واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار چهارشنبه 10 آذر 1389 تعداد مشاهده : 107 محمدزاده: الگوي توسعه غربي اصول انسانيت را نابود ميكند خبرگزاري فارس: رئيس دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق (ع) گفت: الگوي توسعه غرب، مبتني بر اومانيست است و اين الگو بر ديپلماسي بين الملل، روابط اجتماعي و نحوه زندگي فردي تأثير گذاشته است و در نهايت اصول انسانيت را نابود خواهد كرد. محمدرضا محمدزاده؛ رئيس دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق (ع) در گفتوگو با خبرنگار آئين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا» در مورد الگوي ايراني ـ اسلامي پيشرفت، اظهار داشت: انسان داراي سلسله ويژگيهايي است كه اگر به مرحله فعليت برسد انسان به كمال ميرسد. وي افزود: تحول رو به افول نداريم! و تحولي كه فقط متمركز بر كميت باشد، معنا ندارد! مهمترين ابعاد پيشرفت به معناي ثبوتي كلمه اين است كه انسان تقدم بر كيفيات داشته باشد، نه اينكه صرفاً به كميت بپردازد، اين در حالي است كه متأسفانه در دنياي امروز به كميت اهميت بيشتري ميدهند و بنابراين تقدم و پيشرفت را كمّي ميگيرند، لذا به معناي واقعي پيشرفتي در جهان معاصر ديده نميشود. اين مدرس حكمت متعاليه با بيان اينكه در آموزههاي ديني، فلسفي و حِكْمي، پيشرفت و كمال را در كمّيت خلاصه نكرده، بلكه به ابعاد كيفي نيز توجه ويژه شده است، افزود: مطابق مفاهيم ديني، كمال انسان، كمالي است كه انسان ابعاد انسانياش شكوفا شود يا به عبارت ديگر تعالي پيدا كند تا به حق و جنبه ملكوتي عالم نزديك شود؛ تمام كمالي كه اين عوامل را ايجاد ميكند در تقدم و پيشرفت دخيل هستند. محمدزاده در ادامه به نقد علوم انساني غربي كه مبتني بر الگوي توسعه اومانيستي پرداخت و گفت: چنين تلقيي كه تغيير علوم انساني ناپسند و نامعقول ميداند، نادرست و سخيف است، چرا كه در علوم انساني غرب به كرامت انسان توجهي نشده است، در حالي كه اصول انساني يكي مهمترين خصيصههاي تحول است و متأسفانه دنياي امروزي كه در پي پيشرفت، تقدم و تكامل است؛ انسانيت انسانها در مسير تعالي و صعود نيست. * فرم و شكل زندگي مبتني بر الگوي توسعه غربي؛ مطابق اصول انساني نيست اين پژوهشگر فلسفه اسلامي، خاطرنشان كرد: امروزه فُرم و شكل زندگي تفاوت كرده است و اين تغيير مطابق اصول انساني كه ذكر شد، نيست؛ متأسفانه آفات و پيامدهاي عجيب و غريبي دامن انسانها را گرفته است. وي ادامه داد: مهمترين عنصر در پيشرفت و تقدم به معناي ثبوتي كلمه اين است كه ارزشها به طور درست حاكم باشند؛ بنابراين اگر با اين قصد وارد حيطه علوم شويد و در پي پيشرفت از نظر اقتصادي، اجتماعي و سياسي باشد؛ پيشرفت واقعي و حقيقي را كسب خواهيد كرد. محمدزاده در ادامه سخن خود به نقد الگوي پيشرفت در زمان پهلوي پرداخت و گفت: شاه مخلوع قبل از انقلاب صحبت از پيشرفت و فتح دروازههاي تمدن ميكرد و تمام سعي شاه رفتن به سوي پيشرفتي بود كه با ملاك الهي و اسلامي كشور تضاد داشته باشد، به همين علت، جوانان از نظر ابعاد انساني دچار نزول و هبوطي شده بودند كه اين امر را ميتوان با مقايسه اجمالي رسانههاي آن روز و آنچه امروز ميگذرد فهميد. * هرچند بعد از انقلاب پيشرفت تمام عيار نداشتهايم ولي چگونگي و ملاك پيشرفت نهادينه شده است وي ادامه داد: هرچند بعد از انقلاب پيشرفت تمام عيار و كامل ندشتهايم؛ ولي خوشبختانه به يُمن و بركت انقلاب اسلامي چگونگي تحول و پيشرفت مبني بر اينكه با چه ملاكي بايد صورت گيرد در جامعه نهادينه شده است. مدرس دانشگاه مذاهب اسلامي ادامه داد: ابعاد گوناگون پيشرفت انساني در چشمانداز 20 ساله كشور حاكم و مسلط است؛ حتي اگر بيگانگان، چشمانداز را به دقت مشاهده كنند متوجه ميشوند اين چشمانداز به تمام ابعاد انساني توجه داشته است. وي در ادامه عدم توجه به قوانين بعد از انقلاب را عامل كندي پيشرفت دانست و گفت: چنانچه تمام دستگاههاي مسئول و نخبگان به قوانيني كه بعد از انقلاب تصويب شد و در نگاهي كه چشمانداز وجود دارد توجه كنند به پيشرفت و تحول، نه به معناي صرف كلمه! دست پيدا خواهيم كرد، براي اينكه پيشرفت و كمال در طول زمان اتفاق ميافتد. اين پژوهشگر با بيان اينكه مطابق مفاهيم فلسفي پيشرفت در طول زمان و به صورت تدريجي اتفاق ميافتد، اظهار داشت: پيشرفت بايد غايت و هدفي داشته باشد و در اين مباحث حركت و تحولي كه غايت نداشته باشد، منجر به حيرت ميشود؛ البته بايد در مسير توسعه ارزشهاي الهي را ترسيم كرده و به سمت آن حركت كرد تا هر كسي به اندازه جايگاه وجودي خودش در پيشرفت مشاركت داشته باشد. مصصح مجلد پنجم «الحكمةالمتعاليه في اسفار الأربعة» ادامه داد: در نيم قرن گذشته متفكران و انديشمندان اصلاحگر همچون محمد اقبال لاهوري، علي شريعتي و جريانهاي انقلابي مسلمان تحت تاثير حاكم زمان و شعار دروازههاي تمدن بزرگ محمدرضا شاه قرار نگرفتند و توانستند تصوير صحيحي از پيشرفت و تمدن ايران و بومي به جامعه ارائه دهند. محمدزاده در ادامه خاطرنشان كرد: اين متفكران توانستند، ذات پيشرفت غربي كه شاه پرچمداري ميكرد را به مردم بشناسانند و الگوي پيشرفت ايراني ـ اسلامي را به مردم معرفي كنند؛ تا امروزه به تعبير امام امت كه «ما ملت هستيم» و به بركت حركت جمعي به پيشرفت مورد نظر كه ايراني ـ اسلامي است، دست پيدا كنيم. وي ادامه داد: احساس ميكنم امروز سرمايه عظيمي با جامعه جوان داشته باشيم، براي اينكه در مقايسه با جوامع ديگر، جامعه ايران جوان است و جوان براي تحول مثبت با صلاحيتترين افراد انساني است و چنانچه از اين سرمايه و اصول بهره برده ميشود به سمت تحول و الگوي ايراني ـ اسلامي پيشرفت حركت كنيم. * حقطلبي و عدالتمحوري دو شاخص فرهنگي الگوي ايراني ـ اسلامي پيشرفت است رئيس دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق (ع) در مورد شاخصهاي فرهنگي الگوي ايراني ـ اسلامي پيشرفت تصريح كرد: ايرانيان در طول تاريخ دينمدار بوده و بر وجهه مليگرايي تاكيد خاصي داشتند؛ خوشبختانه آموزههاي ديني كه قبل از اسلام وجود داشت موجب شد كه ايرانيان نخستين اقوامي باشند كه با توجه به روحيه حقجويي به اسلام گرويدند، اين نكته مهمي است كه در همه فرهنگها وجود ندارد. وي ادامه داد: چنين ملتي كه يكي از ويژگي بارز آنها حقمداري است و گرايش بسياري نسبت به اسلام داشتهاند، الگوهاي شخصيتي و ملي مهم در كشور وجود دارند كه ميتوان از اين الگوها جهت حركت به سمت الگوي ايراني ـ اسلامي پيشرفت استفاده برد. رئيس دانشكده الهيات و معارف دانشگاه امام صادق (ع) گفت: آموزههاي فرهنگي يكي از مهمترين عناصر فرهنگي هر كشور است كه با پوست و گوشت هر كشوري توأم شده است، اين عناصر ويژگي ديني و ملي ما را تشكيل ميدهد و آكنده از ابعاد ديني است. محمدزاده در پايان گفتوگو خاطرنشان كرد: دستيابي به هدف با هر ابزاري، مراد انسان رشد يافته نيست؛ همانطوري كه حضرت امام خميني (ره) نيز در هيچ زماني حاضر نبود براي دستيابي به هدف دست به هر عملي بزند، بنابراين بايد در دهه چهارم انقلاب اسلامي، الگويي از پيشرفت ارائه دهيم كه هم نياز بومي و ديني كشور خود را و هم نيازهاي جهاني را پاسخگو باشد. انتهاي پيام/ع
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]