تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816420373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قسمت دوم رژيم اشغالگر قدس و توسعه طلبي دراستراتژي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: قسمت دوم رژيم اشغالگر قدس و توسعه طلبي دراستراتژي
سياسي. فلسطين. اشغال. ‪۶۰‬
تمايل بسياري وجود دارد كه جنگهاي اسرائيل، جنگهاي تدافعي تلقي گردند و آنرا همچون دفاعي مشروع بقبولانند ولي واقع مطلب اين است كه صهيونيستها از اواخر قرن نوزدهم ميلادي به بسياري از سرزمينها و مخصوصا بلنديهاي جولان چشم دوخته بودند.

صهيونيستها جولان را بخشي از نقشه اسرائيل بزرگ ترسيم مي‌كردند. بگونه اي كه بن گوريون در سال ‪ ۱۹۱۸‬از حزب كارگر بريتانيا درخواست كرد كه جهت تسلط بر آبهاي يرموك و منابع آبي رود اردن، صهيونيستها اين بلنديها را اشغال كند. همچنين آژانس بين‌المللي صهيونيسم طي نامه‌اي به كنفرانس صلح ورساي در سال ‪ ،۱۹۱۹‬خواستار انضمام بلنديهاي جولان و جبل الشيخ به مرزهاي كشور ملي يهود شد. علاوه بر تقدس مذهبي بلنديهاي جولان نزد اسرائيليها، اهميت استراتژيك آن منطقه و نزديكي آن به فلسطين و منابع آن- مخصوصا منابع آبي- باعث مي‌گردد كه رژيم اسرائيل از هر فرصتي براي سيطره بر اين منطقه استفاده كند كه اين فرصت در سال ‪ ۱۹۶۷‬براي اسرائيل پيش آمد. با اشغال بلنديهاي جولان، اسرائيل به بخشي از آرزوهاي ديرينه‌اش رسيد و در جنبه‌هاي نظامي و امنيتي نيز به پيروزيهاي چشمگيري دست يافت.

نيروهاي اسرائيل با اخراج ساكنان الجليل، سهل مرج بن عامر و منطقه الحوله و طبريا بر مناطق وسيعي از سرزمين سوريه و حتي بر وروديهاي شهر دمشق تسلط يافتند و با ايجاد يك منطقه امنيتي مجزا بر منابع اصلي آب منطقه سيطره يافتند. صهيونيستها تا به الآن از عقب نشيني كامل از اين بلنديها سرپيچي كرده و آنرا بخشي جدا ناپذير از اسرائيل قلمداد نموده اند. بعلاوه اسرائيل از سال ‪ ۱۹۶۷‬به بعد دست به ايجاد و ساخت شهركهاي يهودي‌نشين زده است بطوريكه در خلال سالهاي ‪ ۱۹۶۷-۷۳‬تعداد شهركهاي يهودي‌نشين ايجاد شده در بلنديهاي جولان به بيست شهرك افزايش يافت. مخصوصا پس از جنگ ‪۱۹۷۳‬ اسرائيل و اعراب منطقه مياني جولان به بخش حياتي، مهم و داراي اهميت استراتژيك مبدل گرديد و شهر بزرگ ناحال در طي اين مدت ايجاد شد. روند احداث شهركهاي يهودي‌نشين با سرعت ادامه مي‌يافت و تا سال ‪ ۱۹۷۹‬با افزايش اين تعداد به ‪ ۲۸‬شهرك، جمعيت ساكن در جولان به ‪ ۴۳۰۰‬نفر فزوني يافت.

نگاهي به شهركهاي يهودي‌نشين كه طي سالهاي ‪ ۱۹۶۷-۱۹۹۲‬در جولان احداث شده است اين شهركها پس از تصويب لايحه انضمام جولان به خاك اسرائيل در زمان نخست وزيري مناخيم بگين، تا به سال ‪ ۱۹۹۳‬به بيش از ‪ ۴۰‬شهرك يهودي‌نشين افزايش يافت و تا به امروز نيز عليرغم مذاكرات صلح خاور ميانه شهرك سازيها ادامه داشته است و پيش بيني مي‌گردد كه در سالهاي آينده شهرك‌هاي جديد نيز ساخته شود و ‪ ۱۰۰۰‬واحد مسكوني مشرف بر درياچه طبريا بنا شود.

