واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: صداتون قطع و وصل ميشه
جام جم آنلاين: قبلالتحرير: عرض به حضور انور شما كه هر سال در راديو يك اتفاق ميمون تكرار ميشود. نميدانم تعبير شما از اين اتفاق ميمون چيست، اما ما راديوييها به آن ميگوييم «جشنواره». جشنواره جايي است كه خيلي از برنامهسازها، توليدات خودشان را به آن ارائه ميكنند و منتظر مينشينند بلكه هيات داوران تفقدي بكنند و در اين گير و دار سكهاي نصيبشان شود.
مهمترين نكته جشنواره اين است كه براي توليد اثر براي آن، محدوديت و خط قرمز وجود ندارد و به همين خاطر خيليها، ايدههايي را كه نميتوانند در آنتن اشاعه دهند، به جشنواره ميفرستند.
حالا اين نكات را همين جا داشته باشيد تا برويم سر اصل مطلب! از آنجا كه برنامهسازي اصولي دارد و بدون فراگيري اين اصول در جشنواره كه سهل است، در هيچ چيز به جايي نميرسيد، بر آن شدم كه از اقيانوس علم و فضل بيكرانم قطرهاي بر كويرذهن شما ببارانم!
1- قدم اول در برنامهسازي انتخاب يك ايده خوب است. بنابراين سعي نكنيد درباره تعداد سبيلهاي ناصرالدين شاه برنامه بسازيد. اصلا جذاب نيست!
2- انتخاب اسم مناسب براي برنامه از نان شب هم واجبتر است. «كتايون» اسم مناسبي براي برنامه سياسي شما نيست. بيخود هم اصرار نكنيد كه كلاس دارد. هر اسم باكلاسي را كه روي هر برنامهاي نميگذارند.
3- به تناسب اسم برنامه با محتوا هم توجه كنيد. اگر برنامهاي درباره نقش استراتژيك كشورهاي اسكانديناوي بر گستره همنشيني جهان معاصر ساختهايد، اسمش را نگذاريد «بلمي به سوي ساحل» اصلا بهش نميآيد!
4- هرگز اسم همسرتان را روي برنامه نگذاريد. براي ابراز ارادت به خانواده راههاي بهتري هم وجود دارد.
5- در انتخاب گوينده دقت كنيد. تصور كنيد يك صداي ششدانگ ضخيم و نخراشيده در برنامه كودك شما بگويد: «كوچولويم كوچولو، صورتم مثل هلو...». ميداني چه اتفاقي ميافتد؟ اعضاي هيات داوران هنگام شنيدن برنامه به مغز شما درود خواهند فرستاد.
6- درست است كه الان هر كاري در اجراي راديويي مد شده است، اما از گويندهتان عاجزانه درخواست كنيد اگر دارد مردم را براي شركت در انتخابات دعوت ميكند، ضرورتي ندارد قربان صدقه شان برود.
7- در برنامههاي چالشي و انتقادي لازم نيست براي اين كه جديت خود را اثبات كنيد به گويندهتان بگوييد به مسوول پشت خط فحش بدهد. به جاي اين كار از عباراتي مثل «مردم خودشون ميتونن قضاوت كنند» يا «صداتون قطع و وصل ميشه» استفاده كنيد.
8- براي اثبات زنده بودن برنامه، خودتان را خفه نكنيد. شماره تلفن 119 و راديو تفاوتهاي عمدهاي با هم دارند.
9- در انتخاب موسيقي دقت كنيد. اگر برنامهتان درباره خواص «هويج» است و شما از موسيقي سنتي استفاده كنيد، همه مردم ميفهمند كه از پشت كوه آمدهايد.
10- در انتخاب ترانه هم دقت كنيد. ترانهاي كه در مجلس عروسيتان پخش ميشد اصلا مناسب برنامه فرهنگيتان نيست.
11- خلاقيت هم حدي دارد. وقتي داريد درباره سرالكس فرگوسن برنامه ميسازيد كه نبايد از ترانه محلي بندري استفاده كنيد.
12- به بروبچههاي ارتباطات برنامه آموزش دهيد كه وقتي تلفن برنامه زنگ ميزند و گوشي را برميدارند، نبايد بگويند: «ها؟»، در اينطور مواقع «سلام، بفرماييد» عبارت مناسبتري بهنظر ميرسد.
13- از كارشناسهاي باسواد استفاده كنيد. شنونده را دست كم نگيريد؛ با شنيدن دو سه جمله متوجه ميشود كه طرف دكتراي ژئوپلتيك ندارد، بلكه سيكل است و پسر عمه شما!
14- در ضمن از كارشناسهايي استفاده كنيد كه حرفي براي گفتن داشته باشند. باور كنيد اين ميهمان در برنامه شما هيچ حرفي درباره چالشهاي فرامدرن ادبيات ، براي گفتن ندارد!
15- گزارشگرتان را توجيه كنيد كه براي ايجاد فضايي صميمي خلاقيت بهخرج ندهد. همان كار خودش را بكند كافي است. «سلام داداچ!» يا «بنال ببينيم» عبارات مناسبي براي ايجاد صميميت نيستند.
16- براي برنده شدن در جشنواره، بايد كيفيت برنامهتان را بالا ببريد. اينكه يك برنامه درباره شيتوريوشينساي كاراته دو بسازيد، لزوما تضمين برد شما نيست.
بعدالتحرير: اصولا شركت در جشنواره كار نيكويي بهشمار نميرود. اگر برنده شويد، بايد به اندازه مبلغ جايزه، شيريني، بستني و ناهار اعزام كنيد به دستگاه گوارش رفقا. اگر هم برنده نشويد... .
مجيد خسرو انجم
سه شنبه 31 ارديبهشت 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3446]