واضح آرشیو وب فارسی:فارس: 31 روز تا جشنواره فيلم فجر
خبرگزاري فارس: «منوچهر اكبرلو» معتقد است: نقدهايي كه در زمان جشنواره بلافاصله منتشر ميشوند، معمولا برآمده از احساسات صرف نويسنده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جشنواره فيلم فجر اخبار امروز اين ستاد خبري به شرح زير است:
* اكبرلو: به جاي نقد و بررسي در جشنواره فيلم فجر نشستهاي پرسش و پاسخ برگزار شود
منوچهر اكبرلو منتقد سينما در گفتوگو با روابط عمومي سيامين جشنواره بينالمللي فيلم فجر بيان كرد: كساني كه در جشنواره فيلم فجر فيلمها را نقد ميكنند، دو دسته هستند. دسته اول كساني هستند كه به صورت رسمي به عنوان منتقد سينما ميشناسيم و سابقه آنها و همچنين نوشتههايشان در نشريات و سايتهاي سينمايي تعريف درستي از نقد سينما را ميدهد.
وي ادامه داد: البته من به كيفيت نوشتههاي اين افراد كاري ندارم. متاسفانه ما در هر رشتهاي آدمهاي با مهارت و كار بلد كم داريم. اما در مورد دسته دوم بايد بگويم همان منتقداني هستند كه در بسياري از جشنوارهها خودشان را تحميل كردند و الزاما منتقد هم نيستند. چرا كه بيشتر از منظر سياست و نگاه ويژه فرهنگيشان به فيلمها نگاه ميكنند. اين مساله طبيعي است كه هر كس بايد اين اجازه را داشته باشد كه فرهنگ ايراني و اسلامي را از منظر خود تعريف و نقد كند و حتي در نشريات مختلف اين نوشتهها را منعكس كنند.
اكبرلو با اشاره به اكران محدود فيلمها در جشنواره فيلم فجر توضيح داد: زماني كه صحبت نمايش فيلم در جشنواره فيلم فجر ميشود، نقد فيلم بايد كمي متفاوت باشد. در روزهاي جشنواره تعداد كمي از مخاطبان و مسئولان و حتي منتقدان قادر به تماشاي فيلمها هستند. مخاطبان واقعي فيلم در اكران عمومي مشخص ميشوند. پس در روزهاي جشنواره برخورد دو دسته منتقداني كه گفتم و قضاوتهايش بسيار مهم است.
وي همچنين افزود: گاهي اين نقدها نتيجه عكس دارد. يعني منتقداني كه من اسمشان را منتقدان سياسي ميگذارم باعث ميشوند فيلمي فاقد هر گونه ارزش كيفي به خاطر به وجود آمدن حواشي در نشريات و سايتها، محبوبيت كاذبي به دست بياورد. ممكن است منتقدان در جريان سياسي و فرهنگي مايل هستند چنين فيلمهايي ديده نشوند اما در عمل عطش كاذبي در مردم به وجود ميآورند.
اين منتقد با تاكيد بر نقد درست و مناسب در ايام جشنواره عنوان كرد: تعدد نمايش فيلمها در جشنواره فيلم فجر باعث ميشود دقت منتقدان پايين بيايد و طبيعي است كه ذهن آنها آمادگي تمركز كردن روي بيش از يك فيلم را ندارد. به نظر ميرسد مرور فيلمها يكي از بهترين كارهايي باشد كه منتقدان ميتوانند در روزهاي جشنواره در سايتها و نشريات انجام بدهند. تجربه دورههاي مختلف جشنواره فيلم فجر نشان داده كه بسياري از منتقدان مدتها بعد از گذشت جشنواره و از بين رفتن حواشي نقدهايي در مورد فيلمها نوشتهاند كه با نقدهاي شتابزده اوليهشان تفاوت زيادي داشته است.
اكبرلو همچنين اظهار داشت: نقدهايي كه در زمان جشنواره فيلم فجر بلافاصله منتشر ميشود معمولا برآمده از احساسات نويسنده است نه تعقل او. همچنين بسياري از اظهارنظرها در زمان جشنواره از فضاي عمومي يك فيلم تبعيت ميكند. يعني اگر فضاي عمومي جشنواره موافق يك فيلم باشد ناخودآگاه بسياري از نظرات به سوي آن فيلم جهت مثبت پيدا ميكند و همچنين عكس اين قضيه هم صورت ميگيرد.
وي در ادامه افزود: ممكن است برخي براي خودنمايي فيلمي را كه مورد استقبال واقع شده است مورد هجوم قرار دهند. در اين مواقع منتقد از احساسات خود به صورت مطلق پيروي ميكند در حاليكه منتقد بايد با تعقل و خردورزي نقد كند.
اين منتقد در پاسخ به اينكه هميشه عدهاي از فيلمسازان از قضاوت و داوري آثارشان در جشنواره ناراضي بودهاند تاكيد كرد: از آنجايي كه فيلمها براي نخستين باز به نمايش درميآيد و آنها هنوز درگير خستگي ناشي از توليد فيلم هستند. همچنين كه آنها دوست دارند فرهنگ تعريف و تعارف كردن ايراني در زمان نقد هم تكرار شود، به همين دليل هميشه ناراضي هستند. دليل ديگر اين است كه فضاي عمومي جشنواره روشن فكري است بنابراين بسيار كم پيش ميآيد كه مثلا از يك فيلم كمدي يا يك فيلم خوش ساخت تجاري استقبال شود. جشنواره فيلم فجر هم با الگوي جشنوارههاي اروپايي شكل گرفته و فضاي روشنفكري و مخاطب خاص دارد.
اكبرلو در ادامه عنوان كرد: در فضاي جشنواره كسي اين جسارت را ندارد كه از يك تجاري خوش ساخت در مقايسه با فيلمهاي عامهپسند ديگر دفاع كند و دليل آخر اينكه فضاي منتقدي فضاي آرماني است. يعني منتقد همواره به فيلمهاي آرماني خود فكر ميكند. هميشه فيلمها را با نمونههاي شاهكار سينماي جهان مقايسه ميكند. بنابراين طبيعي است كه راضي نباشد. از طرفي فيلمسازان دوست ندارند كه مقايسهاي صورت گيرد بنابراين هميشه ناراضياند.
وي در پاسخ به اين سوال كه نقش منتقدين و رسانهها در روزهاي برگزاري جشنواره چيست نيز پاسخ داد: به نظر من هيچ گاه جلسات نقد و بررسي مفيدي در روزهاي برگزاري جشنواره نداشتيم. همه نسبت به هم احساسي برخورد ميكنند. منتقد ميخواهد مقايسه آرماني كند و فيلمساز كه حالا كنار عوامل خود نشسته است، دوست دارد تحسين بشود. به اعتقاد من جلسه نقد و بررسي بايد زماني اكران عمومي فيلم صورت گيرد، چرا كه به گفته فيلمسازان بسياري از فيلمها با عجله به جشنواره ميرسند و بعد از جشنواره با تغييراتي روي پرده ميروند.
اكبرلو در پايان خاطرنشان كرد: به گمان من در جشنواره فقط جاي پرسش و پاسخ درباره شرايط توليد است و نقد كردن آثار در شكل فعلي فقط منتقدان جدي كنار مينشينند و خبرنگاران هم براي گرم كردن جلسه دوست دارند، مباحث حاشيهاي و خبرسازي مطرح شود. حذف نقد و پرسش و پاسخ درباره شرايط توليد فيلم، از بهترين كارها براي هر چه بهتر شدن شرايط جشنواره فيلم فجر است.
*موتمن: جشنواره نمايانگر كارنامه هنري يك سال سينماي ايران است
«فرزاد موتمن» كارگردان سينما در گفتوگو با روابط عمومي سيامين جشنواره بينالمللي فيلم فجر گفت: در هر دوره برگزاري جشنواره فيلم فجر كارگردانهايي كه فيلمهايشان را براي نمايش در جشنواره آماده ميكنند، كمتر از دورههاي قبل ميشوند. اينكه چه تعداد از كارگردانها براي ساخت فيلم سر تصميم خود مصمم ميمانند را بايد با ديدن جشنوارههاي گذشته قضاوت كرد.
وي ادامه داد: امسال شرايطي فراهم شده است كه فيلمسازان نسل جديد درجشنواره فيلم فجر خودي نشان بدهند، اما در كنار اينها فيلمسازان شاخص و پيشكسوت نيز بايد حضور داشته باشند.
موتمن ادامه داد: معتقدم نگاه مسئولين نبايد به اين جريان فيلمسازي موضوعي باشد و بايد به معماري فيلمها توجه كنند. سياست سينمايي كشور تغييرات اساسي ميخواهد و پولهاي هنگفتي كه صرف بعضي از پروژههاي سينمايي ميشوند در نهايت بازگشت مالي ندارند.
وي جشنواره فيلم فجر را جشنوارهاي معتبر ناميد و اظهار داشت: جشنواره فيلم فجر جشنوارهاي سينمايي است و جدا كردن بخش ويدئو رسانه و فيلمهاي اين بخش از جشنواره درستترين كار ممكن بود. بايد براي نمايش فيلمهاي ويدئويي جشنوارهاي مستقل برگزار شود.
موتمن در خصوص مستندهاي بلند سينمايي و اضافه شدن دوباره اين بخش به جشنواره فيلم فجر افزود: مستند بلند بخشي از سينماست اما اين آثار هميشه مهجور مانده و كسي از آنها حمايت نكرده است. جشنواره فيلم فجر تنها جشنواره سنتي كشور است كه كارنامه هنري يكسال سينماي ايران را بررسي ميكند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: «محمد خزاعي» مدير جوان و با تجربه است كه خود تهيه كننده است. اميدوارم جشنواره امسال پررونق باشد و با نمايش آثار فيملسازان جوان غافلگيري خوبي داشته باشيم.
شايان ذكر است سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر با رويكرد «اخلاق، آگاهي و اميد» به همت معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از روزهاي 12 الي 22 بهمن در تهران و استانهاي مختلف كشور برگزار ميشود.
انتهاي پيام/ي
يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]