تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815368121
حكومت مهدي (عج) آرمانها، هدفها و برنامهها
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار جمعه 26 شهریور 1389 تعداد مشاهده : 105 حكومت مهدي (عج) آرمانها، هدفها و برنامهها خبرگزاري فارس: در حوزه تفكر اسلامي وقتي از گرايش آرماني سخن به ميان ميآيد، تشيع مقامي ويژه مييابد؛ زيرا گرايش به مفهوم انتظار و اميد به آيندهاي درخشان و روشن همراه با ريشهسوزي بيداد و برپايي عدالت در تمام زواياي زندگي آدمي، در جوهره اعتقادات شيعه نهفته است. اين گرايش نتيجه دقتها و ريزهكاريهاي قواعد و اصول حاكم در فلسفه يا نتيجههاي عقلي برگرفته از آنها با شيوه فيلسوفان نيست؛ بلكه پشتوانه اين گرايش، قرآن و رواياتي است كه خبر اميدبخش ظهور و حضور حضرت مهدي(عج) را در دوره پاياني جهان مژده داده است. تمامي مسلمانان بر اين عقيدهاند كه تاريخ بشر با همه فرازها و فرودها فرجامي نيك و خجسته به همراه دارد؛ زيرا كار جهان و جامعه بشري به دست آخرين وصي از اوصياي خدا به رستگاري سامان مييابد. در قلمروي ديانت و انديشه دينداران اين موضوع به عنوان آرماني از جامعه برتر و خوشايند كه طراحي آن برگرفته از معرفي نهاد حكومت حضرت مهدي (عج) است، آرماني تلقي شده از يك سو كه قصد نفي نظامهاي سلطهگر از پيكره نظام جهاني را دارد و از سوي ديگر به دنبال دستيابي به غايت كمالجويي انسان در سعادت دنيوي و رستگاري اخروي است. بنابراين وعده تحقق حكومت امام مهدي (عج) و رسيدن به جامعه سعادتمند براي بشر آرمان و اعتقادي برگرفته از آيات و روايات فراوان است كه بر خرد متفكران و فيلسوفان مسلمان چون فارابي، ابنسينا و خواجه نصيرالدين طوسي بياثر نبوده است؛ گرچه آنان انديشه جامعه آرماني و برتر را آميخته با دستگاه قانونگذار دانش فلسفه و نتايج عقلي آن كردهاند؛ اما زيربناي بنيادين اين تفكر ريشه در معقتدات آنان از قرآن و حديث داشته است. بدينسان جامعه برتر و مطلوب جهاني كه حاكميت از آن انسانهاي شايسته و به راهنمايي و رهبري برگزيده خداي متعال امام مهدي(عج) است، همان آرمانشهري به شمار ميآيد كه در متون ديني بشارت داده شده است. نكتهاي كه بايد به آن اشاره داشت، اينكه آرمانهاي يك حكومت، وقتي تحقق مييابد كه دولت آن از كارگزاراني شايسته، برنامهاي مناسب و مشاركت عمومي مردم برخوردار باشد و كاستي در هر يك از اين سه عنصر مهم، دستيابي به اهداف مورد نظر را با مشكل مواجه ميسازد. پس اگر قدرت و مديريت جامعه در دست انسانهاي نالايق يبفتد، جامعه به انحطاط كشيده ميشود. حاكم و رهبر جامعه آنگاه ميتواند عدالتگستر باشد كه نخست درباره خود عدالت را پيشه كند و گرنه از انسان ستمپيشه چگونه ميتواند انتظار قسط و تحقق عدالت را داشت؟ امام علي (ع) در اين باره فرموده است: «حاكم آنگاه كه هواي نفساني در او مختلف شود وي را از اجراي بسياري از امور عادلانه باز ميدارد.» شرط ديگر تحقق يك حكومت آرماني در اختيار داشتن برنامه از ناحيه متوليان و متصديان امور حكومت است تا براساس آن دستيابي به اهداف امكانپذير باشد. درجه اهميت توجه به اين موضوع آنگاه آشكار ميشود كه بخواهيم آن را با ديگر حكومتها مقايسه و مورد ارزيابي قرار دهيم. پس تبيين هدفها و برنامههاي حكومت حضرت مهدي(عج) ميتواند راهي براي جداسازي ماهيت جهاني حكومت آن حضرت از پروژه جهاني شدن يا جهانيسازي باشد كه ايجاد عدالت جزو محوريترين اين اهداف است. * عدالت جهاني حال اين سؤال پيش ميآيد كه عدالت چيست؟ سؤالي كه ذهن فلاسفه را در تمام تاريخ تفكر بشري به خود مشغول كرده است. همواره جوامع انساني از ظلم و ستم در رنج و فشار بودهاند و قرنها اميدوار به تحقق حاكميت عدالت در گستره جهان بودهاند. اين آرزو به عنوان يك شاخص مهم در تنظيم نظام اجتماعي از دورههاي كهن تا به امروز مورد توجه انديشمندان و بازخوانهاي فراوان از ناحيه آنان قرار گرفته است. تصوير مقوله عدالت در انديشه فيلسوفان پيش از ميلاد مسيح (ع) تا ابونصر فارابي و خواجهنظامالملك و ابنسينا در عصر شكوفايي اسلام و تا دوره پس از رنسانس، گوياي دردمندي مصلحان و متفكران از نظام اجتماعي مبتني بر عدالت است. هر يك