واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار دوشنبه 18 مرداد 1389 تعداد مشاهده : 209 تئاتر ايران سياستگذاري ميخواهد جام جم آنلاين: روز 12 مرداد حسين پارسايي جايش را به حسين مسافر آستانه داد تا بالاخره زمزمههاي تغيير در مديريت اداره كل هنرهاي نمايشي به واقعيت تبديل شود. مسافر آستانه كه پيش از اين نيز بارها نامش به عنوان يكي از گزينهها براي تصدي مديريت تئاتر ايران شنيده ميشد، حالا سكان هدايت تئاتر ايران را به دست گرفته و خودش احتمالا بيش از هر كس ديگري ميداند چه مسير سخت و پرفراز و نشيبي را پيش رو دارد. سالهاي سال است كه تئاتر ايران از كمبودهاي مختلفي رنج ميبرد و هيچكدام از مديران تئاتري تا به حال نتوانستهاند اين مشكلات را آن گونه كه بايد حل كنند، چرا كه كليد حل بخشي از اين مشكلات در دست مديركل اداره هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيست. كمبود سالنهاي اجراي تئاتر، تمركز فعاليتهاي تئاتري در تهران،اجرايي نشدن قرارداد تيپ، به رسميت شناختن فعاليت در حوزه تئاتر به عنوان يك شغل و برپايي جشنوارههاي مختلف تئاتري با صرف بودجههاي زياد از جمله مشكلاتي هستند كه طي اين سالها فراروي اهالي تئاتر بودهاند. اجراي قرارداد تيپ مسافر آستانه سالهاي سال در دل تئاتر و مسائل آن بوده و از همه ما بهتر و دقيقتر مشكلات و راهحلهاي آن را ميداند. اين جمله را حسين كياني، كارگردان و نمايشنامهنويس به ايسنا ميگويد. او از مدير جديد تئاتر ايران انتظار دارد به قراردادهاي تيپ سر و سامان بدهد. اين خواستهاي است كه محمد يعقوبي، نمايشنامهنويس و كارگردان تئاتر نيز بر آن تاكيد دارد؛ انتظار ما از مدير جديد اداره كل هنرهاي نمايشي پايبندي به اجراي قرارداد تيپ است. قرارداد تيپ كه هنرمندان تئاتر از آن نام ميبرند، قراردادي است كه از سوي خانه تئاتر تدوين شده و طبق آن، فعالان بخشهاي مختلف تئاتر ايران درجهبندي شدهاند و دستمزد آنها نيز تعيين شده است. اين قرارداد آنگونه كه يعقوبي ميگويد: در دوره مديريت قبلي اداره كل هنرهاي نمايشي تصويب شده و حالا هنرمندان انتظار دارند، مدير جديد تئاتر نيز به اين توافق پايبند باشد. حميدرضا آذرنگ، نمايشنامهنويس و كارگردان تئاتر هم يكي از مشكلات بزرگ هنرمندان اين حوزه را تاخير در پرداخت دستمزدها ميداند. سياستگذاري براي ارتقاي تئاتر با اين حال بابك محمدي، كارگردان تئاتر به مساله ديگري اشاره ميكند و به ايسنا ميگويد: بايد سياستگذاري يكي از مهمترين برنامههاي مدير جديد تئاتر ايران باشد. او اميدوار است كه مدير جديد تئاتر ايران بتواند به گونهاي سياستگذاري كند كه دست كم در سال 20 تئاتر خوب نوشته و اجرا شود. محمدي معتقد است: سياستگذاري تئاتر كشور نبايد عليه روند تكاملي اين هنر باشد و مديران تئاتري بايد به گونهاي برنامهريزي كنند كه بتوانند هنرمندان بيشتري را جذب كنند، نه اين كه موجبات دوري آنها را از اين عرصه فراهم آورند. آذرنگ نيز اميدوار است در دوره جديد شأن بچههاي تئاتر رعايت شود. اين كارگردان و نمايشنامهنويس ميگويد: سالهاست گلايه داريم كه چرا شغل ما به عنوان حرفه تعريف نميشود، اما توقعات از ما هميشه حرفهاي است. محمد يعقوبي هم معتقد است كه مدير جديد تئاتر بايد راهي براي ارتباط با بچههاي تئاتري باز كند.وي با اشاره به پيشينه تئاتري حسين مسافرآستانه اميدوار است كه او به عنوان يك تئاتري بتواند جلوي افزايش قيمت بليتهاي تئاتر را بگيرد. مشخص شدن ضوابط «بسياري از كارگردانها حتي با اين كه عضو خانه تئاتر هستند، 2 سال يك بار هم نميتوانند سالن بگيرند. در حال حاضر ضوابط تخصيص اجرا به كارگردانها معلوم نيست و ما انتظار داريم همه چيز مشخص و شفاف شود.» اين جملهها را حسين كياني ميگويد و بر ضرورت صراحت و روشنگري در مسائل تئاتر تاكيد ميكند. از سوي ديگر آذرنگ نيز با اشاره به تكثر جشنوارههاي مختلف هنري ميگويد: «هر روز شاهد شكوفه زدن بسياري از جشنوارههاي گوناگون با اسامي متفاوت هستيم كه هريك بودجه كلاني را به خود اختصاص ميدهند. هزينه كردن اين بودجه در مدت زمان محدود برگزاري يك جشنواره آن هم براي تعداد معدودي كار منطقي نيست. هنرمندان تئاتري البته خودشان بيش از هركس ديگر ميدانند كه حل مشكلات تئاتر از عهده يك فرد خارج است؛ اما انتظاراتي دارند كه سالهاست برآورده نشده است. حال بايد منتظر ماند و ديد حسين مسافرآستانه چه مسيري را در پيش ميگيرد و تئاتر ايران را به چه سمت و سويي هدايت ميكند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]