رژيم صهيونيستي طرح ساخت و ساز هزار واحد مسكوني در شهركهاي صهيونيست نشين جولان را آماده كرده است. بموجب اين طرح قرار است زميني با مساحت ‪۱۲۰‬ هكتار مصادره و به شهرك كنسارين منضم شود. هدف اصلي رژيم صهيونيستي از احداث شهركهاي صهيونيست‌نشين در جولان، تغيير ساختار جمعيتي، و بافت جغرافيايي منطقه مذكور به نفع صهيونيستها است. مقامات رژيم صهيونيستي با اين اقدامات تلاش دارند تا موقعيت خود را در اين منطقه تثبيت كنند و از سوي ديگر در هنگام مذاكرات با مقامات سوريه، امتيازات بيشتري را از آنها بگيرند. مقامات رژيم صهيونيستي اين توسعه طلبيها را با ادعاي اسكان صهيونيستهاي فاقد مسكن توجيه مي‌كنند در حالي كه نتايج تحقيقات ماهواره اي انجام شده از سوي آمريكا كه در ماه مي‌سال ‪ ۱۹۹۶‬منتشر شد، حاكي از آن است كه بيش از ‪ ۳۰‬درصد از شهركهاي صهيونيست‌نشين موجود در مناطق فلسطين اشغالي هنوز خالي از سكنه است.

بيت‌المقدس :
بيت‌المقدس شهري است كه حاكميت قسمت غربي آن پس از جنگ سال ‪ ۱۹۴۸‬بدست صهيونيستها افتاد. صهيونيستها مدعي هستند كه بيت‌المقدس بيش از ‪ ۳‬هزار سال پيش پايتخت يكي از متصرفات قوم يهود در فلسطين بوده است و بنابراين امروزه نيز آنرا پايتخت ابدي اسرائيل مي‌دانند و با وجود قرارداد و توافقنامه غزه- اريحا با رهبران ساف بر اين موضع خود پافشاري كرده اند.

اشاعه چنين طرز تفكري- قداست مذهبي بيت‌المقدس - بود كه باعث شد اولين موج يهوديان مهاجر، اولين محله ويژه اسكان يهوديان را در اين شهر در سال ‪ ۱۸۵۹‬احداث كند. در خلال سالهاي ‪ ۱۸۶۰-۱۸۹۷‬نيز تعدادي از محلات يهودي‌نشين با نامهاي مناه شعنارنيم، ايفن اسرائيل، مشكافون شعنادنيم و بيت ديويد و غلات شفيع احداث گرديد. ورود نيروهاي بريتانيا نيز سيطره يهوديان صهيونيست را بر بيت‌المقدس وارد مرحله تازه‌اي ساخت. در سال ‪ ۱۹۴۸‬سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه در مورد ترك مخاصمه ميان طرفهاي متنازع در فلسطين، شهر قدس را به دو بخش تقسيم كرد. در اين قطعنامه مقرر گرديد يك بخش از شهر كه مساحت آن بيش از ‪ ۲.۴‬كيلومتر است زير نظر حكومت اردن اداره شود و بخش ديگر كه تحت اشغال نيروهاي اسرائيلي بود و مساحت آن ‪ ۱۷.۵‬كيلومتر بود همچنان تحت كنترل نيروهاي اسرائيلي باقي بماند. اين قطعنامه موجب شد كه حاكميت اسرائيل بر اين بخش از بيت‌المقدس تثبيت گردد و آنرا در ‪ ۲۳‬اكتبر سال ‪ ۱۹۵۰‬به عنوان پايتخت اسرائيل اعلام كند. جنگ سال ‪ ۱۹۶۷‬باعث گرديد كه بخش شرقي بيت‌المقدس نيز كه زماني روياي ديرينه صهيونيستها بود، ضميمه خاك اراضي اشغالي اسرائيل گردد. پس از تصرف اين بخش، كار يهودي كردن اين منطقه به سرعت انجام گرفت و در ‪ ۱۱‬ماه مي‪ ۱۹۶۷‬ضميمه خاك اسرائيل شد. تا سال ‪ ۱۹۹۵‬تعداد ساكنان شهر بيت‌المقدس حدود ‪ ۴۵۰‬هزار نفر تخمين زده شده است كه تنها ‪ ۱۲۶‬هزار نفر آنان را اعراب تشكيل داده اند. و ‪ ۷۱.۱‬درصد ساكنان شهر قدس را يهوديان تشكيل مي‌داده‌اند كه ‪ ۴۴.۳‬درصد از اراضي بيت المقدس را در اختيار داشته اند.

شهر بيت‌المقدس از اهميت بسزايي برخوردار است بطوريكه در طول نيم قرن گذشته اكثر منازعات طرفهاي اسرائيلي و فلسطيني بر سر اين منطقه بوده است.

كوچكترين اقدامي باعث تشنج وسيعي گرديده و حساسيت بسياري از كشورها را برانگيخته است. رژيم اسرائيل طرحهاي زيادي را براي سيطره كامل به اين شهر اتخاذ كرده است. مخصوصا كابينه فعلي نتانياهو كه با وجود آريل شارون، وزير امور زيربنايي اسرائيل، حساسيت زيادي روي اين منطقه دارد. از جمله طرحهايي كه براي اين شهر در نظر گرفته شده است ساخت شهركي بنام مدينه الحدائق يا شهر پاركهاست كه با داشتن ده هزار واحد مسكوني از جنوب بيت المقدس شروع شده و به سمت شرق بصورت يك رشته امتداد مي‌يابد، در صورت عملي شدن اين طرح، ارتباط ميان بخشهاي شمالي كرانه باختري و جنوب آن قطع مي گردد.(‪ (۱‬يهودي‌سازي شهر بيت‌المقدس يكي از اولويتهاي اغلب دولتهاي وقت اسرائيل قلمداد شده و همه احزاب در رژيم صهيونيستي آنرا تاييد كرده اند.

طرح ابوغنيم يا حارحوما يكي از طرحهايي است كه در جهت يهودي‌سازي كامل بيت‌المقدس از طرف دولت اسرائيل طرح ريزي گرديد كه با اعتراضات شديد فلسطينيان مواجه شده و باعث درگيريهاي خونين شد. اين طرح در واقع برنامه ساخت يازدهمين شهرك صهيونيست‌نشين در شرق بيت‌المقدس است كه قرار است ‪ ۶۵۰۰‬واحد مسكوني در آن احداث گردد. به موجب طرح وزارت مسكن اسرائيل دولت علاوه بر فروش ‪ ۱۰۰۰‬دستگاه آپارتمان در منطقه ابوغنيم در سال ‪ ۱۹۹۸‬حدود ‪ ۳۰۰‬واحد مسكوني ديگر را در سال ‪ ۱۹۹۹‬آماده فروش خواهد كرد. آغاز اين طرح باعث گرديد كه مذاكرات صلح خاورميانه به توقف كشانده شود.

طرح شهركسازي و اسكان يهوديان در تپه ابوغنيم، آخرين مرحله ايجاد كمربند به دور شهر قدس از شمال به جنوب محسوب مي‌شود و در واقع آخرين مرحله طرح يهودي‌سازي قدس است. اين طرح مناطق يهودي‌نشين شمال شرق شهر را به يكديگر متصل مي‌سازد و با اينكار جمعيت يهوديان در قدس شرقي به ‪ ۲۵۰‬هزار نفر خواهد رسيد در حاليكه تعداد فلسطينيها ‪ ۱۰۰‬هزار نفر است و مساحتي كه پس از اجراي طرح در اختيار يهوديان قرار مي‌گيرد ‪ ۲۰۵۶۰‬متر مربع خواهد بود و تعداد واحدهاي مسكوني از ‪ ۶۵۰۰‬واحد به ‪ ۱۷۵۰۰‬واحد افزايش خواهد يافت.

علاوه بر اين طرح، طرحهاي ديگري نيز وجوددارد كه تنها هدف آنها اين است كه با ساخت شهرك در بيت‌المقدس ، فلسطيني‌ها را از دل بستن به بيت‌المقدس به عنوان يك پايتخت فلسطيني مايوس كنند زيرا ‪ ۱۲‬درصد از منازلي كه رژيم صهيونيستي بناكرده است خالي است و نمي‌توان ساخت آنها را با نياز يهوديان به مسكن توجيه كرد. عدم تغيير در وضعيت بيت‌المقدس يكي از شروطي بود كه سازمان ملل براي عضويت اسرائيل در اين سازمان مطرح كرده بود ولي مشاهده مي گردد كه اين شرط رعايت نشده و بطور روزافزوني روند شهرك سازيها ادامه دارد. بعنوان مثال طرح راس العمود كه براساس آن، وزارت كشور اجازه ساخت و احداث ‪ ۱۲۲‬واحد مسكوني- يهودي در منطقه عرب‌نشين راس العمود در شرق بيت المقدس را داده است.

نوار غزه و كرانه باختري :
نوار غزه كه به آن استان غزه يا فرمانداري غزه نيز اطلاق مي‌گردد تا قبل از سال ‪ ۱۹۶۷‬به اشغال نيروهاي اسرائيلي درنيامده بود. در جنگ ژوئن ‪۱۹۶۷‬ بود كه نيروهاي اسرائيلي بطور كامل نوار غزه را به تصرف درآوردند و پس از آن غزه تحت استيلاي نظامي اسرائيل قرار گرفت. در اين سال وجود بيش از ‪۳۵۰‬ هزار عرب در اين منطقه كه اين رقم در سال ‪ ۱۹۸۱‬به نيم ميليون نفر افزايش يافت، يكي از موانعي بود كه باعث گرديد رژيم صهيونيستي نتواند در اين منطقه، سياستهاي توسعه‌طلبانه ارضي‌اش را به اجرا درآورد و تنها به مصادره ‪ ۳۳‬درصد از كل مساحت نوار غزه بمنظور احداث شهرها و تاسيسات زيربنايي اكتفا كرد. در خلال سالهاي ‪ ۱۹۷۰-۱۹۷۳)‬قبل از جنگ اكتبر)، شهرك يهودي‌نشين كه يكي از مهمترين آنها كفار داروم بود در سال ‪ ۱۹۷۰‬بر فراز ويرانه‌هاي كيبوتصي كه در سال ‪ ۱۹۴۸‬بر اثر جنگ اعراب اسرائيل ويران شده بود، احداث شد.
 جمعه 27 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن