تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820054881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرعامل انجمن سينماي جوان در ايسنا: امسال 1800 فيلم كوتاه و 500 فيلم‌نامه توليد مي‌كنيم اگر چرخه اقتصادي فيلم كوتاه راه نيافتد، اندر خم يك كوچه‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديرعامل انجمن سينماي جوان در ايسنا: امسال 1800 فيلم كوتاه و 500 فيلم‌نامه توليد مي‌كنيم اگر چرخه اقتصادي فيلم كوتاه راه نيافتد، اندر خم يك كوچه‌ايم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

ناصر باكيده گفت:انجمن سينماي جوانان طي 2 سال فعاليت گذشته خودش‌، با يك مجموعه عظيم از افق‌هايي كه پيش روي جوانان داشته، سعي و تلاش دارد كه بسترهاي لازم را براي ارتقاء سطح دانش و سواد بصري علاقه‌مندان جوان به اين حوزه فراهم كند.

مدير عامل انجمن سينماي جوانان ايران با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) برنامه‌هاي سال جاري انجمن را تشريح و اظهار اميدواري كرد: امسال حدود 1800 عنوان فيلم كوتاه، به اضافه 500 فيلم‌نامه كوتاه توليد شود.

وي با اشاره به دفاتر انجمن در شهرستانها خاطرنشان كرد: در دو سال گذشته جهت بازسازي و ارتقا كمي و كيفي دفاتر قدم برداشتيم و تلاش كرده‌ايم اين دفاتر را به‌عنوان پايگاه‌هاي اخلاقي، روحي و آموزشي فراهم كنيم.

او با بيان اينكه، لازمه كار در سينما اهتمام به امر آموزش است و ادامه داد: بايد اين دفاتر به‌ تمام امكانات اوليه براي كارهاي خودشان تجهيز شوند كه اين اتفاق در اين 2 سال بالغ بر 70 درصدش رخ داده است كه در فازبندي‌هاي اوليه براي ما بسيار اهميت داشت.

باكيده ادامه داد: در سال گذشته 27 دفتر را تكميل كرديم و اميدواريم امسال بتوانيم تمامي دفاترمان را در فاز اول تجهيزات فني تكميل كنيم. امسال تصميم گرفتيم فاز اول را با اختصا‌ص‌دادن حدود 250 ميليون تومان از طريق مشاركت استان‌ها بتوانيم انجام دهيم تا بتوانيم وارد فاز دوم در سال آينده شويم.

او برپايي جشنواره‌هاي مناطق را يكي ديگر از فعاليت‌هاي استاني انجمن برشمرد و گفت: هدف اصلي توجه جدي به جواناني است كه در عرصه‌هاي بزرگ‌تر فيلم كوتاه يا ميدان‌هاي رقابتي فيلم كوتاه همانند جشنواره فيلم كوتاه تهران همواره پشت درهاي بسته مي‌ماندند.

باكيده افزود: جشنواره‌هاي منطقه‌اي سينماي جوان امسال با شكل و شمايل‌ نوين‌تري برنامه‌ريزي شده و توجه ويژه به استعداديابي جوان و نگرشي بر نخبگان و فيلم‌سازان استان‌ها خواهيم داشت و علاوه بر بخش مسابقه فيلم، با توجه به‌اينكه عكاسي يكي از عناصر و پايه فيلم‌سازي است، بخش عكس را نيز وارد كرديم و براي اولين‌بار مسابقه بزرگ عكاسي را در جشنواره مناطق برگزار خواهيم كرد.

مديرعامل انجمن سينماي جوانان ادامه داد: در كنار آن توجه و اهتمام به‌ ايجاد نوعي نگاه در زمينه عرضه و تبليغات براي فيلم كوتاه قرار داديم تا فيلم‌سازان ما به تبليغات و نوع اكران هم توجه داشته باشند، چراكه تبليغات هم جزيي از فضاهاي فيلم‌سازي است.

وي افزود: همچنين برگزاري مسابقه فيلم‌نامه‌نويسي قدم موثري است كه جشنواره‌هاي منطقه‌اي به لحاظ محتوا و مضمون برمي‌دارند كه با دو محور يكي با موضوع آزاد و ديگري اقتباس ادبي از متون كهن ايراني برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينكه امسال اولين جشنواره ما اواخر خرداد در بم برگزار مي‌شود تصريح كرد: بم امروز با وجود زلزله شديدي كه آمد، چهره ديگري دارد و اين چهره بايد از منظر ديگر هنرمندان به ويژه فيلم‌سازان جوان كشور ديده شود. در آن‌جا اميد، شور و نشاط حاكم است و اين را مي‌توانند همه مردم بيايند و از نزديك مشاهده كنند.

باكيده برنامه‌هاي انجمن در سال جاري را درسه محور اصلي فعاليت‌هاي استاني، ملي وبين‌المللي دانست و گفت: قطعا در اين سه حوزه توجه جدي به رخدادهايي كه در حوزه استان‌هاي كشور شكل مي‌گيرد، خواهيم داشت.

وي افزود: پيش‌بيني انجمن امسال براي زيرپوشش قراردادن 6 هزار نفر علاقمند جوان براي فراگيري دوره‌هاي مقدماتي فيلم‌سازي و عكاسي در سراسر كشور است و اولويت ديگر در بحث آموزش، ارتقاء سطح دانش فني، تكنيكي و محتوايي مدرسين و اساتيد انجمن است كه در قالب برگزاري ورك‌شاپ‌هاي مختلف و استفاده از فضاهاي مجازي براي بالا بردن سطح اطلاعات اين دوستان در اقصي‌ نقاط كشور برپا خواهد شد.

مدير عامل انجمن سينماي جوانان ادامه داد: آن‌چه كه در حوزه آموزش انجمن اتفاق خواهد افتاد و خير و بركتي را هم به همراه دارد تغيير بسياربسيار جدي در روش‌ها و متدهاي آموزش سينماي جوان است، ما با كمك بنياد سينمايي فارابي اقدام به چاپ 9 جلد كتاب مي‌كنيم كه اين كتاب‌ها شامل مباحث و دروس مختلف آموزشي است كه به طور فراگير در سراسر كشور

به ويژه در دفاتر سينماي جوان تدريس مي‌شود و بعضا قابل استفاده در مراكز آموزشگاه‌هاي خصوصي خواهد بود.

باكيده توضيح داد: انجمن سينماي جوانان بعد از 20 سال فعاليت احساس كرد كه به‌عنوان آموزش و پرورش سينماي ايران روش‌ها و متدهاي آموزشي خودش را به روز برساند تا اين اطلاعات را بتواند در اختيار علاقه‌مندان قرار دهد. چه بسا براي اين‌كه بتوانيم به كشف استعدادها بپردازيم و نوع نگاهي به روند نوع‌آوري و شكوفايي استعدادهاي جوان داشته باشيم، تأليف اين كتاب‌ها گام اول براي حركت اصلي است كه مي‌تواند منابع مطالعاتي و آموزشي را فراهم كند.

وي در ادامه با اشاره به سي‌امين سال پيروزي انقلاب اسلامي گفت: قطعا امسال يكي از مجموعه توليداتي كه به‌طور خاص و ويژه در انجمن اتفاق مي‌افتد، توليد فيلم‌هاي كوتاه با مضمون انقلاب اسلامي به مناسبت سي‌امين سال پيروزي كه در اين زمينه هم ما بسيار علاقه‌مند هستيم كه همه دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مرتبط فرهنگي و غيرفرهنگي را به مشاركت دعوت كنيم و زمينه بيشتر و مناسب‌تري را در اين زمينه فراهم كنيم.

باكيده در بخش ديگري از سخنانش، يكي از اهدافي كه انجمن سينماي جوانان، ايجاد فضاي كارآفريني براي فيلم‌سازان خودش است، اظهار داشت: لذا در ارتباطاتي كه تا اين تاريخ با سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف داشته‌ايم، اميدوار هستيم كه با 10 موسسه براي توليدات مشترك عقد قرارداد بكنيم.

وي افزود: تلاش و اهتمام داريم كه بتوانيم دستگاه‌هاي ديگر را هم درگير كنيم، چراكه معتقد هستيم براي اهميت‌دادن به جوان‌ها بايد همه سازمان‌ها و نهادها بيايند به ما كمك كنند و اين بسيارمهم است. چراكه اين جوانان آينده‌سازان اين كشورهستند و بايد چترهاي حمايتي را احساس كنند.

باكيده با تاكيد بر امكان نمايش فيلم هاي كوتاه گفت: آن‌چه كه امروز در حوزه فيلم كوتاه با آن مواجه هستيم توليدات متعدد است كه قطعا بايد يك چرخه مناسبي را طي كند، يعني آموزش‌دادن فيلم‌سازان و سپس توليد و عرضه كه نمايش اين آثار از همه مهم‌تر است. نمايش آثار كوتاه يك حلقه مفقوده اين چرخه است كه تلاش‌هاي بسيارزياد و توجه بسيارجدي ديگر دستگاه‌هاي كشور را نياز دارد.

وي ادامه داد: در كشوري كه به طور ميانگين ساليانه سه‌هزار عنوان فيلم كوتاه توليد مي‌شود و اين همه جوان علاقه‌مند به هنر هفتم دارد بايد توجه جدي تري به اين موضوع انجام شود.

باكيده تصريح كرد: در سال گذشته 40 جشنواره رسمي برگزار شد كه اگر جشنواره‌هايي مانند كودك و نوجوان و فجر را حذف كنيم مابقي از فيلم كوتاه ارتزاق كردند و اين جشنواره‌ها به فضايي تبديل شده كه هرسال چند فيلم‌ساز برجسته مطرح مي‌شود، اما بعد از جشنواره كسي به سراغ آن فيلم‌سازها نمي‌رود و يا براي نمايش و سازماندهي نمايش و اكران آن فكر جدي نمي‌شود.

وي با بيان اينكه انجمن در فعاليت‌هاي عرضه و نمايش توانست در سال گذشته نسبت به سال 85 بسيار موفق تر عمل كند گفت: ورود 10 پكيج 90 دقيقه‌اي فيلم كوتاه به موسسه رسانه‌هاي تصويري يكي از اين حركت‌ها بود، ضمن آنكه درهمين 2 ماهه اول امسال دو قرارداد براي نمايش فيلم‌هاي كوتاه داريم. از طريق شبكه المنار و ديگري يكي از شبكه‌ها مالزي كه 5 كشور ديگر را هم زير پوشش قرار مي دهد. اما اين اقدامات به‌تنهايي كفايت نمي‌كند و شايد اختصاص‌دادن يك سالن نمايش و ايجاد يك كلوپ بتواند اندكي كمك كند.

مديرعامل انجمن سينماي جوانان اظهار داشت: در بحث استقلال فيلم كوتاه و مستقل‌بودن آن نكته‌اي كه مي‌تواند بسيار موثر باشد اين است كه دستگاه‌هاي دولتي مرتبط بتوانند به خريد، عرضه و نمايش فيلم‌هاي كوتاه اقدام بكنند كه آن چرخه اقتصادي اتفاق بي‌افتد، اگر چرخ اقتصادي اتفاق نيافتد ما هم‌چنان اندر خم يك كوچه خواهيم بود و خواهيم ماند.

او نمايش فيلم كوتاه در دنيا را از سه طريق بسيار جدي دانست و با بيان اينكه مي‌بايست روي اين موضوعات سرمايه‌گذاري كنيم گفت:حداقل داشتن 7 الي 10 شبكه سراسري و بين‌المللي در سازمان صداوسيما مهم‌ترين محل نمايش است.در كشور ما آنتن‌هاي تصويري‌ در اختيار سازمان صداوسيما است و ما و فيلمسازان هميشه درخواست داشتيم فضاهايي براي نمايش فيلم‌هاي كوتاه فراهم شود.

باكيده خبر داد: اخيرا يك ارتباط و برنامه‌ريزي را با شبكه 2 انجام داديم كه برنامه‌اي تحت عنوان «تا آسمان» برنامه‌ريزي شده و اميدواريم از تابستان امسال مجموعه‌اي را تحت اين عنوان براي پخش فيلم كوتاه در اختيار داشته باشيم.

وي افزود: قطعا فيلم كوتاه خودش جزيي از ساختار تلويزيون است و اگر سريال‌ها را منفك كنيد، مي‌بينيد تمام برنامه‌سازي‌ها از قواعد برنامه‌ريزي فيلم كوتاه تبعيت مي‌كند. گره‌اي كه اين دو حوزه به هم دارند تجربه‌اي است كه خارج از اين مرزها انجام مي‌شود كه قابل بهره‌برداري است.

باكيده شكل ديگري از نمايش فيلم كوتاه در دنيا را از طريق شبكه‌هاي MMS خواند و گفت: كمپاني‌هاي زيادي علاقه‌مند هستند كه فيلم‌هاي كوتاه زير يك دقيقه را داشته باشند و در شبكه‌هاي مخابراتي خودشان وارد كنند، در درجه بعد هم فروش و اكران فيلم از طريق شبكه‌هاي مجازي اينترنتي اتفاق مي‌افتد كه اين بسترها براي كار وجود دارد، اما ما براي اين عرضه‌ها به مشكلاتي به لحاظ تكنولوژي مواجه هستيم.

باكيده در ادامه از تشكيل اتحاديه فيلم‌سازان كوتاه كشورهاي مسلمان به‌عنوان يكي از كارهايي كه حركت‌هاي نوين سينماي جوان تجربه شد ياد كرد و اظهار داشت: علاوه بر اين‌كه در هر رفتار غيراسلامي كه در جهان صورت مي‌گيرد، اعضا اين اتحاديه بلافاصله عكس‌العمل نشان مي دهند و در كشورهاي خودشان موجي را ايجاد مي‌كنند، همين‌طور تلاش مي‌كنند كه آثار اعضا را در قالب هفته‌هاي فيلم و جشنواره‌هاي متعدد در كشورهاي خودشان به نمايش بگذارند.

وي ادامه داد: يكي از افق‌هايي كه ما امسال دنبال مي‌كنيم توليد مشترك است كه بتوانيم با داشته‌هاي خودمان كه سرمنشأ آن‌ دين مبين اسلام است، بتوانيم دست به توليدات مشتركي بزنيم و همچنين با تعدادي از اين كشورها تبادل اطلاعات آموزشي داشته باشيم.

باكيده يكي از برنامه‌هاي ويژه انجمن سينماي جوانان را در اين راستا راه‌اندازي دفتر در خارطوم سودان عنوان كرد و ادامه داد: تا بتوانيم به انتقال تجارب فرهنگي، توليدي و آموزشي خودمان كمك كنيم و تجارب بيش از بيست سالمان را منتقل و يك تقابل فرهنگي ايجاد ‌كنيم.

اين مدير درباره وضعيت بودجه انجمن در سال جاري اظهار داشت: امسال بودجه معاونت امور سينمايي افزايش چشم‌گيري نسبت به سال قبل داشته و اين نشانگر توجه جدي دولتمردان اين كشور است، براي اين‌كه به سينما اهميت دهند. قطعا در حمايت‌هايي كه از انجمن وجود دارد نقش معاونت سينمايي كاملا مشهود است و ما اميدوار هستيم امسال بتوانيم نسبت به سال قبل بودجه‌مان را دوبرابر كنيم، هرچند كه با افزايش دوبرابري بودجه، انجمن مأموريت‌هاي جديدتري را هم برعهده خواهد گرفت.

وي معتقد است: اما اين بودجه باز كفاف اين جمعيت 90 هزار نفر عضو انجمن را نمي‌دهد و ما نيازمند مشاركت دستگاه‌ها و تشكيلات ديگر هستيم.

باكيده در بخش ديگري از سخنانش از ايجاد 5 تفاهم‌نامه با 5 استان از طريق معاونت سينمايي خبر داد وگفت: بعضي از شاخه‌هاي آن مرتبط با سينماي جوان اعم از تأسيس دفاتر جديد در اين استان‌ها و تجهيز اين دفاتر و از همه‌ مهم‌تر تشكيل يك كار گروه توليد فيلم‌هاي بلند داستاني ، مستند و ويدئويي است كه اين اتفاق براي اولين‌بار در حوزه سينماي جوان رخ مي‌دهد.

وي افزود: نگاه و توجه جدي اين است كه فيلم‌سازان ما در آن استان‌ها بتوانند آثار بلند خوشان را در استان خودشان با مضامين و محتواي فرهنگي بومني خودشان توليد كنند تا ما بتوانيم عرصه‌هاي ديگري را هم تجربه كنيم. در اين كار گروه نمايندگاني از دفاتر انجمن در آن استان، مديركل ارشاد اسلامي آن استان، چند كارشناسي سينمايي محلي آن استان و مدير كل صداوسيماي آن استان حضور دارند.

باكيده درباره تعامل انجمن با مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اظهار داشت: من احساس مي‌كنم وقتي جشنواره فيلم كوتاه تهران به پايان مي‌رسد آغاز به كار فعاليت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي براي دريافت و پذيرش اين فيلم‌سازان نخبه كشور است و ما فيلم‌سازان نخبه‌مان را به مركز گسترش سينماي مستند و تجربي براي توليد معرفي كنيم.

وي ادامه داد: اما آن‌چه كه امروز ما در حوزه سينماي مستند و تجربي مي‌توانيم تحليل كنيم يك شتاب و روند روبه‌ رشدي را مي‌بينيم كه مركز گسترش روبه توليد فيلم‌هاي بلند توسط فيلم‌سازان اول و دوم آورده است و تلاش و اهتمامي كه براي احيا كردن بخش مظلوم انيميشن در ايران دارد كه اين‌ روند همه قابل ستايش است.

باكيده تصريح كرد: اما در يك نگاه كلي و در يك تجربه 2 ساله احساس مي‌كنم اتصال سينماي جواني‌ها به مركز گسترش در طي ساليان متعدد تنها كفايت نمي‌كند و نكرده است. يكي از كاركردهاي سينماي جوان ايجاد فضاي كارآفرين است و بسياري از دانش‌آموختگان سينماي جوان نه‌تنها در سينماي تجربي بلكه در صداوسيما و حوزه‌هايي مانند فارابي و مراكز ديگري فيلم مي‌سازند.

وي افزود: لذا اگر ما بخواهيم با يك نگاه صرف بگوييم خروجي‌هاي سينماي جوان صرفا بايد به مركز گسترش راه پيدا كنند، اين به خطا رفته است. مركز گسترش هم ‌بايد بتواند از فضاي به وجود آمده بهره بگيرد و كارهايش را انجام دهد. در تعامل بين مركز گسترش و انجمن منع و ممانعتي نيست و با تفكيك‌شدن اين دو حوزه از هم ، دو فضا براي تنفس بيشتر در حوزه فيلم‌سازان اول و دوم و فيلم‌سازان كوتاه بوجود آمده است.

باكيده كه بيش از 25 سال در حوزه فيلم كوتاه حضور دارد در پايان سخنانش از آرزوهاي محقق نشده‌اش در اين حوزه سخن گفت و اظهار داشت: طي اين سالها كه در حوزه فيلم كوتاه هستم، همواره آرزويم در سينماي جوان اين بوده كه فيلم كوتاه به عنوان يك سينماي مستقل شناخته شود و موانع و مشكلاتش در اين عرصه برطرف شود.

وي ادامه داد: فيلم كوتاه علي‌رغم اين‌كه مخاطب زيادي را دارد متأسفانه محل جدي نمايش ندارد و همين باعث شده فيلم كوتاه از آن چرخه مناسب اقتصادي برخوردار نباشد و دچار مشكلات عديده‌اي باشد.

مديرعامل انجمن سينماي جوانان گفت: امروز يكي از آرزوهاي خانواده سينماي جوان كه رخ داده اين است كه ديگر به فيلم كوتاه به عنوان فرزند كوچك فيلم بلند نگاه نمي‌شود كه اين بسيارمهم است، به هرحال براي رسيدن به آرزوها تلاش و اميد مي‌خواهد و آن‌چه كه در بافت انجمن طي ساليان سال احساس كردم آن روحيه جوان است كه اين همواره همه مديران را به سمت جلو حركت مي‌دهد و منجر مي‌شود كه اين مديران يك مدير صرف اداري نباشند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 588]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن