تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815346277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قسمت سوم و پاياني رژيم اشغالگرقدس وتوسعه طلبي دراستراتژي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: قسمت سوم و پاياني رژيم اشغالگرقدس وتوسعه طلبي دراستراتژي
سياسي. فلسطين. اشغال. ‪۶۰‬
دومين مرحله احداث شهركهاي يهودي‌نشين پس از امضاي قرارداد كمپ ديويد و همزمان با حكومت حزب ليكود آغاز شد. در اين مرحله سه شهرك تل اور، غاني لحال و ميراف در نوار غزه ايجاد شد.

فعاليتهاي شهركسازي با عقب نشيني اسرائيل از صحراي سينا، بدنبال توافق كمپ ديويد، در خلال سالهاي ‪ ۱۹۷۹-۸۱‬زير نظر جنبش گوش امونيوم و آژانس يهود با سرعت بيشتري ادامه يافت و از اينزمان تا سال ‪ ۱۹۸۴‬مجموعا ‪ ۲۳‬شهرك يهودي‌نشين در نوار غزه احداث شده منابع آمريكايي تعداد ساكنان شهركهاي يهودي‌نشين در نوار غزه تا سال ‪ ۱۹۸۸‬را ‪ ۲۷‬هزار نفر برآورد كرده اند.

بر اساس ارزيابي انجام شده در سال ‪ ،۱۹۹۱‬تعداد كل واحدهاي مسكوني مستقر در ساحل غربي رود اردن و نوار غزه ‪ ۱۳‬هزار و ‪ ۶۵۰‬واحد برآورده شده كه تعداد ‪ ۱۹۸۰‬دستگاه از آنها دائمي و ‪ ۳۶۷۰‬واحد ديگري متحرك بوده است.

توافق ساف و اسرائيل در سپتامبر سال ‪ ۱۹۹۳‬نيز نتوانسته‌اند مانع از اجراي اين اقدامات گردد بطوريكه براساس آمار موسسه فلسطيني جامعه شهري، ‪۶۷‬ هزار هكتار از اراضي فلسطيني‌ها پس از سپتامبر سال ‪ ۱۹۳۳‬مصادره شده است كه در ‪ ۴۰۰۰‬هكتار از اين زمينهاي مصادره شده، شهركهاي صهيونيست‌نشين احداث شده است. بگونه‌اي كه تعداد شهركها در كرانه باختري رود اردن از ‪ ۱۴۰‬شهرك به ‪ ۲۰۰‬شهرك افزايش يافته است. البته در مقابل احداث اين واحدهاي صهيونيست‌نشين ‪ ۲۹۷‬واحد مسكوني فلسطيني نيز تخريب شده است. جنبش صلح اكنون نيز كه يكي از جنبش‌هاي اسرائيلي چپ گراست از پروژه احداث ‪۴۰‬ هزار واحد مسكوني صهيونيست‌نشين در كرانه باختري رود اردن، آنهم طي شش مرحله خبر داده است. در راستاي چنين اقداماتي، رژيم صهيونيستي توانسته است تاكنون حدود ‪ ۱۴۰‬هزار صهيونيست را در كرانه غربي رود اردن اسكان دهد.

(در اين منطقه نزديك به يك ميليون فلسطيني زندگي مي‌كنند). علاوه بر اينها، بنيامين نتانياهو اخيرا يك بودجه ‪ ۲.۲‬ميليون دلاري از بودجه سال ‪ ۱۹۹۸‬را براي احداث ‪ ۵۵‬واحد مسكوني در شهرك صهيونيست‌نشين معال افراهيم در شمال كرانه باختري تخصيص داده است. كه نشان مي‌دهد دولت دست راستي در سياستهاي شهرك‌سازي خود قاطع است و روند ايجاد شهركها برغم مخالفت‌هاي و اعتراضات شديد ادامه خواهد داشت.

در كل بر اساس گزارشي كه بيت الشرق، نمايندگي رسمي ساف در بيت‌المقدس شرقي انتشار داده است، در سال ‪ ۱۹۹۷‬اسرائيل ‪ ۱۲‬شهرك يا محله يهودي تازه احداث كرده است و اين مغاير وعده‌هايي است كه نتانياهو داده است.

نتانياهو وعده داده بود كه تنها شهركهاي يهودي‌نشين موجود را گسترش خواهد داد. در همان حال جنبش معروف به صلح اكنون اعلام كرده است كه در پيش نويس بودجه اسرائيل براي سال ‪ ۱۹۹۸‬افزايش ‪ ۲۰‬درصد هزينه براي شهركهاي يهودي نشين كرانه باختري، غزه و بيت‌المقدس شرقي پيش بيني شده است. دولت نتانياهو بطور كلي ‪ ۲۸۵‬ميليون دلار در سال ‪ ۱۹۹۸‬براي شهرك‌سازي اختصاصي داده است كه در مقايسه با آنچه كه در سال قبل بود ‪ ۲۰‬درصد افزايش دارد.

نتانياهو در پاسخ به كسانيكه با سياستهاي شهرك‌سازي دولت او مخالفت مي كنند اظهار مي‌دارد كه طبق قرارداد اوسلو، اسرائيل در امر شهرك‌سازي در بيت‌المقدس آزادي كامل دارد. حكومت خودگردان فلسطين نيز در مقابل، حكم مرگ فلسطينياني را كه به يهوديان زمين بفروشند امضاء كرده است.

جنوب لبنان :
در انگيزه‌ها و علل تهاجم اسرائيل به لبنان در سال ‪ ۱۹۸۲‬موارد زيادي آمده است. برخي‌ها تهاجم رژيم اسرائيل را درهم كوبي سازمان آزادي بخش فلسطين مي دانند و بعضي‌ها مثل را فائل ايتان، رئيس ستاد ارتش اسرائيل، در آن زمان (وزير كشاورزي فعلي اسرائيل) در مورد اين تهاجم چنين اظهار نظر مي كند:
از آنجا كه با صرف ميلياردها دلار ماشين نظامي بزرگي ساخته ام، ناچارم از آن استفاده كنم ... بسا كه فردا در بيروت باشيم.

انگيزه ديگر كه قويتر است اين بود كه رژيم اسرائيل بتواند با هجوم به مناطقي از كشور لبنان، هر نوع استقرار سياسي را در لبنان ديكته كند و اسرائيل بتواند در سرزمينهاي همجواري كه از لحاظ تاريخي و جغرافيايي جزء جدايي ناپذير ارض موعود هستند، پيشترفتهاي فني و اقتصادي- اجتماعي لازم را پديد آورد و احتمالا اين امكان كه، موافقتي كلي در لبنان حاصل شود و اسرائيل بتواند باريكه جنوب رود ليتاني را با ساكنان دوست و مسالمت جوي آن به خود بپيوندد و در محدوده برنامه‌هاي عمراني خويش قرار دهد.

رژيم اسرائيل دو هدف عمده را از تهاجم به لبنان دنبال مي‌كرد. يكي اين بود كه هر نوع هويت و موجوديت فلسطيني را نابود سازد و بنابراين رژيم اسرائيل بطور مستقيم كمك كرد فاجعه اردوگاههاي صبرا و شتيلا پيش آيد و دوم اينكه نظمي جديد را در پيرامون اسرائيل برقرار سازد و لازم بود كه در جنوب لبنان قدرت يكسره و كامل بدست فالانژها بيفتد. صهيونيستها به مسيحيان ماروني چونان متحد طبيعي خود مي‌نگريستند و در اسرائيل براي مدتهاي دراز آرزو مي‌شد كه مرزهاي اسرائيل در نهايت به رود ليتاني در جنوب لبنان گسترش يابد. اين ايده به زمان تاسيس دولت اسرائيل در مه ‪ ۱۹۴۸‬بر مي‌گشت يعني زمانيكه بن گوريون سران ستاد ارتش خود را با برنامه‌اي آشنا كرد كه مطابق آن بايد دولتي مسيحي در شمال رود ليتاني به وجود مي‌آمد و اسرائيل با آن اتحاديه‌اي تشكيل مي‌داد. در نيمه‌هاي دهه ‪ ۱۹۵۰‬برنامه‌هايي در بالاترين سطوح مورد مذاكره قرار گرفت تا لبنان تجزيه شود، كشوري مسيحي در آنجا شكل گيرد و نواحي جنوبي رود ليتاني به اسرائيل ملحق گردد. همين برنامه‌ها در دهه ‪ ۱۹۷۰‬يعني زماني كه سرگرد سعد حداد، دولتي مستقل در لبنان جنوبي تشكيل داد، تا حدودي جامه عمل پوشيد، حداد دولت خود را از ‪ ،۱۹۷۹‬بعد از كناره‌گيري از ارتش لبنان و به دنبال تجاوز اسرائيل به كشور لبنان، در سرزمينهايي تشكيل داد كه ارتش اسرائيل، در مخالفت آشكار با سازمان ملل متحد، به او تسليم كرده بود.

اينك پس از گذشت چندين سال از تهاجم اسرائيل به جنوب لبنان، اظهار نظرهاي گوناگوني در مورد خروج از آن و يا باقي ماندن ارتش اسرائيل به وجود آمده است. نظاميان رژيم صهيونيستي ترجيح مي‌دهند كه جنوب هم چنان در تصرف و اشغال رژيم صهيونيستي باقي بماند و همچون منطقه‌اي امنيتي مانع از ورود و نفوذ مبارزان فلسطيني و حزب الله لبنان به مناطق شمالي اسرائيل گردد. و برخي از سياستمداران عقيده دارند كه خروج از لبنان اين اجازه را به رژيم اسرائيل مي‌دهد كه از فشار افكار عمومي بكاهد و هم چنين رژيم سوريه را در مورد بلنديهاي جولان كه هنوز در كنترل اسرائيل است در تنگنا قرار دهد.

حزب الله لبنان و ديگر جنبش‌هاي اسلامي موجود در لبنان از گروههايي هستند كه موجوديت اسرائيل را در اين منطقه بخطر انداخته‌اند و از طرف اين جنبش ها ضربات كاري بر اسرائيل وارد شده است .

منابع مورد استفاده:
------------------ ‪ -۱‬چامسكي، نوام- مثلث سرنوشت (آمريكا، اسرائيل و فلسطينيها)- هرمز همايون پور- تهران آگاه- ‪۱۳۶۹‬
‪ -۲‬معروف، عبد- دولت فلسطين و شهركهاي يهودي‌نشين - فرزاد ممدوحي- تهران- اطلاعات، ‪۱۳۷۴‬
‪ -۳‬كالوا كورسي، پيتر- تاريخ معاصر سياست جهان بعد از جنگ بزرگ- دكتر هاشم رجب زاده- تهران- توس- ‪۱۳۵۹‬
‪ -۴‬خبرگزاري ها
 جمعه 27 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن