واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ترانه کوچک من براساس لوکيشنترانه کوچک من را داود اميريان نوشته و سعيد شاهسواري آن را بازنويسي کرده است. اين فيلم که براي مخاطب کودک و نوجوان ساخته شده، موضوعي اجتماعي دارد و در قالب فانتزي و طنز ساخته شده و داستان زندگي دو کودک است که در روستاي يلفان همدان زندگي مي کنند. در اين فيلم، مسعود کرامتي، بهناز جعفري، تبسم هاشمي، محمود جعفري، حامد زياريان، فرزاد حاتميان و سپهر مددي بازي مي کنند.مسعود کرامتي، بازيگروکارگردان سينما وتلويزيون، کارگرداني فيلم هاي روز کارنامه، کودکانه، پاتال وآرزوهاي کوچک، تله فيلم آژانس دوچرخه و مجموعه هاي تلويزيوني خانه ما، روشنايي هاي شهر و..را در کارنامه دارد. اين کارگردان و بازيگر سينما و تلويزيون که در سينما به اقتضاي شرايط، هميشه فيلم هايي در ژانر کودک و نوجوان ساخته، درباره اين نوع فيلمسازي مي گويد: «تا به حال شرايط ساخت فيلم ديگري در سينما برايم به وجود نيامده. به سينماي کودک علاقه داشته ام، اما فقط به صرف دغدغه خاطر فيلم کودک نساخته ام.»کرامتي در مورد فيلمنامه مي گويد:«قصه اي بود نوشته آقاي اميريان که از بنياد فارابي به من پيشنهاد ساخت آن داده شد. از بنيانش بدم نيامد، اما به خاطر شرايط سينماي کودک و نوجوان که در حال احتضار است، خيلي ميلي به ساخت آن نداشتم. در نهايت قرار شد فيلمنامه توسط سعيد شاهسواري بازنويسي شود که در اين بازنويسي ها، فيلمنامه تغييرات زيادي کرد و تبديل شد به متن حال حاضر.» کرامتي در مورد انتخاب عوامل مي گويد: «با مرتضي پورصمدي در گذشته چهار کار مستند و يک فيلم کوتاه انجام داده بودم. مدير توليد کار آقاي شهباز زاده را هم از گذشته مي شناختم و با ساير عوامل در دفتر سعيد شاهسواري آشنا شده بودم. به خاطر همين با اين مجموعه عوامل کار کردم.»کرامتي در مورد کارگرداني کار مي گويد: «کار کودک خيلي چيز عجيب و غريبي نيست، اما کارگرداني اين فيلم ربطي به هيچ کدام از کارهاي گذشته ام ندارد. برايم از هر منظري کار نو و تازه اي است و کار جذابي برايم بود. اميدوارم فيلم از کار درآمده باشد و تماشا گر از آن خوشش بيايد.»کرامتي درباره چرايي انتخاب همدان به عنوان لوکيشن فيلم مي گويد: «واقعيت اين است که وقتي اين قصه به من پيشنهاد شد و سعيد شاهسواري آن را بازنويسي کرده، گزينه اصلي فارابي، همدان بود. من خيلي با اکراه پذيرفتم که به همراه آقاي پورصمدي که همداني الاصل است، براي بازديد لوکيشن به همدان برويم، چون با توجه به شناخت کلي اي که از منطقه نيمه خشک و کوهستاني همدان داشتم، از همان ابتدا هم گفتم اين شهر به درد اين فيلمنامه نمي خورد. فضاي فيلمنامه مورد خاصي مي طلبيد. من وآقاي پورصمدي فضا را در شمال مي ديديم. به همراه آقاي پورصمدي استان همدان را گشتيم و ويژگي هايي که مدنظر فيلمنامه بود را پيدا نکرديم. وقتي برگشتم با سعيد که صحبت کردم، گفتم اگر بخواهيم برويم همدان لوکيشن خاصي است، اما فيلمنامه بايد دستخوش تغييراتي شود، اگر نه، همدان را بايد فراموش کنيم. سفر دوم را به همراه سعيد شاهسواري رفتيم و پس از آن فيلمنامه براساس لوکيشن ها بازنويسي شد. اين ها برايم به يک معنا در فرآيند کارگرداني همه اش تجربه هاي خاص و ويژه اي بود. چون لوکيشن خودش را به ما تحميل کرد و فيلمنامه را دستخوش تغييراتي کرد. ما در روستاي يلفان کار کرديم، اما هشتاد درصد آن چه لوکيشن فيلم را مي سازد، خارج از روستا است؛ سدي به نام سد اکباتان و حاشيه سد و فضاهاي بکر آن جا که به لحاظ بصري، فيلم را خاص کردند.»ناصر شکوهي نيا جزء صدابرداران خوب سينماي ايران است که امسال با سه کار در جشنواره فيلم فجر حضور دارد. او در مورد ترانه کوچک من مي گويد: «آن قدر همه چيز خوب و خوب و خوب بود و با آرامش کار کرديم که حد ندارد. اکثر جاها ساکت بود و مزاحمت جانبي نداشتيم. کاش همه لوکيشن ها اين جوري بود. فقطدر روز دو سه ساعت باد شديدي مي آمد که بادگيرهاي ما جواب نمي داد و ما را اذيت مي کرد. به خاطر حفظ راکورد مجبور بوديم صداي زوزه باد و برگ ها را ضبط کنيم و بعد فيلمبرداري را انجام دهيم. اما کل عوامل و بقيه موارد واقعاً خوب بودند.» شکوهي نيا در مورد گروه نسبتاً ثابت شان در سه فيلم يک گزارش واقعي، طبقه سوم و ترانه کوچک من مي گويد: «در سه فيلمي که کار کردم، با اکثر عوامل يک دست و هماهنگ بوديم وتغييرات اندکي درگروه به وجود آمد. مانند خانواده بوديم که در روند کار خيلي تأثير مثبت داشت. در هر سه کار با آقاي پورصمدي به عنوان مدير فيملبرداري، آقاي فاضل زيان به عنوان طراح صحنه و لباس و خانم الهام صالحي به عنوان طراح چهره پردازي و بعضي همکاران ديگر بوديم و هر سه فيلم در يک دفتر تهيه شدند، فقط کارگردان ها عوض مي شدند. ترانه کوچک من برايم خيلي آرامش بخش بود و در محيط خيلي خوبي انجام شد. از آن کارهايي ست که بهتر از آن چه فکر مي کرديم درآمد. درشروع کار من مدام نگران کار با بچه ها بودم، اما اين بازيگرهاي نوجوان خيلي بهتر از آن که فکر مي کردم بودند مسائلي که بعضاً در فيلم هايي که خارج از تهران فيلمبرداري مي شوند يا حضور بازيگر کوچک در اين کار وجود نداشت و آقاي کرامتي بازي هاي خوبي از بچه ها گرفت. در نهايت ترانه کوچک من کار شيرين و دوست داشتني اي شده است.»الهام صالحي گريمور ترانه کوچک من در مورد گريم در فضاي روستايي فيلم مي گويد: «در فيلم روستايي را مي بينيم که معلوم نيست کجاست و مشخصه خاص روستايي ندارد، اما سعي کرديم گريم ها را با آن فضا و مکان که در واقع هيچ جاست، وفق دهيم و هماهنگ کنيم. به هر حال حرفه من گريم است و به هر شکل از آن لذت مي برم. بعضي از کارها به خاطر شرايط فيلمنامه و برخي کارها معمولي تر است، اما دليل نمي شود که درآنها نخواهيم به گريم بپردازيم. طبق آن چه فيلمنامه مي طلبد کار مي کنيم. ضمن اين که بايد بگويم آقاي کرامتي به همه چيز در فيلمش اهميت مي داد؛ هم به گريم، هم به صحنه و لباس و ساير موارد. اين اجازه را به من مي داد که تست بزنم و چند نمونه کار به ايشان نشان دهم که ايشان يا تأييد مي کرد يا تذکر مي دادند و گريم را تغيير مي داديم.» کارگردان: مسعود کرامتي، تهيه کننده: سعيد شاهسواري، بنياد سينمايي فارابي. فيلمنامه نويس: سعيد شاهسواري. فيلمبردار: مرتضي پورصمدي. صدابردار: ناصر شکوهي نيا. صداگذار: پرويز آبنار. طراح صحنه ولباس: فاضل ژيان. چهره پرداز: الهام صالحي. تدوينگر: سعيد شاهسواري. مدير توليد: محمدحسين شهباززاده. بازيگر: مسعود کرامتي، محمود جعفري، بهناز جعفري، تبسم هاشمي، حامد زياران. زمان: 90دقيقهخلاصه داستان:سياوش نوجوان سيزده ساله اي که به روستاي پدري اش رفته با اتفاقات غير منتظره اي روبه رو مي شود.مشخصات کارگردان:متولد : 1377، تهران. تحصيلات: کارشناسي نمايش.فيلم شناسي کارگردان:سازنده آثار پاتال وآرزوهاي کوچک، مرغابي وحشي، روز کارنامه، کودکانه.منبع: صنعت سينما- 91
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 541]