريمي متفاوت ديده مي شود. گريمي که او را به قالب دريا قلي نزديک مي کند. او با اين فيلم فرصت پيدا مي کند سومين شخصيت آباداني را در سينما جان بدهد.اولين بار او با عروس آتش و نقش فرحان اين کار را کرد، دومين بار در ارتفاع پست و نقش قاسم. درياقلي سومين شخصيت جنوبي است که اين بازيگر بازي مي کند. بازيگر ستايش شده سينماي ايران درباره اين نقش مي گويد: «درياقلي را به عنوان يک آباداني مي شناسم. به عنوان مردي که حضور نيروهاي عراقي را اطلاع مي دهد و باعث نجات شهر از سقوط مي شود. ايفاي نقش در يک کار خوب، به هر حال خوب است، به ويژه اين که اين شخصيت متعلق به شهرم است و انگيزه مضاعفي ايجاد مي کرد و در واقع اداي دين به يک شخصيت آباداني است. براي بازي در اين نقش فيلم هاي مستند درباره او را ديدم، اما تابع فيلمنامه بودم و ايده اصلي را از آن گرفتم.»اين بازيگر مي گويد: «شب واقعه از نظر شخصيت پرداري با ساير فيلم هاي جنگي تفاوت دارد. از درياقلي شخصيتي ترسيم شده که مانند بسياري از شخصيت هاي فيلم هاي جنگي که معمولا عارف مسلک و فرهيخته نشان داده مي شوند نيست. درياقلي زماني که در موقعيت تصميم و دفاع از کشورش قرار مي گيرد، حماسه اي قهرمانانه خلق مي کند.» وي با اظهار رضايت از روند کار اين فيلم گفت: «تهيه کننده کار همه تمام سعي خودشان را مي کنند و کار با شرايط خوبي در حال انجام است. شهرام اسدي هم روي کارش تسلط دارد و به لحاظ فکري با حرفي که فيلمنامه مي زند بسيار مطابق است که در نهايت اميدوارم حاصل تلاش اين گروه حرفه اي اثري درخور و اندازه شهر مقاوم آبادان باشد.»امير کريمي مدير فيلمبرداري شب واقعه با اشاره به ويژگي هاي اين پروژه مي گويد: «هشتاد درصد فيلمبرداري اين فيلم در شب و در نخلستان هاي جنوب انجام شده است. اين ويژگي کار را دشوار و روند آن را طولاني مي کرد. در شرايط عادي فيلمبرداري اين فيلم در دوماه به پايان مي رسيد، اما جنس کار، تنوع لوکيشن ها و فيلمبرداري در شب کار را 4ماه طول کشيد.» کريمي در اين فيلم با دوربين 535 کار کرده و مي گويد که شيوه هاي مختلفي در فيلمبرداري اين فيلم داشته: «دوربين روي دست، فيلمبرداري زيرآب، روي آب و کشتي، صحنه هاي جنگي، سکانس هاي شلوغ در شهر،نماهاي داخل هواپيما و روي تانک در اين فيلم داشتيم. از اين نظر شب واقعه تنوع بصري فراواني دارد و فکر مي کنم فيلمبرداري اين فيلم ديده شود.» کريمي که پيش از اين دوئل را فيلمبرداري کرده اين تجربه ها را متفاوت و دور از هم مي داند: «اگر چه دو فيلم از تجربه هاي متفاوت و ماندگار سينماي دفاع مقدس هستند و هر دو با حساسيت و وسواس ساخته شده اند، اما نگاه احمدرضا درويش به جنگ و سينما با نگاه شهرام اسدي تفاوت دارد و اين فيلم ها و نوع فيلمبرداري درآن ها ارتباطي به يکديگر ندارد.» کريمي از همکاري با شهرام اسدي ابراز خرسندي مي کند و اميدوار است نتيجه تلاش او و همکارانش در اين پروژه ديده و قضاوت شود.يدالله نجفي، صدابردار شب واقعه درباره همکاري اش در اين پروژه مي گويد، «اين فيلم برخلاف تصوري که به وجود آمده يک فيلم جنگي نيست. فيلمي است درباره وضعيت انسان ها در جنگ و روابطي که در اين شرايط سخت شکل مي گيرد و واکنش هايي که انسان ها در اين مواقع دارند. اغلب سکانس ها در شهر آبادان فيلمبرداري شده و صحنه هاي جنگي نسبت به صحنه هاي شهري کم است. اما صحنه هاي جنگي شلوغ و پرتردد است. نماهاي شهري در اين فيلم مانند فيلم هاي شهري نيست و شرايط کار درآن به دليل ازدحام و سروصدا ساده نبود. اغلب سکانس هاي فيلم در شهر فيلمبرداري شده است. شهري که موقعيت جنگي دارد و شرايط زندگي در آن عادي نيست. شب واقعه پر از نماهاي شلوغ است که حس ترس، تنش و اضطراب را به مخاطب منتقل مي کند. کار در چنين فضايي دشوار، اما جذاب است.حضور بازيگران مختلف در اين نماها و ازدحام و شلوغي حاکم بر اين صحنه ها صدا برداري را از شکل مرسوم و عادي آن خارج کرده است.»اين صدابردار باسابقه در پايان صحبت هاي خود مي گويد: «تصويري که از جنگ و تاثير آن بر زندگي مردم ارائه مي شود را دوست دارم و از اين تجربه راضي هستم. اين فيلم ها با وجود دشواري به دليل تفاوت هايي که با فيلم هاي آپارتماني و شهري دارند براي عوامل جذاب هستند.محسن روزبهاني طراح جلوه هاي شب واقعه درباره اين پروژه مي گويد: «فيلمنامه سکانس هاي جنگي متعددي داشت، اما آقاي اسدي ترجيج مي داد بيشتر به روابط شخصيت ها نزديک شود. با اين همه البته در فيلم سکانس هاي درگيري و انفجار وجود دارد. يکي از اين سکانس ها در اوراقي درياقلي است که بمباران درآن اتفاق مي افتد و از صحنه هايي است که من دوست دارم.» اين طراح جلوه هاي ويژه با سابقه با اشاره به خاطراتش از شب واقعه مي گويد: «کار در اين فيلم تجربه اي دوست داشتني بود و تسلط و شناخت آقاي اسدي بر کار، قابل توجه بود. مهارت او در دکوپاژ وتعيين جاي دوربين در صحنه هاي شلوغ و درگيري به اجراي درست اين صحنه ها کمک مي کرد.» روزبهاني به يکي از سکانس هاي فيلم هم علاقه زيادي دارد: «يکي از سکانس ها کابوس درياقلي است که آتش سوزي در اتاقي اتفاق مي افتد و اجراي اين صحنه خوب و تاثيرگذار از کار درآمده است. لادن مستوفي در اين سکانس مقابل دوربين رفت و خوشبختانه با هوشمندي او و دکوپاژ خوب اسدي اين صحنه خوب و بدون اتفاق و حاشيه فيلمبرداري شد.»کارگردان: شهرام اسدي. تهيه کننده: سيد احمد ميرعلايي. فيلمنامه نويس: همايون شهنواز، شهرام اسدي. فيلمبردار: امير کريمي. صدابردار: يدالله نجفي. صداگذار: اميرحسين قاسمي. طراح صحنه ولباس: عباس بلوندي. چهره پرداز: جلال الدين معيريان. جلوه هاي ويژه ميداني:محسن روزبهاني. جلوه هاي ويژه رايانه اي: حسن ايزدي. تدوينگر:حسين غضنفري. موسيقي: کارن همايونفر. مديرتوليد: سيدابوالقاسم حسيني. بازيگران: حميد فرخ نژاد، لادن مستوفي، حبيب دهقان نسب، عليرضا کمالي نژاد، بابک انصاري. زمان:90دقيقه.خلاصه داستانچهل روز بعد از آغاز جنگ تحميلي، درياقلي پس از آن که خانواده اش را از آبادان خارج مي کند به مغازه اوراق فروشي خود درحاشيه بهمنشير برمي گردد.مشخصات کارگردان:متولد: 1332، سلماس، تحصيلات : کارشناسي ارشد سينما.فيلم شناسي کارگردان:سازنده آثار اوينار، روز واقعه، عشق گم شده، به من نگاه کن.منبع: صنعت سينما- 91
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 842]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن