واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با نورالله مرادي، دبير كميته علمي جشنواره بينالمللي راديو جشنواره نهم،عرصهاي برايگفتوگوي فرهنگها
جام جم آنلاين: انتخاب شعار راديو، صداي فرهنگها براي جشنواره نهم صدا به معناي اين است كه راديو قصد دارد، از ظرفيتها و قابليتهاي خودش استفاده كند براي اين كه فرهنگهاي مختلف و متنوع بشري روبهروي هم قرار بگيرند و با هم گفتگو كنند، قضاوت درباره اين كه چقدر امكان تحقق اين شعار وجود دارد را بايد به روزهاي بعد از برگزاري جشنواره موكول كرد؛ اما نورالله مرادي، دبير كميته علمي جشنواره معتقد است كه روح حاكم بر جشنواره راديو در دوره نهم فرهنگي است.
مرادي، مدير طرح و برنامه راديو ايران نيز هست و پيش از اين در گروه جوان و فرهنگ راديو جوان به عنوان مدير اين گروه فعاليت ميكرد. «اولريش مارزولف» نويسنده و شرقشناس آلماني به دعوت او براي شركت در جشنواره به ايران آمده است.
كميته علمي جشنواره از چه زماني كار خود را آغاز كرد و مهمترين وظايفش چيست؟
كميته علمي تقريبا همزمان با شروع به كار جشنواره كارش را آغاز كرد. اولين وظيفه ما اين بود كه به اتفاق دبير جشنواره فراخوان شركت در بخش مسابقه را تدوين كرديم كه به چهار زبان فرانسه، انگليسي، فارسي و عربي منتشر شد. كار بعدي كميته علمي استخراج معيارهاي داوري بود. فرمهاي جديد داوري با توجه به اين كه ابعاد بينالمللي جشنواره وسيعتر شده بود، طراحي شد. سعي كرديم در مرحله بعد فرمها در اختيار داوران قرار گيرد.
5 داور ايراني و 5 داور خارجي بر چه اساسي انتخاب شدند؟
داوران ايراني افرادي بودند كه تجربه و تخصص داشتند و در عين حال معيارهاي داوري را هم داشتند. 5 داور خارجي هم توسط دبير جشنواره انتخاب شدند.
انتخاب آنها بر چه اساسي بود؟
داوران خارجي از جوانب مختلف مورد ارزيابي قرار گرفتند و در نهايت كساني انتخاب شدند كه تجربه كار در رسانه داشتند و فضاي آكادمي و تئوريك رسانه را ميشناختند و توسط اتحاديه راديو و تلويزيونهاي آسيا و اقيانوسيه (ABU) و اتحاديه راديو تلويزيونهاي اروپا (EBU) معرفي شدند.
به طور كلي در بخشهاي مختلف چند برنامه به دست شما رسيد و چه تعداد به مرحله دوم راه پيدا كردند؟
حدود 700 برنامه به دبيرخانه رسيد كه ارزيابي آنها كار سنگين و پرحجمي بود. 6 كميته انتخاب آثار با حضور افراد باتجربه، خبره و پيشكسوت و حتي جوانهاي باتجربه راديو تشكيل شد. اين 6 تيم برنامهها را شنيدند و پس از ارزيابي در نهايت حدود 135 برنامه به مرحله دوم راه پيدا كرد. 5 داور ايراني اين تعداد برنامه را به صورت متمركز بازشنوايي كردند و همه اين تعداد براي داوران خارجي نيز ارسال شد.
الان كار داوران تمام شده است؟
بله، حالا ديگر داوران همه نوارها را شنيدهاند و امتيازها را داده و نتايج را تحويل دبير جشنواره داديم.
يعني برندگان بخش بينالملل مشخص شدهاند.
بله، الان برندهها معلوم شدهاند.
فكر ميكنيد شعار جشنواره «راديو صداي فرهنگها» به صورت عملي چگونه ممكن است تحقق پيدا كند؟
فضاي جشنواره امسال خيلي فرهنگي است. در واقع به درونمايه راديو توجه ميكند. اگر شما به سراسر فراخوان جشنواره توجه كنيد ميبينيد كه اصلا نگاه امسال فرهنگي است. توجه به شخصيتهاي فرهنگي مثل مولانا، رودكي و توجه به موضوعات عام فرهنگي مثل صلح و دوستي، مفاخر و وحدت جهان اسلام حكايت از همين موضوع دارد. همچنين رايزني با نهادهايي كه متولي فرهنگ در كشور و حتي در دنيا هستند مثل آيسسكو و يونسكو، همه حاكي از اين است كه روح حاكم بر جشنواره فرهنگي است.
توجه كشورهاي خارجي به موضوع مفاخر جهان اسلام و بخصوص 2 شاعر ايراني، مولانا و رودكي چگونه بود؟
استقبال از اين موضوعات بينظير بود. مثلا جالب است بگويم برنامهاي از سوريه آمد كه درباره رودكي پدر شعر فارسي بود. مثلا پاكستان برنامهاي فرستاد با موضوع تاثير مولانا بر فرهنگ مردم كشور پاكستان. تاجيكستان كه تا دلتان بخواهد درباره اين موضوعات برنامه فرستاده بود. اگر بخواهيم به طور ميانگين بگويم در همين 2 بخش مولوي و رودكي بيش از 50 برنامه به دستمان رسيد.
دعوت از مهمانان خارجي جشنواره هم بر عهده كميته علمي بود؟
كار دعوت را كميته مهمانان خارجي انجام ميدهد. ما اسامي برنامههاي راهيافته به مرحله نهايي را در اختيار كميته مهمانان خارجي قرار داديم و آنها پيگير دعوت از مهمانان شدند.
منظورم افراد خاصي است كه به جشنواره دعوت شدهاند؟
در مورد افراد خاص به طور كلي كميته علمي دعوت از آقاي «اولريش مارزولف» را برعهده داشت، مارزولف قرار است در ساختمان شهداي راديو كارگاه طبقهبندي قصههاي ايراني را برگزار كند. همانطور كه ميدانيد مارزولف در حوزه طبقهبندي قصههاي ايراني بسيار كار كرده و در اين زمينه صاحب تجربه است. او در واقع يكي از ايرانشناسان تواناست.
شما مسووليت كميته علمي اجلاس جهاني راديو را هم بر عهده داريد، فكر ميكنيد برگزاري اين اجلاس چه تاثيري ميتواند در روند آينده راديو داشته باشد؟
جشنوارهها در واقع فرصتي هستند براي تاسيس و ايجاد هويت تازه براي ذينفعاني كه در يك مجموعه فعال هستند. فرصت خوبي كه ما در جشنواره بين المللي در دوره نهم پيدا كرديم اين بود كه در كنار آن فضاي علمي هم باشد. من معتقدم اين تفكر است كه رسانه را هدايت ميكند، به رسانه جهت ميدهد و برجستهاش ميكند. اگر از اين فضا غافل شويم و زيرساختهاي تئوريك خودمان را تقويت نكنيم؛ فكر ميكنم بعد از يك مدتي دچار تكرار ميشويم و اين براي رسانه خطرساز است. اجلاس جهاني راديو حتي ممكن است؛ نشاط جديدي در فضا ايجاد كند.
در پايان اگر صحبت ديگري هست بفرماييد؟
امسال جشنواره يكجور ديگر است. خيلي وسيع ديده شده است. نه اينكه چون مسووليت دارم اين را ميگويم. در جشنواره امسال كارهاي تحقيقي و زيربنايي زيادي صورت گرفت و درنهايت به استخوانبندي محكمي دست پيدا كرديم. كل مجموعه و در كنارش كميته علمي تلاش كردند كه جشنوارهاي متناسب با شان راديو برگزار شود.
فاطمه رحيمي
سه شنبه 31 ارديبهشت 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 731]