واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار پنجشنبه 27 فروردین 1388 تعداد مشاهده : 85 طراحي سواد هنرهاي تجسمي است خبرگزاري فارس: منوچهر معتبر گفت: طراحي سواد هنرهاي تجسمي است و همانطور كه انسان براي نوشتن ابتدا بايد سواد بياموزد تا بتواند بنويسد، هنرمند تجسمي هم براي هنرمند شدن بايد سواد طراحي داشته باشد. به گزارش خبرگزاري فارس، منوچهر معتبر با بيان اين مطلب در گفت وگو با ستاد خبري دومين جشنواره طراحي معاصر ايران، افزود: براي موفقيت در هنرهاي تجسمي هر چه انسان با سوادتر باشد در خلق اثر موفق تر خواهد بود؛ پس چه بهتر كه هنرمند تجسمي توجه ويژه اي به هنر طراحي داشته باشد. برنده مدال و ديپلم افتخار از نمايشگاه نقاشان معاصر جهان، تصريح كرد: يك زماني در گذشته كه من طراحي مي كردم، تعداد طراحان حرفه اي خيلي كم بودند، اما حالا خوشبختانه ما طراحان خوبي داريم. ما طراحاني را داريم كه امروز از سواد طراحي برخودار هستند و طراحي را به عنوان يك هنر مستقل و زيربناي كارشان مي بينند و استفاده مي كند. معتبر، با اشاره به پيشرفت طراحي در ايران، گفت: شكي نيست كه وضعيت طراحي معاصر بهتر از گذشته است. ما در طراحي به عنوان هنري مستقل، در حال حركت روبه جلو هستيم و بايد اين حركت را ادامه بدهيم. بايد مدام طراحي را مورد توجه قرار داد تا به فراموشي سپرده نشود. متاسفانه يك زماني طراحي مورد بي مهري و بي توجهي قرار گرفت كه ما به عقب برگشتيم، اما در سال هاي اخير برگزاري جشنوارهايي با موضوع طراحي به عنوان هنري مستقل، مانند همين جشنواره طراحي معاصر ايران، طراحي را بار ديگر به كانون توجه و نگاهي جديتر باز گرداندند. اين فوق ليسانس آموزش هنر از دانشگاه اينديانا در كشور آمريكا، افزود: هر حركتي زماني نتيجه مي دهد كه استمرار داشته باشد و خوشبختانه جشنواره طراحي معاصر ايران با برگزاري دومين دوره در حال تكامل و رشد است كه اميدواريم ادامه داشته باشد. دبير دومين جشنواره طراحي معاصر ايران،موضع اين جشنواره را «شهر» عنوان كرد و گفت: اگرچه موضوع اين دوره از جشنواره طراحي معاصر ايران شهر است، اما نبايد ذهن خود را به شكل ظاهري شهر محدود كنيم. هر اثري كه به شهر و مسايل متاثر از آن نظر داشته باشد در اين جشنواره پذيرفته مي شود. براي مثال خلق تصوير يك چهره كه متاثر از زندگي شهري باشد، در اين جشنواره قابل طرح است. معتبر با بيان اين كه «اين جشنواره مي تواند ضمن تقويت نگاه طراح معاصر به مسايل بيروني شهري، او را به سمت دنياي دروني شهر نيز سوق دهد» اظهار داشت: هيچ نكته پيدا و پنهاني در شهر نبايد از ديد يك طراح حرفه اي دور بماند.هر چيزي كه به شهر ارتباط داشته باشد، از جمله رفتار، آداب، رسوم، زندگي آدم ها، ساختمان ها چهره انسان شهري همگي مورد توجه اين جشنواره هستند. همانطور كه گفتم، حتي يك پورتره مي تواند حاصل تاثير شهر باشد. وي گفت: با توجه به اينكه فضاي زيادي نياز بود، نمي توانستيم اين مسئله را در فراخوان خود باز كنيم. اما توقع مي رود كه طراحان ما خودشان به اين نكات آگاه باشند. اين مدرس طراحي و هنر، افزود: اين جشنواره ها علاوه بر اينكه توان طراحي ما را به نمايش مي گذارند، به ما كمك مي كنند تا بتوانيم نقاط ضعف و قوت خود را نيز شناسايي كنيم و در رفع آنها قدم برداريم. همچنين جشنواره طراحي معاصر ايران يادآوري جايگاه هنر طراحي به عنوان هنري مستقل در دنياي معاصر است. منوچهر معتبر خاطرنشان كرد: ما تصميم داشتيم با آغاز جشنواره طراحي معاصر ايران، كانوني مستقل براي طراحان معاصر راه بياندازيم كه تاكنون موفق به عملي كردن آن نشده ايم. اما هنوز هم نا اميد نيستيم و اميدواريم بتوانيم با حمايت سازمانها و نهادهاي هنري، اين كانون را با هدف فراهم كردن مكاني براي گردهمايي هاي طراحان، برگزاري نمايشگاه هاي اختصاصي طراحان، تبادل نظر و فعاليتهاي اختصاصي ويژه طراحي تاسيس كنيم. وي در پايان تاكيد كرد: بايد طراحي را به عنوان يك هنر مستقل و سواد هنري جدي گرفت و به شكلي اساسي به آن فكر كرد. دومين جشنواره و همايش طراحي معاصر ايران ارديبهشت 1388 برگزار مي شود كه موضوع آن «شهر» است. هنرمندان براي شركت در اين جشنواره تا 10 ارديبهشت فرصت دارند، آثار خود را به نشاني؛ تهران ، خيابان وليعصر ، تقاطع نيايش ، بلوار اسفندياري ، پلاك 35 ،موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) ارسال نمايند. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]