از اين شخصيتها در آثارشان تلاش كردهاند تا به وسيله اصول عقلي تعريفي از اين موضوع در ساختار يك حكومت ارائه دهند. افلاطون عدالت را نوعي استعداد و تمايل دروني در انسان دانسته كه جلوي احساسات و انگيزه شديد وي را كه طالب منافع خصوصي هستند ميگيرد و از انجام كارهاي به ظاهر داراي نفع كه مورد نهي وجدان قرار گرفته باز ميدارد. ارسطو نيز معتقد است بهترين حكومتها آن است كه همهكس در سايه آن شاد باشند و سعادتمند زيست كنند. وي سعادت انسان را در درست زيستن وي ميداند. فارابي به اين موضوع به گونه ديگر نگريسته و اساس زندگي و سعادت بشر را بر نظاممندي عدالت دانسته و در تعريف آن گفته است: «عدالت يعني همه به سعادت و كمال افضل برسند، همه زندگي كنند و همه به زندگي خود ادامه دهند. جنگ و ستيز از ميان برداشته شود، هر عضوي وظيفه خود را انجام دهد و هيچ عضوي از اعضاي جامعه به حقوق و وظايف ديگران تعدي نكند.» اما امروزه نظريهپردازان نظام دموكراسي در جامعه غرب اصل اساسي عدالت و سعادت را از جدول اهداف حكومت حذف و محور اصلي را در نظام اجتماعي بر توسعه اقتصادي و رفاه عمومي نهادهاند. انديشمنداني مانند كانت تأكيد ميكنند كه انسانها را بايد براي داشتن تصوير خاص خويش از خوشبختي آزاد گذاشت و دولتها حق ندارند مردم را برخلاف تصوري كه از سعادت دارند به سمت و سويي خاص سوق دهند. ليكن پرسش مهم اين است كه آيا مدعيان اين ايده توانستهاند در جامعه غرب ــ نه جهان ــ به اين هدف در برقراري عدالت و سعادت برسند؟ آمارها و ديدگاههاي انديشمندان منصف حكايت از نادرستي اين ادعا دارد. مارتين خور، از صاحبنظران معاصر در كتاب جهاني شدن و جنوب با نگاهي منتقدانه به موضوع جهاني شدن و فراموشي عدالت بر محور توسعه و رفاه مينويسد: «واقعگرايان و ساختارگرايان تاريخي بر اين باورند: در بلندمدت با دو اردوگاه برندگان و بازندگان جهاني شدن مواجه خواهيم شد. از نقطه نظر واقعگرايان قدرتمندترين كشورها كه كنترل صلح و هدايت جهاني شدن را بر عهده دارند از اين رو در جهت استحكام بخشيدن به موقعيت و قدرت نسبي خود استفاده خواهند كرد و از ديگر سو ساختارگرايان معتقدند، جهاني شدن به نفع قدرتمندترين كشورهاي سرمايهداري و بازيگران غيردولتي همچون شركتهاي چند مليتي كه در مركز قرار دارند، تمام خواهد شد. در نهايت جهاني شدن و آزادي اقتصادي به نابرابريها ميانجامد.» وي نمونههاي فراواني از زبان آمار سازمانهاي بينالمللي ياد ميكند كه نشان از افزايش بيكاري و فقر در كشورهاي اروپايي و آمريكا ميان مردم دارد. بنابراين، آنچه اين بنيان نوين براي دنياي كنوني به ارمغان آورده، افزايش بيعدالتي و فقر بوده است. بدين لحاظ در عصر حاضر زمينه بهتر و مناسبي در ارائه الگوي توسعه و رفاه اجتماعي بر محوريت عدالت در يك نظام حكومتي سازمان يافته از افراد صالح به پيشوايي انسان برگزيده از ناحيه خداوند فراهم شده است. تجلي اين هدف و برنامه كه در قرآن كريم به عنوان فلسفه بعثت پيامبران ياد شده (لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ / به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهايى است پديد آورديم تا خدا معلوم بدارد چه كسى در نهان او و پيامبرانش را يارى مىكند آرى خدا نيرومند شكست ناپذير است / سوره حديد، آيه 25) در دولت مهدوي با محوريت عدالت در همه ابعاد ساختار نظام سياسي و اجتماعي به اجرا درميآيد. براساس احاديث و روايات فراواني كه از ائمه اطهار (ع) درباره مهدويت به ما رسيده است، ميتوان اين نتيجه را برداشت كرد كه؛ «روزي كه مهدي موعود قيام كند، به عدالت حكومت ميكند و در آن دوران از ستم در سراسر جهان نشاني پيدا نميشود. راهها امن و بركات از زمين بيرون ميآيد. هر صاحب حقي حقوقش بازميگردد و پيروي هيچ ديني در زمين باقي نميماند جز آن كه اسلام ميآورد.» انتهاي پيام/ا-5
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]
صفحات پیشنهادی
حكومت مهدي (عج) آرمانها، هدفها و برنامهها
حكومت مهدي (عج) آرمانها، هدفها و برنامهها-تاریخ انتشار جمعه 26 شهریور 1389 تعداد مشاهده : 105 حكومت مهدي (عج) آرمانها، هدفها و برنامهها خبرگزاري فارس: در حوزه تفكر اسلامي ...
حكومت مهدي (عج) آرمانها، هدفها و برنامهها-تاریخ انتشار جمعه 26 شهریور 1389 تعداد مشاهده : 105 حكومت مهدي (عج) آرمانها، هدفها و برنامهها خبرگزاري فارس: در حوزه تفكر اسلامي ...
آرمان شهر مهدي
آرمان شهر مهدي زندگي آرماني اي که در حکومت حضرت مهدي (عج) تحقق خواهد يافت، با ... حکومت او، بر مبناي ايمان به خداي واحد، شکل خواهد گرفت و هدف آن، يکپارچه کردن ملت ها و ... بنابراين، يکي از برنامه هاي حکومتي در آرمان شهر مهدي، يک طرح اقتصادي کارآمد ...
آرمان شهر مهدي زندگي آرماني اي که در حکومت حضرت مهدي (عج) تحقق خواهد يافت، با ... حکومت او، بر مبناي ايمان به خداي واحد، شکل خواهد گرفت و هدف آن، يکپارچه کردن ملت ها و ... بنابراين، يکي از برنامه هاي حکومتي در آرمان شهر مهدي، يک طرح اقتصادي کارآمد ...
مطالعه تطبيقي حكومت حضرت مهدي ( علیه السلام ) با الگوهای ...
مطالعه تطبيقي حكومت حضرت مهدي ( علیه السلام ) با الگوهای معاصر حکومت-مطالعه ... و یا یک حکومت آن هم حکومتی چون حکومت حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه) و تطبیق ... معاصر تنها شعار آن را سر لوحه برنامهها و اهداف حکومتی خویش خویش قرار دادهاند. .... این هدفها و آرمانها توجیه کننده موجودیت دولت و نیز فراهم آورنده زمینههای تکلیف سیاسیاند.
مطالعه تطبيقي حكومت حضرت مهدي ( علیه السلام ) با الگوهای معاصر حکومت-مطالعه ... و یا یک حکومت آن هم حکومتی چون حکومت حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه) و تطبیق ... معاصر تنها شعار آن را سر لوحه برنامهها و اهداف حکومتی خویش خویش قرار دادهاند. .... این هدفها و آرمانها توجیه کننده موجودیت دولت و نیز فراهم آورنده زمینههای تکلیف سیاسیاند.
پیش نویس حکومت جهاني موعود
پیش نویس حکومت جهاني موعود نويسنده:فائزه اسکندري اشاره : انتظار قيام يک مصلح بزرگ جهاني ، انتظار انقلاب و دگرگوني و ... حكومت مهدي (عج) آرمانها، هدفها و برنامهها ...
پیش نویس حکومت جهاني موعود نويسنده:فائزه اسکندري اشاره : انتظار قيام يک مصلح بزرگ جهاني ، انتظار انقلاب و دگرگوني و ... حكومت مهدي (عج) آرمانها، هدفها و برنامهها ...
مخفی نمودن حرفه ای فایل ها MySecretFolder v4.34
مخفی نمودن حرفه ای فایل ها MySecretFolder v4.34 · مربي تيم ملي كشتي فرنگي: اعتماد به جوانان نوعي دور انديشي است · حكومت مهدي (عج) آرمانها، هدفها و برنامهها .
مخفی نمودن حرفه ای فایل ها MySecretFolder v4.34 · مربي تيم ملي كشتي فرنگي: اعتماد به جوانان نوعي دور انديشي است · حكومت مهدي (عج) آرمانها، هدفها و برنامهها .
هدف غايي از حکومت جهاني موعود
هدف غايي از حکومت جهاني موعود-جام جم -بحث مهدويت ازجمله موضوعاتي است که نقش مهمي در زندگي ... روش حکومتي حضرت مهدي (عج) پس از آشنايي با هدف غايي حکومت جهاني ولي عصر(عج) برنامه هاي اجرايي و روش حکومتي امام مهدي (عج) را بايد .... از نظر قرآن، اين آرمان و هدف غايي تا جايي پيش مي رود که مي تواند براي آن جامعه تبديل به «إله» گردد.
هدف غايي از حکومت جهاني موعود-جام جم -بحث مهدويت ازجمله موضوعاتي است که نقش مهمي در زندگي ... روش حکومتي حضرت مهدي (عج) پس از آشنايي با هدف غايي حکومت جهاني ولي عصر(عج) برنامه هاي اجرايي و روش حکومتي امام مهدي (عج) را بايد .... از نظر قرآن، اين آرمان و هدف غايي تا جايي پيش مي رود که مي تواند براي آن جامعه تبديل به «إله» گردد.
اهداف حكومت امام مهدي عليه السلام
اهداف حكومت امام مهدي عليه السلام منبع:نگین آفرینش پس از كنار رفتن ابرهاي تيره و ... احادیث و روایات: امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى ... حكومتي كه مظهر صفات جمال و زيبايي پروردگار عالم است و در ساحت آن، بشر به تمامي آرمانهاي فراموش شده ... راه كارها و برنامههاي حكومت امام(عليه السلام) در حوزههاي مختلف3.
اهداف حكومت امام مهدي عليه السلام منبع:نگین آفرینش پس از كنار رفتن ابرهاي تيره و ... احادیث و روایات: امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى ... حكومتي كه مظهر صفات جمال و زيبايي پروردگار عالم است و در ساحت آن، بشر به تمامي آرمانهاي فراموش شده ... راه كارها و برنامههاي حكومت امام(عليه السلام) در حوزههاي مختلف3.
شاخصههاي حكومت امام مهدي(عج)
اگر بخواهيم شاخصههاي اين حكومت را بررسي كنيم، قرآن و روايات خاص مهدوي. ... شاخصههاي حكومت امام مهدي(عج) نويسنده: محمدمهدي حائريپور چكيده حكومت امام مهدي(عجل .... وقتی گفتیم که در دولت کریم هدف رساندن انسان به کرامت دنیوب و اخروی است پس باید ... مهدي(عجل الله تعالی فرجه) «عدالت» است؛ زيرا عدالت بزرگترين و مهمترين آرمان انبياي ...
اگر بخواهيم شاخصههاي اين حكومت را بررسي كنيم، قرآن و روايات خاص مهدوي. ... شاخصههاي حكومت امام مهدي(عج) نويسنده: محمدمهدي حائريپور چكيده حكومت امام مهدي(عجل .... وقتی گفتیم که در دولت کریم هدف رساندن انسان به کرامت دنیوب و اخروی است پس باید ... مهدي(عجل الله تعالی فرجه) «عدالت» است؛ زيرا عدالت بزرگترين و مهمترين آرمان انبياي ...
انقلاب مهدي موعود و حكومت فراگير جهاني
13 آگوست 2008 – تشكيل حكومت فراگير جهاني و اداره اجتماعات از يك مركز و با يك سياست و برنامه از اهداف مهم انقلاب مهدي موعود(عج ) مي باشد. در آن دوران آرمان والاي تشكيل ...
13 آگوست 2008 – تشكيل حكومت فراگير جهاني و اداره اجتماعات از يك مركز و با يك سياست و برنامه از اهداف مهم انقلاب مهدي موعود(عج ) مي باشد. در آن دوران آرمان والاي تشكيل ...
آمادگي و اقدام براي تحقق آرمان شهر
آمادگي و اقدام براي تحقق آرمان شهر نويسنده:مهدي مبيني انديشه ي ساختن مدينه ي فاضله اي ... احادیث و روایات: امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعدههاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين .... افلاطون، معيارهايي را جهت گزينش شايسته ترين افراد براي حکومت پيش مي کشد ... هدف اصلي و اوليه ي افلاطون در ترسيم آرمان شهر، هدفي اقتصادي است و در نهايت، جامعه ...
آمادگي و اقدام براي تحقق آرمان شهر نويسنده:مهدي مبيني انديشه ي ساختن مدينه ي فاضله اي ... احادیث و روایات: امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعدههاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين .... افلاطون، معيارهايي را جهت گزينش شايسته ترين افراد براي حکومت پيش مي کشد ... هدف اصلي و اوليه ي افلاطون در ترسيم آرمان شهر، هدفي اقتصادي است و در نهايت، جامعه ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها