تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820445575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازديد اعضاي شوراي شهر تهران از احداث تونل توحيد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بازديد اعضاي شوراي شهر تهران از احداث تونل توحيد


مسير- ايمان مشعلچيان:
لشكر خودروهاي كوچك و بزرگ، زير داغي آفتاب اين روزهاي تهران، خيره به ثانيه‌شمار چراغ قرمز ميدان توحيد ايستاده‌اند تا رخصت عبور دهد.

ثانيه‌شمار از 170 شروع مي‌كند به كم كردن. منظم و مرتب كم مي‌شود تا روي 5 مي‌ايستد. دست همه رانندگان مي‌رود روي بوق و خودروهاي جلويي تا ميانه تقاطع مي‌روند. چراغ سبز مي‌شود و لشكر مي‌رود تا پشت چراغ آزادي، ثانيه‌هاي ديگر را به انتظار بنشيند و بعد از آن اروميه و بعد جمهوري و.... همه رد مي‌شوند.

بي‌آنكه بدانند آن روزشمار قرمز رنگ ايستاده در وسط ميدان توحيد با آن اعداد غول‌پيكرش نه تنها مثل آن چراغ قرمز توقف ندارد بلكه 2هزار كارگر و نيروي متخصص با 352 ماشين در عمق 30 متري زمين در سه شيفت عرق مي‌ريزند تا سر موعد چراغ قرمز روز شمار تونل توحيد نيز مانند ديگر همتايش، رسالت سبز شود و گرهي از گره‌هاي ترافيك تهران را بگشايد.

بوي نا در آن عمق خاك اجازه نفس كشيدن را به آدم نمي‌دهد. كارگران پا به پاي ماشين‌ها كار مي‌كنند و وجب به وجب سينه ديوار را مي‌شكافند و طاق مي‌زنند. يكي از مهندسان مي‌گويد اين دستگاه 4 متري با بازويي كه به اين مته بزرگ ختم مي‌شود، با حمايت اين كارگران مي‌تواند نيم متر به نيم متر پيشروي كند تا فريم طاق آن با جوشكاري و بتن‌ريزي نصب شود.

كمي عقب‌تر از اين خط مقدم، «باب‌كت‌هاي» ريزه ميزه خاك‌هاي حفاري را روي نقاله‌ها انتقال و در بيرون اين جهنم نمناك لودرهاي بزرگ‌تر خاك‌ها را به كمك جرثقيل‌ها به سطح مي‌رسانند. اين روند در 5 نقطه طول تونل انجام مي‌شود تا سرانجام اين نقاط به يكديگر راه پيدا كنند و خورشيد رمپ شمالي در ميدان توحيد در رمپ جنوب تونل در ميدان جمهوري ديده شود.

ثبت ركورد؛ بيم‌ها و اميدها

كمپ‌هاي مديريت طرح در شرق تونل قرار گرفته‌اند؛ جايي كه مهندسان 2 شركت مرام و پرليت با عنوان مدير طرح و پيمانكار طرح و اجرا، معاونت فني و عمراني شهرداري تهران را به‌عنوان كارفرما حمايت مي‌كنند. مهندس دادگسترنيا، مديرعامل شركت مرام مي‌گويد:«كار در محدوده رمپ‌هاي شمالي و جنوبي كه در سطح قرار داشت با وجود ترافيك و در ميان رفت‌وآمد خودروها آنقدر دشوار بود كه يقين پيدا كرديم اين فاصله 2هزار متري جز از طريق تونل قابل اتصال نبود.»

مهندس فريدني، معاون دفتر فني شركت پرليت درباره جزئيات اين تونل به اعضاي شوراي شهر در آخرين بازديد آنها از اين تونل چنين توضيح مي‌دهد:«تونل در جنوبي‌ترين نقطه خود در ميدان جمهوري بالاتر از 2 تونل ديگر يعني خطوط 2 و 7 مترو خارج خواهد شد. عميق‌ترين نقطه تونل 33 متر از سطح فاصله خواهد داشت كه با 3باند ورودي و خروجي، از زير 4 تقاطع توحيد، آزادي، اروميه و جمهوري عبور خواهد كرد. 3 ورودي و 2 خروجي بزرگ با كمك جت‌فن‌ها كار تهويه هوا را در طول اين تونل به‌عهده خواهند گرفت.

سيستم هوشمند اعلام حريق، دوربين‌هاي مدار بسته، شمارشگر‌هاي خودروها، سنسورهاي دود و چراغ‌هاي روشنايي كه با آخرين نرم‌افزارهاي موجود براي اين تونل طراحي شده‌اند تنها گوشه‌اي از امكانات و تجهيزاتي خواهد بود كه براي تونل توحيد در نظر گرفته شده است.»مهندس چمران و حمزه شكيب از ميزان پيشرفت فيزيكي طرح راضي به‌نظر مي‌رسند.

فريدني مي‌گويد:«تاكنون در بخش مياني موفق شده‌ايم از كل 1980 متري كه بايد پيشروي كنيم، 790 متر را حفاري كنيم. در بخش‌هاي كناري يعني رمپ‌ها نيز 390 متر پيش رفته‌ايم. حدود 30 درصد طرح پيشرفت داشته است. البته كليد اجراي اين طرح كه مي‌تواند يك ركورد باشد در تعدد جبهه‌هايي است كه ما در آنها مشغوليم.»

كار به اينجا كه مي‌رسد لحن تند و اميدوارانه فريدني هم افول مي‌كند و پاي املاك معارض به ميان كشيده مي‌شود؛ املاكي كه به گفته علي عباسي، مدير طرح، 8 ماه كار را به تأخير انداخت.

فريدني در ادامه صحبت‌هايش مي‌گويد:«تا الان 13 جبهه فعال شده است كه پيش‌بيني مي‌كنيم تا آخر ارديبهشت ماه 15 جبهه ديگر فعال شود و در فصل بهار در مجموع با 28 جبهه از 34 جبهه در نظر گرفته شده كار را ادامه دهيم كه اين بسيار به سرعت كار خواهد افزود. هرچند مشكلات بر سر ادامه كار سايه انداخته است.»

سيمان و سوخت؛‌ كابوس تونل

بحران سيمان ، نخستين مشكلي است كه ادامه كار را با مشكل همراه كرده است. مصرف روزانه 300 تن سيمان در اين تونل، وابستگي كار به سيمان را نشان مي‌دهد. مهندس فريدني نيز از تهيه گازوئيل به‌عنوان ديگر مشكل اساسي كار نام مي‌برد. مخازن سوخت نصب شده با ظرفيت بيش از 350 هزار ليتر كه براي تامين سوخت ژنراتورهاي برق 6 مگا واتي و همين‌طور سوخت ماشين‌آلات سنگين استفاده مي‌شود، خالي است. مقدار سوختي كه اكنون به‌صورت آزاد خريداري شده است تنها براي مصرف روزانه كارگاه كفايت مي‌كند.

فهرست مشكلات پيش‌ روي طرح، احداث تونل توحيد در شماره سوم به معارضان ملكي و تأسيساتي مي‌رسد. اگرچه به گفته فريدني معارضان اوليه مثل ديوار پادگان، زمين‌هاي مجتمع مسكوني آرين، ساختمان دبيرستان تزكيه و زمين تنيس دانشگاه براي انحراف مسير ترافيك همكاري خوبي داشتند اما رفع اين عوارض وقت بسياري از طرح مي‌گيرد. گودرزنيا، قائم مقام معاونت فني و عمراني مي‌گويد:«ما هنوز در قسمت رمپ جنوبي در بزرگراه نواب با مشكل مواجهيم كه اين،كار را با كندي همراه كرده است.»

سمفوني بوق

اعضاي شوراي شهر به همراه مهندسان، كمپ مديران را به مقصد تونل ترك مي‌كنند تا بازديد از تونل را آغاز كنند. پس از بازديد، شكيب از مديريت طرح تقدير مي‌كند و پيشرفت فيزيكي كار را با اين شرايط مطلوب مي‌داند. او به حمايت شورا در استفاده از فضاهاي زير سطحي در تهران اشاره مي‌كند و مي‌گويد:«ما با تصويب 127 ميليارد ريال اعتبار در اين طرح حمايت خود را از آن اعلام كرديم. بعد از اين به سراغ بزرگراه نيايش خواهيم رفت تا از فضاي زير سطحي تهران بيشتر و بهتر استفاده كنيم.»

مهندس چمران هم در گفت‌وگوي خود برمشكلات صحه مي‌گذارد و ابراز اميدواري مي‌كند با وجود مشكلات، طرح به خوبي به مسير خود ادامه دهد. او به افزايش قيمت‌ها اشاره مي‌كند و مي‌گويد:«اميدواريم مسئولان اين طرح پيش‌بيني گراني‌ها را هم كرده باشند تا كار به مشكل برنخورد.» و سپس از تجريش به‌عنوان طرح بعدي تونل‌سازي ياد مي‌كند. او مي‌گويد اگرچه با تونل ساختن درد ترافيك تهران دوا نمي‌شود و چاره كار در توسعه حمل‌ونقل عمومي است اما بايد بزرگراه‌هاي يادگار امام و امام علي را 2 طبقه بسازيم تا جوابگوي نيازهاي آينده باشد.

پشت سر چمران، جرثقيل‌هاي 160 تني خاك را از عمق 30 متري خاك با كابوس كمبود سوخت بيرون مي‌كشند و نقاله‌ها خاك را از جهنمي نمناك با دلشوره‌اي از قطعي برق به بيرون منتقل مي‌كنند.

باب‌كت‌هاي ريزه ميزه از اندك فضاي تونل نهايت استفاده را مي‌برند و خاك را به نقاله‌ها مي‌رسانند تا جلوي دست كارگران براي نصب فريم‌هاي فلزي به سقف باز شود. كارگران هم با چهره‌هايي خاك‌گرفته سيمان و بتن را با وسواسي بيشتر روي فريم‌ها مي‌پاشند كه مبادا كمبود سيمان بلاي جانشان شود و همگي راهي خانه شوند.

فردا يك روز ديگر از روزشمار بالاي سرشان خواهد كاست و تحمل فشار كار با اين مشكلات جان‌فرسا خواهد بود. فردا يك روز ديگر از روز شمار تونل توحيد كم مي‌شود و لشگر خودروها هنوز پشت چراغ قرمز‌ توحيد سمفوني بوق را تمرين مي‌كنند.

تاريخ درج: 10 ارديبهشت 1387 ساعت 09:56 تاريخ تاييد: 10 ارديبهشت 1387 ساعت 13:08 تاريخ به روز رساني: 10 ارديبهشت 1387 ساعت 12:21
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن