واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار جمعه 22 بهمن 1389 تعداد مشاهده : 293 چه كسي پاسخگوي ساخته شدن «فرزند صبح» است؟ خبرگزاري فارس: واقعا چه كسي پاسخگوي ساخته شدن چنين كار ضعيفي در رابطه با بزرگ مرد تاريخ معاصر است؟ چرا بايد فيلمي ساخته شود كه كارگردان و تهيه كننده همه از آن فيلم تبري ميجويند و هيچ كدام مسئوليت اين كار ضعيف را به عهده نميگيرند... سرانجام پس از سالها (حدود ده سال) فيلم «فرزند صبح» به اكران درآمد. اين سومين ساخته بهروز افخمي پس از كوچك جنگلي1366و جهان پهلوان تختي 1376، در رابطه با چهره هاي معاصر تاريخ ايران است اما «فرزند صبح» آنقدر دچار مشكلات فني و محتوايي است كه نقد كردن آن بيهوده به نظر ميرسد با اين وجود، ساخته شدن اين فيلم درباره شخصيت بزرگي مانند حضرت امام خميني(ره) دليل نميشود به راحتي از كنار سهلانگاريهاي سازندهاش گذشت. در واقع، شايد اگر اين فيلم درباره شخصيت ديگري ساخته ميشد آنقدر حساسيتبرانگيز نبود و منتقدان تنها به اين كه افخمي فيلم ضعيف ديگري ساخته اكتفا ميكردند. «فرزند صبح» فيلمي كاملا فاقد قصه است. اصلا فيلمنامه ندارد.اگر تمام ديالوگهاي فيلم را جمع آوري كنيم فكر نميكنم 4 يا 5 صفحه بيشتر بشود. زمان در فيلم گم شده. معلوم نيست دقيقا چه تاريخي در فيلم حكايت ميشود و قصد داشته چه خصوصياتي از كودكي حضرت امام(ره) را به تصوير بكشد. اگر تيتراژ فيلم را عوض كني و مثلا به جاي زندگي نامه حضرت امام(ره)، زندگينامه شخص ديگري را قرار بدهيم، هيچ اتفاقي نميافتد. كودك فيلم كارهايي را انجام ميدهد كه تمام كودكان انجام ميدهند و فيلم هيچ نكته خاصي از دوران كودكي حضرت امام(ره) به بيننده منتقل نميكند. دكور صحنههاي مختلف فيلم آنقدر ابتدايي و پيش پا افتاده است كه اصلا با مخاطب ارتباط برقرار نميكند و حتي نميتواند محدوده زمان تاريخي فيلم را مشخص كند. چهره پردازي بسيار ضعيف است. چهره زنان و مردان فيلم شبيه زنان امروزي با صورتهايي كاملا اصلاح شده است. كودكان در فيلم مانند كودكان امروزي داراي موهايي بلند هستند در حالي كه همه ميدانند در قديم موي سر پسران را از ته ميزدند و... يكي از مهمترين و البته مشكلترين موارد ساخت فيلمهاي تاريخي مرحله تحقيق است كه بسيار زمان بر و حساس است. با توجه به اين كه شخصيتي كه «فرزند صبح» روايت ميكند متعلق به زمان حال است و منابع اطلاعاتي موارد زنده هستند. تحقيق زياد مرحله مشكلي نخواهد بود. موئسسه نشر و تنظيم آثار امام خميني (ره) با توجه به گستردگي منابعي كه در اختيار دارد، محمل بسيار خوبي براي دستيابي به منابع بود و مشكل ميشود تصور كرد با اين همه منابع اطلاعاتي، افخمي قبل از فيلم تحقيقي جدي كرده باشد. و چند نكته ديگر؛ 1- شخصيت امام خميني(ره) از ابعاد مختلف قابل بررسي است. چه اصراري است كه حتما به كودكي ايشان پرداخته شود وقتي كارگردان و فيلمنامه مطلبي براي گفتن ندارند. 2- چرا بايد «فرزند صبح» كه راوي زندگي شخصيتي است كه بزرگترين اتفاق قرن بيستم را رقم زد، به فيلمسازي واگذار شود كه تجربههاي بسيار ضعيفي در اين ژانر را در كارنامه خود دارد؟ 3- تهيه كننده فيلم قبل از شروع به توليد، چه چيزي را خوانده و تائيد كرده؟ تمام فيلمنامه كه 5 صفحه بيشتر نميشود. سابقه كارگردان هم كه در اينگونه فيلمها بسيار نااميد كننده است. سرمايهگذاران چطور به آقاي افخمي اعتماد كردهاند كه اين چنين پروژه عظيمي را به ايشان محول كنند؟ 3- واقعا چه كسي پاسخگوي ساخته شدن چنين كار ضعيفي در رابطه با بزرگ مرد تاريخ معاصر است؟ چرا بايد فيلمي ساخته شود كه كارگردان و تهيه كننده همه از آن فيلم تبري ميجويند و هيچ كدام مسئوليت اين كار ضعيف را به عهده نميگيرند... باز تاكيد ميكنم سكوت موئسسه نشر آثار امام چه در زمان توليد فيلم و چه بعد از اكران جاي بحث دارد. ------------------------------ نويسنده: محمد طادي ------------------------------ انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]