تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815453477




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استقلال بخش فيلم‌هاي ويدئويي/جشنواره فيلم فجر در راه تخصصي شدن داوري‌ها گام برمي‌دارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استقلال بخش فيلم‌هاي ويدئويي/جشنواره فيلم فجر در راه تخصصي شدن داوري‌ها گام برمي‌دارد
در جشنواره بيست و هفتم فيلم فجر براي اولين بار فيلم‌هاي ويدئويي در بخشي مستقل از فيلم‌هاي سينمايي اكران و داوري مي‌شوند كه به اعتقاد سينماگران اين تغيير گامي براي تخصصي شدن داوري‌هاي جشنواره است.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به افزايش توليد فيلم‌هايي كه با دوربين ديجيتال توليد مي‌شوند و حضور پررنگ تلويزيون در زمينه توليد فيلم، لزوم ارزيابي و سنجش اين آثار از مدتي پيش احساس شد. بر همين اساس و با توجه به حرفه‌اي نبودن مقايسه فيلم‌هاي 35 ميليمتري و ديجيتال در يك دسته، برگزاركنندگان بيست و هفتمين دوره فيلم فجر به اين نتيجه رسيدند كه اين دو بخش را از هم تفكيك كنند.

اين تصميم مخالفان و موافقاني دارد. موافقان فضاي جديد اين تغييرها را عاملي براي بهتر برگزار شدن بخش مسابقه سينماي ايران مي‌دانند و گروهي از جمله فيلمسازاني كه آثارشان در اين بخش داوري مي‌شود اين تجربه را بي‌نقص نمي‌دانند. فيلمسازان معتقدند تفكيك فيلم‌هاي ويدئويي بايد با در نظر گرفتن امكاناتي كه براي ساخت آنها فراهم است، اتفاق بيفتد.

داوري دو بخش مستقل عادلانه و حرفه‌اي‌تر است

علي واجدسميعي كه با فيلم سينمايي "صداها" به كارگرداني فرزاد موتمن در جشنواره بيست و هفتم فجر حضور دارد، جدا شدن بخش مسابقه آثار سينمايي و ويدئويي را راهي براي رسيدن به داوري حرفه‌اي دانست.

واجدسميعي درباره لزوم تفكيك آثار ويدئويي از سينمايي گفت: فيلم‌هايي براي تلويزيون توليد مي‌شوند و ماهيت غير سينمايي دارند. شرايطي كه بر ساخت اين آثار حاكم است با مسيري كه طي مي‌شود تا يك فيلم سينمايي ساخته شود تفاوت دارد. طبيعي است داوري دو محصول متفاوت در يك بخش درست و حرفه‌اي نيست و نتايج حاصل از اين داوري اغلب ناعادلانه است.

علي واجدسميعي در نشست خبري "صداها"

تهيه‌كننده فيلم سينمايي "دختري در قفس" افزود: داوري آثار سينمايي و ويدئويي در كنار هم سياستي اشتباه بود كه خوشبختانه از امسال تصحيح مي‌شود. زماني كارگردانان و تهيه‌كننده‌ها كه مايل بودند فيلمشان در جشنواره حضور داشته باشد فيلم‌هاي ويدئويي را به نسخه 35 ميليمتري تبديل مي‌كردند كه باعث افت كيفيت صدا و تصوير اين فيلم‌ها مي‌شد.

وي گفت: بعضي از اين فيلم‌ها واقعا قابليت اين را نداشتند كه در جشنواره فجر اكران شوند اما اين فرصت را به دست مي‌آوردند. امسال با اين طرح مي‌توان اميدوار بود فيلم‌هايي در يك شرايط و با هزينه و امكانات مشابه ساخته شده‌اند با يك نگاه كارشناسي ارزيابي شوند و نيازي به تغيير فرمت براي شركت در جشنواره نداشته باشند.

تهيه‌كننده "صداها" گفت: امسال با از سر گذراندن تجربه برگزاري مستقل اين دو بخش مي‌توان براي سال‌هاي آينده برنامه‌ريزي بهتري داشت. در صورت تداوم اين طرح مي‌توان گفت در دوره‌هاي بعد هم كيفيت فيلم‌هايي كه در بخش مسابقه ويدئويي نمايش داده مي‌شود بالا مي‌رود و هم اين بخش اعتبار و اهميتي به اندازه بخش مسابقه آثار سينمايي پيدا مي‌كند.

سينماي ما تجربه‌هاي موفقي در استفاده از ويدئو دارد

اكبر عالمي كارشناس سينما تجربه‌هاي برخي فيلمسازان را در استفاده از دوربين‌هاي ويدئويي قابل توجه و درخشان ارزيابي كرد و گفت: ويدئو و نگاتيو دو فناوري متفاوتند و داوري و قضاوت درباره اين دو محصول فرهنگي متفاوت در يك بخش حرفه‌اي و كارشناسي نيست. اقدام فارابي براي برپايي مستقل بخش ويدئو تمهيدي علمي و تخصصي است كه بايد زودتر اتفاق مي‌‌افتاد.

وي افزود: با استمرار برگزاري اين بخش نگاه به آثار ويدئويي جدي و تخصصي مي‌شود و قطعا انگيزه كارگردان‌ها براي توليد آثار مناسب براي حضور در اين بخش بيشتر مي‌شود. نگرش و هدف برگزاركنندگان جشنواره از اجراي اين طرح ارتقاي كيفيت اين آثار و نگاه تخصصي و جدي به آنها است.

عالمي گفت: در سينماي ايران كارگردانهايي مانند رخشان بني‌اعتماد و عباس كيارستمي تجربه‌هايي درخشان با استفاده از دوربين ديجيتال داشته‌اند كه با فيلم‌هاي سينمايي برابري مي‌كند. اين فيلمها نشان مي‌دهد بيشتر از آنكه ابزار مهم باشد، خلاقيت و ابتكار فيلمساز اهميت دارد. مي‌توان با ابزار ويديو و امكاناتي كه دارد و با نگاهي تخصصي فيلمهاي جذابي توليد كرد.

وي گفت: دوربينهاي HD كه به تازگي استفاده از آنها در ايران متداول شده وضوح تصوير فوق‌العاده‌اي دارد و امكان نوآوري به فيلمساز مي‌دهد اين امكانات تكنيكي و فني مي‌تواند قدرت خلاقيت فيلمسازان را بالا ببرد. مي‌شود اميدار بود مستقل برگزاركردن بخش مسابقه ويديويي به غناي اين فيلمها كمك كند.

مي‌توان از قابليت‌هاي ويديو بهتر استفاده كرد

اكبر نبوي تبديل فيلم‌هايي را كه با مختصات تلويزيوني ساخته شده‌اند به نسخه 35 نادرست دانست و درباره مستقل برگزار شدن بخش سينمايي و ويدئويي در جشنواره امسال گفت: اگر كارگرداني كه با دوربين ويديويي كار مي‌كند بداند قرار است فيلمش را به نسخه 35 ميليميتري تبديل كند و از همان ابتدا نگاهش سينمايي باشد، تبديل فيلم قابل توجيه است.

وي ادامه داد: اما اگر فيلمي براي تلويزيون و قاب چند اينچي آن ساخته مي‌شود نبايد روي پرده سينما برود. تبديل فيلم ويديويي به نسخه 35 ميليمتري اشتباه است. اما اگر فيلمسازي از قابليتهاي دوربينهاي ويديويي و امكانات تكنيكي اين رسانه استفاده كند و از ابتدا رويكردي سينمايي داشته باشد اثرش اين استحقاق را دارد كه در كنار فيلمهاي سينمايي ديده و ارزيابي شود.

قائم‌مقام فارابي افزود: آسيبهايي كه توليد انبوه فيلمهاي ويديويي در تلويزيون به سينما مي‌زند نگران كننده است. اغلب فيلمهاي تلويزيوني استانداردها وزيبايي‌شناسي سينمايي را رعايت نمي‌كنند و با نوعي شتاب ساخته مي‌شوند. حضور چنين فيلمهايي در جشنواره و در رقابت با فيلمهاي سينمايي درست و حرفه‌اي نيست.

نبوي گفت: سينما برتري نسبت به ويديو ندارد و اين اثر است كه ارزش و جايگاه خود را تبيين مي‌كند. در اين سالها تجربه‌هاي مثبتي در حوزه ويديو داشته‌ايم اما اين تجربه ها محدود بوده است. با اختصاص يك بخش ويژه به آثار ويديويي مي‌توان انتظار داشت در آينده آثار اين بخش با دقت و حساسيت بيشتري انتخاب و داوري شود.

وي كه سابقه حضور در هيت داوران جشنواره فيلم فجر را دارد گفت: نقش داوران در تعيين خط مشي و استراتژي اين دوره و دوره‌هاي بعد زياد است. در غرب تحول تكنيكي كه در زمينه ويديو اتفاق افتاده به كمك سينما آمده، اين بخش مي‌تواند اين رسالت را در سينماي ايران هم برعهده بگيرد و با نزديك كردن اين دو رسانه جذاب به تقويت سينما بينجامد.

اكبر نبوي

نبوي گفت: ويديو رسانه‌اي است با قابليت و انعطاف بالا كه كاركرد خاصي دارد و اين امتيازها آنرا از سينما متمايز مي‌كند. برگزاري بخش مسابقه آثار ويديويي به طور مستقل مي‌تواند فضايي به وجود بياورد كه از امكانات اين رسانه به شيوه‌هاي بهتري استفاده كرد.

اين تفكيك به نفع جشنواره است

مهدي كريمي تهيه‌كننده "پاداش" تفكيك بخش مسابقه فيلم‌هاي ويدئويي از آثار سينمايي را حركتي براي حرفه‌اي شدن جشنواره فيلم فجر دانست و گفت: فيلم‌هاي ويدئويي و سينمايي با سرمايه، انرژي و پتانسيل يكسان ساخته نمي‌شوند كه با هم داوري شوند. در دوره‌هاي قبل نمايش همزمان آثار ويدئويي و سينمايي باعث شده بود اگر نمونه خوبي هم در ميان اين فيلم‌ها بود ناديده گرفته شود.

اين تهيه‌كننده كه فيلم تلويزيوني "بال‌هاي خوشبختي" را در جشنواره دارد گفت: بعضي از تجربه‌ها را مي‌توان فقط با دوربينهاي ديجيتال داشت و بعضي جلوه‌هاي ويژه را تنها در آثار ويديويي اجرا كرد. اما در ايران كمتر از اين قابليت‌ها كه سينماي مستقل و متفاوت دنيا از آن بهره مي‌گيرد استفاده شده است.

كريمي افزود: مستقل برگزار كردن اين بخش توجه به آن را بيشتر مي‌كند و آثاري كه در اين بخش اكران مي‌شوند با روشي سختگيرانه‌تر انتخاب مي‌شوند. فيلم ويديويي اگر با حساسيت و وسواس ساخته شود و نگاهي حرفه‌اي بر آن حاكم باشد مي‌تواند قابل اعتنا باشد و از اين نظر تفاوتي بين فيلم ويديويي و سينمايي نيست.

وي ادامه داد: در دوره‌هاي قبل فيلمهاي ويديويي اكران مي‌شدند كه حتي با مقررات يك جشنواره محلي هم نمي‌شد آنها را آثار قابل دفاعي ارزيابي كرد. اميدوارم با اجراي اين طرح از اين پس فيلمهايي در جشنواره اكران شوند كه بهترين نمونه‌هاي اين توليدات باشند.

كريمي با اشاره به نياز شبكه‌هاي تلويزيون به توليد فيلم گفت: تلويزيون بايد از توليد فيلمهاي ويديويي حمايت كند و بر اساس نيازش دست به توليد انبوه بزند اما سينما محتاج اين فيلمها نيست.كاش سينماگران ايراني بتوانند از امكانات تكنيكي دوربينهاي ديجيتال براي رسيدن به فرمهاي تصويري و ساختار بصري تازه استفاده كنند.

تهيه كننده "آژانس شيشه‌اي " گفت: هر تغيير و تحولي كه در راستاي بهتر شدن و حرفه‌اي شدن جشنواره فجر باشد قابل توجه است. تفكيك بخش مسابقه آثار ويديويي وسينمايي راهي است براي نزديك شدن به معيارهاي حرفه‌اي شدن و اين اقدام مثبتي است.

ارزش‌هاي برخي فيلم‌هاي ويديويي ناديده گرفته مي‌شد

كارگردان فيلم سينمايي "نقاب" جدا شدن بخش مسابقه آثار سينمايي و ويدئويي را در جشنواره فيلم فجر زمينه‌ساز ارزيابي ارزش‌هاي برخي آثار ويدئويي دانست. كاظم راستگفتار گفت: سال‌هاي قبل فيلم‌هاي ويدئويي در بخش مسابقه جشنواره نمايش داده مي‌شد كه با مختصات سينمايي ساخته نشده و اغلب آنها ضعيف بودند.

وي ادامه داد: خوشبختانه با تفكيك اين دو بخش فيلم‌ها در شرايط حرفه‌اي‌تر و شايسته يك جشنواره بين‌المللي داوري مي‌شوند. گاهي ارزش‌هاي فيلم‌هاي ويدئويي در رقابت با آثار سينمايي ناديده گرفته مي‌شد. مثلا "بوتيك" آنطور كه بايد از سوي داوران ديده نشد، به اين بهانه كه ويدئويي است. در حالي كه اگر بخش مستقل آثار ويدئويي وجود داشت، "بوتيك" در آن تحسين مي‌شد.

راستگفتار با اشاره به تفاوت فيلم‌هاي ويدئويي و سينمايي گفت: ما با دو رسانه متفاوت طرفيم؛ كارگرداني كه با دوربين ويدئويي كار مي‌كند بايد ميزانسن، دكوپاژ و قاب‌بندي متناسب با اين قالب را در نظر بگيرد و وقتي فيلمي كه با اين مختصات ساخته شده به نسخه 35 تبديل مي‌شود، ماهيت دوگانه پيدا مي‌كند. اصلا نفس تبديل اين فيلم‌ها اشتباه است و ما سال‌ها آن را تكرار مي‌كرديم.

اين فيلمساز افزود: فيلم‌هايي ويدئويي با هزينه كمتر و سرعت بيشتري ساخته مي‌شوند و مقايسه آنها با فيلم‌هاي سينمايي درست نيست. جدا شدن بخش مسابقه آثار ويدئويي و سينمايي در جشنواره فيلم فجر باعث مي‌شود قضاوت بهتر انجام شود و استعدادهاي جوان كه با فيلم‌هاي ويدئويي در حال آزمون و خطا هستند، كشف و معرفي شوند.

راستگفتار در پايان گفت: مستقل برگزار كردن اين دو بخش باعث مي‌شود در سال‌هاي آينده نگاهي حرفه‌اي‌تر به فيلم‌هايي ويدئويي شكل بگيرد و فيلم‌هايي وارد بخش مسابقه شوند كه از مجرايي كارشناسي شده و حرفه‌اي عبور كرده‌اند.

ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ

گزارش از محدثه واعظي‌پور

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن