تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804032331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرخه اقتصادي ، حلقه مفقوده فيلم كوتاه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: چرخه اقتصادي ، حلقه مفقوده فيلم كوتاه
فرهنگ و هنر
از : حسن معظمي
فيلم كوتاه به عنوان يكي از اركان سينما از جايگاه تثبيت شده‌اي در ميان كشورهاي صاحب سينما برخوردار است و اختصاص بازار فيلم، رويدادهاي سينمايي و سالن براي نمايش توليدات اين بخش نشانگر اهميت آن است .

سينماي كوتاه و مستند در ايران نيز به دليل دربرگيري جمع زيادي از فيلمسازان و بخش اعظم توليدات سينمايي از چنين جايگاهي برخوردار است.

بر اساس اعلام نهادهاي رسمي اين حوزه، بيش از دوهزار اثر كوتاه و مستند در فرمت حرفه‌اي و آماتور سالانه در كشور ساخته مي‌شود كه بخش اندكي از آن با حمايت‌هاي مستقيم و غير مستقيم نهادهاي فرهنگي است.

وجود ظرفيت‌هاي بالقوه فيلمسازي از سويي ، وجود گستره موضوعي وسيع از سوي ديگر، و ارزان بودن توليد در مقايسه با فيلم ‪ ۳۵‬ميليمتري، منحني توليد در اين عرصه را صعودي كرده است .

به گفته برخي از دست اندركاران سينمايي، تمايل شديد جوانان به مقوله فيلسمازي و جذابيت‌هاي اين حوزه، ايران را به يكي از كشورهايي كه بيشترين حجم فيلسماز آماتور را در جهان دارد، تبديل كرده است.

اما اين آمار اميدواركننده نگراني‌هايي نيز در اين عرصه به همراه دارد كه تبعات آن خود را آرام آرام در دردرون بدنه سينما و عرصه فرهنگ و هنر كشور نمايان مي‌سازد.

سينماي كوتاه با وجود ظرفيت‌هاي يادشده به دليل محدوديت امكانات در حوزه توليد ، فقدان سرمايه كافي و نبود مكان براي نمايش و معيوب بودن شبكه پخش و بازاريابي و بي‌ميلي تلويزيون به عنوان ممهمترين مشتري براي خريد آثار وطني، دشواري‌هاي فعاليت در اين عرصه را مضاعف كرده است.

مدير تامين برنامه سيما پيشتر اعلام كرد كه در مقابل خريد انبوه توليدات خارجي بويژه فيلم كوتاه و مستند حدود سه هزار دقيقه فيلم ايراني نيز در دستور خريد قرار دارد ، اين در حالي است كه بيشترين سهم از اين خريد، مربوط به توليدات سفارشي سيما در اين عرصه است.

وجود نهادهاي حامي نظير انجمن سينماي جوان و مركز سينماي مستند و تجربي كه حمايت از حوزه آماتور و حرفه‌اي فيلم كوتاه را بر عهده دارند، مغتنم، اما فعاليت اين مراكز به دليل محدوديت‌هاي يادشده و وجود مطالبات روبه افزايش فيلمسازان چيزي شبيه معجزه است.

نبود مكان ويژه نمايش فيلم كوتاه با وجود تلاش‌هاي نهادهاي مورد اشاره براي ايجاد ظرفيت در اين مقوله و تنگ بودن فضاي پخش تلويزيوني، اقتصاد فيلم كوتاه را با ايستايي و گذران امور را بدون حمايت‌هاي محدود دولتي براي اكثر فيلسمازان غيرممكن مي‌سازد.

طرح اختصاص سالن‌هاي كوچك نمايش و يا برخي نوبت‌هاي اكران به فيلم كوتاه كه پيشتر طرح شده بود با بي‌ميلي سينماداران در اجرا عقيم ماند و عملا امكان نمايش فيلم خارج از دايره جشنواره‌هاي موضوعي و برخي سالن‌هاي اختصاصي مراكز فيلم كوتاه و مستند منتفي شد.

در اين ميان برخي نيز معتقدند كه راه اندازي جشنواره‌هاي مختلف به عنوان ابتكاري براي نمايش فيلم كوتاه مي‌تواند خلا نبود امكان اكران و پخش را تا حدودي جبران كند، اما اين در حالي است كه برپايي جشنواره نيز خود نيازمند اختصاص بودجه و صرف هزينه براي اجراست و دست به دست شدن برخي فيلم‌ها و ديده نشدن ديگر آثار در اين رويدادها به عنوان ديگر آسيب در طول ساليان اخير نمايان است.

بديهي است كه صرف هزينه در توليد و امكان يابي در نمايش و پخش و ساماندهي حوزه توزيع و بازار يابي و شركت در بازارهاي منطقه‌اي و بين‌المللي در جهت تقويت اقتصاد فيلم كوتاه در ميان و دراز مدت اثرات خود را در مقايسه با برپايي جشنواره‌هاي موضوعي كه اغلب منقطع و غير قابل استمرار نشان مي دهند، است.

به عقيده صاحبنظران، وجود برنامه‌هاي ابتكاري در عرصه فيلم كوتاه و ايجاد انسجام صنفي نيز مي‌تواند در رصد كردن مطالبات و هدايت آن در مسير منطقي و به منظور استيناف حقوق فيلسمازان موثر باشد.

برپايي كمپ فيلم كوتاه ايران كه در اين روزها در منطقه مازندران با ابتكار انجمن فيلم كوتاه انجمن شده است، اقدامي ابتكاري براي زير يك سقف قرار دادن كارگردانان جوان با گرايش‌ها و علايق گوناگون و جستجو كردن هدفي مشترك به شمار مي‌رود.

طرح مباحث مفيد براي ارتقاي اين بخش و آسيب شناسي راههاي رفته در حوزه فيلم كوتاه بدور از شعار زدگي و ايجاد هيجان در اين گونه برنامه‌ها مي تواند زمينه ساز تعامل سازنده فيلمسازان و نهادهاي صنفي با مديريت سينما در جهت ترسيم راه بدور از هزينه‌هاي رايج باشد.

كمپ فيلم كوتاه را مي‌توان تجربه‌اي سازنده در اين مسير دانست، سينماي كوتاه نيازمند تعامل جدي جمع سينماگران با دست اندركاران و حركت به سمت رونق اقتصاد فيلم كوتاه است .

حركت فيلم كوتاه در مدار منطقي تهيه، توليد، پخش و توزيع مناسب با نگاه جدي به مقوله درآمدزايي و ايجاد چرخه اقتصاد فيلم با وجود تراكم فيلمساز و مطالبات در اين حوزه امكان پذير است، سينماي كوتاه چه مسيري را براي تداوم راه انتخاب كرده است ؟.
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن