واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار شنبه 23 بهمن 1389 تعداد مشاهده : 1583
داور بخش مسابقه ويدئويي جشنواره فيلم فجر: آثار سيمافيلم نسبت به توليدات مراكز ديگر متمايز و برجسته بود مدتي است كه در جشنواره فيلم فجر، بخش ويدئويي با نمايش فيلمهاي مختلف در ژانرهاي گوناگون خودنمايي ميكند. در اين جشن فرهنگي، آثاري كه ظاهرا براي شبكههاي مختلف سيما يا شبكههاي نمايش خانگي ساخته شدهاند، مجالي مييابند تا بر پرده سينما تابانده شوند. با رشد فناوري و تغييرات اساسي در شيوه تهيه فيلم و نمايش آن، آثار ويدئويي از جمله گزينههاي مطرح براي جايگزيني اين آثار با فيلمهاي 35 ميليمتري است؛ اتفاقي كه هنوز نيفتاده؛ اما به نظر ميرسد در آينده اين مهم اتفاق بيفتد. ساخت و توليد آثار ويدئويي در كشور ما چه در بخش خصوصي و چه در نهادهاي دولتي مدتهاست كه رونق گرفته است. پس طبيعي است كه در جشنوارهاي مثل فيلم فجر كه ويتريني از آثار بصري كشور ماست، بخشي هم بهآن اختصاص يابد. ظاهرا امسال نزديك 120 فيلم بلند داستاني به بخش ويدئويي اين جشنواره ارسال شده كه هيات انتخاب از آن ميان 25 فيلم را در بخش مسابقه پذيرفته است. شهاب ملتخواه از اعضاي هيات انتخاب و داوري اين جشنواره درباره ويژگي فيلمهاي ويدئويي امسال به «جامجم» ميگويد: در ميان آثار مختلفي كه به جشنواره امسال ارائه شده بود، آثار مختلفي ديده ميشد؛ اما بايد ادغان كرد آن دسته از آثاري كه جنبه بومي و شهرستاني داشتند، به نسبت ساير آثار كيفيت مناسبتري داشتند. ملتخواه با توضيح اينكه تقريبا 40 درصد آثار رسيده متعلق به تلويزيون بوده است، ميافزايد: بعضي از آثار كه در تهران ساخته شده بودند، آثار شاخصي نبودند، بزرگترين مشكل اينگونه آثار در فيلمنامه و در اجراي اين آثار بود كه البته ضعف فيلمنامه عموميت بيشتري داشت.عباس رافعي، عضو ديگر هيات داوري بخش مسابقه آثار ويدئويي نيز با توضيح اين كه توقع داشته آثار بهتري در جشنواره امسال در اين بخش ببيند، ميگويد: در ميان فيلمهاي ويدئويي امسال وجهه اجتماعي آنها كاملا متمايز بود كه در اين ميان مركز سيمافيلم به دليل آن كه به صورت تخصصي به موضوع توليد فيلم تلويزيوني پرداخته، توانسته نسبت به توليدات مراكز ديگر، آثار متمايز و برجستهتري توليد و عرضه كند. به عنوان مثال فيلم « داوود و قمري» از ساختههاي اين مركز از جمله آثاري بود كه توانست نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب كند. ويژ گي آثار ويدئويي با اين وجود، اين كارگردان سينما و تلويزيون به نكته ديگري هم اشاره ميكند: من فكر ميكنم در سالهاي گذشته فيلمهاي ويدئويي به دست كساني ساخته ميشد كه انگيزه قويتري براي توليد فيلم داشتند. البته شايد فيلمسازان اين بخش در سالهاي گذشته، امسال با آثار 35 ميليمتري در بخشهاي ديگر جشنواره حضور داشته باشند. آثار ويدئويي بزرگترين ويژگيشان اين است كه مخاطب خود را هدفگذاري كردهاند؛ چه در تلويزيون و چه در نمايش خانگي. مخاطب ميداند كه كدام اثر را براي ديدن انتخاب كند. ملتخواه دراينباره ميگويد: در اين ميان آثاري از سوي مراكز مختلف در اين بخش نمايش داده شدند، آثار تلويزيوني به موضوع جديتر نگاه كرده بودند و پارهاي از آثار بخش خصوصي ويژگيهاي لازم را نداشتند.رافعي دراينباره ميگويد: آثار ويدئويي امسال نشان دادند كه آينده درخشاني حداقل از جنبه فني پيشرو دارند. شايد پاشنه آشيل اين فيلمها را بايد در جاي ديگري مثل فيلمنامه و داستان اين آثار جستجو كرد. ما در ارائه مفهوم و تاثيرگذاري بر مخاطب در اواسط اين راه طولاني هستيم.وي تصريح ميكند: يكي از آثار شاخص جشنواره فيلم امسال فيلم «آسمان محبوب» ساخته داريوش مهرجويي و از توليدات مركز سيمافيلم است و اين نشاندهنده اين موضوع است كه سياستگذاريهاي دقيق و صحيح رسانه ملي در جهت به منزل رساندن اين قالب هنري است. اين كارگردان سينما ميافزايد: اميدوارم رسانه ملي كه آغازگر و متولي توليدات فيلمهاي تلويزيوني است، خود بتواند جشنوارهاي مستقل، همتاي جشنواره فيلم فجر برگزار كند. امسال تلويزيون بيش از 30 فيلم مختلف سينمايي و تلويزيوني به جشنواره فيلم فجر ارائه كرده بود كه از آن ميان 10 فيلم از مركز سيمافيلم با نامهاي اشلو (صادق پروين آشتياني)، ميان ماندن و رفتن (بهروز شعيبي)، دم زري (غلامرضا رمضاني)، فقط بيست (مسعود كرامتي)، قصه داوود و قمري (آيدا پناهنده)، داستانهاي ناتمام (صادق پروينآشتياني)، پل (شاپور بختياري)، شاهكليد (حسين تبريزي)، به همين راحتي (مجيد حسين شيرودي) و عبور در غبار (حجتالله سيفي) در بخش مسابقه ويدئويي بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر پذيرفته شدند. مهدي غلامحيدري / گروه راديو تلويزيون
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]