تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816393319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيرلوئيجي كولينا، اسطوره‌ داوري فوتبال: بدترين اتفاق، دشمني داور و بازيكن است‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: پيرلوئيجي كولينا، اسطوره‌ داوري فوتبال: بدترين اتفاق، دشمني داور و بازيكن است‌
جام جم آنلاين: گر چه پير لوييجي كولينا از 2 سال پيش بازنشسته شده، اما هنوز نيز يكي از چهره‌هاي قابل احترام و مطرح داوري فوتبال است. اين داور 48 ساله، بسياري از رقابت‌هاي باشگاهي و ملي مهم از جمله فينال رقابت‌هاي جام يوفا 1998 و جام‌ جهاني 2002 را سوت زد و اكنون با كميته داوران يوفا و ليگ فوتبال ايتاليا همكاري مي‌كند. در فينال جام‌جهاني 2002 و ديدار بين 2 تيم آلمان و برزيل، اليور كان درباره او چنين گفت: «كولينا داور بين‌المللي است.


در مورد او شك نكنيد، اما حضور او در ميدان خوش شانسي نمي‌آورد.» اين گفته كان به باخت يك ‌ 2 بايرن در جام يوفا مقابل منچستر (1999) كه خود كولينا از خاطره انگيزترين دوران حرفه‌اش نام مي‌برد ‌ و همچنين شكست يك 5 آلمان در رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني (2001) در مقابل انگليس اشاره دارد.

آخرين بازي بين‌المللي كه كولينا سوت زد، بين 2 تيم پرتغال و اسلووني در جام‌جهاني 2006 بود. كولينا به 3 زبان انگليسي، اسپانيولي و فرانسه تسلط دارد. او تحصيلكرده رشته اقتصاد است و به بسكتبال علاقه فراواني دارد. كولينا معتقد است داور بايد تمركز كامل برتمامي جريانات مسابقه داشته باشد.او در اينجا ضمن نگاهي به حرفه قابل‌توجه داوري، از رمز موفقيت خود مي‌گويد.

از چه زماني داوري را شروع كرديد؟

سال‌ها پيش، زماني كه 17ساله بودم و بدون هيچ دليل خاصي وارد اين حرفه شدم. دوستم هنگام رفتن به مدرسه داوري از من خواست كه اگر مايلم همراهش بروم. من هم قبول كردم؛ البته نمي‌دانستم تقريبا 30 سال درباره داوري نظر خواهم داد.

خاطره‌انگيزه‌ترين مسابقه‌اي كه داوري كرديد كدام بود؟

من خيلي خوش شانس بودم كه بسياري از رقابت‌هاي بزرگ و مهم را داوري كردم. حضور در فينال جام‌جهاني براي بازيكنان، مربيان، داوران و حتي گزارشگران تلويزيون اتفاق خارق‌العاده‌اي است. داوري بخشي از تاريخ فوتبال است. من داوري فينال رقابت‌هاي جام يوفا در بارسلونا و ديدار بين 2‌تيم بايرن مونيخ و منچستر را به عهده داشتم. در انتهاي اين مسابقه 2 گل تماشايي زده شد كه يكي از آنها بسيار خاطره‌انگيز است. همچنين ديدار تيم‌هاي ملي انگليس و اسكاتلند را در ويمبلي سوت زدم. هيجان‌انگيزترين رقابتي كه داوري كردم، ديدار ميان 2 تيم رئال مادريد و بارسلونا در نيمه نهايي ليگ قهرمانان بود.

در دوران كودكي هوادار كدام تيم بوديد؟

عادي است كه در دوران كودكي هوادار تيمي بودم. همان طور كه يك بازيكن حرفه‌اي فوتبال، گاهي اوقات ممكن است در مقابل تيم محبوب دوران كودكي‌اش بازي كند، در داوري نيز همين طور است؛ اما بايد حرفه‌اي عمل كرد و بهترين عملكرد را داشت. اگر به دنبال داوري هستيد كه در دوران كودكي خود هوادار تيمي نبوده باشد، مجبوريد از كره مريخ يا كره ديگري داور بياوريد.

چگونه قدرت خودتان را در مقابل بازيكنان حفظ مي‌كرديد؟

اين مساله به احترام مربوط مي‌شود و شما بايد پذيرفته شويد، نه به دليل اين كه داور هستيد؛ بلكه به اين علت كه بازيكنان به شما اعتماد دارند. بايد بازيكنان را درك كنيد تا آنان نيز شما را درك كنند. پس اين قدرت نيست و به پذيرش شما از سوي بازيكنان برمي‌گردد. در اين حالت، حتي زماني كه اشتباه مي‌كنيد بازيكنان به قضاوت شما اعتماد دارند و اينجاست كه من بهترين داوري‌ام را انجام مي‌دهم و به نتيجه مي‌رسم.

آيا تاكنون درباره فعاليت‌هايي با عنوان احترام به داور در ليگ انگليس شنيده‌ايد؟

در اين باره مطالبي در روزنامه خوانده‌ام فكر مي‌كنم احترام رمز موفقيت است، حتي در يورو 2008 احترام به خيلي از موارد مربوط مي‌شود:‌ احترام به حريف، احترام به خود، احترام به سلامت خود و احترام به هواداران. باعث خرسندي است كه شما اين واژه را استفاده مي‌كنيد، چرا كه اين واژه رمز بازي‌هاي آينده است هم در داوري و هم در رسانه‌ها. بايد همه را تشويق به حل مشكلات كرد.

داور خوب چه ويژگي‌هايي دارد؟

صحبت در اين باره بسيار سخت است. بستگي به آمادگي خود داور دارد. بايد سعي كنيد به سطوح بالا برسيد. تا چند سال پيش دويدن و آگاهي از قوانين بازي كافي بود؛ اما امروز نيازمند دستيابي به اطلاعات و دانش روز فوتبال، آگاهي از فرهنگ‌هاي مختلف و درك بازيكنان هستيد، البته اين تنها راه داور شدن نيست. روش خاصي را سراغ ندارم. هر چه بيشتر پيش رفتم، سعي كردم اطلاعات بيشتري كسب كنم. به واقع آموختن و درك هر چيزي كه ممكن است در ميدان مهم باشد. اين بخشي از همان پذيرش است كه قبلا صحبتش را كردم. بدترين اتفاق در زمين زماني است كه داور و بازيكن يكديگر را دشمن هم بدانند. 2 تا حريف، 2 تيم هستند، دخالت داور نبايد اختلاف را شديد كند، بلكه بايد به آنان كمك كند تا مشكل حل شود.

مترجم: فريده سبزعليزاده/ منبع: يوفا
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 626]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن